- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Tante Astrid´s undervannsverden (side 45)
Tante Astrid´s undervannsverden (side 45)
Hehe kjønnsbestemmelsen burde da være helt avgjort ja Godt du fikk redda dem, fy butikken for å gjøre sånne tabber gitt!
Gled deg til ildtetra, de er fantastisk fine - stimer ikke så veldig, men FOR en farge. Mine har vist seg veldig altetende, jeg gir egentlig all fisken min samme for (altså variert: tørrfor: flak og granulat, frossent for: cyclops, sort myggis, rød myggis, artemia) Eneste forskjellen er at i de karrene hvor det går små fisk så knuser jeg foret mellom fingrene - ikke hatt noe problemer med frafall av små fisk med den metoden. Ga ekstra mye frossent i det karet - cyclops, sorte mygglarver og artemia i starten da de var veldig tynne. Alle disse avgir ganske små partikler når du "smelter" det mellom fingrene. Mine er som små femtiøringer nå - like høye som de er lange snart
Har lagt ut bilde av channoides hannen i dag - lurer sånn på om det kan være noe på gang, men får hverken sett han skikkelig ei heller tatt brukbare bilder - han har gått totalt i dekning.
Gled deg til ildtetra, de er fantastisk fine - stimer ikke så veldig, men FOR en farge. Mine har vist seg veldig altetende, jeg gir egentlig all fisken min samme for (altså variert: tørrfor: flak og granulat, frossent for: cyclops, sort myggis, rød myggis, artemia) Eneste forskjellen er at i de karrene hvor det går små fisk så knuser jeg foret mellom fingrene - ikke hatt noe problemer med frafall av små fisk med den metoden. Ga ekstra mye frossent i det karet - cyclops, sorte mygglarver og artemia i starten da de var veldig tynne. Alle disse avgir ganske små partikler når du "smelter" det mellom fingrene. Mine er som små femtiøringer nå - like høye som de er lange snart
Har lagt ut bilde av channoides hannen i dag - lurer sånn på om det kan være noe på gang, men får hverken sett han skikkelig ei heller tatt brukbare bilder - han har gått totalt i dekning.
Postet 22.09.08 kl 20:44
Postet 22.09.08 kl 20:48
Okei, da høres det ut som om jeg kan gi de det samme som stjernedanioene får. Blir litt betenkt med slike små fisk, men ildtetra var faktisk førstevalget mitt da jeg startet med akvarium for tre år siden. Kjøpte inn artemiaklekker som skulle stå oppe i akvariet for å gi de kontinuerlig tilgang på levendefôr. Dessverre så viste det seg at de var umulig å oppdrive den gangen. Håper det ikke blir riktig så vanskelig når jeg skal ut på leting på nytt. Bra jeg er tålmodig for de tetraene jeg har igjen kan finne på å leve lenge enda, de er jo "bare" tre år gamle.
Når det gjelder stjernedanioene så har jeg samme erfaring som deg Galemor, de foretrekker tørrfôr fremfor cyclopsen.
Har forresten kommentert kjakan til Bettaen din i tråden din, Liv
Når det gjelder stjernedanioene så har jeg samme erfaring som deg Galemor, de foretrekker tørrfôr fremfor cyclopsen.
Har forresten kommentert kjakan til Bettaen din i tråden din, Liv
Postet 22.09.08 kl 20:53
GalemorJo kan jo gi deg noen bilder av mine, de er bare helt fantastisk gulloransje.
De er fantastisk fine. Dessuten er de små og det liker jeg. Akvariet virker straks større og så har jo fiskene mer plass å boltre seg på i forhold til størrelsen. Er de forresten stort sett bunnorienterte eller beveger de seg i hele karet?
Postet 22.09.08 kl 20:55
Endret: 22.09.08 kl 20:56
Postet 22.09.08 kl 21:03
Et lite motivasjonsbilde fra meg også De har bare blitt rødere og rødere med tiden - skikkelig flotte. De er ikke spesielt små lenger heller, betydelig større enn stjernene nå. Mine farter mest i øvre del av midten. De stimer mer nå i 110 literen enn de gjorde i 180-en - livlig og morsom tetra som jeg anbefaler varmt til alle! Hardfør har den vist seg å være også. Mistet noen med en gang jeg hadde fått dem, men det var nok svekkelse etter transporten - de var nylig innkommet til butikken.
De kom litt ut av fokus på bildet, men dette bildet viser fargene deres best. Med blitz bilder blir de ofte for orange. (ellers litt stolt av viejita hannen min også som har blitt utrolig stor og flott)
De kom litt ut av fokus på bildet, men dette bildet viser fargene deres best. Med blitz bilder blir de ofte for orange. (ellers litt stolt av viejita hannen min også som har blitt utrolig stor og flott)
Postet 22.09.08 kl 21:33
Postet 22.09.08 kl 21:59
Postet 22.09.08 kl 22:02
Bare av nysgjerrighet: Hvilket merke har du foret med når du har prøvd med cyclops? Jeg prøvde fina fisken sin nå, og den falt ikke i smak hos mine heller gitt. Ser også helt totalt annerledes ut enn det jeg har brukt før (som jeg ikke husker navnet på selvsagt - fargerik pakning og større "isterninger". Selges hos Dyrego)
Postet 23.09.08 kl 13:44
liv_65Jeg prøvde fina fisken sin nå, og den falt ikke i smak hos mine heller gitt. Ser også helt totalt annerledes ut enn det jeg har brukt før (som jeg ikke husker navnet på selvsagt - fargerik pakning og større "isterninger". Selges hos Dyrego)
Det merket heter bare "Akvarie teknik". Har kjøpt av det selv før, og har akkurat noen av den i fryseren nå.
Postet 23.09.08 kl 15:08
Endret: 23.09.08 kl 15:08
Ja, det er fina fisken sine cyclops jeg har brukt. Kan ikke akkurat velge å vrake i merker her oppe. Er bare en dyrebutikk i byen. Det var riktignok en periode da de solgte mygglarver fra akvariteknik. Får holde øynene oppe om de skulle få inn cyclops i det merket også.
Har endelig fått tatt noen bilder av Pangio-ålene. Jeg synes ikke jeg kan kalle de kuhlii når de ikke ligner. Har foreløpig registrert de som myersi, men synes faktisk de ligner mer på semicincta. Noen som er enig/uenig i det?
Vanskelig å ta bilder av rakkerne. De er til tider ganske urolige. Her kommer det en bunke halvgode bilder i alle fall.
Har endelig fått tatt noen bilder av Pangio-ålene. Jeg synes ikke jeg kan kalle de kuhlii når de ikke ligner. Har foreløpig registrert de som myersi, men synes faktisk de ligner mer på semicincta. Noen som er enig/uenig i det?
Vanskelig å ta bilder av rakkerne. De er til tider ganske urolige. Her kommer det en bunke halvgode bilder i alle fall.
Postet 23.09.08 kl 15:44
Endret: 23.09.08 kl 16:35
Postet 23.09.08 kl 15:45
Endret: 23.09.08 kl 15:48
Postet 23.09.08 kl 15:46
Endret: 23.09.08 kl 15:48
mona oDet merket heter bare "Akvarie teknik". Har kjøpt av det selv før, og har akkurat noen av den i fryseren nå.
Takk Mona! da vet jeg at jeg skal holde meg til den i alle fall. Rart at sånt kan være så forskjellig - skulle tro cyclops var cyclops. Den som kommer fra "Akvarie teknik" har vært kjempepopulær blant alle fiskene mine, selv om det er smått så er også ciklidene veldig glad i det. Den fra fina fisken derimot var det langt mindre entusiasme å spore for gitt.
Tane Astrid! Må nesten innrømme at de ålene er ganske søte, særlig når en ser dem på bilder (og unngår "ålingen")
Postet 23.09.08 kl 16:17
Postet 23.09.08 kl 16:33
hehe skal aldri si aldri. Jeg sa jo en gang i tiden at jeg ikke skulle ha snegler heller, og at jeg ikke helt skjønte greia med reker
Har fjerna alle flyteplanter i begge 180 literne nå. Den cornutaen 10 dobler seg jo på uker. Helt umulig å holde sånn passe mengder. Lotusene har så mange blader i vannskorpa i begge karene nå - så jeg prøver litt uten. Alt står i bøtte foreløpig så fortsatt mulig å ombestemme meg. Skal prøve å få tatt et par bilder og legge ut i kveld uten (for lyst ennå) så kanskje du tar en titt innom og sier hva du syns og.
Har fjerna alle flyteplanter i begge 180 literne nå. Den cornutaen 10 dobler seg jo på uker. Helt umulig å holde sånn passe mengder. Lotusene har så mange blader i vannskorpa i begge karene nå - så jeg prøver litt uten. Alt står i bøtte foreløpig så fortsatt mulig å ombestemme meg. Skal prøve å få tatt et par bilder og legge ut i kveld uten (for lyst ennå) så kanskje du tar en titt innom og sier hva du syns og.
Postet 23.09.08 kl 16:37
liv_65Rart at sånt kan være så forskjellig - skulle tro cyclops var cyclops. Den som kommer fra "Akvarie teknik" har vært kjempepopulær blant alle fiskene mine, selv om det er smått så er også ciklidene veldig glad i det. Den fra fina fisken derimot var det langt mindre entusiasme å spore for gitt.
Ja, det er merkelige greier, det der. Jeg har opplevd det samme med mygglarver fra disse to merkene, bare i motsatt forhold. Discusene mine nekter plent å røre mygglarver fra Akvarie teknik, mens de godtar myggiser fra Fina Fisken. Det er forresten ikke bare discusene som merker forskjell, men de er de eneste som helt nekter å røre myggisene fra Akvarie teknik. De andre fiskene kan spise litt, men viser tydelig at jubelen ikke akkurat står i taket.
Postet 23.09.08 kl 16:42
Postet 23.09.08 kl 16:57
Postet 23.09.08 kl 19:41
Postet 23.09.08 kl 19:44