- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 43)
Leifs verden, del 2 (side 43)
I går kjøpte jeg meg en bil til, maken til den jeg har, men et år eldre. Så har holdt en del på med den og brukt minimalt av tid på fiskene.
Men måtte en tur ned i kjelleren før kvelden var omme. Tenkte på alle ynglene jeg har, og hvor mange det egentlig var..... Faktisk har jeg Apistogramma yngel i 8 av 12 apisto-kar i kjelleren.
Ingenting er for meg mer spennende enn å glane inn i karene med lupe, se yngel svirre rundt som om de har fått i seg et par Aass pils for mye. Spesielt er det vel når jeg skal se inn i reolens nedre kar, da ligger jeg rett ut på magen og stirrer inn... og ser vel ut som selveste Mr . Holmes.
Ser vel da ut som det er jeg som har fått et par Aass for mye, hehe. Kan nok ikke få sagt det nok ganger, men føler meg veldig priviligert som har denne hobbyen. Men selvfølgelig ser jeg på dette som et stort ansvar. Tross alt er det mange liv som en skal holdes oppe. Mange vil nok si at, pokker det er jo bare en fisk!!!
Som akvarist tenker jeg ikke slik, alle liv er like mye verdt. Alle fiskene lever sitt liv og gjør mitt liv for å si det slik.
Noen vil nok si at jeg lever og ånder for fiskene mine, kona kanskje en av dem?!?
En får vel kanskje litt nærere forhold til noen av fisken, enn andre, selv om alle hos meg er på lik linje. Som en i huga Apistogramma akvarist, har Barlowi likevel blitt et par jeg er veldig glad i. Skulle jeg miste en av dem igjen... ja da ville det bli et stort torom etter dem. Hannen kan en håndmate og er sosial som få fisk jeg har hatt. Han stiller gjerne opp som modell og liker å bli tatt bilde av. Kan det være at han er litt pr kåt mon tro?
Har ikke tatt noen nye bilder i dag grunnet bilen, men får se om det kommer noen i morgen
Men måtte en tur ned i kjelleren før kvelden var omme. Tenkte på alle ynglene jeg har, og hvor mange det egentlig var..... Faktisk har jeg Apistogramma yngel i 8 av 12 apisto-kar i kjelleren.
Ingenting er for meg mer spennende enn å glane inn i karene med lupe, se yngel svirre rundt som om de har fått i seg et par Aass pils for mye. Spesielt er det vel når jeg skal se inn i reolens nedre kar, da ligger jeg rett ut på magen og stirrer inn... og ser vel ut som selveste Mr . Holmes.
Ser vel da ut som det er jeg som har fått et par Aass for mye, hehe. Kan nok ikke få sagt det nok ganger, men føler meg veldig priviligert som har denne hobbyen. Men selvfølgelig ser jeg på dette som et stort ansvar. Tross alt er det mange liv som en skal holdes oppe. Mange vil nok si at, pokker det er jo bare en fisk!!!
Som akvarist tenker jeg ikke slik, alle liv er like mye verdt. Alle fiskene lever sitt liv og gjør mitt liv for å si det slik.
Noen vil nok si at jeg lever og ånder for fiskene mine, kona kanskje en av dem?!?
En får vel kanskje litt nærere forhold til noen av fisken, enn andre, selv om alle hos meg er på lik linje. Som en i huga Apistogramma akvarist, har Barlowi likevel blitt et par jeg er veldig glad i. Skulle jeg miste en av dem igjen... ja da ville det bli et stort torom etter dem. Hannen kan en håndmate og er sosial som få fisk jeg har hatt. Han stiller gjerne opp som modell og liker å bli tatt bilde av. Kan det være at han er litt pr kåt mon tro?
Har ikke tatt noen nye bilder i dag grunnet bilen, men får se om det kommer noen i morgen
Postet 08.05.11 kl 00:11
Endret: 11.05.11 kl 18:43
Etter at jeg ikke har sett A. Barlowi ynglene på noen dager, valgte jeg å få sjekket opp i om det var gått galt for meg. Tok ut rot og planter og måtte desverre konstatere at de var borte, desverre.
Derfor valgte jeg å sette inn hunnen til hannen i kveld, i 100L. Hannen var etter henne på sjekkern med en gang og hun vegret seg noe og var vel litt som damer pleier å være på første daten..... litt avventende.
Har ellers tatt en del bilder i kveld og fikk endelig tatt noen flotte bilder av A. Bitaeniata hannen min. Tok 20-30 bilder av han uten at han forsvant!!! Uvanlig.
Utseendemessig er han en av topp tre her hos meg. En nydelig Apistogramma.
VF paret med siste kullet av Cacatuoides pleier yngelen bra og far lar di små være i fred denne gangen. Endelig har han lært. Ellers går det bra med cf commbrae yngel, agassizii yngel og ellers det som måtte være av kar med Cacatuoides yngel i. Begynner å bli noen nå.
Cf Borellii hannen min ser ikke ut til å finne hullet.... Hullet til hula som det stadig er leiksvillige huer i. Disse er ikke lett, men håper likevel at det skjer noe der også snart.
Så legger jeg ut noen bilder.....
A. cacatuoides hue med yngel (F2)
A. Bitaeniata han (VF lokasjon "Momon")
Sjakkbrett ciklide hannen (F1)
Derfor valgte jeg å sette inn hunnen til hannen i kveld, i 100L. Hannen var etter henne på sjekkern med en gang og hun vegret seg noe og var vel litt som damer pleier å være på første daten..... litt avventende.
Har ellers tatt en del bilder i kveld og fikk endelig tatt noen flotte bilder av A. Bitaeniata hannen min. Tok 20-30 bilder av han uten at han forsvant!!! Uvanlig.
Utseendemessig er han en av topp tre her hos meg. En nydelig Apistogramma.
VF paret med siste kullet av Cacatuoides pleier yngelen bra og far lar di små være i fred denne gangen. Endelig har han lært. Ellers går det bra med cf commbrae yngel, agassizii yngel og ellers det som måtte være av kar med Cacatuoides yngel i. Begynner å bli noen nå.
Cf Borellii hannen min ser ikke ut til å finne hullet.... Hullet til hula som det stadig er leiksvillige huer i. Disse er ikke lett, men håper likevel at det skjer noe der også snart.
Så legger jeg ut noen bilder.....
A. cacatuoides hue med yngel (F2)
A. Bitaeniata han (VF lokasjon "Momon")
Sjakkbrett ciklide hannen (F1)
Postet 09.05.11 kl 23:27
Endret: 09.05.11 kl 23:38
Postet 10.05.11 kl 00:44
Postet 10.05.11 kl 11:00
Har et par med dvergcikider selv,og jeg tok ut hannen i går her.Han passet ikke yngler nei,han spiste dem !!
Han ble først henvist til et lite hjørne,og som hevn spiste han alle de små som forvillet seg bortover der han sto.
Tenkte han først skulle spytte ut yngel et annet sted,men det gjorde han ikke.
Han ble først henvist til et lite hjørne,og som hevn spiste han alle de små som forvillet seg bortover der han sto.
Tenkte han først skulle spytte ut yngel et annet sted,men det gjorde han ikke.
Postet 10.05.11 kl 21:14
Black_FlysHei Leif og gratulerer med "ny" bil. Hvorfor skiller du foreldrene fra hverandre når de har egg og yngel? I naturen bruker vel de fleste dvergciklider å passe ynglet sammen? Nok en gang flotte bilder. Espen
Når hannen stadig forsyner seg med både egg og yngel, blir det til at jeg flytter hannen. Ellers vil det aldri bli yngel igjen.
Det er lov å bruke hodet for å si det slik, hehe. Eller for å si det slik, om en ønsker at ens yngler skal vokse opp, er en til tider nødt for å flytte hannene. Ettersom jeg har flere cf commbrae par samt cacatuoides par, flytter jeg rundt hannene for å få kull i flere kar.
Ser ut som det går bra med A. Barlowi paret. De holder mer sammen nå, så det er bare å vente på deres første leik
legger ut et bilde av den "nye" bilen
Postet 11.05.11 kl 18:41
Postet 11.05.11 kl 22:35
Postet 11.05.11 kl 22:38
Postet 11.05.11 kl 22:51
Marita EkdahlFine bilder :) Disse likte jeg kjempegodt, skikkelig tøfft utseende! Den "vil ha" fiskelisten min blir lengre merker jeg... ;)
Takk Marita
Ikke sikker på om du mener Borelliiene eller Barlowiene, men to flotte typer Apistogramma begge to. Begge er spesielle for meg, men må vel innrømme at Barlowiene er mine favoritter blant mine 9 typer Apistogramma. Begge typene er også viltfanget.
Barlowi hua har hatt egg to ganger og yngel en, men desverre vokste di ikke opp.
Borelliiene, som forøvrig er cf, har jeg kun hatt egg på en gang. Begynner å bli en stund siden så det er en tolmodighets prøve med dem : -=) De er ikke så enkle å drette, men det er litt av moroa. Har 1 han og fem huer av cf Borellii.
Ellers er det greit med yngel i karene nede i kjelleren. Yngel i 8 av 12 kar er ikke dårlig
Ettersom det er lenge siden jeg har lagt ut noen bilder av Borelliiene, kommer det noen til her også i dette innlegget. Inni hula ser dere den flotte hannen.
Han er der når hua er borte, og når en av huene er der, er det han som er borte.
Jeg må vel ærlig innrømme at om jeg hadde hatt 5 damer hadde jeg tatt hver dag som en turne og besøkt alle hulene jeg kunne finne....... Men vi er ikke like................. desverre. En fordel har nå fisker da, di slipper unna bidragsplikten....
.... ikke jeg.....
Postet 11.05.11 kl 23:26
Endret: 11.05.11 kl 23:28
Atter en ny akvarieklubb kveld er over, og det ble kun noen nye planter og mose på meg i dag. Ellers en del snakk rundt medlemsskapet i NAF.
Et heftig tema rundt i norges land antar jeg. Skal ikke her komme med egne eller andres meninger, men en ting er sikkert at det er meninger både for og i mot.
Fikk renset opp litt i A. sp "Oregon" karet også når jeg satte inn nye planter. Begynte å bli vel mye alger i det karet. Har også satt timeren ned på antall timer med lys, nærmere bestemt 9 timer lys. Har blomstret opp en del grønnalger i karene siste tiden.
Ellers fikk jeg levert oppdrett på Apistogramma cf Commbrae i dag på klubben
Legger ved noen nye bilder fra apistokarene her
barlowi
cf commbrae hue med yngel
cacatuoides hue som også har yngel
Et heftig tema rundt i norges land antar jeg. Skal ikke her komme med egne eller andres meninger, men en ting er sikkert at det er meninger både for og i mot.
Fikk renset opp litt i A. sp "Oregon" karet også når jeg satte inn nye planter. Begynte å bli vel mye alger i det karet. Har også satt timeren ned på antall timer med lys, nærmere bestemt 9 timer lys. Har blomstret opp en del grønnalger i karene siste tiden.
Ellers fikk jeg levert oppdrett på Apistogramma cf Commbrae i dag på klubben
Legger ved noen nye bilder fra apistokarene her
barlowi
cf commbrae hue med yngel
cacatuoides hue som også har yngel
Postet 12.05.11 kl 23:40
Postet 13.05.11 kl 18:11
[QUOTE=Marita Ekdahl]Det var A.Barlowi'en jeg tenkte på, den var utrolig fin Så noen på Tam i går og det var vanskelig å la være å kjøpe....
Kanskje det blir noen apistogramma i neste kar.
Veldig lærerik tråd dette her (har lest gjennom hele)
Jøss ikke dårlig. Ikke ofte en ser disse til salgs. Hva hva var str på dem og pris og var det F1?
Ja tråden begynner å bli lang. Opprinnelig er denne tråden nå på over 1800 innlegg. Gikk over til del 2 når jeg kom til innlegg 1024 mener jeg det var. Om du ønsker linken til del 1, er det bare å si i fra så skal jeg legge den inn her.
Er vel aktiv nå også, men hadde en tid det var VEEELDIG høy aktivitet her. Synes det er gøy å lærerikt med en slik tråd. Ikke barer lærer noen av meg og mine ting, men jeg lærer også mye av de som legger igjen innlegg i tråden min.
Ser i profilen min at det har vært innom 2260 unike brukere, noe som er enormt positivt for meg. Det viser at det jeg driver med, er også av intresse for andre. Kan noen lære av mine erfaringer, feilskjær og kunnskaper, er det en stjerne i margen for mitt vedkommende.
Har sendt inn en liten apistogramma artikkel, som jeg har fått tilbakemelding på at med stor sannsynlighet kommer inn snart. Den ble trykket i vår klubbavis i drammen akvarieklubb i siste nummer. Omhandler litt om mine erfaringer med apistoer. Ingen kunnskaps rik artikkel, men litt rundt erfaringene rundt de 9 typene med apistogramma jeg har. Har et par eksemplarer av bladet om noen skulle ønske det. Mulig jeg også har den på mail....
Kanskje det blir noen apistogramma i neste kar.
Veldig lærerik tråd dette her (har lest gjennom hele)
Jøss ikke dårlig. Ikke ofte en ser disse til salgs. Hva hva var str på dem og pris og var det F1?
Ja tråden begynner å bli lang. Opprinnelig er denne tråden nå på over 1800 innlegg. Gikk over til del 2 når jeg kom til innlegg 1024 mener jeg det var. Om du ønsker linken til del 1, er det bare å si i fra så skal jeg legge den inn her.
Er vel aktiv nå også, men hadde en tid det var VEEELDIG høy aktivitet her. Synes det er gøy å lærerikt med en slik tråd. Ikke barer lærer noen av meg og mine ting, men jeg lærer også mye av de som legger igjen innlegg i tråden min.
Ser i profilen min at det har vært innom 2260 unike brukere, noe som er enormt positivt for meg. Det viser at det jeg driver med, er også av intresse for andre. Kan noen lære av mine erfaringer, feilskjær og kunnskaper, er det en stjerne i margen for mitt vedkommende.
Har sendt inn en liten apistogramma artikkel, som jeg har fått tilbakemelding på at med stor sannsynlighet kommer inn snart. Den ble trykket i vår klubbavis i drammen akvarieklubb i siste nummer. Omhandler litt om mine erfaringer med apistoer. Ingen kunnskaps rik artikkel, men litt rundt erfaringene rundt de 9 typene med apistogramma jeg har. Har et par eksemplarer av bladet om noen skulle ønske det. Mulig jeg også har den på mail....
Postet 13.05.11 kl 22:29
Postet 14.05.11 kl 10:57
I kveld har jeg fått gjort noe av det jeg skulle ha gjort i en evighet. Har flyttet gruppen med Apistogramma cf Borellii ned i et annet kar i kjelleren. De kom i gamle karet til Barlowiene, en 73L.
Så har jeg tatt å renset 160L cf Borelliiene gikk i og satt ned. Dette karet er ennå ikke fylt opp, men har i allefall fått det ned og inni reolen der det skal være.
100L som A. Barlowiene går i er renset og rengjort og fylt opp igjen. Dem skal få gå i en stor plast dunke til i morgen, slik at vannet klarner, samt temp kommer opp på normalt nivå. Ble et vannbytte på det samtidig.
Legger ved et par bilder fra i kveld
siste bildet er av 160L som står under den nyinnsatte 160L
Antar jeg flytter inn to småkar i den ledige hylla i jernreolen. Reoldelen med småkarene gjør det tungvindt da det er veldig liten plass.
De hyllene vil da bli brukt til for og annet akvarieutstyr
Så har jeg tatt å renset 160L cf Borelliiene gikk i og satt ned. Dette karet er ennå ikke fylt opp, men har i allefall fått det ned og inni reolen der det skal være.
100L som A. Barlowiene går i er renset og rengjort og fylt opp igjen. Dem skal få gå i en stor plast dunke til i morgen, slik at vannet klarner, samt temp kommer opp på normalt nivå. Ble et vannbytte på det samtidig.
Legger ved et par bilder fra i kveld
siste bildet er av 160L som står under den nyinnsatte 160L
Antar jeg flytter inn to småkar i den ledige hylla i jernreolen. Reoldelen med småkarene gjør det tungvindt da det er veldig liten plass.
De hyllene vil da bli brukt til for og annet akvarieutstyr
Postet 15.05.11 kl 00:01
Da er akvarierommet innen-hus historie. Alt av akvarier og utstyr er ute og akvariekjelleren er eneste stedet jeg har å konsentrere meg om.
Rommet blir nå kun tv rom/ røyke rom. Barlowiene er på plass i 100L, noe skye, men de kommer seg etterhvert. Ellers også hatt noen vannbytter i dag og fylt opp den siste 160L.
Et par dager og det er tid for fisk i det også.
Noen bilder.....
160L på plass
cf Commbrae med yngel
cacatuoides hue
Rommet blir nå kun tv rom/ røyke rom. Barlowiene er på plass i 100L, noe skye, men de kommer seg etterhvert. Ellers også hatt noen vannbytter i dag og fylt opp den siste 160L.
Et par dager og det er tid for fisk i det også.
Noen bilder.....
160L på plass
cf Commbrae med yngel
cacatuoides hue
Postet 15.05.11 kl 15:58
Endret: 15.05.11 kl 15:59
Postet 15.05.11 kl 17:25
Anders KasteKan tenke meg at det kjeller-rommet er et flott sted for å sitte å drømme og studere fiskene! :-)
Rommet er til stor glede Anders og er en god rekrasjon. Har gått sykmeldt/aktiv sykmeldt og nå på 50%, men har egentlig ikke hatt tiden til å sette meg så mye ned og beyndre det hele.
Men når jeg først har gjort det, er jeg tross alt en heldig person som har denne muligheten. En sier selv gjort er vel gjort..... Har iallefall mye glede av kjellern og akvariereolen.
Skal bruke kjelleren mer enn hva jeg så langt har gjort. Skaffe meg en kaffetrakter og kanskje et lite kjøleskap. Har allerede fått ned en liten fryser til frossenforet ;- =)
Bildene jeg legger ved er av den ene Apistogramma Agassizii hannen som går i 160L. Med en slik mage skjønner en at han virkelig har sansen for det som blir servert. I det karet forer jeg daglig med både røde og sorte mygglarver. Bilde 1 er etter foring i går og bilde 2 fra før foring i dag
Postet 15.05.11 kl 18:11
Etter å ha foret i kveld satte jeg meg ned i sofaen nede i kjellern å betraktet fisk, kar og slappet av. Agassizii hua synes jeg var veldig påpasselig i hula si og ikke ute i det hele tatt. Ikke rart. Nye egg var lagt. De forrige ynglene ser jeg ingenting til, men det er en god neve javamose i det karet, som de mulig er i. Eller at de også er borte for tredje gang.
Er ikke mer enn 2-3 dager siden jeg så noen pilte rundt der, uten mor til å passe på, men ting skjer fort i fiskeverden.
Er ikke mer enn 2-3 dager siden jeg så noen pilte rundt der, uten mor til å passe på, men ting skjer fort i fiskeverden.
Postet 15.05.11 kl 23:13
Postet 17.05.11 kl 09:47