Elins lille hjørne (side 44)

Rekene har en meeeeget langsom akklimatisering. Det rører seg i posen, så her er det liv, rai rai!

Skal jammen slippe de ut nå, må da jammen være lang nok akklimatisering

Da kan en lettet Elin konstantere at samtlige reker har klart turen og lever i beste velgående Kjempefine er de og!

De var så bleke så bleke med en gang jeg åpnet pakka, men nå er fargen tilbake for fullt
nå elin, har jeg fått vite alderen på mine cw23. de er 5 mnd gamle, så du må nok vente en stund på yngel :p i tillegg skal de jo ikke gå i artskar, så jeg kan ikke garantere yngel heller :p
Ja, jeg leste at Ian selger rundt 5 mnd, så jeg regnet egentlig med det

Jaja, det får stå sin prøve. Jeg har akkurat kjøpt meg VF leksgruppe c. loxozonus, så jeg er egentlig ganske fornøyd

De kommer ikke enda da, men.. jeg kan jo sitte her og glede meg så lenge!

Ingen yngeldødsfall. Har økt tempen 2 grader det siste døgnet. De siste to gradene tar jeg det kommende døgnet. Livredd for å drepe dem med tempøkningen min. Men så langs så vel.

Studerte paleatusene også.. herlighet så store de har blitt! Det er vel snart så jeg egentlig kunne slippe de rett i karet med de voksne og la de klare seg selv. Men jeg tør ikke enda Kontroll er et fint dyr
De ti Corydoras weitzmaniene jeg kjøpte av Ian Fuller høsten 2006 sa han var bare 8 uker. Men i ettertid har jeg tenkt at det kan de umulig ha vært, og at han var litt stresset og sa feil da jeg spurte, for jeg har aldri sett så store 8 uker gamle Corydoras yngel... :p Det var jo fullt av folk og sikkert mange som spurte han om alt mulig rart, så feil svar kan tilgis.
Uansett så svarte han iallefall "Eight weeks" da jeg spurte hvor gamle de var.
Jeg så på CW at han skrev at yngel som hadde klekket sent i juni var klare til salg nå i november. Derfor jeg antok at han opererer med rundt 5 mnd alder ved salg
Fem måneder høres mere logisk ut enn 8 uker uansett. Jeg er overbevist om at han svarte meg feil den gangen, litt stresset av kaoset sikkert. Mine ha vært mye eldre enn det.
Ja, 8 uker høres fryktelig tidlig ut. Og etter alle kullene du har hatt tror jeg du ville ha skjønt det - hvert fall i ettertid!

Jeg husker ikke hvilken tråd på CW jeg leste det i, men tror det var i forbindelse med den eventen han var på i Norge nå. Det er faktisk godt mulig at ynglene han snakket om var Sannes cw23!

Skal se om jeg finner det igjen
Jøss, det var faktisk 19 egg fra schultzei. Da rakk de ikke spise alle i hvert fall :p

Har tatt en råsjanse og delt de. Med færre tanker fikk jeg flere luftutganger ledig, og i tillegg fant jeg ut at boksene faktisk kan flyte i vannet til de andre og dermed ha god temp de også.

Jeg vet ikke om jeg har delt riktig, metae og weitzmanieggene er like store og umulige å se forskjell på. Med et unntak denne gangen - jeg tror kanskje weitzmani hadde lekt dagen før metae, fordi eggene jeg plukket fra weitzmani var mørkere enn metae eggene. Så jeg tok en råsjanse og plukket ut de 13 lyseste eggene og kaller de metae :p Så får det heller stå sin prøve om jeg tok litt feil hehe.

Ikke spør hva jeg gjør når de klekker, for det vet jeg ikke
Skal si de coryene dine yngler om dagen Så utrolig morsomt. Hvor mange yngel av hvor mange arter er det alt i alt nå? Setter du opp et oppvekstkar eller?
Ja, dette er helt spinnvilt. Nå går jeg faktisk og ber om at de ikke legger fler, for jeg klarer ikke å se egg uten å plukke de...

Telte opp i går kveld, og jeg tror jeg har yngel fra 11 forskjellige egglegginger og 5 arter (har ikke telt yngel, men har passert 100 yngel og egg nå). Da har jeg ikke tatt med kullet med apisto macmasteri, ei eller de små ynglene i 30 literen som jeg regner med at er p. gertrudae. Og jeg har i hvert fall ikke telt alle endlers ynglene :p De går bare med de voksne og får ikke spesialbehandling (utover en dæsj artemia hver kveld) Alle eggleggingene har vært forholdsvis små, enten fordi de rett og slett er det, eller fordi jeg ikke finner alle eggene.

Jeg har en 54 liter stående klar som oppvekstkar når de blir litt eldre, pluss at jeg bare må legge ned asia-karet slik at 110 -literen kan brukes når de blir enda litt større (vokst ut av 54 literen). Jeg skal kunne ha en god del cory ungfisk i en 110 liter med utvendig filter

Dette er ikke noe problem når de blir så store at de kan gå i 54 literen. Men det er en utfordring når de er små, fordi jeg sliter både med nok plass
til alle boksene, samt temperaturen i dem...
mona o
Hvordan går det med rekene, Elin? PS! Coryene overlever fint på avskallede artemiaegg også. Når du i tillegg sper på med microorm så går det nok helt fint.

Hvilke reker?

Har du kjøpt CRS av mona?
Kjøpt fler heter det vel

Alle mine CRS (de du så når du var hos meg også) kommer fra Mona. Men jeg kjøpte noen til nå siden det hadde gått litt skeis med rekeyngelen i det siste
*sitter på hendene*

Paleatusene har lekt. Det måtte jo komme, den ene hunnen holder jo på å sprekke. Men, jeg ser bare 3 egg... resten er det bare flekker på glasset etter. Med hvert fall 60 endlers i karet er det rart det i det hele tatt er igjen egg på glasset :p

men, siden jeg ikke har plass til flere egg og yngel akkurat nå får de tre siste bare henge. De eneste eggene jeg plukker nå (om det kommer noen, da!) er atro og C140

Men skal jeg være ærlig så prøver jeg ikke å trigge de nå. Jeg må enten først vente til noen av de jeg har er store nok til å gå i 54 literen, eller finne et opplegg som muliggjør flere tanker med god temp.
hva med ti-litersbøtter som du setter ei flaske med oppkokt vann i, skulle gi litt varme.
Skjønner ikek helt hva du mener? Skal da boksen flyte i bøtta?

Med en flaske med kokt vann vil jo varmen avta sakte men sikkert, og stabil temp er viktig.

Det nærmeste jeg kommer en brukbar løsning er å lete etter en lav, men skikkelig vid plastbalje som jeg kan fylle med vann, sette i en varmekolbe, og la alle boksene stå/flyte oppi den.

Men da må den være lav og vid, ellers får jeg ikke plass til spesielt mange.

Irriterer meg grenseløst at jeg sliter sånn med å finne en god løsning på dette temperatur-problemet. Værste er at det ikke gir mening en gang, siden vi ofte får kommentarer på at vi har det varmt hjemme. I forhold til det andre har, altså.

Det stinker at jeg faktisk nå må slutte å plukke egg - ikke fordi jeg ikke har flere bokser eller luftutganger, men fordi jeg ikke har mulighet til å varme opp flere! Argh.
hva med ikeas ''samla'' serie, 55 literne er lave, 79 cm lang 57 cm bred og 18 cm høy
Ja, det må være noe slikt jeg må bruke. Må da bare få tid og mulighet til en Oslotur. Har selvfølgelig ikke Ikea her på landet

Tok forresten en titt på metae eggene nå (bare en rask en), og her ser det ut til å være mye ubefruktet, gitt!

Sikkert like greit, for blir det bare et par yngel kan de bare gå sammen med metae. Liksom ikke mye vits med en egen boks til så få når jeg allerede sliter litt med plass/temp.

Skal ta en grundig titt etterpå når jeg tar vannbyttene
Dumt spørsmål av en cory amatør, men er det pga foring de er for små til å ha i 54 literen?
Ikke dumt i det hele tatt

Og neida, det er pga "bestermors" trang til full kontroll

Mange putter egg rett i innredet kar og lar yngelen vokse opp der. Mindre jobb fordi ikke tanken vaskes og gis 100% vannbytter hver gang. Men for meg gir det for liten kontroll. Kanskje fordi dette er nytt og spennende for meg. Hvem vet, mulig jeg begynner å stappe de rett i innredete tanker med en gang når jeg har hatt 50 kull også

Jeg verdsetter høyt muligheten til å titte inn i en helt bar tank (med unntak av et enslig eikeløv de kan gjemme seg under og en luftestein), og sjekke at alle lever og har mat i magen. Det kan jeg glemme i 54 literen.

Og, bare for å gjøre det værre for meg selv, så verdsetter jeg også muligheten til å se på en yngel og vite umiddelbart hva jeg ser på (art) og hvor gammel den er. Så helst skulle jeg hatt kapasitet til å ha resultatet av hver eneste egglegging i egne bokser, merket med art og klekkedato.

But no such luck. Nå har jeg blandet tre kull weitzmani. De eldste er 3,5 uke gamle, de midterste er to uker i dag, og de yngste er bare en uke og en dag gamle.
I tillegg har jeg fire yngel av schultzei i samme boks som 2 kull fra c. metae. Schultzei er 2,5 uke gamle, metae er henholdsvis 1,5 og 2 uker gamle.
I boksen med atro har jeg et par-tre metae og muligens et par-tre weitzmani, men siden så mange egg mugnet er det usikkert akkurat hvor mange de er i tillegg til atroene. Her begynner imidlertid ynglene å ligne såpass på de voksne at jeg kan gjette meg til hvem som er hva

Atroene har jeg lest at kan bli utkonkurrert av andre arter siden de er forsiktige i matfatet, så de må jeg holde adskilt (veldig høyt elskede yngel!). De andre kunne jeg sikkert ha puttet i et og samme kar, men for meg er det en alvorlig terskel å passere siden jeg er slik en kontrollfrik

Jeg vil tro at hvis en først skal begynne å blande yngel fra flere arter vil det beste være å gå etter alder fremfor art. Så jeg burde sikkert gjøre om på boksene minen og sortere de på alder...
Da har jeg flyttet det jeg regner med er 4 metae fra atropersonatus-boksen ned til paleatusene. Metae vokser raskere enn atroene og er større. Nå begynte jeg rett og slett og tenke at atroene ikke trenger denne konkurransen i matfatet, så jeg flyttet metaene til paleatusene

Jeg tror jammen meg at alle metae eggene jeg plukket for to dager siden er ubefruktet - bortsett fra et! Litt usikker på hva det betyr, siden de har hatt god befruktningsrate så langt.

Imidlertid ser alle weitzmanieggene og alle schultzei eggene bra ut
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap