Anders' akvarierom [NR. 1] (side 45)

Plussmedlem
Tapetkniv for å få den løs og gjerne en vindus eller ovnsskrape for å få bort mest mulig silikon fra glasset...
Biltema har sett med kniver og skrape til 40.- eller noe sånt...
Plussmedlem
milo
Tapetkniv for å få den løs og gjerne en vindus eller ovnsskrape for å få bort mest mulig silikon fra glasset... Biltema har sett med kniver og skrape til 40.- eller noe sånt...


Fant løsningen, skjærte litt i silikonen noen steder, men den var såpass dårlig at jeg egentlig bare kunne dra vekk hele greia. Ganske enkelt

Takk uansett! Hadde den sittet bedre fast måtte jeg nok funnet på noe annet...
Plussmedlem
He, he... Skal hente en 375 nå en dag og snakket med han som limte bakgrunnen i det. Han sa bare "Lykke til" og gliste rått når jeg sa jeg måtte ha ut
bakgrunnen.... :-p
Plussmedlem
milo
He, he... Skal hente en 375 nå en dag og snakket med han som limte bakgrunnen i det. Han sa bare "Lykke til" og gliste rått når jeg sa jeg måtte ha ut bakgrunnen.... :-p


Uffda, lykke til fra meg også! Det hørtes ikke bra ut! Og fy så sinna man kan bli når man holder på med sånne ting... jeg har iallefall lett for å banne og stå i når jeg holder på med sånt

Nå gikk jeg ut for å spyle og rengjøre akvariet (det er en av 98 literene), for det hadde endelig sluttet å regne. Men når jeg kom ut døra startet det igjen, så jeg kunne ikke holde på lenge :p Tror det er over allerede, så jeg kan vel gå ut i hagen igjen snart og fortsette arbeidet
Plussmedlem
I dag er det maledag hos meg! Jeg har jo tenkt til å sette opp 98 literen igjen, selv om behovet for det akvariet ikke er der nå. Men man kjenner jo høsten og vinteren. Jeg merker at akvarielysten bare bygger seg opp, så det blir vel noe fisk i løpet av høsten og vinteren!
Nå har jeg iallefall malt to strøk på bakglasset til 98 literen. Det blir så pent, atte! Jeg syntes svartmalt bakgrunn kan være like fint som innvendige, jeg. Det skal få et strøk til, så tror jeg at jeg er ferdig. Det er ikke så alt for lenge til jeg kan begynne på strøk nr. 3, akrylmaling tørker fort.

Topp-platen til skrivebordet på akvarierommet ble også malt. Mye av den svarte malingen som ble malt på i fjor hadde blitt "skrellet" av så det var synlig riper og flekker med hvit maling. Lite pent, så da gjorde jeg like så greit det når jeg først var i gang.

Jeg er litt usikker på om jeg skal sette opp 98 literen nå eller vente til senere i høst/vinter, egentlig. Det blir jo bare ekstra arbeid.


Også må jeg nevne at jeg satt opp den siste 85 literen en dag! Jeg har fått et par innvendige filtere jeg bestilte.
Plussmedlem
Alt er ferdig malt, etter tre strøk med svart akrylmaling på bakglasset og et av sideglassene. Men det er ikke på plass i reolen enda. Malingen tørket litt saktere etter flere strøk, tror jeg. Det er fullt mulig jeg går for å sette opp akvariet (med filter, vann og hele pakka) igjen en dag ganske snart, selv om jeg ikke har bruk for det når jeg har ti andre oppsatte akvarier, og ikke så veldig mange Corydorasarter Så jeg er litt usikker på om jeg bare skal vente og se.
Men uansett, det var veldig fint å få "pusset opp" det akvariet, det var lite pent på slutten! Bakgrunnen var så grønn av alger at det var helt grusomt!
Plussmedlem
En stund siden jeg har lagt igjen fiskebilde her nå, så i dag kommer en nydelig Corydoras adolfoi. Ah, de er så vakre! Jeg har en gruppe på 8 av disse nå.



[External Image]
Må si eg enig Ans at Adolfoi er en nydelig cory. Kunne tenke meg en gruppe med C. metae igjen, men ikke så ofte en ser de til salgs

PS! Ikke tro at du er den eneste som har kar toppet med alger.... hehe. Plages her også, men skal ta et rev nå i løpet av helgen
Plussmedlem
Ja, metae er en flott Corydoras, absolutt. Foran den igjen kunne jeg egentlig tenke meg davidsandsi som er ganske lik metae. Den er skikkelig vakker! Ja, det er mye flott Corydoras
Plussmedlem
Jeg tok en bråbeslutning og startet opp akvariet igjen med det samme Sand, røtter, planter og filter er i akvariet. Svartmalte glass ble pent!

Kommer med noen bilder senere, men plantene er bittesmå, dette er selvdyrkede sverdplanter... hehe! Det er avleggere fra sverdplantene her, så da slipper jeg jo å kjøpe nye.
En ting jeg må bestille er nye lysrør.

Åh, jeg gleder meg til å jakte på Corydoras igjen! Hva skal gå i dette akvariet, tro? Har noen ønsker, men mange er jo vanskelige å få tak i, da.
Blir spennende å se hva du ender opp med og ser frem til bilder av det nye karet )
Bra du "tok til vettet" og satte opp karet med en gang; det er jo så kjekt å ha det klart når drømmefiskene plutselig dukker opp ;D
Plussmedlem
Sissimor
Bra du "tok til vettet" og satte opp karet med en gang; det er jo så kjekt å ha det klart når drømmefiskene plutselig dukker opp ;D


Ja, det er jo sant det, men nå har jeg jo... tja, skal vi se... 5 andre ledige akvarier også, da! :p

6 ledige akvarier altså... åh, DET har jeg ikke hatt på lenge, det


Plussmedlem
Noe skjer med Corydoras pastazensis, jeg er helt overbevist! Det er helt utrolig at jeg faktisk har fått noen langsnuter til å flørte Men jeg forventer/tror ikke jeg klarer å få egg fra disse, da, for sånne langsnuter skal jo være vanskelige, men...

Noen ganger har jeg sett at de har surfet gale oppover frontglasset, og det så jeg nå også for et øyeblikk siden. Og en hann fløy etter en hunn, virket det som. Dette er kult! Jeg har altså sett flere lekstendenser som KAN tyde på at de trener litt...

Jeg vil prøve å få til disse i høst, tror jeg. Kjøre på med kalde vannbytter
Blir spennende om det skjer noe mer nå da,men det er jo alltid litt gøy med utfordringer da
Plussmedlem
Sølvi Gullaksen
Blir spennende om det skjer noe mer nå da,men det er jo alltid litt gøy med utfordringer da ;)


Utfordringer er utrolig moro, ja! Og skulle det skje noe... da blir det ihvertfall moro
Samme med meg og Equesene ,de gir meg en skikkelig utfordring,men sånn skal det være .
Som du sier ,hvis det skjer noe så er det ekstra gøy
Plussmedlem
Nå har jeg lært at man aldri skal være helt sikker på hvilken Corydoras-art man har! Jeg har fått en litt skuffende nyhet...

Jeg har mest sannsynlig ingen Corydoras pastazensis svømmende rundt i mine akvarier! Etter hva blant annet Corydoras-Kim sier, er det Corydoras vittatus. Jeg har selv i det siste hatt mistanke om at det kan være det, for jeg syntes noen eksemplarer liknet mer på det enn pastazensis. Nå er det altså så godt som bekreftet, tror ikke det er til å ta feil av

Fiskene i gruppen min har jo ganske ulike tegninger, men jeg ser selv at det likner mer på vittatus enn pastazensis.
Søren heller, for jeg VIL ha pastazensis! Hadde jeg ikke spurt, hadde det fortsatt vært pastazensis! He-he Pastazensis har ikke registrert oppdrett i akvarium; det har vittatus!

Velvel, sånn ER det bare, og jeg kan ikke bli for skuffet over det. Det er fortsatt ingen vanlig art, og fiskene som svømmer i akvariet er jo de samme som før Men en ting til som er dumt, er at jeg har lagt ut bilder og informasjon i fiskebasen på Corydoras pastazensis som skulle vært på Corydoras vittatus i stedet. Det liker jeg ikke helt, så jeg får prøve å ordne opp i det.


Da blir det uansett ikke førstegangsoppdrett om jeg skulle få det til :p Men likevel; tror ikke mange har drettet den.
Vet hvordan du har det Anders. Been there done that. Når jeg fikk mine Aspidoras C125 i sin tid hadde de en annen ID i butikken når de ble kjøpt i butikk i Sverige. Pauciradiatus eller hva det var, men fattet misstanke når jeg studerte bilder via google.

Som deg fikk jeg kontaktet Kim og han bekreftet av det var C125 og Birger bekreftet det samme. Dette gjore det noe intr. Denne var aldri drettet tidligere i Norge når mine ynglet. Jeg kunne vært sleip, frekk og en uærlig dretter, men ville ikke gjøre meg til dette. Tok derfor kontakt med han jeg kjøpte mine av, slik at HAN fikk første gangs oppdrettet på disse i Norge. Men jeg ble en god nr 2....

Corydoras og Aspidoras er blant de arter som er vanskeligst å ID, noe som til tider kan gjøre dette frustrerende. Så ja... jeg vet hvordan du har det Anders.

Men lov meg en ting, ikke mist gleden av den grunn. Fiskene er de sammen og din glede SKAL være den samme
Plussmedlem
Neinei, mister da absolutt ikke gleden av det! Det var absolutt ingen stor skuffelse. Det jeg syntes er mest ergerlig er at disse er nå bakover i tråden omtalt som "Corydoras pastazensis", og fra nå av blir de "Corydoras vittatus"

Har sendt inn endring til fiskebasen, vil ikke at informasjon som kan være feil skal være fra meg der. Bildene har jeg også bedt om at skal bli fjernet eller flyttet til Corydoras vittatus.


Den er vel like flott fortsatt, vel?

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap