Elins lille hjørne (side 43)

Suverent Mona Tusen takk!

Kan garantere at det nå blir brukt godt gjennomluftet, romtemperert vann med aquasafe på rekene Og jeg har sett en rekeyngel hehe.

Noe helt annet... nummeret før jeg heiste flagget på halv stang i dag tidlig Fant en av de største atro-barna død under fóring. Jeg sjekket alle halvannen time etter artemia-fóring i går, og samtlige hadde gode runde mager og så godt ut. Det er så trist når de bare legger seg ned å dør uten noen som helst grunn! Heldigvis ser resten spreke ut (men det gjorde jo denne også...).

Krysser fingrene for at alle snart er over denne usikre perioden.
Da er det lek igjen :)
Både metae og schultzei leker akkurat nå. Hvor lenge de har holdt på vites ikke, jeg er jo akkurat hjemme igjen selv. Skal gå en runde og plukke egg etterpå. Men denne gangen MÅ det bli "boksen med det rare" siden jeg bare har en luftutgang ekstra nå :p

Atroene stimet opp og ned frontglasset når jeg kom hjem, men en kjapp sjekk avslører ingen egg der. Søren også, det er jo disse jeg helst vil ha lek på! Det er også aktivitet hos weitzmani, men jeg ser ingen egg. Har ikke trålet mosen (enda), men skal gjøre det for sikkerhets skyld

EDIT:
Herlighet. Etter bare å skrevet denne posten og hentet en isboks var minst 5 egg spist hos schultzeiene! Har de holdt på lenge, ja da er det mange egg som har blitt næringsrik mat oppi der.

7 egg fra schultzei
13 egg fra metae

Jeg tror ikke at de var ferdige noen av dem (basert på aktiviteten), men det er jo mulig at jeg forstyrret for mye. Det ser jeg etter hvert
Mine C. metae har også lagt egg i dag Mange arter som suser rundt også og ser passe gira ut.

Men de jeg virkelig venter på, som f.eks. C. eques, de er bare turbo daglig nå - uten at det blir noe mer
Ser ut til at vi begge får egg - men ikke på dem vi vil ha egg på! Hehe. Det er vel slik det skal være. Men plutselig setter de i gang, så det er bare å krysse fingrene.

Jeg blir så oppgitt! Lurer på om grunnen til mine mysterie-dødsfall rett og slett er temperaturen. Den er for lav! 19-20 grader må være i laveste laget

Synes også det tar en evighet før det yngste weitzmani-kullet bruker opp hele plommesekken, og inbiller meg at de har det så kjølig at alt går på lavgir.

Men hva skal jeg gjøre med det... nå er det 6 bokser her; 3 isbokser og 4 av de blanke fra aquaristikshop. Og de blanke flyter ikke i akvariet :S Jeg vet ikke min arme råd

Varmekolber tør jeg ikke bruke i så små kar som halvfulle 6 litere heller. Spørs om jeg ikke må ut og jakte på en eller annen lav, kjempediger plastboks som jeg kan ha vann og varmekolbe i, og som de andre kan stå oppi. Huff. Et akvarierom er nok enklere, det vil naturlig bli god temp der helt av seg selv.
Gartnerier og sånt, nettbutikker som Grønt Fokus også, har varmematter som er ment å sette under blomsterpotter for å gi jordvarme. Disse kan stilles inn på ønsket antall grader, tror det var fra 18°C og oppover, for at frø skal spire og vokse skikkelig selv i rom med lav temperatur. Disse mattene er laget for å tåle vannsøl i ganske stor grad, ved vanning av blomstene.

Hadde en slik varmematte for hobbygartnere og drivhusbruk vært noe for oss som driver med mange små plastkar med fisk i, tro? Står karene på rad og rekke bortover en slik, vil de holde riktig temperatur uavhengig av romtemperaturen.

Det finnes også varmematter for terrarier, slike man holder reptiler i, men de har jeg ikke sett med egne øyne. Men zoobutikker har slike, nettbutikker også. Sjekk ut om det finnes bilder, og ikke minst; priser?
(fant et eksempel her)

ETTERTANKE:
Hm, www.grontfokus.no har ikke varmematter lenger (ikke nå iallefall), men et lite googlesøk avslører priser som er flere hundrelapper. Kanskje ikke så aktuelt da lenger, men det kunne kanskje gå an å sjekke nærmere.
Noe slikt har jeg faktisk tenkt på, men det er klart det kommer litt an på pris. Samtidig er det fryktelig frustrerende å ikke klare å holde tempen oppe. Tempsvigninger har jeg ikke (annet enn mellom dag/natt og det går saaakte). Den er bare jevnt FOR LAV! Og jeg koker hele familien levende om jeg fyrer her til tankene holder 24 grader :S Side de ikke har lys ligger de nemlig et par grader UNDER romtemperatur...
Her hos gode gamle Webzoo fant jeg varmematter.

Et bedre forslag kanskje kan være å kjøpe en varmepære til reptiler, tror de kan skrus inn i en vanlig lampe...? Så får yngelen heller ha lyset på døgnet rundt
Jøss, det er da hvert fall mange muligheter!

Schultzei holder på enda, og når jeg ser det jeg ser - ja da lurer jeg på hvor mange egg som er spist. Den lille damen la 7 egg på en gang! Jeg har aldri sett mer enn to og to

Skviste det ene egget, men 6 egg kom trygt oppi isboksen. Det samme gjorde 6 (eller var det 7) weitzmani egg som jeg plukket ut fra mosen. Jeg ser ikke forskjell på egg fra metae og weitzmani, så nå får det være som det er hehe.

Så da er det 6(7) egg fra weitzmani, 13 fra metae og 13 fra schultzei i samme boksen.
Det har ikke demret for meg før nå... men er ikke de Weitzmaniene som nå leker hos deg, opprinnelig fra mitt oppdrett? Det gikk plutselig et lys opp for meg, hehe
Jo det er det, Mona! Så nå har egenoppdrettet ditt lekt på Hedmarken

Skal vi se... nå har jeg plukket 11 egg fra de, pluss de 47 ynglene jeg har fra før.. 58 små barnebarn (11 fortsatt i skallet hehe) har du nå. Det er neimen ikke dårlig for en ung dame, eh?
Hehe, så koselig! Er det de som ble født i fjor sommer?
Jepp, det er det

Produktive små skapninger
Sjefsavgjørelsen er tatt. Jeg samler alle weitzmani, selv om de er forskjellige i alder, i en tank og setter inn en varmekolbe. Jeg klarer ikke å kjenne på det iskalde vannet lengre. Skal følge med å se til at det ikke blir for varmt. Går det over 25 grader når kolba er innstilt på 18 får jeg heller se om jeg finner en gigantisk plastikkekse på butikken i morra og bruke den som "vannbad".

Det er to uker forskjell på de eldste og yngste, men det får bare gå. Jeg er sikker på at de regelrett fryser slik det er nå.

Dette må jeg bare finne en varig løsning på altså.
Ingen mulighet til å ha dem på badet, der pleier man jo å ha det greit varmt??
Tro meg, jeg har tenkt tanken... men jeg tør rett og slett ikke pga såpe og deodorant og slikt. Siden jeg har luftpumpa gående. Har jo to jenter som *bor* innpå der.

Dessuten har jeg to ganger måttet bytte ut vannlagringsstampen min fordi de har mistet såpe oppi den. Uten å mene det så klart. Det er bare et lite bad, og da er sjansen stor for at det skjer noe.

Jeg vet ikke engang om jeg har grunn til bekymring.. tror tempen ligger på rundt 20 grader i tankene. Men jeg vet jo ikke om det er skadelig eller noe.

Jeg hater å måtte blande kullene slik - som sagt før, jeg liker å vite hva jeg ser på. Men heller det enn at de dør av kulde (hvis det virkelig ER det som foregår...)
Hva med vaskerom eller et lite kott man kan lukke døra og fyre litt ekstra i.
Hehe, hadde jeg hatt det hadde det rommet allerede vært proppfullt av akvarier

Værste er at det rommet de står i burde egentlig være det varmeste (kun slått av badet). Det er den øverste etasjen, og det er åpent helt ned. Varme stiger jo som kjent...

Kanskje termometrene mine er helt på bærtur?! Jeg synes nemlig IKKE at det er kaldt her i huset , og jeg er viden kjent for å fryse veldig lett.

Hmmm.. det har jeg faktisk ikke tenkt på. Om de så bare viser to-tre grader feil så er det mye i denne sammenhengen. Stor forskjell på 20 og 23 grader...!
Jeg bestemte meg for å "blande" Det viste seg at termometeret ikke var feil, når jeg hadde det i det ene akvariet spratt tempen opp 4 grader nå null tid.

Dette burde egentlig forenkle ting også. Istedet for å ha 7 bokser har jeg nå 5. Og de eneste jeg "blandet" var de tre kullene med weitzmani, så det var da samme arten i hvert fall. Klart det er stor størrelsesforskjell på de, men det skal gå greit uansett.

Jeg håper virkelig det blir noe av den påbyggingen vår, så jeg får akvarierom. Jeg kan allerede se for meg en benk med yngeltanker bortover på rekke og rad. På et rom såpass varmt at temp aldri er noe problem :p
Hmm... litt småbekymret nå.

Fikk epost om at pakka fra tropefisk er sendt, men det må bety at det viktigste ikke er med - artemia egg. Det var jo liksom artemia jeg skulle bestille, men syntes handlekurven så litt tom ut Så jeg fylte på litt annet.

Jaja, de får artemia til jeg ikke klarer å banke mer ut av boksen, så får det gå i mikroorm og avskallede artemiaegg etter det. Punktum.
Hvordan går det med rekene, Elin?

PS!
Coryene overlever fint på avskallede artemiaegg også. Når du i tillegg sper på med microorm så går det nok helt fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Eikeland Simonsen
Reklame for plussmedlemskap