Sølvi sine coryer og litt til :) (side 44)

Heisan Sølvi,

Har et spørsmål angående sp. blackene jeg kjøpte av deg. Fulgte nok litt for dårlig med i timen da vi var og hentet de hos deg, for nå husker jeg ikke hvilke vannverdier du sa du hadde i foreldrekaret...

Tenkte at siden dine trives og yngler kunne jeg legge litt til rette etter din oppskrift, så om du har ca pg, gh og temperatur hadde jeg blitt kjempeglad

Skal nemlig flytte litt på fisk nå, og da tenkte jeg å flytte sp. blackene til et av de store karene, så om du gir meg noen hint om foretrukne vannverdier er det lettere å bestemme hvilket kar disse ender opp i.

De har vokst en god del siden de flyttet til meg, de er SÅ flotte! Dessuten er de alltid fremme, deilig med en fisk som ikke er redd for å vise seg frem!

Mvh Maren

Sp.blackene er så absolutt en av mine favoritter og som du sier ,de er alltid fremme ,hvilket er et ekstra pluss når det gjelder coryer
Kjekkt å høre at de vokser og trives .
Nå husker jeg ikke helt hva verdiene var akkurat da ,men stort sett så ligger ph litt rundt 6 (kunne nok vært litt høyere) , gh på 3-4 og temperatur på ca.26 grader.

Takk for kjapt svar, Sølvi!

Tenkte å optimalisere 180-literen for pandaene, de liker jo litt høyere ph og lavere temperatur enn de fleste andre fiskene jeg har. Så da tenkte jeg å holde de fiskene som liker lavere ph og høyere temperatur i 160-literen. Gh er nesten på 0 hos oss uansett.

Så da ender jeg opp med å flytte et par av corygruppene, så de havner der de forhåpentligvis trives best
Misunner deg ikke flyttingen
Hater å fange coryer ,de blir så stresset. Men det går jo fort fra et kar til et annet så det går nok bra .Er jo en fordel når det blir bedre forhold for de.
Ja, liker det ikke jeg heller. Har brukt fiskefelle på noen med stort hell, det sparer de jo for stresset med å bli jagd rundt av håven. Men ikke alle er så lettlurte dessverre...
Det var kanskje noe å tenke på .Hvilken felle bruker du ?
Sølvi Gullaksen
Det var kanskje noe å tenke på .Hvilken felle bruker du ?

Jeg bruker bare en hjemmelaget felle, laget av en plastflaske tuppen er saget av på og satt på igjen bak-frem så den funker som en slags ruse. Den virker i blant, men det kommer helt an på hva slags fisk som skal fanges. Noen er definitivt for smarte til å la seg lure inn i fellen, og noen finner veien ut igjen med en gang. Amanorekene lot seg definitivt ikke lure, de gikk inn, samlet sammen alt "åtet" i de mange armene sine og spankulerte ut igjen uten problem. Smartinger!

He he ,ja noen er smartere enn andre
Men kommer nok til å prøve ut en hjemmelaget felle jeg og ,takk for tipset .
Hei.
Da skal jeg ta ut penger så kjører jeg utover.
Blir spennende å treffe deg.

Espen
Tusen takk for hyggelig besøk og handel .Kjekkt å få hilse på deg og få litt fiskprat
Sølvi Gullaksen
Tusen takk for hyggelig besøk og handel .Kjekkt å få hilse på deg og få litt fiskprat :)

Hei Sølvi.
Kjempe hyggelig å treffe deg.
Planter og reker har det allerede bra.
Neste gang håper jeg på en kopp kaffe.

Flott hus med mange fine artskar til Coryer. Og sommerfuglcikliden din overtalte meg til at det skal jeg ha i 180literen.

Ha ei flott helg.

Espen
Arg ..... at jeg ikke tilbø deg kaffe da
Vær du sikker at du skal få det om du kommer ut til meg igjen

Takk ellers for gode tilbakemeldinger . Skjønner ellers godt at du vil ha sommerfuglciklider,det er utrolig flotte fisker .

Kommer nok en gang til å kjøpe meg flere og prøve på oppdrett av disse og .

Ha en fin helg du og
Sølvi Gullaksen
He he ,ja noen er smartere enn andre :) Men kommer nok til å prøve ut en hjemmelaget felle jeg og ,takk for tipset .

Det må du jo ikke gjøre hvis du skal fange corydoras!! Da drukner de, de får ikke mulighet til å komme til overflata og hente luft!!
erm.. farer de hele tiden til overflata for å snappe luft er det jo noe galt. de KAN ta luft gjennom tarmene, men de *må* ikke.
men naturligvis, sånne feller kan jo ikke stå ubegrenset tid uten tilsyn, all slags fisk kan jo daue da. en felle med gjennomstrømmingshull kunne jo virke greit da.
Knøttene
Hei Sølvi

Coryene fra deg koser seg masse her ser det ut til. Jeg har enda ikke klart å ta bilde av de da de farer rundt nesten hele tiden
Men så snart jeg klarer å knipse et av de så skal du få se hvordan det står til med de. Rekene ser jeg svært lite til, da de bor inne i moseveggen. Det hender det er en og annen som sniker seg ut, så jeg vet hvertfall at de er der Helt utrolig hvor kjappe de er altså... hadde jeg aldri trodd.
Sanne
erm.. farer de hele tiden til overflata for å snappe luft er det jo noe galt. de KAN ta luft gjennom tarmene, men de *må* ikke. men naturligvis, sånne feller kan jo ikke stå ubegrenset tid uten tilsyn, all slags fisk kan jo daue da. en felle med gjennomstrømmingshull kunne jo virke greit da.

Enig med deg der Sanne. Hvis jeg skulle brukt en slik felle så tror jeg nok jeg hadde sittet Stand by og følgt med hele tiden
SivH
Hei Sølvi :) Coryene fra deg koser seg masse her ser det ut til. Jeg har enda ikke klart å ta bilde av de da de farer rundt nesten hele tiden :) Men så snart jeg klarer å knipse et av de så skal du få se hvordan det står til med de. Rekene ser jeg svært lite til, da de bor inne i moseveggen. Det hender det er en og annen som sniker seg ut, så jeg vet hvertfall at de er der :) Helt utrolig hvor kjappe de er altså... hadde jeg aldri trodd.

Det er godt å høre Siv Du får passe på ved foringtid å knipse noen bilder.Det er ihvertfall da jeg klarer å få tatt noen.

Rekene kommer nok mer frem når de blir litt større og tryggere på omgivelsene.Nå vet jeg jo ikke hvilke andre fisker du har sammen med de og om de er "nødt" til å gjemme seg ?
Sølvi Gullaksen
Rekene kommer nok mer frem når de blir litt større og tryggere på omgivelsene.Nå vet jeg jo ikke hvilke andre fisker du har sammen med de og om de er "nødt" til å gjemme seg ?

Scalarene ville sjekke de ut da de kom oppi karet så kan nok hende det er derfor de bor i mosen. Men de har en veeeeeeldig stor mosevegg å kose seg i, samt en hel skog med h.zosterifolia. Så de lider nok ingen nød oppi der
Det gjør de nok ikke
Men tror nok de er redd for Scalarerene

Prøver ellers å trigge mine CW023 til lek om dagen med de vil liksom ikke helt vippe over .De er aktiv til tusen og fyker opp og ned og overalt men det blir ikke noe mer enn det .

Har ellers vært utrolig flink til å være meg .Jeg har klart å fore med røde mygglarver og det har jeg sagt i mange år at det kommer jeg aldri til å gjøre .Har fobi mot makker,snegler og larver, så nå er jeg ganske imponert over meg selv.

Men er nok litt av et syn når jeg holder på
Da er det på med hansker ,ned i frysen ,åpne posen og knekke av litt uten å se på hva jeg gjør .Så er det full fart oppi stuen igjen ,hive oppi karene og så snu meg vekk

Deretter er det ut på badet og vasking av hender til den store skittmedalje .

Jeg vet at de burde vært tint og skylt før de blir hevet oppi, men det får stå sin prøve .Skifter så ofte vann likevel at det blir ikke så mye forurensing av det .Det er jo heller ikke så ofte jeg kommer til å gjøre dette .Kun når jeg er utålmodig etter å få lek få noen Coryer .At det går an å bli så tussete at en strekker lenger og lenger når det gjelder hva man må finne seg i

Så nå håper jeg at det holder stikk det alle sier når det gjelder mygglarver ,nemlig at de trigger til lek .
Hadde ikke gjort noe om du fikk noen flere CW023 Kunne tenkt meg noen (ca. 20 stk) til skjønner du
Bare å kjøpe en kjempeboks med engangshansker, og lukke øynene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap