Det var en gang et lite akvarium... (side 44)

Plussmedlem
Grapejuice
Hva slags klima er det dere har altså? hahaa her sitter vi med snø opp til øra enda! :) Pussig med det egget foresten, mon tro va som gjemmer seg inni der :D

Kan svare for ho jeg : Her har vi enda en dag med smågufne 15-20 grader og knall sol... Gått i t-skjorte ute i hele dag.
Så var man allerede oppe igjen, etter å nesten nettopp ha lagt seg.
Med dette flotte sommerværet vi har fått her nede de siste dagene så har man jo nesten ikke behov for søvn, det er så man kan leve på bare sol og fuglekvitter
I dag skal jeg en tur i noen dyrebutikker, det hender jo at man ramler over noe spennende.
Jeg må i hvertfall prøve å få tak i noen flere kuhlii-åler, de er altfor få nå som de bare er 7 stk. synes jeg, de bør bli 15-20, det er mer passe.

Det går fint å ha de i karet med barlowi, og jeg regnet vel ikke med noe annet egentlig for barlowiene virker veldig snille og rolige.
Men, de er så veeeldig nysgjerrige på disse skapningene som åler seg rundt under dem og inn i hulene og er på en måte overalt!
Har nok sett at kongen Elvis ikke synes noe om at kuhliiene er i hulene, men de er alle laget med et sånt lite hull i bakkant som er passe stort for en kuhlii til å smette ut
Slik blir de aldri fanget der inne.
Vi følger nemlig forskrifter i dette akvariet, det er pålagt med rømningsveier :b

Tok litt bilder i går kveld som jeg vil legge ut, så her kommer de

En veldig fin biereke fra Michael, denne tror jeg blir flott når den vokser til.
[External Image]

En av mine egne biereker, den satt for engangs skyld ganske dekorativt så da måtte jeg knipse den
[External Image]

Flere av biene mine, på klatretur. [External Image]
Det var ikke bare reker som ble fotografert i går, jeg fikk også et sjeldent bilde av magen på en L-201.
Har lenge lurt på kjønnsfordelingen i trioen min, men mener nå at jeg har fått svar på at den ene er dame, og muligens klar for familie snart....
[External Image]

En liten trio med mallebarn på glasset.
[External Image]

Salaten blir servert på kinesisk spisepinne, håper de ikke blir skremt av tanker om sushi :b
[External Image]
Så flotte mallebarn! De er jo bare så søte.
Og de rekene er fantastisk flotte, altså. Flotte bilder av de også!

Så heldig du er som har sommervær! Her i Trondheim tror jeg ikke været klarer å bestemme seg på om det skal snø, regne, være overskyet eller bare være litt av alt samtidlig.
Litt morgen-bilder herfra....

Vaktmesteren er i gang med rengjøring av plantene, dette er en av de nye Amanoene.
[External Image]

Equesene koser seg ser det ut til
[External Image]

En red-cobra frøken som har spist godt, mulig jeg har lagt ut dette bildet før, jeg er litt vimsete med sånt
[External Image]
Fine bilder! Hvordan kamera er det du bruker? Er jo flotte bilder av fisk som ikke akkurat står i ro :p
Alle bildene i tråden er tatt med kameraet på mobilen, det skal bli et skikkelig kamera her etterhvert, men det koster jo litt da....og jeg har så mye ønskefisk jeg heller vil bruke penger på, så mobilen får duge enn så lenge
Haha oi jaja, i mellomtiden har du jo et kamera som mildt sagt duger! jeg har et canon ixus men fiskebilder blir ikke heeelt optimale vil jeg si. (uten at jeg er så innmari flink med innstillinger)

er det speilrefleks du vil ha da?
Ja, det er liksom Canon eos 650D som står på ønskelista, men det får jeg aldri i verden råd til, så den eneste sjansen jeg har til å få den, er å smile pent til mannen min og blunke ekstra forførerisk.
Jeg har nemlig bursdag om ikke så altfor lenge....

Det er noe merkelig med den voksne black-gruppen, de har klødd seg på alt mulig de siste dagene og amanoene har sittet på de og plukket.
Så da trenger man vel ikke flere bevis for at her er det parasitter av noe slag i huden.
Jeg medisinerte med flukesolve, som er yndlingsmiddelet mitt mot sånt, det blir alltid bra etter bare noen timer.
Det gjorde det forsåvidt denne gangen også, men et par av de svarte har fått noen hvite flekker på kroppen, ikke sopp, mer sånn at fargen har gått av noen steder på en måte....
Kan det være slitasje etter at de har klødd seg mot steiner ol. tro?

Jaja, får håpe det bedrer seg nå da, de driver i hvertfall nå og vimser langs frontglasset som gale, så de kan ikke være så dårlige

Det var dobbel rekefødsel på gang i reke-karet i går kveld! En rød biereke og en svart sto og skviset ut knøttesmå rekebarn samtidig
Tok et bilde av den røde mens hun krøket seg sammen, og jeg må bare si at jeg begynner å mislike disse bie-hannene, for de drev og hoppet på henne mens hun sto der og strevet!
Var tydeligvis ivrige etter å gå i gang med å få flere barn :/
[External Image]
Det har dukket opp en nøttebrun reke hos black-ynglene og den er egentlig ganske fin, jeg tror det er en dame for den er ganske stor.
[External Image]
Også må jeg vise et artig bilde jeg fikk tatt i går av den mellomste Barlowi-broren, han ser jo jammen ut som han står der og smiler til meg med tenner og alt :b [External Image]
Oi den nøttebrune var stilig, mon tro om du har flere av de og kanskje får nøttebrune avkom? :p Hvilket type filtermedia bruker du hos rekene, og har du noe som gjør at rekeyngel ikke forsvinner i filteret? (strømpe e.l) Er dette egentlig et reelt problem med små innvendige filter?
Får så usannsynlig mye mer lyst på den Fluval Edgen på 46(?) liter for å ha som rekekar når man ser så mange fine reker!
Kjempefine kampfisker du har :))
ønsker meg gjerne noen selv, men de går ikke helt sammen med fiskebestanden vi har fra før, desverre.. kanskje i det neste karet )
Når det gjelder hvite flekker på de svarte coryene, så tror jeg du har rett i at det er klø-slitasje. Jeg hadde en som satt seg fast en gang, og den var veldig hvit da jeg fikk den løs. Helt fin og svart igjen nå, så det var tydeligvis ikke så farlig

Enig med deg når det gjelder de reke-hannene; de lar jo aldri damene være i fred!
Ja, jeg tror nok det, at de bare har "slitt" litt på den fine fløyelsfargen sin. De drev jo med noe voldsom spretting i sanden og krafsing langs røtter så det må jo sette sine spor
Ingen rekesikring her grapejuice, jeg bruker eheim biopower 240 og den tror jeg er sikker i seg selv, jeg har i hvertfall aldri merket noe på rekebestanden

Må legge ut et bilde til jeg, av en av de svarte biereke-hannene. Veldig fin, og jeg tror nok at han har mange avkom snart for han har hatt en del voldsomme omfavnelser med hunnene i karet.
[External Image]

En av black-hunnene med sand på hodet etter å ha blitt "løpt" ned av ivrige flokkmedlemmer
[External Image]

Moril som tar seg en hvil i plantene, det tar på å patruljere i stort kar med lange slør å drasse på.
[External Image]
Hahha du har så mange gøyale bilder. Ikke rart den reken er populær, han er sikkert rekenes svar på "høy og mørk" :P priceless den coryen med sand på hodet, hehe så søt.
En litt off-topic start på dette innlegget, men jeg må bare juble over det varme været vi har her nede
Bikinien er tatt frem for andre gang og vi befinner oss fortsatt bare i mars, det er jo bare helt fantastisk! Et lite bilde til høyre her, ikke av bikinien, men av gradestokken som måler temp. her i solkroken hvor jeg sitter.
Litt kaldere i skyggen såklart, der er det bare 20 :b

Så, over til on-topic:
Jeg brukte en del tid i går på lete på nettet etter diverse info om C. cervinus, jeg synes nemlig de har en litt underlig oppførsel i forhold til andre coryer. Har hele tiden tenkt at det sikkert bare er noe jeg innbilder meg, men det går ikke å overse lenger, de jager faktisk hverandre!
Altså, ikke på en sånn hyggelig flørte-måte, men sånn at den som blir forfulgt rundt i karet blekner og klemmer med finnene, mens den som forfølger mørkner i fargen og ser lettere gal ut.

Jeg har forsøkt å ta bilde av det, men de beveger seg så kjapt så jeg har ikke fått noe brukbart resultat enda, men skal legge ut bilde når jeg får til et som er noenlunde tydelig. Jeg fant riktignok ikke noe info om andre som har sett dette med cervinus, men nå er ikke dette en cory som er mest omtalt heller.
Det er sikkert denne coryens måte å kurtisere hunnene på, alle cory-hanner maser jo intenst, men jeg har ikke sett andre cory-hunner bli vettskremte av den grunn...
Leste på planet catfish at cervinus er veldig nær scleromystax'en så jeg tenker da at den muligens har litt mer aggressivitet i seg...?

Ellers i dette karet så er det sterbaiene som er vår-yre som vanlig, de er i grunnen det hele året, når jeg tenker meg om.
Det gleder meg å se at de har blitt litt større, jeg har alltid hatt så små sterbaier i forhold til andre jeg har sett. Mine er to år gamle ca. og det tar vel kanskje såpass med tid før en cory når full-size?
[External Image]

Får vel oppdatere litt fra yngel-karet med sp.black også. Det har enda ikke vært noe frafall der, jeg har ikke sett noen døde i hvertfall, så dette lover jo godt siden de nå vel har nådd en ganske "trygg" alder.
Ikke så lett å få tydelige bilder av disse om dagen, de har jo kommet i vimse-alderen og fyker frem og tilbake i et sett
Her er noen av de ved dagens måltid, den lille nederst på bilde og den lille øverst er sterbai-yngel som har klekket senere.[External Image]
Flere bilder av sp.black-ynglene...
[External Image]

Og en sterbai-yngel som ser passe forskremt ut her synes jeg
[External Image]
De sp.black-ynglene er jo bare så flotte! Så mange søte små!

Og.. bikini? :o I mars? Jeg flytta visst til feil sted av landet. Hadde vært godt med litt sol til en forandring.
Åh, cory-yngel er bare så fantastisk søte!

Må innrømme at jeg er ganske missunnelig på det været deres. Her er det 8 grader og piss-regn. Som vanlig. Det har faktisk regnet nesten sammenhengende i 1 1/2 år, bare avbrutt av en og annen snøstorm. Ikke noe særlig for en som er så værsjuk som jeg. Men det må da snu en gang? Krysser fingrene for tidenes sommer
Ja det går faktisk fint å sole seg lettkledd nå, bare man finner en skjermet krok, og jeg er egentlig en skikkelig frysepinn og det skal en del varmegrader til før jeg kaster klærne

Jeg har jo helt glemt å vise frem de nye rekene jeg kjøpte på lørdag, det er en liten flokk med rilireker
Her er bilde av en liten dame, ute av fokus, men allikevel vakker..[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap