- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 43)
Tropheus Bilder (side 43)
Postet 01.05.08 kl 16:01
Postet 01.05.08 kl 16:44
Postet 01.05.08 kl 19:09
Her er litt spennende lesning..
Det er en tysk tanganyikabok som kommer med en DVD, den var veldig bra! Ellers så er det en tysk troffebok, men den begynner å bli ganske utdatert nå tror jeg..
Mvh,
Kristian
Det er en tysk tanganyikabok som kommer med en DVD, den var veldig bra! Ellers så er det en tysk troffebok, men den begynner å bli ganske utdatert nå tror jeg..
Mvh,
Kristian
Postet 01.05.08 kl 20:02
Vibsihar lyst på den eg og...
Aqualog african cichlids II. Tropheus, får du kjøpe her på cichlidecentret for 395 danske kroner. Det er ikke moms på bøker, så du slipper den danske momsen. Prisen blir da noe under 600 norske kr levert hjem i din postkasse. For å slippe norsk moms kan det bare være bøker i pakken.
Postet 01.05.08 kl 20:30
Postet 01.05.08 kl 20:30
Postet 01.05.08 kl 20:50
Postet 01.05.08 kl 21:10
det eneste vi er opptatt av er egentlig at fisken er av utmerket kvalitet!
det skal være rett kjønnsfordeling, ikke ett lass med hann fisk! Rett å slett en perfekt fisk! alle vi har til nå er vel av en kvalitet som representere arten på en utrolig måte og det skal neste gruppe også være! Vi verdsetter kvalitet fremfor alt så kommer VF F1 i andre rekker! Men kristian hadde vist sett ndole i live å de var vist ikke så flotte som vi trodde! vi er i tenke boksen her! vi har masse planer nå. kristian den luringen har jo satt litt griller i hode på oss hehe! men en ting er sikkert vi skal ha 2 nye grupper 2 skal selges! livuaen og lufubuene er ikke til salgs, alt kan selges men grensen er stor hehe!
det skal være rett kjønnsfordeling, ikke ett lass med hann fisk! Rett å slett en perfekt fisk! alle vi har til nå er vel av en kvalitet som representere arten på en utrolig måte og det skal neste gruppe også være! Vi verdsetter kvalitet fremfor alt så kommer VF F1 i andre rekker! Men kristian hadde vist sett ndole i live å de var vist ikke så flotte som vi trodde! vi er i tenke boksen her! vi har masse planer nå. kristian den luringen har jo satt litt griller i hode på oss hehe! men en ting er sikkert vi skal ha 2 nye grupper 2 skal selges! livuaen og lufubuene er ikke til salgs, alt kan selges men grensen er stor hehe!
Postet 01.05.08 kl 21:13
Postet 01.05.08 kl 22:00
Jo vi kan godt kjøpe fisk usett,men stoler mer på kvaliteten når vi vet at det er folk som har plukket de ut etter våre ønsker etter de er kommet til evt tyskland. Og med en garantert kjønnsfordeling på 1+3 eller bedre.
Og de lar faktisk vær å kjøpe fisken til deg visst de syns den er av for dårlig kvalitet. Den garantien har vi jo ikke visst vi kjøper direkte fra sjøen.
Men heller kvalitet enn kvantitet
Med kvalitet mener vi bra form på fisken,frisk,gode farger og bra kjønnsfordeling
Og de lar faktisk vær å kjøpe fisken til deg visst de syns den er av for dårlig kvalitet. Den garantien har vi jo ikke visst vi kjøper direkte fra sjøen.
Men heller kvalitet enn kvantitet
Med kvalitet mener vi bra form på fisken,frisk,gode farger og bra kjønnsfordeling
Postet 01.05.08 kl 22:18
EvolutionJo vi kan godt kjøpe fisk usett,men stoler mer på kvaliteten når vi vet at det er folk som har plukket de ut etter våre ønsker etter de er kommet til evt tyskland. Og med en garantert kjønnsfordeling på 1+3 eller bedre. Og de lar faktisk vær å kjøpe fisken til deg visst de syns den er av for dårlig kvalitet. Den garantien har vi jo ikke visst vi kjøper direkte fra sjøen. Men heller kvalitet enn kvantitet :) Med kvalitet mener vi bra form på fisken,frisk,gode farger og bra kjønnsfordeling :)
Jeg er enig med deg Erik men vil bare føye til en ting til. VF fisk har alltid en bedre kvalitet enn opprett fisk i og med at de har alle de rette forhold men de lever i sjøen. Farge f. eks. på en VF skinner mer og de har alle innstink i beholdt. Derfor de fleste oppdretter bør ha VF som avlefisk. Ulempe er at de krever en mer erfare akvarist som kan gi dem riktig forhold enn opprett fisk som er vant med livet i et akvarie. En annen ting er smak og behag. Noen liker opprett fisk på grunn av farge. Fordi de blir selektiv avlet fram på en bestemt måte, f.eks Moliro er rødere, Pemba er mer orange rød og Kirisa er mer rød enn gul. Dette er i mot mine prinsipper.
Hvis du er så heldig å få plukke først på en sending så handler det om andre ting enn kjønnsfordeling og kvalitet. Ingen lar folk plukker slik at han sitter igjen med bare hanner for eksempel. Farge ser du knapp når fiskene ligger halvdød i bedøvelse og i poser. Når du plukker fra et lokal er det ikke lenge første hånd.
Kjønnsfordeling er allerede bestemt fra fangsplassen avhengig av fiskene de har på lager. Da kan man ikke tillatte store avvik ved senere distribusjon av fisk. Og alle disse importørene... ingen er dummere enn andre.
Fikk nylig beskjed fra ACA om at situasjon er ikke bra i området. De har til og med problem med å hente fisk fra Tanzania, ikke å snakke om Congo.
Postet 01.05.08 kl 23:06
Har sett mye dårlig viltfanget fisk. når vi mener å plukke ut er det noen som drar ned ser på de i karene de går i etter de er kommet frem, er de av sjusk kvalitet eller på noen andre måter ikke bra så venter vi til neste sending! klart ingen vill sitt igjen med hanner men de bestilller gjerne kjønnsfordelt fra sjøen! men betaler du får du det du vill å den fordelingen du måtte ønske! veit ikke hva dine levrandører sier men garantere de f.eks 1-3. vilke garantier og vilkår stiller de? erfaringer du har? gleder meg til din første forsendelse er denne bra så kan vi bli me en av de neste gangene
Postet 02.05.08 kl 00:07
Postet 02.05.08 kl 20:49
saffenvar innom clausen i dag. nappet med meg ett lysamatur 2x36w. suste innom en dyrebutikk og røsket med meg 2x36 w marine blue så no satser jeg på at det blir bra i karet. håper no på det da iallefall :)
Wow! Det blir knall lys. To ganger 18000 Kelvin det må bli masse lys. Alger kommer til å vokse og det er bra for Tropheus. Spørsmål er hvordan fiskene kommer til å se ut.
Postet 02.05.08 kl 21:33
Postet 02.05.08 kl 22:26
saffenHelt ærlig..... så ble jeg skuffet. hadde trodd det skulle være mer blått. har noen marine glo i 240 karet. og det er mye bedre. MEN der er det reflektor og det er det ikke i lampen fra clausen. kan dette ha mye og si?? og er det stor forskjell på rørene?
Reflektor hjelper til bare å få anda mer lys nedover. Den hjelper ikke på farge. Bytt ut det ene lysrør med et som har ca. 10000 Kelvin. Da får du litt rød i farge. Liker du blått så kan du like godt går til en Class Olsson å kjøpe deg et vanlig blått lysrør. Jeg hadde det en gang og jeg liker det godt.
Postet 02.05.08 kl 22:47
Postet 02.05.08 kl 22:54
Hvilket armatur har du i 240 literen? Kelvin har ingenting med lysstyrke å gjøre, men tempraturen på lyset. Vil du ha blått lys må du går for et actinic rør.
Marine GLO er godt lysrør. Jeg brukte det når jeg hadde t8 armaturer. Passer utmerket til kiriza og andre gule fisk.
Dette med lys er ikke lett. Har selv brukt utallige timer på dette temaet, og har vel ikke funnet fasiten enda. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg savner 150 w hqi halogen armaturet mitt.. Det var en fryd for tropheus.. Masse alger og et meget naturlig lys..
Reflektorer er et must. Det sies at lysmengden dobbles..
Marine GLO er godt lysrør. Jeg brukte det når jeg hadde t8 armaturer. Passer utmerket til kiriza og andre gule fisk.
Dette med lys er ikke lett. Har selv brukt utallige timer på dette temaet, og har vel ikke funnet fasiten enda. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg savner 150 w hqi halogen armaturet mitt.. Det var en fryd for tropheus.. Masse alger og et meget naturlig lys..
Reflektorer er et must. Det sies at lysmengden dobbles..
Postet 02.05.08 kl 23:01
Kristian HennigHvilket armatur har du i 240 literen? Kelvin har ingenting med lysstyrke å gjøre, men tempraturen på lyset. Vil du ha blått lys må du går for et actinic rør. Marine GLO er godt lysrør. Jeg brukte det når jeg hadde t8 armaturer. Passer utmerket til kiriza og andre gule fisk. Dette med lys er ikke lett. Har selv brukt utallige timer på dette temaet, og har vel ikke funnet fasiten enda. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg savner 150 w hqi halogen armaturet mitt.. Det var en fryd for tropheus.. Masse alger og et meget naturlig lys.. Reflektorer er et must. Det sies at lysmengden dobbles..
i 240 er det 4 t8 rør wormak sitt oppsett der. der er det 2 marine glo.
og de som jeg kjøpte i dag er marine blue actinic.Men som sagt skal også sies at det er noe hobby mekk ute og går da. det ligger en gjennomsiktig plast plate oppå karet så kommer amaturet fra clausen uten reflektor. vedsiden av er ett t5 helt vanlig lysrør. men med en vanlig takamatur med reflektor da. og den er det jo ett hinsides lys av da
. så blå fargen forsvinner veldig mye sammen med det da. og uten det så syntes jeg kanskje (fruen særlig da hehe ) at det er lite blått iforhold til forventet. mye bedre i 240.
sikkert litt mye syting og klaging her no da men er litt rådvill. men ønsker råd og tips fra dere eksperter .
Postet 02.05.08 kl 23:09