Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 46)

mona o
Ah, at det manglet pris hos Webzoo, det så jeg ikke. Men jeg vet at det vanligvis bare skiller et par hundrelapper mellom 2222 og 2224. Og [URLBLOCK1]. Like greit å ta den, da kanskje?

Så det kan ikke bli for mye fres, altså? Dersom jeg kan bruke 2224, gjør jeg selvfølgelig mye heller det, for da kan jeg bruke det også om 63-literen "vokser"
Solveig G S
...Så det kan ikke bli [I]for[/I] mye fres, altså? Dersom jeg kan bruke 2224, gjør jeg selvfølgelig mye heller det....


Ah, jamen det kan justeres på det filteret Det jeg liker så godt med Eheim 2224 er at de er justerbare! Man kan justere med venstre spak på toppen av filteret hvor mye sirkulasjon det skal komme ut. Perfekt!
Det står i bruksanvisningen at det er viktig at man alltid justerer vannstrømmen med ut-spaken, ikke inn-spaken, til filteret. Ut-spaken er på venstre side, sett forfra på filteret.

Man kan altså bestemme hvor mye sirkulasjon det skal være, noe som er spesielt kjekt når man bruker dette relativt store filteret i små akvarier. Jeg har et til 45 literen min, og har bare skrudd ned sirkulasjonen til det halve.
Ja, jeg visste jo igrunnen det med justeringen, for den står ikke på full fres i 125-literen heller. Det slo meg også mens jeg var ute på turorientering nettopp (jada, akvariumstanker slår til overalt!) at jeg har lest at du har den på en 45-liter Takk for hjelpa!
Tabletter innført på menyen
I dag har Corydoras condiscipulus og Green Laser yngelen fått smake "boksmat" for første gang! Jeg ga først bare 1 stk TabiMin, for å se responsen på det. Gikk ut i hagen rett etter, og kom tilbake et kvarters tid etterpå, og forventet å se nesten hele tabletten ligge der - kanskje med en gjeng rundt som prøvesmakte. Men tabletten var faktisk spist opp, den, så da fikk de mer
De skal fremdeles få levende, nyklekt artemia daglig, men morgen/formiddag kan de få tablettfôr fra nå av. Litt variasjon er nok bra. Neste prøvefôr fra boks er Tetra Diskus granulat. Det bruker å være ganske populært blant både store og små Corydoras-yngel. Har enda ikke opplevd at noen Corydoras-yngel avviser det, når de får prøve det. Noe "kosting" med halen så maten fyker rundt i protest skjer gjerne første gang de finner det på bunnen, men så begynner lukten å gjøre seg gjeldende og de smaker. Da er det gjort, og de spiser mer
Aner ikke hva det er med Tetra's diskusgranulat som er så spesielt, men ingen av de andre akvarieprodusentenes diskusfôr har samme popularitet som det. Så derfor er det det jeg bruker til oppdrett og fôring ellers. Jeg bruker veldig mye røde mygglarver, noe som er temmelig proteinfattig (kun 6% iflg pakningens innholdsfortegnelse), derfor må jeg kompensere for dette ved å gi proteinrikt fôr ved siden av, så totalen av proteiner i dietten blir høy nok. Proteiner er kroppens byggesteiner hos mennesker, og jeg antar det er samme sak med fisk

Hei Mona
Jeg ser du skryter masse av dette fôret (Tetra's diskusgranulat) Hvordan ser boksen ut?

Jeg tenkte og se om jeg fant det på en butikk østafor i sommer.
Siden mine fisker begynner og syns det dem får er kjedelig. og smakløst.
B. Andresen
Jeg ser du skryter masse av dette fôret (Tetra's diskusgranulat) Hvordan ser boksen ut?


Den er gul med mørkeblått lokk.
Du finner den f.eks. her hos nettbutikken Aquamanias.
mona o 29. mai
[/B]Nå er det iallefall i orden, og Eheim Pro 2224 filteret jeg lånte er fyllt opp med filtermateriale igjen og startet opp igjen ved 45 literen. Blir vel nitritt der nå, siden filtermaterialet bare har ligget i en bøtte vann siden sent torsdag kveld. Men det gjør ingenting, for det er fisketomt i 45 liter'n nå.


Tro det eller ei, men det finnes ikke spor av nitritt å finne! Tok en vanntest på nitritt nå fra 45 literen, bare for moro skyld og for å se, og jeg ble temmelig paff da det viste seg at det ikke finnes nitritt!

Overlevde altså nok bakterier i bøtte de to dagene? Det kom jo oksygen til, i en åpen bøtte, så det var kanskje det som gjorde det?

Helt utrolig. Hadde aldri trodd det.
Det ser ikke ut til at Aquaristikshop skjønte min siste email, for i dag lå det plutselig en liten pakke i posten med en ny slangeadapter til det ødelagte Eheim 2071 filteret. Jeg skrev jo at jeg ikke fikk av adapteren fra pumpelokket, den sitter dønn fast i låst posisjon. Så hva hjelper det med en ny, når den ødelagte, gamle sitter fast?

Vel, jeg får slå hjernen min sammen med gubbens, og sammen får vi prøve å skru fra hverandre hele pumpelokket og se om det går an å fikse det på den måten. Kanskje vi får av adapteren innenfra.
Det er noe jeg grubler litt på med dette pumpelokket.... det er nemlig slik at produsenten har laget et lite hull i pumpelokket rett foran adapteren. Jeg sitter med den nye i hånden og ser at det er et par små plastdeler, "mini-plugger" som ser ut til å stikke ut rett nedenfor akkurat der hvor det hullet er. Tok den nye adapteren i hendene og gransket den litt nøye. Når jeg beveger spaken på den nye, skyves de to utstikkende "pluggene" fra høyre til venstre. Låsemekanismen...?? Hmmm.... tro om en skrutrekker stukket ned i hullet på pumpelokket kunne skjøvet de "pluggene" på den ødelagte over i riktig posisjon så adapteren ble løs? Kan egentlig ikke tenke meg at det hullet er laget der av noen annen grunn, det skal jo brukes til noe. Kanskje det er der for at man manuelt skal kunne åpne/stenge adapteren uten bruk av hendelen? (hvis den går i stykker...)

En strikkepinne hadde kanskje vært bedre enn en skrutrekker til det formålet, men dessverre så er jeg ingen strikkende person,
så jeg har ingen strikkepinner [External Image]

Hvis man ser veldig nøye etter på bildet, så ser man det bittelille hullet foran adapteren i pumpelokket. Det MÅ være der av en grunn?
[External Image]
Hvis du prøver med en tannstikker eller noe annen spisst (syl, stoppenål el.l.) i hullet i det nye lokket, ser du da noen bevegelse på innsiden av det som kan tyde på at du pirker i en låsemekanisme? Mao: kanskje kan det nye lokket gi løsningen på hvordan få av det gamle?
530
Mao: kanskje kan det nye lokket gi løsningen på hvordan få av det gamle?


Jeg har ikke fått nytt lokk Jeg har kun fått adapterdelen (se link med bilde av den ovenfor). Den gamle adapteren sitter låst fast i lokket, og siden mekanismen for å få den ut er ødelagt, så ...."Houston - we have a problem"

Jeg har ikke satt meg ned med mannen min for å finne ut av dette enda, orket ikke i går, det var så fint vær ute
Sorry, glemte min egen oppfordring, hjernen bør være tilkoblet ikke bare ved tale, men også ved skrift! Du er i en typisk Catch 22 situasjon, kan ikke gjøre A før du får gjort B, som igjen betinger at du må gjøre A først.

Kanskje kan en paragraf fra Murphy´s Law være til hjelp og trøst: "If it jams - force it. If it breaks, it needed replacing anyway!"
Betta channoides avkom
Dette er en av de største Betta channoides "ynglene" jeg har nå. Den tilhører kullet som ble spyttet ut av faren sin på julaften.

Den ser vel moden ut for å flytte hjemmefra, men jeg har inntrykk av at det ikke er allverdens rift om denne betta-arten. Var ingen respons på annonsen iallefall, så jeg sitter her med alle sammen enda (minst 30). Veldig merkelig, da dette er en av de nydeligste betta-artene som finnes etter mitt syn! [External Image]

Dette er iallefall en soleklar hann, og jeg har noen til som er lette å skille kjønn på. Noen hunner og noen hanner. Ser ut til at hunnene er i flertall.

[External Image]

[External Image]
CC og green laser yngel
Alt vel med Corydoras-yngelen!
De er ca 1½ mnd gamle nå. Ingen frafall på ukesvis hos verken Green Laser eller CC yngelen.

De går fremdeles i 42 literen, men der kan de nok ikke være så lenge til, de begynner å vokse ut av det. Men jeg holder dem der litt til, for det vil bli slutt på levende artemia som fôr når de flytter til 160 literen. Har lyst å ha det på menyen deres så lenge som mulig, siden det er så bra for dem. Jeg veksler på å gi dem artemia og knuste diskusgranulat. Det går rett ned, det også.

En del av CC yngelen begynner å miste yngelkamuflasjen. Enkelte er blitt helt beige i kroppsfargen, mens brorparten av dem har fremdeles spor av svake, brune flekker som minner om babykamuflasjen deres. Men de er på vei Om kort tid har alle mistet det og fått sine voksne farger.

Green Laser yngel
[External Image]

CC yngel, ser nå mer og mer ut som opphavet
[External Image]

Her er en av de som har fått voksne farger til høyre, og en som fremdeles har svake brune flekker igjen til venstre.
[External Image]
mona o
Jeg har ikke fått nytt lokk ;) Jeg har kun fått adapterdelen (se link med bilde av den ovenfor). Den gamle adapteren sitter låst fast i lokket, og siden mekanismen for å få den ut er ødelagt, så ...."Houston - we have a problem" :) Jeg har ikke satt meg ned med mannen min for å finne ut av dette enda, orket ikke i går, det var så fint vær ute :)


Jeg er den (u)lykkelige eieren av samme filter. Dersom det er noe jeg kan undersøke på mitt filter, hvor det jo fortsatt går an å ta slangeadapteren av lokket (enn så lenge), så send meg gjerne en e-post.

Jeg satt og mimret og leste gjennom deler av DEL 1 av denne akvarietråden i natt. Det tok timesvis, og enda leste jeg bare fra side 30 og noe og et stykke frem. Fant hendelser, tider og datoer for ting jeg hadde glemt fullstendig.

Et par bilder jeg likte godt fant jeg også, og tar dem med hit

Nannostomus mortenthaleri
Denne arten har jeg ikke lenger, men jeg MÅ bare skaffe meg en stim igjen. De er sinnsykt fine!
[External Image]

Mona O som yngel, 4 år, hehe
[External Image]

Jeg fant dette stemningsfulle bildet på pc'en, og det vet jeg ikke om jeg har lagt ut før. Det er av en Corydoras cf. burgessi, ofte kalt C121. Den ligger og slapper av på en gren av en trerot. Lyset falt så fint på den der den ligger

En nydelig, nydelig art, disse her. Jeg har over 50 yngel av dem for tiden også!

Den voksne viltfangede gruppen jeg har er på 12-13 stykker, og de deler kar
med 5 stk Corydoras orcesi.

[External Image]

Et bilde jeg fant i DEL 1 av akvarietråden min. Iflg. det innlegget fra mai -08 fikk jeg andreplass i en foto-konk. med det. Det kan jeg ikke huske engang (hverken bildet eller deltagelsen) :p

Men, det var så kult at jeg må ha det her også!

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap