Elins lille hjørne (side 46)

Ja, jeg har sittet og lest siden hans på NA, pluss at vi har snakket en del på e-post i det siste. Sykt mange coryer. Håper jeg en dag får plass til så mange også Hehe
Fikk et par halvgode bilder av paleatusyngelen etter å ha tatt minst 50. Disse er så aktive at det er nesten umulig.

Prøvde å ta et bilde av metaene som går i det karet, men de har samme farge som biltemasanda sånn ca, så det er helt umulig. Me kan jo notere at jeg plukket disse 4 eggene 18.10, og den 17.11 så jeg første skikkelige antydning til den svarte tverrstripa over halerota på ynglene

Er de ikke søte Jeg vet ikke helt lengden på de. Det var som jeg regnet med - ikke så mye vekst på lengden nå i det siste, men de blir rundere, høyere og får skikkelige farger og tegninger. Alt dette gjør at de virker mye større, uten at de har vokst så veldig mye på lengden. Ser ut som om de er rundt 2 cm nå, men det er en del variasjon i størrelsen

[External Image]

[External Image]
Bilder av weitzmaniyngelen, tatt nå i kveld.

Bilde 1:
To søsken side om side. Den største er fra det første kullet, og blir 4 uker i morra.
Den minste er fra det midterste kullet, og ble to uker på onsdag (så ca 2,5 uker gammel).

Bilde 2:
Fire weitzmani i en liten klynge.

Bilde 3:
Et forsøk på å ta bilde av alle weitzmaniynglene i tanken. Tror ikke alle synes der, men

[External Image]

[External Image]

[External Image]
naww, søte fiskene. du får en bra gjeng om alle de vokser opp gitt :p
Bilder av metae-yngelen, tatt nå i kveld.

Bilde 1:
en litt blek metae, fortumlet etter vannbyttet Siden av en søster eller bror som er litt tøffere (mistet ikke fargen sin).

Bilde 2:
To metae-snuter

Disse blir to uker gamle i morra.

[External Image]

[External Image]
Og til slutt, bilder av atropersonatus-yngelen, tatt i kveld.

Bilde 1:
En liten nusselig en. Sukk, denne arten er nydelig!

Bilde 2:
fire atro i en liten haug. Blir liksom litt tryggere med en bror eller søster i nærheten

Bilde 3:
Atro til høyre, og en weitzmani som har gått seg bort til venstre. Denne weitzmanien er i denne tanken fordi jeg fant et par-tre weitzmani egg den dagen atroene lekte.. stappet alle i samme boks. Det er i hvert fall to weitzmani oppi der, men jeg har ikke tatt bryet med å flytte de enda.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Glemte forresten å si at atroene ble fire uker gamle den 19.november.
Sanne
naww, søte fiskene. du får en bra gjeng om alle de vokser opp gitt :p

Ja, det er 40 yngel i den tanken, pluss at jeg har jo en 11-12 egg som klekker snart også. Så da har jeg over 50 weitzmani
Nå piler det noen nyklekkede weitzmani (og en metae?) i isboksen, og kull nummer 12 her i huset er i ferd med å klekke. Ikke alle eggene har klekket enda, men kommer nok utover dagen/kvelden
å hellandussen da Cory yngel er jo bare helt til å spise opp
OJ, det går unna om dagen
Leste at du hadde fått tak i C. sp. Black også, gratulerer! En nyyydelig Cory!
Hei Liv!

Ja, er de ikke søte!! Ønsker meg dypt speilreflekskamera til jul så jeg får tatt noen skikkelige bilder hehe. De er 100 ganger søtere i virkeligheten enn de er på bildene

o_O antageligvis et nytt punkt til "du vet du er en akvaholiker når"... du ønsker deg kamera til jul. Ikke for å ta bilde av barna dine, ferieturer, diverse feiringer - men yngel på 7 mm!

Akkurat nå er det frokost (ja - ynglene får frokost før jeg får!), og de gumler løs på mikroorm og heksebrygg. Ser ut til at både atroene og weitzmani prøvesmaker heksebrygget innimellom en slurp mikroorm.

Men nå MÅ tropefisk snart få sendt den pakka! Har bare igjen nok artemia til et par klekkinger til...ellers, etter 7 uker konstant artemiaklekking kunne jeg snart ønske at avskallet artemiaegg, mikroorm og heksebrygg er grei mat fra dag en. Med et nytt kull som klekket nå er det nye 6-8 uker på rad med klekking. Og kjenner jeg coryene (og meg) rett, blir det nok enda flere kull. Ikke lenge før jeg klekker artemia 365 dager i året :S
Mona
ja, du vet.. jeg klarer ikke se et eneste egg uten å plukke det :o

Og ja - jeg får black! whoohoo! Jeg gleder meg så sinnsykt. Har måttet prioritere, og selger unna et par arter nå om jeg skal få plass.

Håper inderlig vi får bygget på huset så jeg får akvarierom. Har allerede begynt å innrede det i hodet mitt Hehe. Med vekt på mye plass og praktisk oppsett.

Forresten, fant masse yngel i karet der schultzei og pygmaeusene er i går. Regner vel med at det er schultzei egg jeg har oversett - og som fiskene aldri fant heller (de spiser egg nesten like fort som de blir lagt). En ganske stor, og en skokk småtroll som nok er ganske nyklekte (men ingen plommesekk). Jeg kan bare glemme å få tak i de uten å tømme hele karet, så de får friste skjebnen der de er.
Håper det blir speilreflekskamera på deg da - det vil glede oss alle her inne

Du er ganske sikker på at du er akvaholiker når du sitter på hotellrommet i england (en uke på kurs) og surfer på akvaforum og syk, syk, syk og håper jeg aldri blir frisk

Har du plass til å beholde all yngelen når de vokser opp, eller blir det en ørseliten cory-butikk på Hamar?
Jeg kunne ønske jeg kunne beholde alle, men det må nok bli et cory-utsalg (assortert utvalg :p) her etter hvert... Bare av weitzmani har jeg nå over 50 yngel. Skal ha passert 100 yngel her nå. Men tross alt, det har vært små kull så langt Lite, men ofte heter det vel hehe.

Men, det blir ikke før de absolutt er store nok, dvs minst 5 måneder gamle. Ideelt sett 9 mnd, men det blir dessverre et spørsmål om plass. Jeg legger jo ned Asiakaret nå slik at det kan bli oppvekstkar for yngelen. Går ut fra at jeg kan ha mange ungfisk i en 110 liter. Ellers kan jo noen gå sammen med foreldrene sine etter hvert også. Så joda, det skulle være en god del plass her. Men mange fisk også :p
Vannbytte i går, 72 egg fra schultzei i dag. Aner ikke om de er ferdige, men.. .har nå plukket 72 egg fra sverdplantebladene. Begynner å ligne et mer normalt schultzei/aeneus kull

Fant 3 egg hos weitzmani bare ved å titte kjapt også, så... det blir vel til at jeg går gjennom karet litt nøye i kveld :p

Tror egentlig at de har lagt så mange egg før også, men jeg har aldri sjekket sverdplantene... bare glasset siden jeg har sett at de har klistret egg på glasset. Av de 72 jeg har plukket var bare 7 egg på glasset :p
Ca 65 av eggene, de 7 siste flyter løst i isboksen siden de satt på glasset.

[External Image]

Og da kom e-posten fra posten/tropefisk også. begge pakkene er på veg. Heldigvis! Med denne eggleggingen trenger jeg en luftpumpe til og litt stæsj
Og ikke minst artemiaegg
tja, hvertfall weitzmaniene går jo for en ganske bra pris om du skulle selge noen av de :p virker som du får en brukbar gjeng schultzei og ;p
Hehe, ja prisen er ikke så ille. Ellers kan en vel glemme å bli rik på dette her

5 egg fra weitzmani, men jeg har ikke orket å finkjemme hele mosedotten samt hvert eneste leucocephala blad. Tok bare de jeg så kjapt.

Åh så glad for at tropefisk pakka er sendt! Håper at aquaristikshop kjapper på også. Er som andre her på AF har sagt - å få pakker med akvarie-stæsj i posten er som en julekveld Hehe
tenk hvordan det ville vært å få pakke fra tropefisk på julaften da.
Hehe, ja det ville vært noe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap