Mine akvarier og sånt (side 44)

Nei, tror ikke det var samme artikkel.

Her er den jeg leste - The Giant Betta
Jeg kjøpte meg 3 hunner i dag Var innom en akvariebutikk og en stor dyrebutikk, men de hadde kun 2-3 hunner hver, alle var VT og ganske grå. Jeg ville egentlig ha CT, men siden det viser seg at de er vanskelige å oppdrive, gikk jeg ned til den lokale dyrebutikken og kjøpte 3 VT hunner. De har massevis av hunner der, og alle er ganske fargerike, så jeg ville heller kjøpe dem derfra og ha litt utvalg.

Jeg skulle egentlig bare ha to, en cambodian til å krysse med Gul, og en liten til å krysse med Blå, men så tenkte jeg at 3 er et fint antall for da kan de spre aggresjonen mellom seg, hvis det skulle oppstå krangler, spesielt siden Blås fremtidige make er ganske mye mindre en Cambodianern. Den lille er mørk blå med litt rødt på finnene, og den siste er også ganske mørk, men med litt mer rødlig skjær.

De skal få flytte inn i 90 literen, siden det er det eneste stedet hvor det er plass til dem, og situasjonen i 90 literen virker stabil igjen. Alle virker friske og behandlingen for hvitprikk er ferdig.

Kanskje hunnene utløser en ny runde hvitprikk... Da blir jeg sur, men det vil være min egen feil som ikke har karantenekar....

Og jeg skulle få i orden hagedammen i dag slik at fiskene kan flytte tilbake og jeg skulle få et ledig plastkar, men så var vi ute og shoppe og gjorde forskjellig, og deretter dro jeg på dyrebutikken og nå kommer det til å være mørkt innen en times tid...

Meh, får prøve å få gjort noe med den i løpet av uka..
Lagt merke til en interessant forskjell på kampfiskenes oppførsel. Den første kampfisken jeg hadde i fjor gikk i et kar som hadde filter, men ikke sterk sirkulasjon. Han suste til enhver tid rundt i karet og jeg kunne ikke skjønne hvor folk fikk det fra at de er så late.

Rosa oppfører seg på samme måte, og har filter. Gul og Blå derimot, rører seg knapt. De tar seg noen runder innimellom og bygger skumreder, men i lange perioder av gangen ligger de på bunnen og det er kun øynene som rører seg. Ingen av dem har filter.

Jeg har ingen teori om hvorfor, men litt interessant.

Blå lager skumreder til tusen. Jeg gir han vannbytter hver dag, noe som ødelegger skumredet hans, men innen en time har han laget et nytt, og han lager dem større enn jeg har sett hos Gul og Rosa. Hver morgen har han jobbet med det og laget det større. Gul lager forresten også oftere skumrede enn det Rosa gjør, så muligens har det også noe med helt stillestående vann å gjøre.

Filteret i 22 literen på pulten min ble forresten modifisert i går kveld. Typen spurte hva jeg hadde tenkt til å gjøre, og jeg forklarte det med å silikonere fast noe plast foran utløpet. Han sa at 'det var da ikke noen god ide, den kommer til å løsne'. Så han fikk meg til å ta fra hverandre hele filteret, silikonerte tett utløpshullene og laget nye på baksiden, slik at filteret nå tømmes bakerst i karet, istedenfor på skrå rett ut i karet.

Silikonen fikk stå og herde til i dag, og jeg har nettopp satt filteret sammen igjen og kickstartet det. Blå skal få flytte inn i morgen. Forhåpentligvis er strømmen såpass redusert at han vil trives oppi der. Ser hvertfall bedre ut enn det var før. Hvis han fremdeles ikke liker seg får han bo midlertidig i en beholder på pulten min til jeg kan kjøpe enda en 15 liter (eller 22 liter) og en hunn eller to kan flytte inn i 22 literen. De har kortere finner så jeg mener at de klarer seg fint i litt strøm.

Kan ikke skjønne hvorfor produsenten utstyrte dette bittelille karet med en powerhead som pumper 400 l/t. Helt tåpelig. Jeg har sendt dem en epost og påpekt at det ikke var noen god ide.
I oppforingskarene til kampfiskene med det hjemmelagte 3-stegsfilteret så det ut til at det stort sett var tomt for fisk ved utløpet. Så de foretrekker ikke noe særlig strøm. Dette sier jo boka også. På filteret jeg snakket om renner vannet rett ned fra utløpet og har et fall på et par cm.
Pappaen dems valgte helt klart å bygge rede på motsatt side av karet for utløpet fra et delvis vellykket modifisert hangonfilter med utløp under vannflaten.

Tok du bilde av mod'en din?
Jepp, vet de ikke liker noe særlig strøm, men hos den gamle CT'en min og Rosa er det ikke noe særlig strøm å snakke om. Hos CT'en pekte spraybaren tilbake og rett inn i veggen i et hjørne, og hos Rosa treffer strømmen veggen foran filteret og forsvinner deretter pga tett beplanting. Så unntatt rett foran filteret er det minimalt med bevegelse i karet.

Likevel fyker han rundt og sitter sjelden stille, slik Gul og Blå gjør.

Tok dessverre ikke noen bilder av filteret, men kan prøve å få tatt et i morgen mens det er i drift og prøve å forklare hva som ble gjort vha bildet.
Bilde av lille Blå ovenfra, bare fordi han er så søt Må få tatt et bedre bilde av han når han flytter inn i karet sitt...

Og så to bilder av hunnene mens de ble akklimatisert i går. Ser tydelig at Cambodiern her størst mens en av dem er mindre enn de to andre.

Er ikke sikker på om de trives i 90 literen... Vil ha et eget kar til hunner, men typen kommer til å bli sprø dersom jeg kjøper enda et kar... De gikk i et stort kar fullt av guppyer og sverddragere i butikken, så jeg tenkte at de er vant til å være i kar med andre fisker, men hos meg holder de seg helt i overflaten og rører seg knapt.. Håper bare det ikke er noe tidlig tegn på sykdom..

Bilde 1: Plastkaret gullfiskene går i, siden denne planten ble nevnt i en tidligere post

Bilde 2: Filteret i 22 literen. 1. Innsug. 2. Spraybar som tømmer vannet ned i filterkammeret. 3. Tidligere utløp. Dette består bare av noen hull som gir null kontroll på styrke og retning. Kan se silikonen vi tettet dem med.

Bilde 3: Viser hullene som er tettet og man kan se at det renner ut bak istedenfor.
Argh, kampfiskhunnene må flyttes

Ildhalen har bestemt at han ikke liker dem. Ikke engang botiaene liker dem, og dem har jeg aldri sett jage andre fisker.

Ildhalen følger vanligvis etter nye fisker en times tid, jager dem halvhjertet tvers over karet, og gir seg. Ikke noe alvorlig. Men jeg så han nettopp jage en av dem flere runder rundt i karet. Og det er ikke bra.

Jeg kan hive dem oppi plastkaret til gullfiskene midlertidig, men vil helst ikke risikere mer sykdom enn jeg allerede har gjort ved å putte dem i 90 literen. Blå har flyttet inn i 22 literen (fungerer utmerket forresten), så jeg vil ikke flytte han ut igjen.

Jeg fant et plastkar i skjulet med diverse hagemateriell, som jeg muligens skal låne..

Har lyst til å kvitte meg med ildhalen. Da jeg begynte med akvarier var den elskebassen min, men nå er den bare en fisk. Den har ikke spesielt med personlighet, kan ikke få oppdrett på den og det er alltid skummelt å putte nye fisker i karet... I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å kjøpe større kar etter hvert, men nå som jeg er interessert i bettaer og killier er det liksom ingen grunn til å kjøpe noe stort kar, og jeg vil ikke bruke så mye penger bare på ildhalen som jeg ikke synes noe spesielt om lenger...

Anyway, jeg må finne noe å putte kampfisker i.
Fikk endelig tatt bilder av Blå

Jeg hentet inn plastkaret fra skjulet. Det var litt klissete og fullt av diverse, men jeg skylte og skrubbet det godt og fylte 20 liter vann i det, litt andemat og en keramikkhule og slapp oppi kampfiskunnene.

Den ene virket en smule apatisk og har en del skader på finnene, så hun har nok fått litt medfart i 90 literen. Det som var problemet var at den minste mobbet henne nærmest konstant, men brydde seg ikke om den tredje hunnen. Så jeg flyttet den skadde til et fødenett for at hun skulle få komme seg litt. Men da begynte den minste å mobbe den andre hunnen isteden, så jeg slapp ut den skadde og puttet den minste i fødenettet isteden.

Hun har nå fått navnet Aggro, som er en australsk forkortelse for Aggressive. F eks kan man si 'he was behaving really aggro'.

Blå virker en smule småaggressiv også, pga måten han nærmest angriper maten... Blir interessant å se om de produserer uvanlig aggressive barn, eller om aggressivitet er bundet til liten størrelse. (Napoleonskompleks, hehe)

Bildet er av karet hunnene går i for øyeblikket.
Da jeg kjøpte kampfiskhunnene for et par dager siden la jeg også merke til at de hadde fått inn diverse frossenfor, så jeg kjøpte frossen artemia. Det falt i smak hos alle bettaene og i selskapskaret

Smaragdinahannen har laget skumrede stort sett hver dag den siste måneden, men dagen etter artemiamåltidet hadde det endelig blitt litt futt i det. Vanligvis var det bare noen få bobler i ca 2cm diameter. Litt pinglete med andre ord. Men etter han fikk artemia laget han seg diiiigert skumrede og har vedlikeholdt det i to dager nå.

Jeg kikket håpefullt etter egg/yngel, men ingen tegn til det ennå...

Egentlig like greit, tror jeg heller vil ha yngel i et kar spesielt tilegnet formålet enn å ha dem i smaragdinakaret hvor jeg har null kontroll. Ikke at jeg hadde hatt så mye imot det da, yngel er velkommen uansett
Vi fant nettopp denne lille snuppa rett oppi gata.

Vi kjørte nesten på henne for en ukes tid siden, og da jeg gikk tur tidligere i dag så jeg henne i en hage hvor hun satt og mjauet, og vi kjørte nesten på henne igjen i kveld. Så vi bestemte oss for å finne ut hva som foregår.

Vi parkerte bilen og gikk og fant henne. Hun kom løpende bort til oss og var kjempekosete. Vi tok henne med oss til huset hvor jeg hadde sett henne tidligere for å spørre om det var deres katt og for å si ifra om hennes mangel på bilvett. Men de sa at det var ikke deres katt, men at den hadde holdt til rundt huset deres i det siste.

Så vi prøvde huset tvers over gata, men de sa også at de vet ikke hvor hun hører hjemme, men at de har sett henne og gitt henne litt mat.

Så vi fant ut at her var det bare en ting å gjøre - ta henne med hjem og gi henne et trygt sted å sove i natt, og spore opp eieren i morgen.

Vi skal stikke og sjekke om hun er chippet, og hvis hun ikke er det setter vi opp lapper i området. Hun har tatovering i øret, så hun er kastrert og det er sannsynligvis noen som savner henne.
Den skadde kampfiskhunnen fant jeg død nå nettopp Skjønner ikke helt hvorfor, for jeg kunne ikke se noe galt med henne annet enn opprivde finner, men hun har virket apatisk og reagerte mindre og mindre på det som skjedde rundt henne. Jeg vurderte å avlive henne før i dag, men tenkte at siden de er så hardføre og jeg ikke så noe galt med henne ville jeg gi henne sjansen til å komme seg igjen. Men det gjorde hun altså ikke.

Etter å ha fortalt om oppførselen til Aggro i bettaforumet tidligere i dag, mener de at hun muligens er en ung hann som ble tatt for å være en hunn siden h*n er liten og har korte finner. Det ville være litt kjipt, siden jeg hadde store planer for henne og Blå. Men jeg kan vel alltids finne en annen liten hunn, eller alltids bare krysse en vanlig hunn med Blå og deretter velge ut det minste avkommet. Tar litt lengre tid da...

Jeg vet hvor jeg kan få tak i CT-hunner som i tillegg har interessante farger - betta showroomet. Men det er en litt lang kjøretur for bare noen hunner, så jeg kommer nok til å få dem leverte på døra. Da skal jeg bestille meg en gul hunn og en cambodian hunn og muligens en oransje hunn også. Hvis de har dem inne da. Og da vil jeg bestille ketapangekstrakt mens jeg først holder på.

Jeg liker ikke å la Aggro og Cambodianern gå alene for lenge, for hunner som holdes alene skal visstnok være like aggressive mot artsfrender som hanner er, og jeg vet ikke om Aggro er hunn eller hann eller om å gå sammen med en hann vil ha samme virkning som en annen hunn... Så skal se om jeg kan få bestilt disse andre hunnene i slutten av denne uka eller tidlig neste uke.
Mvjnz
Den skadde kampfiskhunnen fant jeg død nå nettopp:(

Trist, men ... R.I.P.
Mvjnz
Etter å ha fortalt om oppførselen til Aggro i bettaforumet tidligere i dag, mener de at hun muligens er en ung hann som ble tatt for å være en hunn siden h*n er liten og har korte finner.

Min nye lilla fant jeg jo nettopp sammen med alle hunnene. Den var liten og kortfinnet, men jeg ferska'n. Han hadde forresten 2 brødre som også gikk for å være hunner. Papirkampfisktrikset fungerer på samtlige av mine.
Alle hannene løfter på finnene når de ser papirfisken og spjeller ut gjellene hvis blidefisken blir for intens. Hunnen blir bare interesserte.

Mvjnz
Men det er en litt lang kjøretur for bare noen hunner, så jeg kommer nok til å få dem leverte på døra.

Vær glad du bor i en by det i det hele tatt er et bettashowroom.
Mvjnz
Vi skal stikke og sjekke om hun er chippet, og hvis hun ikke er det setter vi opp lapper i området. Hun har tatovering i øret, så hun er kastrert og det er sannsynligvis noen som savner henne.


Hvis den har tatovering så kan man jo finne ut hvem som eier den. Min katt har bare tatovering. Ikke chip. De går over til bare å chippe kattene, men enkelte dyrleger synes tatoveringen er best, for folk gidder ikke ta inn kattene for å sjekke om de har chip. letter om de kan lese bare tallkoden i øret.
Humunukuapuaa
Min nye lilla fant jeg jo nettopp sammen med alle hunnene. Den var liten og kortfinnet, men jeg ferska'n. Han hadde forresten 2 brødre som også gikk for å være hunner. Papirkampfisktrikset fungerer på samtlige av mine. Alle hannene løfter på finnene når de ser papirfisken og spjeller ut gjellene hvis blidefisken blir for intens. Hunnen blir bare interesserte.


Hunnen som går sammen med h*n viser seg tilbake, så jeg tror ikke man kan si det sikkert basert på oppførsel, men det kan gi en pekepinn..

Tror ikke jeg nevnte det, men hunnen som døde hengte rundt Aggro en stund med vertikale striper, før hun ble apatisk og ikke brydde seg lenger.. Det er også en pekepinn, men hun kan ha vært forvirret også.. Hvem vet.

Humunukuapuaa
[QUOTE=Mvjnz]Men det er en litt lang kjøretur for bare noen hunner, så jeg kommer nok til å få dem leverte på døra.

Vær glad du bor i en by det i det hele tatt er et bettashowroom.

Jepp, er glad for det
luckystrike
[QUOTE=Mvjnz]Vi skal stikke og sjekke om hun er chippet, og hvis hun ikke er det setter vi opp lapper i området. Hun har tatovering i øret, så hun er kastrert og det er sannsynligvis noen som savner henne.


Hvis den har tatovering så kan man jo finne ut hvem som eier den. Min katt har bare tatovering. Ikke chip. De går over til bare å chippe kattene, men enkelte dyrleger synes tatoveringen er best, for folk gidder ikke ta inn kattene for å sjekke om de har chip. letter om de kan lese bare tallkoden i øret.

Tatoveringen er kun et kastreringssymbol, og kan ikke brukes til identifisering.

Vi var hos dyrlegen for en liten stund siden og de fant ikke noen chip. De ga oss valget mellom å beholde henne noen dager i tilfelle noen ringer dem og savner henne, eller la henne bli igjen hos dyrlegen så ville de sende henne videre til en kennel. Kennelen det var snakk om er den samme som fanger katter som løper rundt ute, og beholder dem i 3 dager før de avlives. Her er det nemlig ulovlig å la en katt forlate eiendommen.

Men vi ville ikke risikere avliving for en så vennlig katt, så vi tok henne med hjem. Jeg har lagt henne inne på RSPCAs lost and found-side, og vi skal ringe kennelen i tilfelle noen har kontaktet dem og sagt ifra at de savner katten sin.

Hvis vi ikke finner noen eier kommer vi til å kontakte Pet Rescue. Det var de vi fikk Tai fra, og de plasserer ingen dyr i kennel til de blir adoptert ut, men lar alle bo i fosterhjem. Så vi kan være fosterhjem for henne til de finner en ny familie. Burde ikke være vanskelig å finne noen, siden hun er veldig pen og utrolig vennlig og sosial.
Slapp Aggro ut av fødenettet nettopp, bare for å se hvordan det går. Og det går faktisk helt fint foreløpig Litt svømme i sirkler og vise seg for hverandre, men ikke noe napping eller jaging eller noe annet farlig.

Forhåpentligvis fortsetter det slik, så slipper Aggro å bo i et 3 liters fødenett. Vet ikke om det betyr at det bare er en aggressiv hunn eller om det å bo med en hunn uten å kunne røre henne gjorde at han roet seg...

Blir interessant å følge med. Må prøve å få tatt noen bilder, jeg synes nemlig h*n er kjempesøt

Har også sent en epost til hun som driver betta showroomet for å høre om hun har CT-hunner inne i bestemte farger, men venter fremdeles på svar. Fargene jeg spurte etter var gul, oransje, cambodian og marble, men om det blir til at jeg kjøpe alle vet jeg ikke ennå. Gul og cambodian skal jeg hvertfall ha.

Var innom dyrebutikken i går forresten. De har fått inn flere gule kampfiskhanner. Tror mesteparten av kampfiskene deres var gule, og så hadde de et par røde og et par multifarger. Gul er jo en litt uvanlig farge, så interessant at leverandøren deres leverer dem i hopetall....
Mvjnz
[ Tatoveringen er kun et kastreringssymbol, og kan ikke brukes til identifisering. Vi var hos dyrlegen for en liten stund siden og de fant ikke noen chip. De ga oss valget mellom å beholde henne noen dager i tilfelle noen ringer dem og savner henne, eller la henne bli igjen hos dyrlegen så ville de sende henne videre til en kennel. Kennelen det var snakk om er den samme som fanger katter som løper rundt ute, og beholder dem i 3 dager før de avlives. Her er det nemlig ulovlig å la en katt forlate eiendommen. Men vi ville ikke risikere avliving for en så vennlig katt, så vi tok henne med hjem. Jeg har lagt henne inne på RSPCAs lost and found-side, og vi skal ringe kennelen i tilfelle noen har kontaktet dem og sagt ifra at de savner katten sin. Hvis vi ikke finner noen eier kommer vi til å kontakte Pet Rescue. Det var de vi fikk Tai fra, og de plasserer ingen dyr i kennel til de blir adoptert ut, men lar alle bo i fosterhjem. Så vi kan være fosterhjem for henne til de finner en ny familie. Burde ikke være vanskelig å finne noen, siden hun er veldig pen og utrolig vennlig og sosial.


Min katt kan jeg i alle fall søke opp selv på nettet med tallkoden i øret..

Det kan man f.eks gjøre her.

men det er kanskje bare i Norge. Dersom det er bokstav + tall betyr det at den er chippet.

Men så snill du er som tar var på stakkars pus
Tror ikke det er spesielt vanlig å bruke tatovering som ID her, har hvertfall aldri hørt at noen anbefaler det. Her anbefaler alle mikrochipping.

Alle hunnkatter som kastreres får en liten ø i øret, slik at hvis de kommer bort vet man om de er kastrerte eller ikke, for de registreres enten som kastrert eller ikke kastrert, og på de fleste mistet og funnet sider kan man søke på en av delene. Litt lettere å finne frem da...

Men vi mistenker at hun ble dumpet. Hvis noen mistet henne eller hun gikk seg bort, ville de umiddelbart satt opp lapper og ringt rundt og rapportert henne savnet hos diverse organisasjoner. De har ikke gjort noen av delene, så enten er de særdeles sene med å få ut fingeren, eller så bryr de seg ikke. Og vi har dessuten satt opp lapper i området, ved hovedveien hvor folk svinger av inn til hele dette området, så de ville sett lappen både da de reiste på jobb og kom hjem, og likevel har de ikke ringt.

Jeg tror muligens at de tok henne med seg hit og dumpet henne, med den tanken at 'dette er et fint område, noen tar henne sikkert til seg'.

Kjipe folk i alle fall.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap