- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 43)
Tropheus tråd (side 43)
Postet 22.05.09 kl 20:48
Postet 22.05.09 kl 20:56
Postet 22.05.09 kl 21:42
Når det gjelder Anubias Barteri har jeg hatt en god del av den.
I de fleste tilfellene brukte jeg å feste den til en rot eller innimellom steiner, noe som fungerte veldig bra her.
Hvilke lysrør bruker du i dette akvariet Saffen? Det er vel ikke i det med HQI?
JBL sine "kuler" fungerer bra dersom du skal plante de, men det kan ofte bli problem i sand siden den blir for kompakt i forhold til grus.
I de fleste tilfellene brukte jeg å feste den til en rot eller innimellom steiner, noe som fungerte veldig bra her.
Hvilke lysrør bruker du i dette akvariet Saffen? Det er vel ikke i det med HQI?
JBL sine "kuler" fungerer bra dersom du skal plante de, men det kan ofte bli problem i sand siden den blir for kompakt i forhold til grus.
Postet 22.05.09 kl 23:15
Postet 22.05.09 kl 23:18
Postet 23.05.09 kl 00:16
Postet 23.05.09 kl 00:30
Postet 23.05.09 kl 00:33
Postet 23.05.09 kl 01:04
Postet 23.05.09 kl 01:10
Postet 23.05.09 kl 01:15
Et lite spørsmål her: Nkondene går i 2 meteren sammen med dubbene, de går veldig godt overrens så det er ingen problemer. Nkondene skal på sikt i sitt eget kar, jeg har ikke råd akkurat nå men tenker at de kan være sammen med dubbene til jeg på sikt får skaffet et eget kar til de. De største Nkondene er nå rundt 5 cm. Det er vel ikke noe fare for kryssing mellom Nkonder og dubber? Og så er det de Bright Red som også går i det karet og er rundt samme alder/størrelse som Nkondene. mellom 3-5 cm. Er det kanskje på tide å flytte de over til foreldrekaret? De er alt for store til å bli spist, og jeg vil jo ikke at de skal bli så store at de blir sett på som en trussel og blir drept av den allerede etablerte gruppen.
Hvordan skal jeg gå frem her nå, når det gjelder Bright Red ungfiskene? Jeg skal ta et vannbytte i dag, skal jeg tømme Bright red karet for inventar og ha ungene i, eller skal jeg vente til det blir mørkt og ha de i så de store ikke ser at de kommer i karet?
Trenger noen kloke råd nå...
Hvordan skal jeg gå frem her nå, når det gjelder Bright Red ungfiskene? Jeg skal ta et vannbytte i dag, skal jeg tømme Bright red karet for inventar og ha ungene i, eller skal jeg vente til det blir mørkt og ha de i så de store ikke ser at de kommer i karet?
Trenger noen kloke råd nå...
Postet 23.05.09 kl 09:50
hmm ja... dubbene og nkodene.. dubbene var voksne de?? nkodene tror jeg nok er litt for liten enda. så om de leker så tror jeg det er mest blå røyk som kommer fra dem da.. MEN du bør ikke vente for lenge med og få dem vekk fra dubbene, spør du meg så mener jeg at faren for kryssninger er til stede uannsett hvilken troffe inntil noen kan bevise vitenskapelig at de ikke krysser seg. så vent ikke for lenge.
bright red, ser ikke fisker i mørket?? bare lurer. hehe når lyset er av så er de jo nok roligere enn når lyset er på. men jeg tror ikke at det hjelper og slå av lyset og hive dem oppi og så slå på igjen lyset.. vi hadde oppi 3 moliro yngler til foreldrene de har det fint enda de. og da var lyset på.. eneste jeg syntes da er at de faktisk ikke har så mye farge no. er mere matt svarte men om dette er en måte for dem og vise at de ikke er noe fare eller trussel for andre fisker? vet ikke jeg. dyre verden er en underlig verden da så.. men du kan jo ha oppi noen med lyset på og se hva som skjer. at de vil bli litt jaget på jo det tror jeg nok at de blir da.. men tror det gåt bra.
så over til noe annet ser det er en som selger tropical noen som kjenner til foret? er det bra? grei pris? vi har no egetlig for så det holder da. men kanskje ett tips til andre som bruker dette foret.
bright red, ser ikke fisker i mørket?? bare lurer. hehe når lyset er av så er de jo nok roligere enn når lyset er på. men jeg tror ikke at det hjelper og slå av lyset og hive dem oppi og så slå på igjen lyset.. vi hadde oppi 3 moliro yngler til foreldrene de har det fint enda de. og da var lyset på.. eneste jeg syntes da er at de faktisk ikke har så mye farge no. er mere matt svarte men om dette er en måte for dem og vise at de ikke er noe fare eller trussel for andre fisker? vet ikke jeg. dyre verden er en underlig verden da så.. men du kan jo ha oppi noen med lyset på og se hva som skjer. at de vil bli litt jaget på jo det tror jeg nok at de blir da.. men tror det gåt bra.
så over til noe annet ser det er en som selger tropical noen som kjenner til foret? er det bra? grei pris? vi har no egetlig for så det holder da. men kanskje ett tips til andre som bruker dette foret.
Postet 23.05.09 kl 10:01
Postet 23.05.09 kl 10:20
2neliseEt lite spørsmål her: Nkondene går i 2 meteren sammen med dubbene, de går veldig godt overrens så det er ingen problemer. Nkondene skal på sikt i sitt eget kar, jeg har ikke råd akkurat nå men tenker at de kan være sammen med dubbene til jeg på sikt får skaffet et eget kar til de. De største Nkondene er nå rundt 5 cm. Det er vel ikke noe fare for kryssing mellom Nkonder og dubber? Og så er det de Bright Red som også går i det karet og er rundt samme alder/størrelse som Nkondene. mellom 3-5 cm. Er det kanskje på tide å flytte de over til foreldrekaret? De er alt for store til å bli spist, og jeg vil jo ikke at de skal bli så store at de blir sett på som en trussel og blir drept av den allerede etablerte gruppen. Hvordan skal jeg gå frem her nå, når det gjelder Bright Red ungfiskene? Jeg skal ta et vannbytte i dag, skal jeg tømme Bright red karet for inventar og ha ungene i, eller skal jeg vente til det blir mørkt og ha de i så de store ikke ser at de kommer i karet? Trenger noen kloke råd nå...
Jeg hadde slått av lyset, og tatt yngelen oppi. Hadde ikke brydd meg med å ominnrede når det er yngel det er snakk om. Vi pleie også å hive yngel oppi når lyset er på. Da hiver vi mat i karet i ene enden og yngelene oppi karet i andre enden. Da får de sjangs å svømme ned å gjemme seg mens de andre spiser. Så slår vi av lyset når de er ferdig å spise. Fungerer veldig bra for oss.
Postet 23.05.09 kl 11:12
Endret: 23.05.09 kl 11:13
En oppdatering fra meg: I går valgte jeg å ha Bright Red gruppa i 2 meteren sammen med dubbene. De går utmerket sammen og jeg tror det skal noe til før det blir kryssing når de skal leke. Dubbene er fra nordøst delen av Tanganikasjøen og Bright Red er fra sørvest delen av sjøen. Jeg skal ikke drive mer med oppdrett, har ikke kapasitet til det lenger.
Nkonde ungfiskene, ca 20 stk og str. ca 4-5 cm har jeg hatt i 250 literen. Da tok jeg liksågodt de små dubbe og bright red yngelen jeg hadde i et yngelkar på kjøkkenet og hadde de sammen med Nkondene, de kan få vokse opp der sammen med de. Planen min er ha dubbe og bright red yngelen i 660 literen når de er store nok til å ikke bli spist. Jeg vil ha et rent Nkonde kar. Og apropos Nkonder, jeg er interessert i flere hvis noen vet om noen der ute som har yngel, ungfisk eller voksne eksemplarer, gi meg da et tips.
Og Moderator: dette er ikke en annonse og jeg legger den derfor ikke i rubrikkannonser, vær så snill å ikke slett min interesse for nkonder.
Nkonde ungfiskene, ca 20 stk og str. ca 4-5 cm har jeg hatt i 250 literen. Da tok jeg liksågodt de små dubbe og bright red yngelen jeg hadde i et yngelkar på kjøkkenet og hadde de sammen med Nkondene, de kan få vokse opp der sammen med de. Planen min er ha dubbe og bright red yngelen i 660 literen når de er store nok til å ikke bli spist. Jeg vil ha et rent Nkonde kar. Og apropos Nkonder, jeg er interessert i flere hvis noen vet om noen der ute som har yngel, ungfisk eller voksne eksemplarer, gi meg da et tips.
Og Moderator: dette er ikke en annonse og jeg legger den derfor ikke i rubrikkannonser, vær så snill å ikke slett min interesse for nkonder.
Postet 24.05.09 kl 14:27
Postet 24.05.09 kl 15:03
Endret: 24.05.09 kl 15:04
Neida, skal ikke modere dette. Synes at dette er helt greit og en ok måte å spre et ønske om en spesiell fisk. Men praktiske ting vedrørende kjøp/salg gjøres via mail eller i en annonse.2nelise[Og Moderator: dette er ikke en annonse og jeg legger den derfor ikke i rubrikkannonser, vær så snill å ikke slett min interesse for nkonder.
Postet 24.05.09 kl 15:13
Endret: 24.05.09 kl 15:15
Postet 24.05.09 kl 15:35
Endret: 24.05.09 kl 15:35
Postet 24.05.09 kl 15:42