Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 45)

Oi, så eschinodorus og lotus hater hverandre? Da må jeg tenke mye tror jeg, for har de ganske tett sammen i både Rio`n og Trollskogen. Hm...
Plussmedlem
Det blir utrolig spennende å følge med videre på akvarieromplanene deres!
Det er faktisk kjempevanskelig å sitte i stua til Linda og Ove uten å stirre og bli helt "tatt" av juwelen... og samtidig holde en saklig samtale.... hehe... detter litt ut lissom!!!
sissimor
Oi, så echinodorus og lotus hater hverandre? Da må jeg tenke mye tror jeg, for har de ganske tett sammen i både Rio`n og Trollskogen. Hm...


Har ingen annen forklaring jeg, i 160-literen sturet en liten sverdplante som sto ved siden av Lotusen, og quadricostatusen bare døde, men lever i beste velgående litt lenger unna. Sverdplanten sturet helt til jeg plantet en diger osiris også, da tok Lotusen kvelden og den stusselige tok helt av.

Men hvis dine er i balanse kan det jo godt hende jeg tar feil, skriv deg det bak øret og følg med kanskje? :o)
Skal helt klart notere det bak øret...

Men når jeg tenker meg om, så hadde lotusen smeltet helt ned i Rio`n, og dukket først fram igjen like etter at jeg hadde flyttet inn sverdplanta (mora til den jeg sendte deg). Men tenellusen forsvant fra karet så fort jeg plantet lotusen første gang. Og i Trollskogen ser det ut til at både lotusen og de jeg fikk av deg trives.

Legger ved bilder for å vise, og håper at det er greit at jeg "spammer" tråden din igjen...
En gang til: Du spammer ikke, du illustrerer det vi funderer rundt, dessuten er det ikke spam å ha bilder av mamman til planten sin :o)

Akkurat sånn som på det øverste bildet hadde jeg tenkt det skulle bli, for de to plantene understreker hverandre så flott. Får mer Lotus på mandag, da tror jeg nesten jeg har lyst til å sette opp et allelopatiforsøk. Men ikke med ozeloten...

Og det jeg i alle fall kan gjøre, er å flytte litt på Lotusen som sturer så fælt og fjerne avleggeren som har plassert seg midt i gres-sletta jeg ikke har lenger. Nå står det i basen at Lotus er av dem som helt plutselig bare tar seg en pause, så det kan jo hende jeg styrer mer enn nødvendig. Eller at den rett og slett ikke liker seg her. Men det gjorde den før sverdplantene rykket inn. Men da hadde jeg brønnvann...

Nå tror jeg jeg setter meg i sofaen og ser på at Ove ikke får pakket til USA-turen. Han skulle reise for å hilse på en artistvenn og jobbe litt i studio, nå fikk han beskjed om at halvparten av alle dem som strømmer til fra alle kanter av landet for å møte ham allerede er på plass eller sitter på fly. Scenen er ferdigsnekret for "Ovefest". De kommer mannsterke for å hente på flyplassen. Det blir nok en veldig sliten herre som forhåpentlig finner veien hjem til slutt :o)
Her hos meg luker jeg bort Lotus som "ugress", en av de plantene som tar helt av og som vokser særdeles fort og jeg ender ofte opp med høye lotuser fordi jeg ikke kniper av lange blader etterhvert som den gror. Coryer elsker å ligge under bladene
Jeg har også hatt problemer med å bli kvitt det jeg luker ut, så det havner ofte i søpla! Men jeg lover, vet at mye fremover kommer til Hobøl. Har tatt ut en del i dag, og satt i et annet kar, klar til levering på mandag. Har somsagt ommøblert karet i dag, så nå venter jeg med spenntak hvordan dette gror seg til!
Skal du forbi Askim, så blir ikke jeg heller ulykkelig for noen lotuser... ;-D
Inger Anne
Skal du forbi Askim, så blir ikke jeg heller ulykkelig for noen lotuser... ;-D


Eller du kommer på møte i Moss Akvarieklubb mandag så kan vi dele, du blir ikke stoppet i døra vet du, vi er veldig greie sånn :o)
Det synes jeg høres ut som en god plan. Jeg har hatt en lotus som dessverre ikke ville, og nå har jeg en peiling på hvorfor. Kunne godt tenke meg et nytt forsøk i det nyinnredede 530 liters karet som igjen er selskapskar og om trenger tilførsel av litt planter og endel fisk.
Skal se hva jeg finner Sigmund, for nå bare friskmelder jeg Juwelen. Synes det er helt mystisk at et så etablert kar skal knele helt fullstendig på noen små timer, særlig ettersom det er tilført frisk bakteriekultur. Testet 160'n, og fikk utslag der også. Har riktignok vridd opp en svamp, men altså det får faktisk være måte på! Så jeg testet springvannet fra Hobøl vannverk, enda tydeligere utslag, mens Juwelen plutselig var det beste av de tre. Kaster den testen jeg tenker jeg, og finner en ny helt fersk et sted!

Har kjørt Ove til Gardermoen, fikk melding om da han satt ombord i flyet, og da senker jeg skuldrene. Somler han seg bort der borte kommer en eller annen og plukker ham opp. Unner ham så veldig denne turen, det å dra helt alene på tur ut til noe helt ukjent er noe for seg selv, og han var så ung da vi møttes at han ikke hadde rukket det enda. Han vet i det minste hvor han skal bo, det gjorde ikke jeg da jeg emigrerte til Spania. Sto på flyplassen i Barcelona med to tunge kofferter og ikke nok penger til billetten hjem. Noen timer senere satt jeg og så på lysbilder fra en utstilling i Berlin med hvit murvegg som lerret, med sted å bo og atelier å jobbe på. Det ordner seg! Særlig når man reiser helt alene :o)

På veien tilbake måtte jeg jo innom Tam på Alna som ikke hadde JBL-test, men tre Hydrocotyle sp. 'Japan' som slet med jernmangel og kostet plutselig veldig lite egentlig selv om den er prisgruppe 7. Det blir noe for caudimaculatusene å gjemme seg under det tenker jeg, tror det karet blir litt superfeminint egentlig. Og så måtte jeg jo innom Dyrego på Manglerud som heller ikke hadde JBL-test, der har det vært nattåpent og han syntes det var så ille at jeg fikk se plantekaret i en så begredelig tilstand at jeg fikk med meg en halvt nedsmeltet Cryptocoryne willisii som trøstegevinst. Den vokser sakte og sprer seg enda saktere her, så den får man alltids plass til et sted :o)
Ble litt nysgjerrig på denne hydrocotylen din jeg, men da jeg gikk inn på lenken, så kom jeg til et reisedokument...

Og man får alltid plass til en liten plante til.

Etter edit: Googlet nyanskaffelsen din, og den var skikkelig fin! Setter meg herved på bestillingsliste for når den overtar karene dine. Satser på at den er av den vellvillige sorten, det er jo en hydrocotyle... ;D
Godt du passer på meg Sissimor, hadde to sider oppe og var litt kjapp. Nå virker den :o)
Linda & Ove
Og så måtte jeg jo innom Dyrego på Manglerud


Har du oppdaget at det er en Dyrego-butikk på Lambertseter senter også?

Mvh Bjørn
Begge storekarene ute på tur...
Nahkohe
Har du oppdaget at det er en Dyrego-butikk på Lambertseter senter også? Mvh Bjørn


Kjente deg bare såvidt igjen på bildet jeg Bjørn :o) Takk for tipset. liker Dyrego-kjeden, og den butikken ligger også på vei hjem fra storbybesøk. Takk!

Jeg har vært helt spesielt langsom og sliten i dag, min kjære ringte klokka to i natt, for han dro alene ut i verden med sin sønns mobil fordi jobbtelefonen er sperret for utenlandssamtaler. Nå har det seg slik at vi har "Sikkert barn"-abonnement på den mobilen, og da er jo den også sperret for utenlandssamtaler. Det fant jeg ut da jeg kjente at roen ble litt påtatt etter at flyet hadde landet i Cleveland for et par timer siden uten at jeg hadde hørt en lyd, og fikk slettet det, men Telenor er Telenor og det er helg...

Skulle kose meg med å redigere bilder jeg hadde tatt, må jo nyte alene-hjemme-tilværelsen og benytte meg av at pc'n er ledig hele tiden, men der har vi nok oppgradert oss vekk fra skjermen, så det blir billedløst innlegg i dag igjen. Må nok lære Adobe på Mac. En dag...

Det jeg så på bildene, var at to av virginiaene er litt tuslete. Matte og med pjuskete finner. Skiftet derfor vann i nattens mummel og mørke, og dro avgårde til Dahls for å få tak i NO2-test. Der var Elizabeth, det var koselig, og jeg ble helt full i hodet av informasjon og ideer som vanlig. Må huske å søke opp det nano-co2-kitet på eBay, i kjelleren kan jeg jo ha sats stående i hylla :o)

Fant også to 12-litere som kan erstatte grønnsakboksene fra det gamle kjøleskapet, og en haug redmoorkvistkvas til å skru sammen og montere Javabregne på. Ingen grunn til å kappe istykker en flott rot når man kan rydde i hylla! 30 gram blir flere fine bunter på sugekopp. Nå står de og putrer på komfyren sammen med noen mangrovebiter, tror liksom alltid jeg skal orke mer i morgen.

Og det må jeg, for det er utslag på NO2 i Juwelen. Og i 160-literen. Hvilket jeg ikke skjønner noenting av, har jo tatt ut en hel haug fisk derfra! Som er satt over i 54-literne, så der kan jeg ikke ta noe særlig fra filtrene. Sukk. Av og til har man liksom ikke ork til noe særlig mer trøbbel. Har skiftet vann igjen i dag, i morgen tar jeg sjansen på å fylle rett fra kranen tror jeg.

Hvis jeg ikke våkner i god gammel form da, det kan jo hende :o)

Annonser og greier :o)
[External Image]
Akvariedagen 2011
Meldte meg på Oslo Akvariedag like godt, jeg. Samma om det passer eller ei, der må det da være mye å hente! Kanskje noe fester seg i teflonen når man ser det i praksis :o)
De foredragene der skulle jeg fått med meg også, får høre med min bedre halvdel om han er hjemme da så vi kan melde oss på. Skal dere til auksjonen i Oslo, dit regner jeg med at vi skal ihvertfall?
Med jetlag og all tingen? Har jo jetlag etter å ha gått i postkassen selv, men Ove har lovet at han skal skulke kulissebygging og bli med, så da pakker jeg en velfylt plantepose til deg. Planter skal tross alt ikke fanges...

Nesaeaen er tenkt plantet i 360-literen mener jeg å huske? For da tar jeg den langt nede så du får en god start. Den tåler fint topping når den har rotet seg, og skyter fra "stubben" om enn ikke så brått, skikkelig yndling det der, spennende å høre hvordan den klarer bløtt vann :o)

I dag var Juwelen helt bra igjen, jeg fatter ikke helt det der. Var kanskje ikke noe sjakktrekk å kjøre fastekur på labre filterbakterier? Men 160-literen fikk fortsatt utslag, der har de fått mat hele tiden. Ble et megavannskift fordi avkommet ikke forsto hvordan han skulle bytte laget i "Ringenes herre"-spillet mens heverten gikk, som om jeg husker det! Ramset opp alle muligheter jeg trodde det kunne være, og en av dem virket visst. Mammaer skal nå hjelpe til med de merkeligste ting noen ganger...

Har montert Javabregne på en mangrovebit og festet sugekopp, den ble ganske fin men jeg tror ikke det blir mer enn en til auksjonen i morgen. Det kommer heldigvis flere på løpende bånd utover høsten :o)
Bare en snartur innom så ting ikke går i glemmeboka her, for det var et gøyalt møte med flott foredrag jeg ikke fikk med meg mer enn halvparten av. En utslitt, jetlag'ed, hes og antagelig litt fyllesjuk Ove klarer ikke helt å holde orden på tidsforskjellen. Men han lever, det er jo det viktigste :o)

Takk igjen Bettina, det var da en helt voldsom mengde Lotus, får jeg ikke dreisen på det nå er det bare å gi opp. De ligger foreløpig og dupper i "når-96-literen-er-oppe-og-går"-boksen, det truer med å bli et ordentlig superfeminint sukkertøyfarget blondekar, roper om rosa hjerteskjell og bittesmå fisk i sarte farger med slør, må se å få orden på det stoffskiftet litt faderlig fort for nå blir jeg nesten litt redd :oD

Så Inger Anne, Lotusen din er forflyttet til Indre, det er ett skritt i riktig retning. Kan legge et salatblad i en boks og samle noen snegler til kulefisken også hvis du fortsatt trenger det? Kan by på både rød posthorn, pest og skive med fryktelig harde hus hvis den foretrekker litt variert diett :o)

Hadde med meg noen få poser til spennende auksjon, skrudde sammen et par røtter med Javabregne og sugekopp som en test. Jeg har jo en haug sånne allerede, flytter dem rundt omkring der det blir tomrom etter luking, bruker dem for å holde planter i stri strøm der jeg vil ha dem, og til å holde høye planter litt unna når det skal fotograferes. Tror jeg skal skru sammen noen fler, de besto testen kan man vel si...

Har ikke fått sjekket ståa i karene i dag, ingen fisk ligger med buken i været så da bestemmer jeg at det holder til i morgen. Basta. Det ble en laaang dag...
Jeg tar gjerne imot snegler. Og da får jeg jo en unnskyldning til å komme på besøk også.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap