Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 44)

Plussmedlem
Åh, jeg syntes du har noen kjempeflotte akvarieoppsett! Du har virkelig talent der
Takk Anders! Trengte den nå, synes det er mer enn vanlig kaotisk oppi der. Tenker alltid og legger en plan, og så blir det liksom aldri helt sånn striglet og flott. Jaja. Heller friske flotte hverdagsplanter enn skranglete eksotiske skjønnheter :o)
Trenger litt kaos innimellom for å få orden vet du Linda. Og jeg kjenner veldig til det der at ting absolutt ikke blir slik en planla da en begynte...
Akvariene dine er bare kjempeflotte ,det skal du ha
Hei
Kjempefint kar! Får det aldri sånn selv! Har du en del bregner til overs, kjøper jeg mer enn gjerne av deg! Trenger en god del nå som jeg for 2. gangs starter opp akvarierommet i kjelleren.
Bettina
Hei :) Kjempefint kar! Får det aldri sånn selv! Har du en del bregner til overs, kjøper jeg mer enn gjerne av deg! Trenger en god del nå som jeg for 2. gangs starter opp akvarierommet i kjelleren.


Joda, det får du, man må bare ha mange nok planter, se på dammen din! Sånn blir det aldri rundt plaskebøtta her...

Du bor jo bare et stenkast unna, og er hjertelig velkommen til å ta en titt og se hva du finner, kan sende kart pr mail hvis jeg får mailadressen din, får ikke lagt inn linken via profilmailen. Har overskudd på mer enn Javabregner ;o)
Vi har entreeeee!!!!
Lykken er en plass til sko! Og regntøy! Og hengere så folk kan bli i mer enn tre sekunder! Bilder kommer, men i dag sa pc'n takk for følget og jeg har liksom aldri kommet ordentlig igang med billedbehandling på Mac...

Ellers har jeg egentlig ikke gjort stort, for det er så moro med orden i 160'n! Lenge siden jeg virkelig kunne nyte Stjernedanioene, de er omtrent på samme størrelse som milleriene så det ble bare rot. Nå stimer og flasher og roter de rundt så det er en fryd. Pandaene synes nesten ikke, rart hvor stor forskjell 5 manglende venezuelanus utgjør, tror egentlig jeg ønsker meg enda noen til. Synd Anders bor så skrekkelig langt unna, han selger helt sikkert ikke barteløse barn...

Er inne på tanken av å kutte ut salvatorisen, og heller ha en kjempestim av de vakre Danioene. Er ikke sikker på at det ble spesielt godt mottatt av gemalen, men han reiser fra meg hvert øyeblikk og da bestemmer jeg helt selv. En ukes tid. Mye kan skje på en uke. Jeg skal i alle fall bli kvitt sko som flyter over alt! Og finne igjen regnfrakkene! Hurraaaa!!!
Skjønner godt at det må være vidunderlig å få en skikkelig entre igjen, det er da håpløst uten! Derfor blir jeg like forundra hver gang jeg ser boligbyggings-/oppussingsprogram fra USA eller England; de har jo ingen gang! Inngangsdøra åpnes rett inn i stua eller allrom, og det finnes ikke en plass å sette fra seg sko, støvler, jakker etc. Nei, det skal vist være på soverommene det. Hæ? Helt håpløst. Tenk deg et hus med 7 tenåringer, og ingen entre...

Stjernedanioer ja. Har jo de jeg også, om jeg ser godt etter. Virkelig på tide at jeg tar meg sammen og prøver å få flyttet dem. Men fange kjappe småttiser i en tett beplantet 200-liter full ov røtter. Hjelpes...
Var ingen stor heksekunst det, sammenlignet med nesten helt ville Molly. Men nå sitter mine røtter på sugekopp og kan legges i bøtte mens krigen er i gang...
Om du skal en tur til Tretten, har jeg nå fått flotte panda-barn med barter. Foreldrene er forøvrig kjøpt av en dame i Østfold
Tretten var ikke akkurat rett rundt svingen det heller egentlig, men jeg legger det på lista i fall vi skal forbi :o)

Liten storrengjøring i Juwelen i dag, det var på høy tid. Rufset godt opp i de store Echinodorusene, uruguayensisen har nesten tatt kverken på bunnplantene fordi den stjeler så mye lys. Og så er det jo Javabregner i det karet også, og ikke vet jeg hva som skjer, men nå tar de virkelig helt av alle sammen! Har enda en rot igjen som trenger barbering, den får vente til Bettina har vært her og forsynt seg, er redd jeg røsker opp alt som er av fine stengelplanter hvis jeg går løs på den før luking. Og så må jeg luke nøye, for på den sitter det en 'narrow' som kan bo for seg selv...

Og da jeg ryddet opp etter sverdplanteslakten skvatt det lange blader rundt i hele stua (jeg vakler på en høy krakk for å komme til bunns, så jeg legger et stort håndkle på gulvet og bare kaster alt fra meg) - det krislet i hånda! Ordentlig! Vill jakt over gulvet igjen, to Amano og en diger blå "gul reke" på frifot. Den blå var grei, den lot seg forsiktig lirke inn i hånda, men Amanoene - grøss. Stakkars, det tar en stund å dykke rundt etter lurvete blader i det karet, men de svømte ganske fornærmet ned da de endelig kom i vann igjen og slapp tydeligvis unna med skrekken. Hvis Amanoer vet hva skrekk er...

Måtte skylle litt filtersvamp, og med en splitter ny 96-liter i kjelleren - det ble skjæring av blåsvamp og fortvilet leting etter powerheaden. Har nemlig ryddet, nå finner jeg nesten ingen ting. Alt er jo plassert så logisk! Mente jeg sikkert da jeg la alt på plass. Alt til det nye oppsettet ligger på ett sted, bortsett fra pumpen som lå i skuffen for pumpedeler. Nei, rydding skal man være veldig forsiktig med å bruke tid på, det blir bare surr...

Nå blir det ikke bare ett nytt oppsett, det blir to, og da mangler jeg plutselig både det ene og det andre. Men nykaret står nå der på fryseren og glitrer med glasslister sånn nogenlunde i lodd, blåsvampen står og surkler i en 30-liter midt i stua, og i morgen kliner jeg litt maling på bakglasset. Så kommer nok resten seilende. Høstferien er dessuten ikke langt unna, og jeg vet hvor den vakre sanda bor :o)
Hehe, må flire litt når jeg ser for meg amanoreker ute på tur :o) Har en håndfull av disse selv, og har ikke tenkt å flytte de med det første. Mener å huske at de ikke var de enkleste å fange da jeg kjøpte de :o)
Vannskiftrunde i juwelen?
Er det mulig! Presterte å sett i støpselet til filtrene i skumrings- og månelyskontakten! Så da slo de seg av for ganske mange timer siden. Huffameg. Nyfilteret må nok ha frisk guffe, Juwelen kan kanskje klare seg, men man gjør jo aldri sånt annet enn ved storrengjøringer. Og jeg som vred opp svampen! Godt jeg bare tok en...
He he med saa mye som skjer er det ikke rart det gaar litt i surr til tider, hvert der selv, men alt loeser seg med tiden.
Det er ikke noe som heter matfri dag når det gjelder levendefødere, uansett hvor nyskrubbet karet er finner de noe de kan nufse i seg. Og nå er jeg spent på morgendagen, for det var et svakt utslag på nitritt i ettermiddag, klarte jo å slippe ned nattmat før jeg oppdaget filterfadesen. Har spart filterguff til nykaret i AmTop'en, spanderte en god porsjon på Juwelen - og det er visst mye man kan spise i godt filtergrums. Legg til at det bare spruter ut yngel så belastningen øker daglig...

Jaja. Fikk jo noen timer med krystallklare og nypussede akvarier. Det er nemlig ikke mulig å få sneket filterbøtta ut av skapet uten litt skvulp. Det er ikke så altfor lenge siden jeg rengjorde sist og vil helst ikke forstyrre mer enn høyst nødvendig, så jeg tok bare filtervatt og øverste svamp. Det ble ikke noe av den fotokvelden!

Fikk gleden av virginiaedans istedet, det er visst rasende festlig med friskt kjølig vann etterfulgt av næringsrik tåke :o)
Ingen bedring i Juwelen, men ikke verre heller. I dag ble det algefest, fant igjen pakken med nye blader til algeskrapen. Fikk tatt ut en del yngel, men Mollyene må jeg ha hjelp til, de er superkjappe. Får ta en test på skift rett fra kranen hvis det blir vannbytte hver dag en stund fremover...

Og i morgen får jeg besøk av Bettina og Marie, de har holdt på lenge og kan dette her så det blir jo nesten eksamen. Både for dem og meg, for jeg finner sikkert på noe å spørre om. Gleder meg!

Ove ser jo at fruen får energi av å pusle med vann og er nok litt lei av våte sokker, så han har tatt opptelling i kjelleren og funnet ut at hvis han rydder lenge nok og kaster en masse blir det plass til en akvariereol på hobbyrommet. Etter at han har lagt vannfast gulvbelegg med fall mot sluket, hobbyrommet ligger vegg i vegg med vaskerommet, et par meter unna nærmeste vannkran. Jeg oppfattet ikke hva han sa med en gang jeg, og kom nesten med en protest fordi han styra så fælt i kjelleren når han skal dra hvert øyeblikk. Plass til reol! Det hadde vært noe, det :o)
Så flott at du får deg reol, da blir det plass til nye arter Merkelig det der med vanndammer innendørs... jeg holder på med ommøbleringen min nå og det ser ut som om det har vært en regnskur på soverommet, godt Atle ikke er hjemme ))
Åh, reol! Så vidunderlig omtenksomt av Ove ;D
Plussmedlem
Kjøp den største du har plass til! Hva vil reolen huse, etter planen?
Hva jeg skal ha i den reolen aner jeg ikke, har ikke kommet over sjokket helt enda, og først og fremst skal småkarene samles der. Og så hadde det vært moro men litt oppdrett på alvor, og litt annerledes vann til andre fiske- og plantearter, og... Har et hav av tid til å planlegge, for først skal kjøkkenet skiftes, kjelleren ryddes og gulv legges. Med det tempoet jeg holder om dagen blir ikke det på denne siden av jul...

Har hatt kjempekoselig besøk, og da så jeg jo hvor underlige plasseringene egentlig er, de har vært rundt i hele huset! Det ble ikke all verden Bettina fikk med seg, for jeg tør egentlig ikke ribbe for mye fra Juwelen nå, den er helt på tur. Men jeg fant ut hvorfor den lille Echindodrus quadricostatusen forsvinner, det er Lotusen som kriger med den! I 160-literen er det flere store Echinodorus rundt Lotusen, så der har sverdplantene vunnet kampen og Lotusen er i ferd med å forsvinne helt. I Juwelen er det en større Lotusknoll, og de små gresstustene er nesten helt døde. Må få opp nykaret fort. Har jo sett det, men ikke forstått det før det kom akvarieinteressert folk på besøk. Bettina har Lotus i massevis, så da kan vi bytte litt når ting blir på stell igjen. Og jeg kan få akvarieromkurs og tenke akvarier med åpen munn. Det gleder jeg meg til!

Ove syntes samtalen var helt merkelig og lurte på om det hadde gått bra, for vi forsvant litt hele tiden liksom, Juwelen står jo nokså midt i stua. Da fungerer karet etter hensikten live også, det skal være et sted man kan forsvinne litt i og ha mange steder å feste blikket på. Veldig moro at det virker!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap