Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 46)

Trenger ingen unnskyldning for det Inger Anne, jeg går her hjemme og stuller i saaaakte tempo, bare koselig med besøk. Og hvem snakker om unnskyldning- det en evighet siden jeg så at du trengte snegler, plukker en hel haug hver uke og legger pent på et salatblad stadig vekk, men de lever aldri når jeg er tom for ting som ryker og må passere Askim. Så du er hjertelig velkommen, sender veibeskrivelse når du er klar!
Må bare oppdatere meg her så jeg får e-mail varsel om nye poster...igjen. :/
Egg! nå ble det travelt...
Venezuelanusene har tøyset i hele dag, jeg har sittet på en krakk på kjøkkenet og fulgt med. Ettersom vi vel egentlig bare har ett stk voksen fisk har jeg ikke vært inne på tanken av annet enn at det var gøy at de øver, og da det så ut til at øvelsen var over for denne gang testet jeg storekarene. Som er bra. Go figure...

Men så ble det altså travelt. For den enslige voksne damen har pepret glass og Egeria densa med egg! Og på det øyeblikket det tok å få slått på kameraet var eggene på glasset spist. Det er jo ikke bare venezuelanuser som trenger øvelse her i huset, egg og plante ligger i en kopp vann, Easy Breeding Boxen putrer og spruter på karkanten, den virket ikke før jeg monterte tilbakeslagsventilen i pilens retning gitt! Husker jo bare brøkdeler av alt jeg har lest, så jeg kniper av litt på et catappablad og hiver dusken oppi boksen og ser hva som skjer. Egeria skal være litt antiseptisk den også, flinke fisken. Moro da! Nå må jeg rydde opp på kjøkkenet...

Litt travle bilder, upusset glass og refleksjoner fra vinduet, ha'kke tid til å holde orden midt i sånt spetakkel :o)

Sneglen i bakgrunnen har to egg helt under hatten, og resten lever farlig...
[External Image]

Boks på plass, det klukker og spruter og freser, er det meningen tro?
[External Image]

Gamla med frier, fotografen hadde ikke tid til å skifte til sort genser...
[External Image]

Egg i målebeger...
[External Image]

Teller ca 20, men de er kanskje litt bleke?
[External Image]

Og så med stativ og avslått pumpe, vakkert, men Rita hadde fått eggene skarpe :o)
[External Image]
Easy Breeding Boxen putrer og spruter på karkanten, den virket ikke før jeg monterte tilbakeslagsventilen i pilens retning gitt

Kanskje her jeg gjør feil da for min vil ikke virke for tiden.Får ta den frem igjen å prøve en gang til

Grattis med egg forresten
Plussmedlem
Gratulerer så mye, dette var gøy. Når jeg ser Breeding Boxen din angrer jeg på at jeg ikke ga høyere bud på den når jeg var på auksjon i Drammen. De virker veldig praktiske! Dumme meg...

Lykke til med eggene!
Anders Kaste
Gratulerer så mye, dette var gøy. Når jeg ser Breeding Boxen din angrer jeg på at jeg ikke ga høyere bud på den når jeg var på auksjon i Drammen. De virker veldig praktiske! Dumme meg... Lykke til med eggene! :-)


Kjøp på ebay! det funker også! Får vel et par stk for under 200 kr )))
Bettina
[QUOTE=Anders Kaste]Gratulerer så mye, dette var gøy. Når jeg ser Breeding Boxen din angrer jeg på at jeg ikke ga høyere bud på den når jeg var på auksjon i Drammen. De virker veldig praktiske! Dumme meg... Lykke til med eggene! :-)


Kjøp på ebay! det funker også! Får vel et par stk for under 200 kr )))

Handlet rett fra Viovet fordi det ble billigere enn eBay tror jeg det var, du finner link og en hel haug informasjon og bilder om boksene i denne tråden :o)

Ellers er det en tydelig flekk i midten på noen av eggene i alle fall, så det er en av småtteristene som fyrer skarpt. Veldig moro, og veldig overraskende. Men den lyden driver meg litt til van(n)vidd, må gjøre en innsats og finne dobbeltsidige sugekopper så toppen kan ta av litt for bekkeklukkingen. Har sett noen såpeholdere på Såpe i festlige farger, litt sånn alarmen går egentlig men kanskje de fungerer?
Kjøpte to stk fra viovet
Rask levering og fylte opp kvoten opp til £20 før toll grensa altså.
Fikk med methylenblått, luftestein og to slike brreding boxer.

Espen
Anders Kaste
Gratulerer så mye, dette var gøy. Når jeg ser Breeding Boxen din angrer jeg på at jeg ikke ga høyere bud på den når jeg var på auksjon i Drammen. De virker veldig praktiske! Dumme meg... Lykke til med eggene! :-)


Jeg bød opp til 100 kroner men fikk ikke tilslag.
Fant dette stedet på internet
Må følge med på utviklingen av eggene. Lykke til
Egg dag to
Det surkler og durer fortsatt på kjøkkenet, kommer aldri til å venne meg til lyden av luftpumpe, det er en veldig spesiell frekvens på de der. Tror noen av eggene er liv laga, et par ser hvite ut men jeg skjelver på hendene så de får være. Håper den gode sirkulasjonen gjør at evt. mugg ikke smitter.

De nevnte hender gjør at det ikke blir all verden av bildene selv med stativ, men man ser da at senter har utvidet seg litt!

Har også lett meg matt etter doble sugekopper, har lett gjennom Ritas tråd fra mai i fjor omtrent (hvilket ikke er noen straff akkurat) fordi jeg husker at hun linket til noe, og så lå linken i tråden jeg akkurat har klistret inn her!

De hun linker til sender ikke til Norge, produsenten i USA rører ikke ordren hvis beløpet er under 150 dollar og det finnes tross alt grenser for hvor mange sugekopper en stakkar trenger, andre skal ha 141 dollar i frakt for å sende ti små dingser som veier A-post, men nå tror jeg muligens jeg fant noen på eBay. Må bare få registrert meg, finner sikkert flere spennende dingser der hvis jeg leter ;o)

Og så kom jeg på at den V-rista i bunnen er helt unødvendig når man ikke skal plage livet av vordende mødre i boksen, får fjerne den igjen. Gikk litt fort i går :o)

[External Image]

[External Image]
Gratulerer med lek på venezuelanus'ene, det er kjempegøy når slikt skjer Skulle eggene mugne denne gangen er et godt tips å legge dem i en boks uten gjennomstrømning, bare luftestein. Tilsett ett par-tre dråper Esha 2000, bytt vannet rett før du tror det er klekking på gang. Når alle eggene har klekket heller du bare alt over i en Easy Breeding Box (gjerne med et tynt sandlag på bunnen og noe å gjemme seg under) og kobler til sirkulasjonen på svak pipling i starten, da får de nyklekte en gradvis tilvenning til nytt vann. Lykke til med egg og yngel

Vet ikke om jeg skrev det der jeg nevnte de dobbeltsidige sugekoppene sist men våre stammer fra noen merkverdige Ferplast innvendige kassefilter vi hadde en gang, filterne var ubrukelige men sugekoppene er uvurderlige
Takk for tipset Rita, da gjør jeg det sånn. Har jo lest det en gang eller to før, men det er rart med det, fester seg lite før man står midt oppi det. Så jeg setter lista lavt denne gangen, har i alle fall fått subbet sammen boksen, og fått tilbake litt fotolyst!

Joda, det er der, og nå er jeg helt kvalm av å lese sugekopptegninger og lete etter noen som leverer. De du linket til er 27 mm, jeg har funnet 20 og 30 mm men tykkelsen på koppene er vel ikke helt uvesentlig, så da tror jeg jeg tester 20 mm først. Eller litt av hver, eller hva det nå var jeg tenkte for noe lurt :o)
Ebay har mye spennendes ja,er bare frakten som av og til kan være grusom lol
Selv bruker jeg paypal,enkelt og sikkert og funker hver gang.Gratulerer med egga,håpe du klarer og få frem noen småtasser!
Vanlige sugekopper har hull som tappen til det sugekoppen skal holde på kan stikkes inn i. Med to slike sugekopper mangler du bare et mellomstykke som kan koble dem sammen. På CO finner du rustfrie gjengestenger i en meters lengde og forskjellige diametre. Ikke spesielt dyre heller. Tenker det skal være mulig å finne en dimensjon som passer. Kapp gjengestangen i ønsket lengde. Med en meter har du nok til mange doble sugekopper [type Eheim! ]
Eller man kan få ideer av gode akvarievenner, og rett og slett sette sammen en han- og en hunsugekopp. Type Eheim :o)

Nå ligger eggene og dupper i eSHa 2000 etter tips fra en annen god akvarievenn, har tatt frem doble broderiluper og holdt pusten mens jeg plukket ut noen hvite. Ingen pels å se på noen av dem, da er det fortsatt håp i hengande snøre. Skal rydde unna nok planter til å få hengt boksen innvendig tror jeg, 54 liter er ikke store greiene, men det skal la seg gjøre. Og boksen skal innredes med litt sand og noe å gjemme seg under. Leste at venezuelanuseggene klekket etter 3 dager hos Rita, det gjenstår jo å se om det er en regel, tar dem over i løpet av kvelden tenker jeg.

Om det ikke skjer noe mer denne gangen har jeg lært en masse!

Hjemmelaget dobbel sugekopp. Av merket Eheim. (De som var tilstede glemmer det i alle fall ikke nå:o)
[External Image]
Jeg ble nysgjerrig av alt sugekoppsnakket og tok et lite søk.
Jeg vet ikke om disse er brukbare (ikke doble) til noe, men prisen var brukbar.



Linda & Ove
Kjente deg bare såvidt igjen på bildet jeg Bjørn :o) Takk for tipset. liker Dyrego-kjeden, og den butikken ligger også på vei hjem fra storbybesøk. Takk!

Jeg ble lei av å se trynet mitt, så jeg byttet til et bilde tatt ved fullmåne.

Mvh Bjørn
Linda:

Jeg har MYE sugekopper her, og små røtter, lavastein osv jeg ikke bruker. Om du vil ha dette skal du få det av meg, jeg driver å rydder i akvariestasjet og det er utrolig hvor mye greier som dukker opp...

Jeg skal pakke dette inn å legge det på Dahls til deg.. så kan du hente det når du drar forbi
E-Dahl
Linda: Jeg har MYE sugekopper her, og små røtter, lavastein osv jeg ikke bruker. Om du vil ha dette skal du få det av meg, jeg driver å rydder i akvariestasjet og det er utrolig hvor mye greier som dukker opp... Jeg skal pakke dette inn å legge det på Dahls til deg.. så kan du hente det når du drar forbi:)


Så bra! Sier takk takk, er ikke du knuppen så vet ikke jeg! Og så kan jeg jo snekre sammen noe klubben kan selge på auksjon når inspirasjonen kommer susende. Og noe til deg, hvis du har plass i et akvarium eller to. Moro det skjønner du, lage noe gøy av bøss og rester :o)

Takk for tipset Bjørn, det er bokmerket. Løser ikke akkurat Breeding-Box-innvendig-utfordringen, men det fikset jeg med to hjemmesnekrede doble og en enkel med en redmoorbit i nederst for å få den i lodd. Det må den være, ellers blir det bare surr...

Nå klukker det bare på kjøkkenet, fikk på lokket så redselen for eplesnegler på rømmen og ekkel knuselyd er dempet, resten av huset er fritt for urovekkende bekkesilder. Lagde noe spetakkel med skruer, pinner og poseklips så luftpumpa svever fritt mens jeg likevel var i farta. Slett ikke vakkert, men du verden så deilig å slippe den intense duringa!

Har glemt å slå av kameraet, batteriet er flatt, illustrasjoner kommer i morgen. Nå skal det pakkes så sønnen kan sendes vekk og mor få gjort alt klart til å ta imot og pakke ut sliten husfar. Hvis han kommer hjem da, han har det ganske bra der han er :o)
Gratulerer så mye med egg! Spennende
Den illustrasjonen med luftpumpa venter jeg spent på, jeg har nemlig lagt min på hylla og kvier meg for å bruke den grunnet all duringen som man kan bli fullstendig sprø av...
En løsning på dette problemet er kjærkomment
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap