- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 44)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 44)
Det ser ut som det "hagler" yngel i 160 literen nå Hehe På typisk Corydoras-vis må de "surfe" når de er nyinnflyttet et sted, så de surfer opp og ned, og bortover både side- og frontglass. Det er når en flokk er på veien ned igjen at det ser ut som det "hagler" yngel
Et ordentlig kult syn!
Jeg ante ikke at de var så mange i 19 literen...:p Det ser ut til å være så mange av dem nå plutselig, når de brått har spredd seg over så stort område. Det var på høy tid å flytte dem, ja..!
Innsyn fra sideglasset i 160 literen, rett ved hodet mitt her jeg sitter ved skrivebordet.
Et ordentlig kult syn!
Jeg ante ikke at de var så mange i 19 literen...:p Det ser ut til å være så mange av dem nå plutselig, når de brått har spredd seg over så stort område. Det var på høy tid å flytte dem, ja..!
Innsyn fra sideglasset i 160 literen, rett ved hodet mitt her jeg sitter ved skrivebordet.
Postet 13.05.10 kl 21:40
Endret: 13.05.10 kl 21:41
Postet 13.05.10 kl 22:59
Postet 13.05.10 kl 23:07
Hei Mona
Sitter her og ser på nurkene dine. Så kom jeg plutselig på at du bruker sortvannseffekt under eggmodnings perioden.
Hvor får du tak dette du bruker?
Jeg spurte i dyrebutikken min men der hadde dem aldri hørt om sortvann eller torvekstrakt.
Hva heter produktene du bruker og hvor får du/jeg tak i dem?
Har fått i hus en par perleguramier som prøver seg på litt lek,
men noe boblerede får dem ikke lagt siden jeg ikke har plyteplanter og ikke torvekstrakt som vist nok skal gjøre vannskorpa litt mer medgjørlig, sånn at rede holder seg sammen.
Uansett hadde det vært fint og ha dette du bruker for og få til sortvannseffekten stående hvis panda`ene mine har lyst og leke litt.
Er panda sesong eggleggere?
Sitter her og ser på nurkene dine. Så kom jeg plutselig på at du bruker sortvannseffekt under eggmodnings perioden.
Hvor får du tak dette du bruker?
Jeg spurte i dyrebutikken min men der hadde dem aldri hørt om sortvann eller torvekstrakt.
Hva heter produktene du bruker og hvor får du/jeg tak i dem?
Har fått i hus en par perleguramier som prøver seg på litt lek,
men noe boblerede får dem ikke lagt siden jeg ikke har plyteplanter og ikke torvekstrakt som vist nok skal gjøre vannskorpa litt mer medgjørlig, sånn at rede holder seg sammen.
Uansett hadde det vært fint og ha dette du bruker for og få til sortvannseffekten stående hvis panda`ene mine har lyst og leke litt.
Er panda sesong eggleggere?
Postet 14.05.10 kl 11:07
B. AndresenHva heter produktene du bruker og hvor får du/jeg tak i dem? ....Uansett hadde det vært fint og ha dette du bruker for og få til sortvannseffekten stående hvis panda`ene mine har lyst og leke litt. Er panda sesong eggleggere?
Jeg bruker Aqua Medic Amazon sortvanns-ekstrakt. Finnes i 100 ml, 250 ml og 500 ml flasker.
Mine C. panda har stort sett lekt hele året, og ikke brydd seg så mye om hvilken sesong det er Men det kan nok variere, fra gruppe til gruppe.
Postet 14.05.10 kl 12:18
Glad for å kunne si at det ikke er noe frafall blant yngelen i dag heller
Det er èn visper igjen hos de grønne, men den har faktisk vokst og tar til seg mat. Det er ikke lett å skille den fra de andre når den ligger i ro, bortsett fra at den er noe mindre enn dem. Men alle de andre visperne var bittesmå, og lå laangt etter sine søsken.
Tok en sjekk i 160 literen med den store gjengen C121 yngel, og alle så ut til å være glade og fornøyde og har taklet flyttingen fint. Jeg så "moppe-spor" over hele sandflaten etter nattens matleting, hehe
C. condiscipulus yngel - hadde de ligget på sand hadde de vært vanskelige å se med den fine kamuflasjen sin!
Green Laser yngel ligger oppå eikeløvet - ganske bra kamuflerte tross manglende flekker og prikker
Begynner å ligne små fisk nå 2½ uke gammel Green Laser yngel.
Det er èn visper igjen hos de grønne, men den har faktisk vokst og tar til seg mat. Det er ikke lett å skille den fra de andre når den ligger i ro, bortsett fra at den er noe mindre enn dem. Men alle de andre visperne var bittesmå, og lå laangt etter sine søsken.
Tok en sjekk i 160 literen med den store gjengen C121 yngel, og alle så ut til å være glade og fornøyde og har taklet flyttingen fint. Jeg så "moppe-spor" over hele sandflaten etter nattens matleting, hehe
C. condiscipulus yngel - hadde de ligget på sand hadde de vært vanskelige å se med den fine kamuflasjen sin!
Green Laser yngel ligger oppå eikeløvet - ganske bra kamuflerte tross manglende flekker og prikker
Begynner å ligne små fisk nå 2½ uke gammel Green Laser yngel.
Postet 14.05.10 kl 13:45
Endret: 14.05.10 kl 13:50
Postet 14.05.10 kl 13:49
Postet 14.05.10 kl 23:16
Postet 15.05.10 kl 00:57
Postet 15.05.10 kl 01:03
Akklimatiserings-tank
Hei Mona
Har lagt merke til at du bruker akklimatiserings-tank når du flytter fisk, Skulle gjerne hatt en slik selv. Hvor får man tak i noe som egner seg til slikt?
Takker for evnt svar.
Har lagt merke til at du bruker akklimatiserings-tank når du flytter fisk, Skulle gjerne hatt en slik selv. Hvor får man tak i noe som egner seg til slikt?
Takker for evnt svar.
Postet 15.05.10 kl 10:48
MissJHar lagt merke til at du bruker akklimatiserings-tank når du flytter fisk, Skulle gjerne hatt en slik selv. Hvor får man tak i noe som egner seg til slikt?
Jeg bruker som oftest sånne fiskepose-holdere som man får kjøpt, de passer perfekt til det. Du finner det her hos Webzoo. Jeg har kjøpt to stykker, for noen ganger er det litt mange fisk og ikke alle får plass i èn boks.
Er det veldig mange fisk, eller store, så får de ikke plass i de boksene som henger på kanten av akvariet. Da bruker jeg et plast-kar istedet, som står på en krakk ved siden av akvariet.
Postet 15.05.10 kl 12:47
Endret: 15.05.10 kl 12:48
Deilig å se at det ikke var noe frafall i dag heller blant yngelen
Jeg var sent ute med å skifte vann og plast-tank, fikk ikke gjort det før halv fire i ettermiddag, for jeg hadde en del å gjøre på formiddagen. Skulle flytte på noe på akvarierommet, og plutselig skjedde et uhell med en bøtte full av vann......splæsj! Utover halve gulvet! H....! ropte jeg, og sønnen min kom styrtende da han hørte hva jeg ropte. Det er ikke ofte han hører sin mor si noe sånt, og da betyr det at det alvor! :p Hehe.
Vel, det ble tørket opp, men det tok tid og klokka gikk. Jeg hadde ikke dusjet enda, og det skulle hentes en gjeng med svarte Corydoras sp. Black i ettermiddag. Jeg rakk akkurat en dusj og så begynne innfangingen såvidt, før kjøperne sto på døren. Denne gjengen på 17 svarte, nydelige Corydoras skal flytte helt til Haugesund!
I dag har jeg bestemt å flytte CC yngelen og Green Laser yngelen til en 43 liter sammen, om ikke så lenge. Det er lite nok og plasseringen gjør at jeg kan fremdeles gi levende, nyklekt artemia hver dag. Siden C121 yngelen er flyttet ut av 19 literen, fjerner jeg det tomme 19 liters karet og plasserer 43 literen på samme sted. Det er på en selvbygd krakk rett ved siden av meg her ved skrivebordet på akvarierommet Det er såpass mange yngel at de ikke kan gå i det karet særlig lenge, men foreløbig er de så små at det går for en periode. Jeg vil bytte mye av vannet hver dag, selv om det blir filtrering i karet da. Jeg flytter dem ikke riktig enda, men kanskje om en ukes tid.
43 literen jeg skal bruke er helt ny. Mannen min drar og henter den bestillingen + litt annet hos Aquamanias nå i kveld.
Det er nok "unødvendig" å poste bilder av disse ynglene mine hver eneste dag, det er jo ikke mye som skjer fra en dag til den neste med dem, men... Jeg syns det er så utrolig moro og jeg liker det. Og siden dette er en Personlig akvarietråd, så gjør jeg det. Det er ting som interesserer og opptar meg innen akvariehobbyen jeg liker å skrive om
Men håper det kan interessere andre med Corydoras-dilla også, hehe
Green Laser yngel
Suuuultne små Corydoras venter på dagens første fôring!
CC yngel
CC yngel
Jeg var sent ute med å skifte vann og plast-tank, fikk ikke gjort det før halv fire i ettermiddag, for jeg hadde en del å gjøre på formiddagen. Skulle flytte på noe på akvarierommet, og plutselig skjedde et uhell med en bøtte full av vann......splæsj! Utover halve gulvet! H....! ropte jeg, og sønnen min kom styrtende da han hørte hva jeg ropte. Det er ikke ofte han hører sin mor si noe sånt, og da betyr det at det alvor! :p Hehe.
Vel, det ble tørket opp, men det tok tid og klokka gikk. Jeg hadde ikke dusjet enda, og det skulle hentes en gjeng med svarte Corydoras sp. Black i ettermiddag. Jeg rakk akkurat en dusj og så begynne innfangingen såvidt, før kjøperne sto på døren. Denne gjengen på 17 svarte, nydelige Corydoras skal flytte helt til Haugesund!
I dag har jeg bestemt å flytte CC yngelen og Green Laser yngelen til en 43 liter sammen, om ikke så lenge. Det er lite nok og plasseringen gjør at jeg kan fremdeles gi levende, nyklekt artemia hver dag. Siden C121 yngelen er flyttet ut av 19 literen, fjerner jeg det tomme 19 liters karet og plasserer 43 literen på samme sted. Det er på en selvbygd krakk rett ved siden av meg her ved skrivebordet på akvarierommet Det er såpass mange yngel at de ikke kan gå i det karet særlig lenge, men foreløbig er de så små at det går for en periode. Jeg vil bytte mye av vannet hver dag, selv om det blir filtrering i karet da. Jeg flytter dem ikke riktig enda, men kanskje om en ukes tid.
43 literen jeg skal bruke er helt ny. Mannen min drar og henter den bestillingen + litt annet hos Aquamanias nå i kveld.
Det er nok "unødvendig" å poste bilder av disse ynglene mine hver eneste dag, det er jo ikke mye som skjer fra en dag til den neste med dem, men... Jeg syns det er så utrolig moro og jeg liker det. Og siden dette er en Personlig akvarietråd, så gjør jeg det. Det er ting som interesserer og opptar meg innen akvariehobbyen jeg liker å skrive om
Men håper det kan interessere andre med Corydoras-dilla også, hehe
Green Laser yngel
Suuuultne små Corydoras venter på dagens første fôring!
CC yngel
CC yngel
Postet 15.05.10 kl 16:47
Endret: 15.05.10 kl 16:51
Postet 15.05.10 kl 18:20
Postet 15.05.10 kl 19:06
Nei det ser sånn ut. det gikk fint en stund da. for han slo seg sammen med tetra`ene og stimet med dem frem og tilbake. Men så ga det seg og han ble flyttet noen dager over i 20l men der ble han helt gal så da bare det over i 64ll igjen. Men da ville han ikke være med tetra`ene mer og ble gal av og gå alene.
Postet 15.05.10 kl 19:13
Surfingen til den store yngelflokken med C121 har dempet seg noe, men her er et bilde jeg tok av en ivrig gjeng i går. Det er ganske kult å se på. Jeg satte kaffekoppen min litt for hardt i skrivebordsplaten istad (karet står rett ved siden av skrivebordet) og da skvatt en hel bøling. I èn samstemt "bølge" svusjet de fra en side av karet til den andre. DET er stilig å se på, og det er sånn de egentlig skal ha det - mange, mange kompiser av sin egen art!
(det er 58 av dem her)
Jeg har en Corydoras venezuelanus som jeg er litt usikker på. Den er så trillrund og tjukk at jeg av og til blir litt urolig for om det er noe galt med henne. Men denne arten er temmelig kompakt og rund av seg, så jeg tror det bare er mye egg og greier som gjør henne så omfangsrik. Buken hindrer henne i å ligge flatt på bunnen. Når hun hviler, ligger hun og gynger frem og tilbake på magen Den spiser normalt så jeg håper/tror at dette bare er egg innabords, ikke noe annet skummelt.
De driver og vrimler litt i dag, så jeg lurer på om de kanskje har tenkt å leke og legge egg igjen. Klarer jeg å la være å plukke, tro...? :p
Bildene ble litt gulaktige, for jeg har nettopp lagt nedi en helt ny mangroverot. Den farger av litt nå i starten.
En normal C. venezuelanus
Den svært så runde C. venezuelanus'en
Postet 16.05.10 kl 17:53
Endret: 16.05.10 kl 17:57
For å vise størrelsen på de små Corydoras-ynglene, tok jeg noen bilder av en tommestokk holdt inntil glasset der det lå et yngel rett innenfor. De er ca 1,7 cm i total lengde, men str varierer litt i kullet. Noen er en mm eller to større eller mindre.
Ikke store krabatene, altså
Yngelen er vel rundt 3 uker gamle nå (tror jeg).
Og denne vesle fyren oppdaget jeg for litt siden i karet med Corydoras reynoldsi Det kan være flere, jeg håper jo det. Men denne er den eneste som har kommet innenfor "skuddhold" med kameraet
Ikke store krabatene, altså
Yngelen er vel rundt 3 uker gamle nå (tror jeg).
Og denne vesle fyren oppdaget jeg for litt siden i karet med Corydoras reynoldsi Det kan være flere, jeg håper jo det. Men denne er den eneste som har kommet innenfor "skuddhold" med kameraet
Postet 16.05.10 kl 21:18
Endret: 16.05.10 kl 21:22
Alt vel med yngelen i begge tankene. Etter at C. Condiscipulus yngelen fikk noe å gjemme seg under og "klamre seg til", har frafallet opphørt helt Dette bekrefter for meg bare hva jeg alltid har trodd når det gjelder Corydoras yngel; å gi dem noe å gjemme seg under er fundamentalt viktig for deres trivsel og generelle velvære. Som små trenger det ikke være mer enn en mosedott eller et enkelt eikeløv i et ellers nakent kar. For møter man det grunnleggende behovet for trygghet (noe å gjemme seg under er instinktivt for dem) så opphører stresset, og dermed så overlever mange flere.
De er blitt rundt 3 uker gamle nå, og det er en nydelig gjeng i begge kar!
Først ut er tre bilder av Green Laser yngelen.
De er blitt rundt 3 uker gamle nå, og det er en nydelig gjeng i begge kar!
Først ut er tre bilder av Green Laser yngelen.
Postet 18.05.10 kl 18:46
Endret: 18.05.10 kl 18:49
Cc yngel 3 uker
Også kommer tre bilder av CC yngelen, de er også knipset i dag.
Postet 18.05.10 kl 18:52
Endret: 18.05.10 kl 18:54