Tropheus Bilder (side 44)

badat
[QUOTE=Evolution]Jo vi kan godt kjøpe fisk usett,men stoler mer på kvaliteten når vi vet at det er folk som har plukket de ut etter våre ønsker etter de er kommet til evt tyskland. Og med en garantert kjønnsfordeling på 1+3 eller bedre. Og de lar faktisk vær å kjøpe fisken til deg visst de syns den er av for dårlig kvalitet. Den garantien har vi jo ikke visst vi kjøper direkte fra sjøen. Men heller kvalitet enn kvantitet :) Med kvalitet mener vi bra form på fisken,frisk,gode farger og bra kjønnsfordeling :)

Jeg er enig med deg Erik men vil bare føye til en ting til. VF fisk har alltid en bedre kvalitet enn opprett fisk i og med at de har alle de rette forhold men de lever i sjøen. Farge f. eks. på en VF skinner mer og de har alle innstink i beholdt. Derfor de fleste oppdretter bør ha VF som avlefisk. Ulempe er at de krever en mer erfare akvarist som kan gi dem riktig forhold enn opprett fisk som er vant med livet i et akvarie. En annen ting er smak og behag. Noen liker opprett fisk på grunn av farge. Fordi de blir selektiv avlet fram på en bestemt måte, f.eks Moliro er rødere, Pemba er mer orange rød og Kirisa er mer rød enn gul. Dette er i mot mine prinsipper.
Hvis du er så heldig å få plukke først på en sending så handler det om andre ting enn kjønnsfordeling og kvalitet. Ingen lar folk plukker slik at han sitter igjen med bare hanner for eksempel. Farge ser du knapp når fiskene ligger halvdød i bedøvelse og i poser. Når du plukker fra et lokal er det ikke lenge første hånd.
Kjønnsfordeling er allerede bestemt fra fangsplassen avhengig av fiskene de har på lager. Da kan man ikke tillatte store avvik ved senere distribusjon av fisk. Og alle disse importørene... ingen er dummere enn andre.

Fikk nylig beskjed fra ACA om at situasjon er ikke bra i området. De har til og med problem med å hente fisk fra Tanzania, ikke å snakke om Congo.

Jeg skal ikke uttale meg så veldig mye ang. kvalitet og importører da jeg føler meg litt innhabil. Jeg vil bare si at hvis uttalelsene om halvdøde fisk i poser var rettet mot meg og min importør, så blir disse fiskene plukket fra akvarier etter endt innmedisinering. Jeg har selv vært i tyskland og sett hvordan denne prosessen fungerer.. Fordelen med denne importøren er at de har egen fangststasjon med flere fangst-team nede ved tangnyikasjøen. Det er selvfølgelig ingens interresse å bruke fraktplass på masse hanner ingen vil ha. Og jo, mange importører er dummere enn andre. Tenk på alle disse som selger oppdrettsfisk som viltfanget osv..

De få tilfellene av selektiv avl med resultater som avviker fra de opprinnelige fargene er de forskjellige kiriza versjonene, stardust duboisi, kipili albino. Noe som jeg misliker sterkt.

Ingen har odlet kiriza, bemba eller moliro så langt at det har blitt nevneverdige resultater mtp. farger foruten de som er nevnt over. Odlede kirizaer er som regel gulere enn den vilde varianten, men det er fordi det er en mangel på noe i maten vi forer med i fangenskap kontra naturen. Et godt eksempel på dette er golden kalambo. Når de er nyimporterte lyser enkelte individer orange, men mister mye av fargen over tid. Petrochromis moshi er et annet eksempel.

Selvfølgelig får man finere yngel av pene foreldre, men dette begrenser seg etter mitt syn.

Rødfargen på odlede bemba og moliro har ingenting med selektiv\linjeavl og gjøre, men foringen.

Husk, det er meget få som faktisk har tropheus i lange linjer som vi f.eks. ser med malawi. Dette er blandt annet fordi verdien på tropheus yngel synker sterkt når de runder F1. Lang tid tar det også da man må regne ett år før hver generasjon blir kjønnsmodene. Ingen jeg kjenner til holder på med dette i stort omfang.

Sjøodlede individer bærer mer preg av "selektiv" avl, men det er fordi fangststasjonene startet med en sinnsykt pen gruppe med fisk. Det sier seg selv at fangstmennene selv har den aller beste tilgangen til pene fisk..

Dette er mine syn på saken, og mener ikke at jeg sitter på noen fasitt her. Men jeg har sett min del av vilde, sjøodlede og oppdretts tropheusgrupper i både inn og utland. Er vel litt overintressert i temaet også, spør du min kone

Er noen uenige så tar jeg meg ikke nær av andre som er uenige, tvert imot!

Det er synd at situasjonen er så ustabil for befolkningen rundt denne fantastiske sjøen. Dessverre så er dette store konflikter som i mange tilfeller har pågått i lange tider. Måtte det bedre seg.
saffen
er egentlig ute etter ett "nattlys" men syntes at de rørene var mere blått skjær i da en blå farge. prøver og få fram fargene mere på fisken og. greit de er no litt unge enda da men er faktisk noen av dem man skimte det gule belte på.

Skal du ha nattlys så burde du kjøpt et "moonlight" lysrør. Class OLsson har det tror jeg. Denne type lys gir ikke særlig lys fra seg men alt annet som møter lystråler fra denne gir et slags refleks, veldig stillig. Litt dårlig forklaring.
slik karet ser ut no med de nye lysene. er vel kanskje ikke fullt så gale som jeg vil ha det til da. og litt av hobby mekket
Vil du ha min mening så syns jeg det er altfor blått! Ser litt for techno ut,. Så blått vann ser du ikke i saltvann engang Men, skulle det vært en tropheus under så blått lys, måtte det ha vært kiriza.. Er de plantene ekte? Isåfall kommer de til og dø under det lyset dessverre..
Jeg syns det ser ganske kult ut, men som Kristian sier så blir det nok for blått.

Du bør skaffe deg noen lysrør som er mindre Kelvin i, var det 16000 du hadde nå?
Da kan du gå ned til 10000, kanskje mindre også.

Du kan jo sjekke med Vibsi og Evolution hva de bruker, jeg mener de har moonlight.
som sagt så har vi i kiriza karet :
8 stk lysrør. De to bakerste radene er moonlight.
Så en rad med røde (10000k)
Så en rad med gult.
Altså så kunne du hatt et blått,et rødt og et gult.Høres skikkelig ut som en kvalmende gusje men det ble absolutt det beste resultatet for å få frem fargene på kirizaen. Det blir samme som hos oss men i "mindre format".
Slik karet deres ser ut nå,ser vårt ut en time før alt slår seg av. (nattlys)
Har skrevet tidligere i tråden hva de forskjellige lysrørene heter, men orker ikke løfte på lystoppen nå hehe..
no lyger no bilde veldig og da. blir ikke fullt så blått i virkeligheten som det er på bilde da. så ta no det med en stor klype salt
Har sendt deg en mail..
Kristian Hennig
[QUOTE=badat].... Farge ser du knapp når fiskene ligger halvdød i bedøvelse og i poser. Når du plukker fra et lokal er det ikke lenge første hånd. ....Jeg vil bare si at hvis uttalelsene om halvdøde fisk i poser var rettet mot meg og min importør, så blir disse fiskene plukket fra akvarier etter endt innmedisinering. Jeg har selv vært i tyskland og sett hvordan denne prosessen fungerer.. Fordelen med denne importøren er at de har egen fangststasjon med flere fangst-team nede ved tangnyikasjøen.

Jeg beskrevt 2 forskjellige situasjoner ved plukking av fisk: enten i et lokale som du skrev du gjorde eller mens fiskene er fortsatt i poser. Hvis det er i poser så er fiskene jo "halvdøde" grunnet bedøvelsesmidler i vannet.
Ingen seriøs forhandler selger fisk som ligger bedøvet i en pose.

Gjør de det er dette en avtale de har inngått med kunde på forhånd..
Her må du stille opp når fisken annkommer enten på flyplassen eller hos forhandler.

Etterpå begynner jobben med å medisinere,kure og avklimatisere fiskene.
Dette er en jobb som er meget krevene og vanskeligere enn man tror.
Dessuten vet du heller ikke kvaliteten på fiskene!!

Ja, du får billig fisk men jammen tar du en stor sjanse også.

Skal du kjøpe deg en gjeng tropheuser så kjøp hos en seriøs forhandler.

Dette er mitt råd

Mvh Roger

Ja... her var det litt av hvert . Men jeg må nok være engi med MR. Tropheus fra Jessheim. Mvh. Magnar
Liker å se litt på fisken først eller la folk jeg stoler på velge ut den perfekte gruppen.

Her hjemme til oss så er det full leking hele tiden det er helt sykt alle kar koker i lek de er helt ville. er dette noe med årstiden å gjøre eller hva er det?

Vi hevet KH opp til 10- 12 for noen uker siden kan dette ha noe å si, denne dro å med seg ph til neste 9. samt at vi tilsatte litt instant ciklidsalt. fiskene ble jo helt tullerusk. samt livuaen leker hele tiden. lufubuene er også i lek omdagen!
SÅ til oss der er tropheus dagene helt ville!

2 yngel på lunangwaen sam ei med haken full skjed i natt
livuaen er ei på 3 uken så hu spytter snart
1 hestenese på sin 9 dag snart klar for bytting der.
2 kiriza med egg skjedd i natt
Kan bare nevne i samme slengen at vi er feridg med løpetiden på ene tispen vår så nå kan vi, naboene og hann hunden sove igjen hehe
Roger Kaasa
Ingen seriøs forhandler selger fisk som ligger bedøvet i en pose. ...Skal du kjøpe deg en gjeng tropheuser så kjøp hos en seriøs forhandler. Dette er mitt råd :) Mvh Roger

Det er nok riktig som du sier Roger. Men her tenkte jeg på sending fra Afrika til Europa. Og da pleier de å ha bedøvelsesmidler i vann. Eller er det feil? Jeg skal huske rådet ditt Roger.

Du er ikke alene om det, Magnar. Roger er godt å ha i Tropheusmiljøet. Han sier ikke mye men det han sier er så sant som fisk trenger vann.

Evolution
Her hjemme til oss så er det full leking hele tiden det er helt sykt alle kar koker i lek de er helt ville. er dette noe med årstiden å gjøre eller hva er det?

Det er vår Erik. Her hjemmet så fikk jeg 24 yngler fra 5 hunner og fortsatt 4-5 til som tygger i andre uken.
vi har alle en haug med vårkåte fisker altså Det er bra det yngler hos deg og badat!
Er mest spent på hesteneseyngel. Håper de overlever. Kirizayngelen har jo overlevd. Den steinen vi har i karet er perfekt for yngel. Det står yngler i alle hull hehehehe
ja det er vår her men tenkte ikke på at det faktisk er høst der nede, for fisken sin reprodusksjon er jo gjerne i tider med gost med mat osv, slik at de har kommet seg litt ovepå osv. men vi har faktisk hatt beste leksperioden på ettersommeren litt ut mot vinteren! så dette er en ny syklus her hjemme!
Her er noen bilder av våre nye borgere i lunangwakaret, disse klarte og lure seg bak i filteret. filtere er nå yngel sikkert og de lever i karet med de store.
Eneste ynglene som er av lunangwa og mest sannsynelig eneste gruppen i norge!
Den ene døde desv en brå og brutal død!

Ingen burde kjøpe tropheuser rett fra sjøen hvis man ikke har kompetansen. Er man usikker, syns jeg man burde stå over fristelsen. Faktumet er at det veldig ofte går galt hvis man ikke gjør godt forarbeid. Med godt forarbeid mener jeg at man gradevis nærmer seg helt nyimportert fisk, først viltfanget nok ganger til at man er sikker på at det går bra. Vidre til ny importert fisk fra importør som har tatt den første kuren og avklimatiseringen. Føler man at den også sitter så kan man søke større utfordringer og anskaffe seg fisk rett fra sjøen.

Jeg har selv lært ting på den harde måten, og mistet mange tropheuser i starten. Det unner jeg ingen. Den værste opplevelsen var å komme hjem til 25 døde ilangi etter juleferie i Lillesand. Det luktet råtten fisk i mange dager og jeg behøver ikke fortelle hvor mye den tabben med å medisinere for lite kostet meg. Sånt lærer man heldigvis av.

Jeg prøver ikke å framstille anskaffelse av nyfanget fisk som veldig vanskelig, men det er noe helt annet en innkjørt fisk fra forandlere eller andre akvarister.

Jeg kjenner en meget drevet svenske som sleit med en gruppe han importerte rett fra sjøen i nesten ett år. Da hadde gruppen halvert seg og gud vet hvor mye han har brukt på ormkurer, flagellatkurer,bateriekurer og parasittkurer. Disse fisken kom fra kansje den mest ansette eksportøren ved tanganyikasjøen.

Fant faktisk bilder av de to første troffegruppene som jeg mistet, ilangiene som jeg nevnte over, og noen sinnsyke sjøodlede kirsebær som døde to dager etter jeg fikk dem. De var kjøpt av en litt "shady" forhandler.

Godt å se at noe har kommet ut av de ti tusener med bilder jeg har tatt av fisk..
Evolution
Eneste ynglene som er av lunangwa og mest sannsynelig eneste gruppen i norge!

Garantert.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap