Anders' akvarierom [NR. 1] (side 44)

Plussmedlem
Takk, Martin! Som du ser, jeg er ikke særlig aktiv her inne om dagen jeg heller... det blir sånn når det er sommer og fint vær.
_______________________________________________________

Det har vel ikke blitt noe særlig med fiskebilder den siste tiden, heller. Har vært lite aktiv på akvariefronten nå...
I dag tenkte jeg å ta et vannbytte, og stelle litt med algeskraping og sånt. Da kan jeg jo ta noen "oversiktsbilder" av akvarierommet nå som jeg har fått nytt kamera

En annen ting jeg må gjøre er å bestille et innvendig filter. Eller betale det heter det vel :p Jeg har fortsatt èn 85 liter uten filter og sånt, og det er på høy tid å få ordnet det! Det står med vann, sand og "hele pakka", bortsett fra filter. Og planteinnredning, da.

Jeg har forresten oppdaget yngel i akvariet til Corydoras adolfoi! Det svømte en liten yngel der en dag. Har ikke sett noe mer, men det er jo noen steder å gjemme seg på der... krysser fingrene for at det vokser opp noen Gruppen jeg har av disse yndlingene mine er jo bare på 5.
Plussmedlem
Ett år siden akvarierommet var "på plass".
Jeg kom tilfeldigvis til å tenke på at nå er det omtrent et år siden jeg fikk eget rom til akvariene mine! Fy søren, altså, så fort som tiden går...!

Jeg bladde meg tilbake til starten av tråden, og i et innlegg med dato 24/6-11 sto det skrevet at alle akvariene var på plass. I dag er det den 29. Så ja, ganske nøyaktig et år siden.
Siden den gang har det skjedd mye. Det har mer enn doblet seg med antall akvarier, og denne tråden har blitt proppet full av sorger og gleder gjennom dette året, hehe Det er jo jammen mellom 800 og 900 innlegg her alt, vel?

Tror jeg må få tatt noen helhetsbildet av rommet snart, men det kreves rydding og oppshining i akvariene... det blir litt sløvt nå for tiden dessverre, må vel skylde på sommeren og mye som har skjedd

I dag kanskje jeg kan få ut den eldste gruppen med Green Laser-ungfisk og få talt dem. Jeg er bekymret for disse, syntes de er så veldig små for alderen.
Plussmedlem
Jøss, det var lenge siden.... Du må ikke skremme oss med å være SÅ lite aktiv.... Lurer jo på hvor det har blitt av deg... :-p
Godt å høre fra deg igjen Anders
Plussmedlem
Opptelling av Green Laser-ungfisk
Nå har jeg akkurat tatt ut alle ungfiskene i 98 literen. Jeg robbet akvariet for det meste av inventar (det var ikke mye), og fisket ut Green Laserne, en etter en. Når alle var over i plastboksen kunne jeg telle, men kom ikke til mere enn 10 stk. Et utrolig trist resultat, egentlig.

Jeg vet jo at det har vært flere her, det har jeg kunnet telle når de var i akvariet. Men det finnes jo ikke et eneste spor etter død fisk!? Jeg skjønner ingenting!
Men like ille er jo størrelsen til noen av dem. Jeg tror noe helt spesielt feiler disse fiskene, for et par eller noe har fortsatt noe yngelkamuflasje(!), lenge etter at den burde vært vekk. De er så alvorlig små at disse er det like greit å avlive, tror jeg. Jeg har fôret ganske godt i dette akvariet, så fôringen bør ikke ha noe å si. Dette må være en medfødt feil. Tror jeg...
Det er jo ikke helt sikkert det heller, kanskje de har vært rammet av noe under oppveksten? Umulig å si.

Spørsmålet er; hva gjør jeg nå? Jeg har noen av mer normal størrelse. Tror egentlig disse skal få flytte sammen med foreldrene, har jo planlagt å utvide gruppen med Green Laser uansett.
Plussmedlem
Jeg har funnet en "løsning" jeg tror kan stemme. Pilespisshale...
Plussmedlem
Jeg tenker fortsatt at Green Laser-yngelen/ungfiskene kan lide av pilespisshale. Også noen i det yngste kullet ser små og avmagrede ut. Fy søren for noe forb*nna dritt, altså!

Jeg håper inderlig at noen kan hjelpe meg litt her... hva bør jeg gjøre nå? Medisinere? Og med hva? Kan for eksempel Wormer Plus fungere? Dette kan jeg enkelt bestille. Jeg tror jeg har noe liggende, men den er for gammel og har nok mistet mye effekt.
Hei da jeg hadde dette problemer brukte jeg både Maracyn 2 og Wormer Plus og det hjalp ganske bra .håper du klarer å få tatt knekken på det.
Plussmedlem
Takk Sølvi! Du er rett og slett en livredder Da tenker jeg at jeg kommer til å prøve Wormer Plus først og fremst, jeg.
He ha ,vet nå ikke det da
Men etter hva jeg fikk fortalt av en meget kunnskapsrik person da jeg hadde dette problemet,var at en burde bruke begge deler for å ta knekken på det.
Plussmedlem
Ok, men hvor kan jeg få tak i Marazyn 2, egentlig?
Søk på Ebay så finner du det ,hvis jeg får tid i morgen så kan jeg finne ut hvor jeg bestilte det.
Plussmedlem
Sølvi Gullaksen
Hei da jeg hadde dette problemer brukte jeg både Maracyn 2 og Wormer Plus og det hjalp ganske bra .håper du klarer å få tatt knekken på det.


Blir det noen praktisk forskjell på Maracyn (virkestoff Erythromycin) og Maracyn 2 (virkestoff Minocycline), eller blir vil det være det samme hvem man bruker.....

(velger å spørre i denne tråden siden det alt er tatt opp her)
Minocycline er et bredspektret antibiotikum, mens Erythromycine er mer smalspektret mot atypiske organismer som Mycoplasma og Legionella står det på Wikipedia. Det står mye annet også, men det overgår min fattige begripelsesevne
Plussmedlem
Hmm.... I produktbeskrivelsen hos selgerene jeg fant er de oppgitt som omtrent identiske i virkeområde, og begge er oppgitt til å være bredspektrede antibiotikum...
Men Maracyn 2 fant jeg i 8 og 16 dosers forpakning, mens Maracyn fant jeg i 24 dosers forpakning. Derfor jeg lurte.
Jeg fant også Maracyn Plus, men beskrivelsen her er anderledes. Helt annet virkestoff også...
Nå har jeg jobbet for flere legemiddel-leverandører og -produsenter, derfor forholder jeg meg til Wikipedia og dess like, i håp om at det ikke er legemiddel-leverandører og -produsenter som skriver der
Jeg kjøpte det hos Amazon ,men den kan fåes andre steder og . Men jeg må jo opplyse om at det ikke er lovlig å importere denne slags medisin til Norge,så det er på eget ansvar.




Klippet ellers et innlegg fra et annet innlegg der det står litt mer om disse medisinene.

Maracyn 1 og 2 må brukes samtidig . Dette fordi de behandler hver sin bakterie. Gram positive og Gram negative. Det er totalt umulig å vite hvilken bakterie det er snakk om, derfor bruker man begge for å være sikker. Gram negativ sies å være den vanligste og isåfall er det Maracyn 2 som er den rette. At man bruker begge er en safe-guard for å sikre seg. Jeg vet det er mange som kun benytter den ene typen og satser på at det går bra. Jeg valgte å safe når jeg først skulle behandle


EDIT: jeg bør kanskje understreke èn ting: det hjelper ikke å kun kjøre maracyn ved avmagring. Man må til med ormekur først. Dette fordi infeksjonen kommer som et resultat av skadene ormen har påført systemet, og man må bli kvitt disse først
Plussmedlem
Flere corydoras adolfoi
Jeg har endelig fått utvidet gruppen med Corydoras adolfoi litt Var en "svipptur" til Drammen i går, og var innom et par zoobutikker på turen. Den ene på vei hjem; jeg må alltid innom Zoomarkedet i Krokstadelva

Så igjennom alle akvariene, og plutselig dukket C. adolfoi opp! Det var 3 stykker igjen, så jeg tok de.
Så nå har jeg en gruppe med 8 adolfoi! Må jo ha såpass med denne nydelige arten Nykomlingene ser ut til å trives bra. De er mye fremme og ser friske ut. Litt tynne var de når de kom, men sånn er det jo ofte med butikk-fisk.
Plussmedlem
Det er en rolig hverdag for beboerne i 230 literen... Røde Ruben slår ihjel mange timer med å utforske alle kriker og kroker i akvariet som stadig blir fler pga. min bygging med stein... derfor er det jo mange huler å utforske Virker som om han har satt seg et mål; for hver "hule" han svømmer inn i, skal han finne en annen vei ut enn den han kom inn. Det klarer han nesten alltid. Ut en annen vei kommer han alltid, iallefall

Coryene, som er bare langsnuter, ser ut til å trives godt i dette ganske store akvariet. De har mye areal å ligge på under røtter og stener, og har funnet seg sin hovedplass.

Jeg har utrolig lyst på flere langsnutarter, jeg. Jeg har jo plass i dette akvariet, så det er jo mulighet for det! Tenkte at det skulle være "langsnutekaret" mitt. Får se til høsten og sånt om jeg finner noe som frister.
Og en ting til jeg vil skaffe her; ottoer! De kan beite på alger på steinene

Bilde av akvariet som har fått en del selvplukket stein Siste "påbygging" skjedde i dag.
I denne steinrøysa er det masse og utforske og MANGE gjemmesteder...

[External Image]
Plussmedlem
Heisann dere, blir kjapt innlegg, lurer på om noen kan hjelpe meg litt Holder på med å ta ned et akvarium og skal ha ut den innvendige bakgrunnen. Hva er beste metode for å få ut den og få av mest mulig silikon? Tapetkniv, eller...?

Tilfeldig bekjentskap
© Trygve Buanes
Reklame for plussmedlemskap