Inger Annes akvarieprosjekt (side 44)

Vanvittig artig å lese trådene dine

Askimskogen var råflott og han lille fjerten var nydelig også
Tusen takk, begge to. Jeg suger til meg ros! Jeg er alltid nervøs for at det bare blir kjedelig pjatt, det jeg skriver.

Jeg fikk forresten tatt bilde av en sjelden event her i huset. Koseklumpen er tydeligvis sulten, for nå har han gravd seg ned, og venter tydeligvis på at det skal spasere forbi litt mat. Akkurat nå heller jeg mot å bruke navnet Mona foreslo: Diggern

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ettersom jeg regnet med at apistohunnen hos agassizii skulle se ut som hos nijsseni, trodde jeg at det var to herremenn jeg hadde. Men etter å ha sett på bilder, tror jeg temmelig sikkert at jeg faktisk har en av hvert kjønn
Den dårlige nyheten er at det har gått litt sånn som jeg frykter: apistoene og palettene går heller dårlig sammen. Jeg så nettopp en mindre hyggelig konfrontasjon, og de har ennå ikke funnet ut hvem som er sterkest. Men den gode nyheten er at disse to apistoene mine, som var noen pingler sammen med den ene nijsseni-hunnen min, nå faktisk er stolte nok til å ta opp kampen mot palettene. Jeg er stolt av dem! ;-D Og hannen er bare rålekker!
Jeg begynner å lure på om både palettene og apistoene har noe å passe på! Det virker faktisk sånn på oppførselen! Tenk om det kunne bli apistobarn! Dessverre har apistoene etablert seg like ved innsuget til Juwel-pumpa, og Juwel-pumper er vanskelige å dekke til.

Oooops! Nå begynner jeg virkelig å lure på om det er noe på gang her! Det er ikke bare palettene som jages her! Denne apistoen skal egentlig være en fredelig apisto, men aggresjonsnivået nå er skikkelig høyt. Så høy aggresjon tyder på at de har noe å passe på (krysser fingrene)
Dyrehagen
Jeg er alltid nervøs for at det bare blir kjedelig pjatt, det jeg skriver.


Dette er faktisk den tråden jeg liker best på hele AF, og jeg blir alltid glad når jeg ser det er nye innlegg her. Det er morsom, underholdende og ikke minst spennende lesing, altså langt fra kjedelig pjatt!
Tusen, tusen takk! Nå blir jeg rørt!

Kan noen forresten fortelle den pinglete kampfiskhannen min at det liksom er han som skal jage hunnen rundt, og ikke omvendt? Så lenge han lar henne skremme vettet av seg og spise opp halen hans, så blir det lite egg, uansett hvor fint skumrede han har laget... Akkurat nå har han gjemt seg innunder "barnehagen" damen oppholdt seg i tidligere, og der sitter han og skjelver og håper at hun ikke skal oppdage han. Ærlig talt: han er da mye større enn henne! Makan til pinglefisk!
Ikke vet jeg hva som stakk eplesneglene mine forleden dag. Da jeg lempa oppi den store snegla som var på vei bortover gangen, la jeg merke til at to andre snegler også manglet. Jeg tenkte de bare hadde gjemt seg, og gadd ikke å begynne å lete på gulvet. Dagen etter så jeg at den digre snegla var i live, til tross for spaserturen den hadde hatt. Men de andre sneglene var søkk vekke. Ved vannskifte i dag, tok jeg fram den uunnværlige lommelykta mi, og lyste godt omkring i akvariet, og der var det kun den digre snegla jeg hadde berget. Så ble det altså leteaksjon på gulvet i gangen. Jeg fant dem begge til slutt, på hver sin side av akvariet. Jeg regner med at de er stein døde, men i vanlig Inger Anne-stil, så forsøker jeg likevel å se om de kan ha berget seg med å trekke seg inn i huset. Jeg kunne nemlig ikke kjenne noen spesiell lukt da jeg luktet på dem. Og eplesnegler er kjent for å kunne greie seg temmelig lenge uten vann. Men så lenge som dette er vel temmelig optimistisk. Jeg får se om de fortsatt ligger der i morgen. Hvis de da spaserer rundt igjen, blir jeg mektig imponert! Men hva i alle dager var det som stakk dem, slik at alle spaserte ut av karet samtidig? Vel, mistanken min er vel at de to minste endelig har funnet ut at de kan lage barn, og det er da slik vandring begynner, det er ihvertfall min erfaring.
dette er ingen kjedelig tråd, det skal du vite.
Kuult at du deler din "verden"med oss, fortsett med det.

Må bare komentere at jeg likte "koseklumpen"godt.
"Dritt"stilig bilder du har tatt av den. Stor er koseklumpen? Og hvor lenge har den vært i ditt "eie"?
Er det også en "kule"som må ha sneiler, eller?
Jeg er elendig på øyemål, men Koseklumpen er mellom 10-15 cm lang, halen ikke inkludert. Jeg vil tro 12-13 cm, men vet sannelig ikke. Koseklumpen er blant de få kulene som strengt tatt ikke trenger snegler. Dette er en fiskespisende kule, og de har ikke den samme tannveksten som andre kuler. Jeg har forsøkt å fôre han med snegler, men han vil faktisk ikke ha dem. Så nå seiler det rundt flere digre pestsnegler i karet hans. Men hvis de kan formere seg, sier ikke jeg nei takk
Jeg tror det var i fjor vår jeg kjøpte han. Han ble kjøpt hos Majorstuen Zoo, mens de enda hadde fisker der. Det er faktisk mange av kulene mine som er kjøpt der: Hufflepuff, Jack the Ripper, Knoll og Tott(a) (alias Houdini).

Eplesnegler er utrolige! De to jeg fant på gulvet i går, og slengte tilbake i akvariet, lever begge to! Så moralen blir: en eplesnegle er ikke død før den begynner å lukte!
Eplesneglene mine er tydeligvis lei av livet, for i dag manglet to igjen. Det er visst mer enn fôringsluka som må tettes. Jeg fant igjen en av sneglene ganske kjapt, på full marsj bortover gulvet. Men ei snegle mangler fortsatt, og det er den største av dem. Og mot gulvet mitt er de nesten kamuflasjefarget, så de er litt vanskelige å se. Jeg håper bare jeg finner igjen kamikazesnegla mi før bikkja mi gjør det.
Etter en frenetisk leting etter den siste eplesnegla, hadde jeg nesten gitt opp. Men jeg fant den til slutt...i akvariet! Hvordan ei så diger snegle kan greie å gjemme seg unna så totalt, er ubegripelig for meg. Dermed var det bare ei snegle som hadde stukket av denne gangen. Men nå er ihvertfall alle sneglene på plass igjen, for nå...
Finn fram noen småbiter av blåsvamp å legge rundt ledninger og slikt i hullene bak - like greit først som sist.
Når sneglene har sånn utferdstrang,man jo bare bure dem inn :p
Jeg vet, jeg vet, Liz, men det kom litt plutselig. De har ikke oppført seg sånn før, og plutselig bestemte de seg hele hurven. Jeg har kun 3 eplesnegler i dette akvariet, og alle 3 krøp ut samtidig. Det jeg kan håpe på, er at det betyr at det snart kommer søte, små babymaiser i lystoppen min snart.

Jeg hadde ventet at coryeggene skulle klekke i helga, men det har ikke skjedd. Jeg begynner å frykte at jeg skal oppleve det samme som jeg har gjort en gang før: at eggene bare gikk i oppløsning, selv om det så ut til at samtlige var befruktet. Jeg aner ikke hvorfor dette skjer, men jeg har altså opplevd det en gang før. Men de skal få noen dager til på seg, før jeg skyller dem i do. Men jeg ser ikke ett eneste som "danser", så det ser ikke ut til at noen forsøker å komme seg ut. Og vanligvis klekker disse eggene i løpet av ytterst få dager (3-4), og nå har det gått 5, tror jeg. Kommer de ikke i morgen, tror jeg ikke de kommer i det hele tatt.

Nå har jeg forresten endelig tatt meg på tak, og fått gjort i stand det som skal bli yngelakvarium. Det eneste som mangler, er å få flyttet ei pumpe dit. Jeg har ei pumpe som jeg skal ha der, men den er i bruk i et annet kar. Og den pumpa som det skal byttes til i det karet, er i bruk i 130-literen min akkurat nå. Og pga. den merkelige cory-syken jeg har der, tør jeg ikke flytte filteret før jeg vet at ting er i orden.

Jeg har forresten et par andre ting på gang også. Egentlig er det jo proppfullt her nå, og ikke plass til å skvise inn en fisk til. Men jeg skal omsider sette i stand 105-literen som har stått knust på soverommet mitt i nesten ett år. Den grønne kulefisken min viser tydelige tegn på at den trenger større plass, og dette karet var tross alt tiltenkt denne fisken. Og nå hun flytter, blir det en 85-liter ledig, og sånt kan man jo ikke ha noe av...

Jeg har kanskje bestilt c. narcissus igjen. Jeg har ikke fått bekreftet bestillingen, og jeg vet ikke om jeg nok en gang ender opp med super-arcuatus i stedet. Jeg krysser selvsagt fingrene for at jeg skal få "the real thing" denne gangen, selv om jeg ikke akkurat er misfornøyd med at jeg endte opp med super-arcuatus sist

I tillegg har jeg nettopp fått vite at en viss butikk har fått inn en fisk som har stått på ønskelista mi veldig lenge. Jeg har overhodet ikke råd og overhodet ikke plassw, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg må først få vite prisen. Og mer enn det sier jeg ikke ennå... Jeg vil ikke at noen skal snappe muligheten bort foran nesa på meg. Hehehe! Dere får vel vite litt mer etterhvert, om jeg bestemmer meg for å gå for det.

Eplesneglene har faktisk så langt holdt seg i karet i dag, til tross for at jeg ennå ikke har tettet der ledningene går ut. Det spørs om de har funnet ut at det ikke er så mye spennende på utsiden av akvariet.

Jeg vet det er mange som påstår at Fluvalfiltre så lett går tett. Og jeg har bannet litt over det selv det siste halvåret. Men nå fikk jeg nettopp bekreftet teorien min: at det kommer an på fisken du har i karet. Jeg holder på med vannskifte (som alltid etter midnatt), og så i den forbindelse at det var noe redusert gjennomstrømming i filteret (en umodifisert Fluval 3). Jeg begynte å telle etter når jeg sist renset dette filteret. Det må være et halvt år siden sist! Og da jeg åpna filteret, så jeg at det var bare litt øverst at det var tett, resten var fint og reint. Det er noe helt annet enn når jeg åpner filtrene som står i corykar! I sommer måtte jeg rense filtrene der omtrent ukentlig, og da var de skikkelig fulle av gørr. Det karet der jeg nå måtte rense opp litt, var i et kulefiskkar, og kulefisker er da noen griser når de spiser. Og likevel har dette filteret gått og kost seg så lenge! Jeg elsker Fluvalfiltre!
Da har jeg akkurat bekreftet at jeg skal kjøpe de jeg hintet om litt tidligere. Jeg får slått kloa i en liten flokk med brochis multiradiatus ENDELIG! Jeg fikk jo tak i en enslig en i fjor vinter/vår, men den døde i Den Store Filterkatastrofen, som så mange andre fisk. Men endelig skal jeg altså få tak i en flokk! Men hvor jeg skal hente pengene fra, nei det aner jeg ikke. Men jeg kan bare ikke la sjansen gå fra meg. Jeg har ventet nesten ett år på dette! Gleder meg som en liten unge jeg bare få satt i stand det knuste akvariet!
Da har jeg endelig fått tatt meg på tak, og fanget inn de fleste fiskene fra 63-literen. Grunnen til at jeg gjør dette, er at jeg har tenkt å bruke denne tanken som "lekstank" med hensyn til coryene mine. Jeg har nemlig ikke ett eneste akvarium som kun har en art med coryer i (jo, forresten, 130-literen har bare en coryart, men det er et selskapsakvarium, så coryene er ikke alene). Resultatet er selvsagt at ingen andre enn sterbaiene mine leker. Og nå vil jeg ha lek på flere. Mitt første forsøk blir aeneusene/schultzeiene. De var allerede i karet, men nå får de det helt for seg selv. Så får jeg se om jeg greier å trigge dem til å legge egg. Det burde ikke være de vanskeligste coryene å få til å finne på sånt Når jeg har fått et kull på dem, skal jeg forsøke noen langt vanskeligere: septentrionalisene (hvis det nå er det de er). De er langnesede coryer, så det blir nok en større utfordring.
Tanken er altså at jeg, når jeg vil forsøke å få en art i lek, flytter dem over i dette karet for en periode, slik at de får karet for seg selv. Det blir jo også en ekstra trigger bare det at de flyttes, i tillegg til at de blir alene. Og det er lettere å aktivt forsøke å trigge dem når de er alene også. Nå skal jeg ha litt oppdrett her i huset!

Forresten er det ikke helt sant at jeg ikke har et kar med bare en coryart. Jeg kom nettopp på at super-arcuatusene suser rundt i et kar for seg selv. De er såpass store at jeg ikke kan la noen dele plassen med dem - til det er karet for lite. Jeg har litt lyst til å forsøke å sette dem igang også DET hadde vært noe, det!
Jeg syns virkelig du skal få super arcuatusene i lek altså! hi hi.
Mona snakket om P-pilleeffekt av sine c-140. Jeg har hatt det samme med mine leoparduser. Det tok ikke mange dagene fra jeg flyttet dem, til det skjedde noe spennende her. I dag våknet jeg opp til to store doser corydorasegg i 63-literen. Det kom helt overraskende på meg, ettersom jeg ikke har sett tegn til lek der, kun at de var gode og runde. Og jeg irriterte meg over at de også var blitt så skvetne. Tidligere har de ikke brydd seg så mye om meg, men nå fyker de i skjul hver gang de ser meg. Men de lot seg altså ikke be to ganger, disse aeneusene/schultzeiene! Og jeg som ikke har fått satt igang yngelakvariet ennå. Vel, da får det bli isboks på disse også. Det snåle er at alle eggene ligger på glassruta, samlet i to flekker. Det er helt snålt å se på. Men hyggelige nyheter, altså. Det viser seg at Mona har helt rett i at coryer bør være alene for å få dem i lek Om noen liksom skulle finne på å tvile på Mona...
Jeg skal la aeneusene få en runde til med egglegging før jeg flytter dem og lar noen andre få overta. Man kan si at det i løpet av få dager, har vist seg å ha vært en suksess med lekskar
Her er beviset:
[External Image]

[External Image]

Det er forresten langt vanskeligere å plukke ut egg som ikke er nylagte. De er da ikke klebrige, og fryktelig lette å miste. Det forsvant noen egg ned i sanden i dag.
Såvidt jeg kan se, er eggene befruktet. Men jeg tar ikke gleden på forskudd, etter at hele forrige eggkull gikk fløyten. Dessuten har jeg ikke sett aeneus-/schultzeiegg før, så jeg har ikke så veldig trenet øye når det gjelder dem. Jeg har tross alt kun sett ikke-sterbaiegg en eneste gang før
Men de har blitt fine og gyldne i fargen, så det ville være rart om de ikke var befruktet. Jeg håper bare det går bra denne gangen. Hvis ikke, vil jeg slutte å ha orekongler i vannet, og se om det endrer seg da.

Jeg fikk forresten en liten, hyggelig overraskelse i går morges også. Jeg har ikke nevnt palettene mine på lenge, ettersom de helt klart ikke passer på yngel lenger. Så jeg regnet med at de var borte, de siste 4 jeg så før Jul. Men i går morges, kom en av dem tuslende fram fra rotsystemet, der den har vokst opp. Den var fortsatt skikkelig liten, så det tar nok tid før den blir stor nok til å selge - hvis den overlever så lenge.

Jeg fikk forresten sett litt til sterbai-yngelen igjen også, og denne gangen så jeg to. Det er første gang jeg har sett mer enn en, siden jeg slapp dem ut i 120-literen før jeg reiste på juleferie. Og trøste meg som de har vokst! De vokser jo kjempefort! Jeg trodde coryyngel liksom skulle vokse sakte, jeg. Men disse suser opp i størrelse, så jeg ser forskjell fra gang til gang jeg ser dem (noe som forsåvidt ikke skjer så ofte - at jeg ser dem, altså). Jeg lurer på hvor mange som faktisk er i live, der inne i javamosen. Jeg slapp ut ca. 20 yngel, men gjetter på at noen kan ha havnet i pumpa. Dessuten er livet mye mer farefullt i et akvarium, enn i en isboks, så noe frafall har det helt sikkert vært.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap