Apistogrammet (side 43)

Fart66
[QUOTE=S i m e n]Har et par hanner som trenger litt stimulering ja he he he. Gjør/gir du noe spesielt fòr når du også har N. marginatus i karene RHD?


Hei Simen, ser du har fått svar i en annen tråd. Men jeg kan fortelle hva jeg gir mine
Nannostomuser, (har ikke N. marginatus) Mine er mest glad i levendefor, og hos meg er det ny klekt artemia som er hovedføden. Men ser at de også spiser diverse frosenfor som de klarer å få inn i munnen. Og av tørr for liker de Hikari Tropical micro pellets og flakfor beregnet på små ciklider.

Fine bilder av N. marginatus selv om de var litt små bildene altså.

Skjønner ikke helt hva som skjedde med bildene der he he he. Takk for ytterligere fòr-tips RHD. Liker å ha variert kost til fiskene mine, så dette er bra
N. marginatus'ene spiser også dekapsulerte artemiaegg, men bløtlegg dem godt før de gis (så de ikke sveller i de små magene).

I url'en til bildene av dem har du fått med "...thumbs/...." Fjernes dette, kan man vise de skikkelig fram:

[External Image]
Copyright Simen_R_W

[External Image]
Copyright Simen_R_W

[External Image]
Copyright Simen_R_W

Flotte bilder av flott fisk!
Bløtnings-trikset er suverent Tom, takk for gode tips (og riktig størrelse på bildene)! Har ikke fått sett så mye på N marginatus enda, men de virker utrulig spennende. Sammenliknet med andre "stim-fisk" jeg har hatt/sett tidligere, har de vist mer "atferd" på fem minutter enn timesvis med de andre. Gleder meg til den rette miljøet er på plass - detta skal bli show .

Noen som vet hvordan man skiller kjønnene på N marginatus?

Har en liten pose av disse rødbrune avkapslede eggene, men ser at eggene jeg kjøpte i Sverige er gråbrune!?!! Noen som har erfaring med dette?

Søndagsunderholdning: Apistogramma atahualpa fra Rio Italya

[External Image]
To små interiør-arkitekter har bært på favnen med ved jeg fikk fra askakvazoo/Vestli h&f i dag... og trur du ikke jeg fikk oppskriften på hvordan de skal brukes! Da må det jo bli slik. Fikk til og med mobil-bilder av det, så jeg ikke skulle glemme det. Selv om det ikke er lett å se, er røttene full av små lommer - eggelommer... helsjeft!!!

Hei Simen


For å skille kjønnene på N. marginatus så kan man se at hannene er tynnere en hunnene. Hannene har også som regel mer rødt på finnene en hunnene.


Hilsen
RHD
Takk for tilbakemeldinga RHD!! Da har jeg litt å gå etter når tiden kommer
hei simen , flotte bilder av fiskene.
ellers går det bra med apistoene ? å deg
Tom C
[I]N. marginatus[/I]'ene spiser også dekapsulerte artemiaegg, men bløtlegg dem godt [B]før[/B] de gis (så de ikke sveller i de små magene).


Ai ai, her har jeg nok bokstavelig talt lagt det store egget . Jeg bruker avskallede artemiaegg, men har bare gnidd dem mellom fingrene rett i akvariet. Heretter er det bløtlegging!

Noen med erfaring fra torskerogn som for? Jeg er ofte innom Jeløy Fisk og Vilt, en liten, men super fiskebutikk ved kanalen i Moss. Nå i skreisesongen tar jeg alltid med litt rogn og har foret Apistogramma noen ganger. De er minst like begeistret som vi selv er.
Hei Thomas! Nannostomus marginatus’ene du tok inn for meg er flotte til tusan! Hva har du foret dem med i butikken? Her går det nok fort noen uker til før de kommer inn i sitt tiltenkte miljø. Gleder meg rått til det er klart! Men så mange planer, så mange planer he he he. Er i tenkeboksen rundt en torvfiltreringsgreie som kan gi flere liter og bedre plass. Da vil det forhåpentligvis (ikke he he he) ende opp med noe slikt som på bilde…

Har tenkt så det har knaka i en periode, og har kommet fram til et alternativ til yngelkar. Hvis jeg får lavere kar med større grunnmål, kan det også fungere til voksne individer. Jeg må da ordne en gjeng med 105litere eller 120litere med grunnflate på 100cm x 35-40cm. Så da blir det nok litt liming av glass framover. Mangler da i tilfelle glass til 4-5 kar. Dere ordner tilfeldigvis ikke glasspakker? Har kikka på akvarie-kalkulatoren, og vil nok benytte meg av 6mm- glass…

Torskerogn har jeg ingen erfaring med i akvariene Sigmund... Artig! Har du prøvd andre av havets delikatesser, reke-egg også f.eks? Har forøvrig tenkt til å begynne med artemia-klekking framover. Skal bli en artig foringsvariant, for liten og stor

S

Ja, har gitt rekeegg noen ganger, men det er mye mer jobb ettersom de sitter klistret sammen, dessuten er de saltere og derfor skyller jeg dem godt før jeg gir dem til fiskene. Torskerogn er mye enklere, men begge deler gå ned på høykant.
Så, utlogging og dra til Moss Kunstgalleri for å forberede kveldens årsmøte.
Apistogramma panduro (Rio Tahuayo);

Har som nevnt tidligere et par, med en bølle av en mann. Fikk så en nydelig stor hanne, for å gi «Bølla» noe annet å tenke på... enn å jage/plage hua. Nykommeren hadde flotte og lange oransje «ventral fins».

[External Image]

Mens Bølla hadde sine lille gule...

[External Image]

Han har i dag vokst seg større, og gått fra gule til "sweet and orange ventral fins». Måtte han bli en like stor gentlemann som stor-hannen også!

[External Image]

Hvorfor ikke bare legge ved et bilde av hua også...

[External Image]

... sammen med Bølla.

[External Image]

Gamle bilder jeg tåler å se igjen... God kveld

S
Apisto bilder er noe en ikke blir lei av Simen. Så noen repetisjoner gjør bare gleden større. Flotte og gledelige bilder =) Oppdateringer på reolen i dag og passelig bra fornøyd med utført arbeid. Oppdateringer i tråden min =)
Det har sikkert litt med å gjøre at Panduro var den første jeg hadde "seriøst" men jeg må si jeg liker akkurat den godt. Sånn en INDERLIG sinnatagg med den flotte halen.
Denne blei min første seriøse greie også Truls! Undrer meg på hvorforden ble "døpt" panduro???
For
hei simen
di har fått diskus granulat , som jeg malte opp litt + tetra min
I følge rapporten til dagens fòrings-sjef, bevra det i tanken til N. marginatus når discusbits'a traff vannskorpa! Takk for tilbakemeldinga Thomas

I Apistogramma allpahuayo's rike...

[External Image]


...finnes det en sjef!

[External Image]


Og det er meg. Hua holder gjerne halve 160literen for seg selv...

[External Image]
Apistogramma rubrolineata er flott art som jeg ikke synes har fått optimale forhold så langt. Alfa-hannen er sjef i hver cm2 i 152liters tanken. Selv med flyteplanter og mye røtter/struktur, synes jeg fortsatt det må noe "mer" til. Alfa-hannen og et par til har blitt store og flotte, mens et par andre har blitt litt i overkant tynne. De får nå mer fòr enn vanlig, og neste ledd blir å gi dem bedre plass - 250 liter med 110 x 50 i grunnflata. Ønsker å få roa tetratec ex1200'n et hakk først, da jeg synes det er alt for mye trøkk - i forhold til et Apistogramma-kar.
Apistogramma rubrolineata var skikkelig fin Simen. Har ikke hatt noe i mot å hatt noen slike hos meg

Når jeg tar meg sammen; et operativt artemia-klekkeri mm... så får vi sørge for noen slike Apistoer finner veien til deg RHD . Har tatt de første bildene selv siden nyåret selv idag. Må bare vente til batteriet er ladet, så skal jeg se om det kommer noen flere A. rubrolineata-bilder idag.

S
Artemia klekking er en grei sak Simen, når man er i gang så går det nesten av seg selv
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap