Tante Astrid´s undervannsverden (side 46)

Godt det ikke bare er meg som klør meg i hodet. Kuhliiene har så spesielt mønster og farge at jeg er rimelig sikker på at ingen av mine er kuhlii. Jeg tror derfor de bare får stå registrert som myersi til de er skikkelig voksne. Myersien er visst lett å ta feil av som ung, men er mye kraftigere bygd som voksen enn de andre artene. Beholder mine den nette kroppsformen når de vokser til så er de nok Pangio semicincta.

Leopold var forresten ikke nådig da en av pangio-ålene nærmet seg skumreiret, hva skulle den nå helt oppi overflaten etter. Ihvertfall fikk den seg et skikkelig klyp og så litt rystet ut etterpå. Han er så hissig nå at til og med rekene blir jaget bort. Ingen egg, nei, det er bare bobler, og i morgen er det vannskift i karet og da må han vel starte på nytt igjen. Tror ikke han er spesielt glad i med de dagene
Leste et tips om å ta en halv isopor kopp over skumreiret (hvis du vil at Leopold skal få ha skumredet i fred da)
Han har lagt det så fint under et lotusblad så det hadde sikkert gått greit om det bare var snakk om et vannbytte. Problemet er at jeg må nedi karet å få på plass den *"##¤ mosen for ørtende gang. Blir litt mer som fester seg hver gang, men med lekende stjernedanioer så tar det tid. På grunn av røttene så må jeg nesten nedi der skumreiret er og da går det galt. Han lager nok et nytt til neste onsdag ;b
hehe du får døpe han om til "sissifos"
Ja, kanskje det er det navnet han bruker på seg selv. Stakkar, synes litt synd på han.

Jeg har forresten hatt noen helt hysteriske åler i kveld. Det hender nemlig at jeg river litt av en reke i biter og lar fiskene få litt. Veldig lite, en liten reke deles på begge karene. Dette er altså første gangen etter at ålene kom i hus og du store allverden, der ble det liv! Tydelig at dette var snaddermat for gjengen! En del biter ble litt store ser jeg så jeg skal være litt mer nøye neste gang. Ganske underholdende å se to åler dra i hver sin ende av en slik bit, like innbitte begge to
kanskje jeg skal snike meg til en liten reke neste gang det havner på menyen til de voksne her :p har prøvd rekemiks fra fina fisken, men det var lite spennende. samme med oksehjerte som de lissom skal være så glad i :p

ålene er veldig morsomme når de går av skaftet, reine sandstormen jo :p
Det skal jeg jamen prøve også Rekemix har vært ganske populært hos meg, men det forurenser vannet så ille syns jeg. Blir helt grumsete en god stund etterpå.

Da har jeg vært og fått hentet meg redmoore-røtter til afrika. Begynner å krible noe alvorlig etter å sette i gang nå. Ikke mer å finne på i asia heller. Flyttet over den "gamle" mosen som allerede har vokst seg kompakt i 35-literen så nå ligger den fint selv når stjernene holder på som verst. I tillegg har jeg jo fjernet Hygrophila-planten jeg brukte som flyteplante for en stund tilbake. Det er nemlig mer enn nok av lotusblader nå. Dessverre så har den helt sluttet å levere undervannsblad, men der er visst ikke mulig å få både i pose å sekk. Her er siste bilde fra karet, tatt etter vannbytte i går. En del mindre endringer siden det ble månedens kar for en måned siden, men selve uttrykket er forhåpentligvis det samme. Det har ihvertfall blitt dunklere siden flyteplantene dekker så mye mer for lyset.

[External Image]
Karet er helt nydelig Lotusen er kjempeflott, hos meg kom det etter hvert avleggere etter at den bare hadde hatt flyteblader en stund. Så nå holder jeg avleggerne korte og får dermed både korte blader og flyteblader.
Hvis noen av dere skulle få en eller flere avleggere av lotusen, og gjerne vil bli kvitt den/dem, så kjøper jeg gjerne... Jeg har fryktelig lyst på lotus, og det er ikke lett å få tak i her i Askim.
Jeg har en ørliten avlegger i 180 literen, men om du har tid til å vente til den kan flyttes så kan du få overta den, Inger Anne. Som Liv sier så får nok den som står i asiakaret avleggere som jeg kan holde i undervannsform, så da trenger jeg egentlig ikke den. Den vokser imidlertid ikke så veldig raskt og jeg synes den er litt liten til å flytte enda, så da må du i så fall være tålmodig
Gjett hvem dette er bilder av? Nemlig, den største av ynglene, antagelig en hunn. Den andre gjemte seg under fotoseansen. De to er nå ca 7 uker gammel og ser nå ut som voksne fisk unntatt i størrelsen da, de er fremdeles ikke riktig like store som foreldrene. Nå spiser de også samme maten som de voksne. Skal vente til afrikakaret er satt opp før jeg flytter de over til asia og de andre artsfrendene. Jeg må nemlig antagelig ut med alt av planter og innredning for å få tak i de så da kan jeg liksågodt vente til jeg uansett skal flytte plantene over i afrika. Rene puslespillet dette her.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg kan vente, jeg. Den som venter på noe godt...
Okei, da skal jeg gi beskjed når jeg tror den er moden nok til å tåle omplassering. Får håpe du ikke må vente forgjeves
Inger Anne
Jeg kan vente, jeg. Den som venter på noe godt... ;-)


Jeg har 3 knoller som har ramlet av lotusene mine. Hvis en av dem skulle begynne å spire så skal jeg gi deg beskjed (Dessverre ikke alltid det skjer)
God kveld Astrid
Vil bare informere om at klovnkilli står på fiskelista denne uka
Jamen, jamen, afrika er jo ikke påbegynnt en gang jo. Har jo ikke ferdig kar til de

Vel, egentlig så har jeg jo det da. De kan jo gå i 35 literen sammen med de to ynglene. Skulle ikke by på problem det. Bare bestill dem du. Tar ikke sjansen på at jeg ikke får tak i de senere

Her kan du forresten se hvor fin nøkkelhullcikliden er blitt etter at finnene har vokst seg pene igjen. Mener alle tre bildene er av den største av de. Den andre var opptatt andre steder under fotoseansen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så fine de var blitt Helt utrolig hvor raskt fisk kommer seg med godt stell
Jøss, den har blitt utrolig fin, den har kommet seg raskt.
Fiskelista er for denne uka, vi får ny til neste gang vi skal bestille(får ny liste hver uke), får krysse fingrene for at den står neste uke også da.. Tenkte jeg bare skulle friste deg litt jeg.. hehe.. jeg skal holde deg oppdatert
Ja, det er ingen tvil om at de koser seg i karet. Den andre som var enda mer rufsete i finnene er nå også helt fin. Jeg er veldig begeistret for denne cikliden. Beveger seg i alle vannlag også. Jeg vet ikke om det er vanlig oppførsel eller om det er fordi jeg har røtter som går helt i vannflaten. De tusler jo oppetter de og undersøker om det kan ligge noen godbiter i mosen.

Lurer forresten på om de to siste ottoene mine forsvant i siste ph-droppet. Jeg ser dem veldig sjelden, men nå har de blitt helt usynlige så jeg er redd de ikke tålte det siste uhellet. Virker som disse er ekstra følsomme for brå endringer i ph-en. I tillegg så er nå guppyen historie.

Kommer killiene nå i hus så har jeg vel ikke plass til mer fisk før noen finner på å dø ut av alderdom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap