Inger Annes akvarieprosjekt (side 44)

Grattis med lille klemetine

Ang penger så er det slik her også... lettere og bruke penger på hobby enn klær osv :P
Lille Klementine har nå dukket opp, og hun er faktisk ikke kamerasky. Jeg har fått tatt noen bilder av henne. Jeg har ikke tid til å poste dem akkurat nå, men de kommer senere i dag. Men, den som trodde at det skulle være kjærlighet ved første blikk mellom mandarinene, må tro om igjen. Lille Mandarin følger etter henne, for å få sjansen til å jage henne. Snålt å se en hissig mandarin. Og Fruen, som aldri har vist noe som helst aggresjon mot Lille Mandarin, er også hissig mot Klementine. Stakkars lille venn! Jeg håper det går seg til.
Du har ikke noen av disse artige krabatene i saltvann ?
De er lange "marker" som lager seg en hule i sanden og stikker en del av kroppen opp når de føler seg trygge. Jeg stod der og tittet på de i en lang stund. Det ble bare et bilde med mobilen så beklager dårlig kvalitet.

[External Image]
Er det garden eels? De er kule, ja, men, nei, jeg har ikke slike. Såvidt jeg vet, skal de være krevende å holde, og jeg er fullstendig nybegynner på saltvann. Jeg har forøvrig ikke plass til allverden av fisker, med min 120-liter. Jeg har nå 5 fisker, og har nok ikke plass til flere. Men jeg har siklet litt etter dem.

Her kommer litt flere bilder. Jeg la ikke merke til ansiktet på denne klovnen før nå.

[External Image]

Uvelkomne gjester i overrenningsboksen.

[External Image]

Hils på Klementine!

[External Image]
Flere bilder av det nye nurket mitt. Hun er foreløpig litt lysere enn Lille Mandarin, men det kommer nok av stresset, tenker jeg.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Og så, til sist, den nye korallen min. Den er grønnere i virkeligheten; en herlig neongrønn farge. Den er knallfin, og så langt ser den ut til å være fornøyd med sitt nye hjem. Unnskyld algene på glasset...

[External Image]

[External Image]
De var nydelige begge 2,nesten så man blir fristet til Saltvann selv!
Kenneth spurte oppdretteren av mandarinene for meg, om når de blir kjønnsmodne. Svaret kom i kveld: "de begynner å "tørrtrene" når de er 7-8 måneder gamle , dokumenterte "evner" har de ihvertfall i ett-årsalderen.
Ved optimalt foring fra starten og hele veien videre kan tiden sannsynligvis forkortes ytterligere." Det der høres nesten ut som coryer, det! Men det betyr at det faktisk begynner å nærme seg for Lille Mandarin. Han (og Klementine) ble visst til i påska, så han er faktisk ca. 7 mnd. gammel. Kanskje det var litt misforstått amorøsitet som foregikk tidligere i dag? Det så ikke akkurat slik ut, men jeg har jo heller ingen erfaring med mandariner. Lille Klementine har i hvert fall blitt litt mer sky etter behandlingen, selv om jeg får se henne en hel del fortsatt. Hun er mindre enn Lille Mandarin, og det tror jeg kommer av at Lille Mandarin faktisk har vokst etter at han kom hit. Nå er jeg helt sikker på det. Og det igjen betyr at han trives og har det bra.
Gratulerer med lille Klementine. Håper hun og Mandarin finner tonen etterhvert. Kanskje det er med de som med oss. At de bøller med hverandre i tenårene egentlig betyr at de liker hverandre svært godt.

For et herlig syn å se på to mandariner som spiser samtidig. Det var riktignok en stein imellom dem, men jeg så i hvert fall begge samtidig. De er noen ordentlige nusk!

Måtte le litt her nå. Jeg har jo klaget over at sjokolademallene mine gafler i seg alle malletablettene jeg stapper i karet, og at det ikke blir noe til sugemallene. Nå har jeg funnet løsningen. Jeg fôrer i tillegg med Pleco XL - store malletabletter. De er akkurat litt for store til at sjokolademallene greier å stappe dem inn i kjeften sin, men du verden som de forsøker! Jeg fôret nettopp med både små og store tabletter, men merkelig nok syntes sjokolademallene at det var mest stas med de de ikke fikk til å spise. De ble helt ville, og trodde vel de skulle få i seg et megamåltid. Tablettene er faktisk borte nå, og jeg har ikke sett sugemallene ta dem, så kanskje sjokolademallene løste problemet? Dessverre er boksen med store malletabletter nesten tom (jeg har hatt dem en stund), så det må jeg ha med på neste bestilling (som jeg ikke aner når blir - trolig lenge til), evt. titte om de har dem på Dahls. Han fører jo JBL. De tablettene går unna fort. Når tablettene er såpass store, skal det ikke mye til før det begynner å minke i boksen. Jeg kjøpte bare en liten boks, ettersom dette var noe jeg ville prøve ut. Og jeg har 3 kar jeg har fôret i med dem, så det har vært et ganske stort forbruk av det lille jeg har/hadde.
Situasjonen med lille Klementine har roet seg, mest trolig fordi hun har lært seg til å være forsiktig. Jeg tror ikke Lille Mandarin er helt venn med henne ennå, men jeg ser lite jaging nå. Det er bare så utrolig herlig å ha to mandariner i karet mitt. Jeg får sett masse til dem!
Er det noen som skulle hatt sånn live-streaming via webcamera fra akvariet sitt, så er det du! Er sikker på at jeg kunne sitte hele dagen å stirre henført inn i din salte vannverden... ;D
Tanken har vært tenkt. Ganske lenge, faktisk. Men, jeg må anskaffe web-kamera først, og det er ikke blant de prioriterte tingene på lista.
Det er utrolig hvordan akvariehobbyen kan få huset til å se ut som et narkoreir. Fra før ligger det sprøyter rundt omkring i huset, samt at jeg har en pakke hvitt, umerket pulver (flubenol) liggende i det ene akvarieskapet. Nå, etter jeg har kjøpt inn Balling, ble det flere store pakker med pulver, krystaller o.l. De er riktignok ikke umerkede, men de ser fryktelig skumle ut - og da særlig når man ser det i sammenheng med sprøytene som ligger mange steder her.
Haha!
Kjenner til det med sprøyter ja.
Hadde min nevø, 6 år, på besøk her en dag. Han ble veldig imponert over sprøytene. Han fikk med seg en og gikk ut i hagen. Etter litt hørte jeg følgende da knerten pratet med nabojenta (Trøndersk): "Onkel har mang sånne hainn. Dæm ligg i ei pappæske å så e det nånn på stua å"
Det tok ikke lang tid før nobojenta dukka opp på døra:
"Kainn æ få mæ ei sprøyte æ å?"

Hehe, høre kjent ut, det narkoreiret ;o) Pulver, fiskemat, bokser med vann, yngel eller snegler, artemia som putrer osv. Tror er er verst hos oss som bor alene og ikke har mann og barn som også vil ha sin del av kjøkkenbenker, spisebord, gulv, skap og vinduskarm :o)

Leste at du også skal til Dahls på onsdag i Mona O sin tråd. Hadde jo vært moro å hilse på deg, jeg har jo lest tråden(e) dine og fulgt akvarielivet ditt i flere år nå :o) Når på onsdag er du på Dahls sånn ca?
Jeg har en avtale i Dilling kl. 4, men det er under 10 minutters kjøring fra Dahls. Avtalen varer til 5. Jeg har forsåvidt tid både før og etter. Jeg hadde kanskje tenkt meg å besøke ei venninne, men jeg har ikke avtalt noe med henne ennå. Jeg har faktisk ikke nevnt det for henne heller, så jeg aner ikke om hun er hjemme. Det hadde vært veldig hyggelig å treffes. Det er så utrolig trivelig å treffe ansiktene bak navnene her på AF.
Jeg tror Lille Mandarin fikk litt smaken på å sjefe etter at Klementine flyttet inn, for nå ruset han faktisk ut etter den iltre salariasen min! Det var et syn jeg aldri hadde trodd jeg skulle se!
Passer fint for meg å møtes på Dahls i 14-15 tida, om det passer for deg :o)
Cara, jeg har sendt deg en e-post.

Det ser ut som jagingen av Klementine har opphørt helt. Nå nettopp så jeg Lille Mandarin lande bare 5 cm unna henne, og han viste ingen lyst til å jage. Jeg har ikke sett Fruen i huset forsøke seg igjen heller. Derimot har Sjarmøren vært ille aggressiv mot Fruen. Jeg fatter ikke hvorfor han skal jage rundt på nettopp henne. Og hun tar ikke igjen heller. Pøh! Det er mye til frenatus, det - de som liksom skal være aggressive. Hun tok riktignok litt igjen på Lillemann etterpå. Det får bare gå slik det går nå, men skulle fruen få prikker, må jeg virkelig gjøre noe. Det eneste alternativet jeg i såfall ser, er at Sjarmøren må flytte ned i sumpa. Jeg har ikke mye lyst til det, men jeg satser ikke helsa til Fruen.

Tilbake til Klementine: hun kommer seg også rent fysisk. Hun virker som om hun har godtatt flyttingen helt, og er fin i fargene. Hun lister seg rundt i karet, på normalt mandarinvis. Hun har også fått en rund og fin mage, så hun spiser tydeligvis. Hun ser sunnere ut enn da hun flyttet inn, og det er et godt tegn. Jeg syntes nemlig hun var litt tynn. Men så er det også massevis av liv i karet mitt, som begge mandarinene kan forsyne seg av. Mandariner er forresten morsomme når de gjesper. De har en ganske snål munn. Mandariner er skikkelige sjarmtroll!

Den nye korallen trives også, og bretter ut polyppene sine. En nydelig farge på den saken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap