- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 46)
Leifs verden, del 2 (side 46)
Startsiden til AF har hengt seg opp hos meg, noen andre som har samme problemet?
Ikke mye som ellers har skjedd her siste tiden. Barlowi egg kull 2 ble det heller ikke noe av. kan iallefall ikke se noen yngel så langt.
Sp "Oregon" har også lagt egg, men disse er alle hvite. Tidligere leggingene har hatt en annen farge på eggene, så antar de er lagt uten at dem har blitt befruktet av hannen.
Ellers ingen nye egglegginger. To frafall på cacatuoidesene
Ikke mye som ellers har skjedd her siste tiden. Barlowi egg kull 2 ble det heller ikke noe av. kan iallefall ikke se noen yngel så langt.
Sp "Oregon" har også lagt egg, men disse er alle hvite. Tidligere leggingene har hatt en annen farge på eggene, så antar de er lagt uten at dem har blitt befruktet av hannen.
Ellers ingen nye egglegginger. To frafall på cacatuoidesene
Postet 13.06.11 kl 21:05
LOFFAStartsiden til AF har hengt seg opp hos meg, noen andre som har samme problemet?
Ser ut til at det er noe galt her. Flere med samme problem i følge denne linken
Postet 13.06.11 kl 21:20
Postet 13.06.11 kl 21:34
Postet 13.06.11 kl 21:58
Hei
Kom på når jeg gjorde rent hos C.Panda idag at du hadde hatt disse en gang å tenkte at jeg kunne høre med deg om hvordan jeg kunne få dem til å legge egg, men da fikk jeg meg en stor overaskelse. Svømmende ut av ferskvannstangen kom to bitte små C.Panda, så da blir vel heller spørsmålet, må jeg mate disse med noe spesielt? :o
Postet 15.06.11 kl 20:31
Lone PedersenKom på når jeg gjorde rent hos C.Panda idag at du hadde hatt disse en gang å tenkte at jeg kunne høre med deg om hvordan jeg kunne få dem til å legge egg, men da fikk jeg meg en stor overaskelse. Svømmende ut av ferskvannstangen kom to bitte små C.Panda, så da blir vel heller spørsmålet, må jeg mate disse med noe spesielt? :o :)
Tja det er en god stund siden jeg hadde disse nå, Lone. Men foret vel med lettoppløselige fortabletter hovedsaklig. Etterhvert fikk dem det samme som foreldrene. Mine yngler kom også uten at jeg så noen egg, hehe.
Har holdt på noen timer i kjellern i kveld. Har vært noe sløv den siste tiden da jeg har byttet ut noen vinduer, samt byttet en hel del av panelen på huset. Slikt tar tid, så fiskene har stort sett fått det stell dem har hatt behov for bare. En del pumper ble renset og det var virkelig behov. Noe slamsuging ble det samt litt vannbytter.
Alle Apistogramma cf Commbrae ynglene er nå samlet i et kar og det ble litt ut av det når de ble samlet. Noe varierende str så håper di minste overlever dem største.
Nye egg også hos trioen med Apistogramma Cacatuoides. Apistogramma cf Borellii ynglene ser ut til å klare seg greit. Hua har flyttet dem til den andre hula i karet. Prøvde å ta noen bilder av disse ynglene, men det ble for dårlig.
Så har jeg spart rosinen i pølsa til slutt folkens. Jeg har fått YNGEL på Apistogramma sp "Oregon", noe en ikke akkurat hører om så ofte. Hoved grunnen er vel at det ikke er så mange i Norge som har disse.
Hva som da er grunnen til at dem to første eggleggingene førte til røde egg aner jeg ikke og vil vel være en gåte i evig tid. For di av dere som har fulgt tråden en stund husker sikkert jeg la ut bilder av disse eggene og den merkelige fargen.
Ettersom jeg da har greit med yngel av A. cf commbrae har jeg satt det ene paret i en 16L og som jeg skal selge. Ynglene vil sikre fremtidige generasjoner så et av parene mine skal få seg nye eiere forhåpentligvis
Legger ved noen bilder
1. Stolt sp "Oregon" mor
2. Stolt sp "Oregon" far
3. Cacatuoides med egg
Sliter med å legger ut bilder. Bildefilen forsvinner når jeg trykker på send. Samme gjelder på annonse delen. Er det bare jeg som har det slik? Tar bilder senere da....
Postet 16.06.11 kl 00:56
Postet 16.06.11 kl 07:28
Postet 16.06.11 kl 22:03
Anders KasteGratulerer med yngel på de! Du er jammen en dyktig apisto-akvarist, du :)
Tusen takk Anders. Dyktig er vel kanskje litt å ta i, hehe. Det er vel en god blanding av flaks i det hele, selv om en får erfaring etter som tiden går. Prøver og feiler om hverandre så går det av og til bra.
Spesielt gøy er det å få yngel på Apistogramma sp "Oregon" da det ikke er mange i Norge som har denne. Viltfanget fisk er noe spesielt i tillegg.
I tiden med Corydoras hadde jeg også noe VF grupper uten at jeg kan si at jeg hadde store flaksen med dem, i forhold til mine Apistogramma.
Er få av mine Apistogramma som ikke er VF og eneste typen av dem 8-9 typene jeg har, er Apistogramma Bitaeniata eneste jeg ikke har fått yngel på. Har desverre bare hannen igjen etter at jeg mistet hua for en tid tilbake. Selv kjenner jeg bare til to lokasjoner på denne apistoen, og den jeg har har lokasjon "Momon".
Er også en meget sjelden apisto og har ingen håp om å skaffe en nye hue til min herremann.
Det er litt tidlig enda for å få noen gode bilder av ynglene til sp "Oregon" da det er hvitfarge på ynglene og det ligger noe sand i hula. Hula jeg bruker til disse er ei kokos nøtt med "full åpning".
Dette er deres første kull, så jeg har ingen store forhåpninger om at det skal klaffe med en gang, første gangen. Men nå vet jeg iallefall at dem er kapable til å få yngel
Har desverre problemer med å legge ut bilder av en eller annen grunn. Får se om jeg får ordnet på dette etter hvert
Postet 17.06.11 kl 06:06
Postet 17.06.11 kl 10:21
Postet 17.06.11 kl 10:24
Det gikk som jeg trodde med sp "Oregon" yngle. Ialefal ser jg kke mer til dem. må nok regne med et par tre kull før dem greier det. Ellers vokser ynglene til cf Borelli greit og det er gledelig å ha klart disse også. Etter egen erfaring er disse IKKE enkle å få i leik. Kan vel også ha noe med at jeg kun har en han til mine fem huer.
Kan vel trygt si han har et luksus problem. Tror jeg også hadde hatt et problem om jeg kunne velge i fem damer uten noe drama fra de ikke utvalgte.....
Barlowiene har atter en gang lagt egg. Dette er deres tredje kull så håper det denne gangen kommer frem noen yngel. Ellers vokser det greit i karene her.
Agassizii hua har funnet veien til himmelen, så jeg har to hanner igjen nå. Får skaffe meg ei ny eller to da jeg synes disse er flotte. Fikk ingen yngel av dem til å leve opp desverre.
Kan vel trygt si han har et luksus problem. Tror jeg også hadde hatt et problem om jeg kunne velge i fem damer uten noe drama fra de ikke utvalgte.....
Barlowiene har atter en gang lagt egg. Dette er deres tredje kull så håper det denne gangen kommer frem noen yngel. Ellers vokser det greit i karene her.
Agassizii hua har funnet veien til himmelen, så jeg har to hanner igjen nå. Får skaffe meg ei ny eller to da jeg synes disse er flotte. Fikk ingen yngel av dem til å leve opp desverre.
Postet 19.06.11 kl 12:28
Postet 19.06.11 kl 23:04
Endret: 19.06.11 kl 23:07
Ser ut som AF virkelig sliter, med noe jeg tror er serveren deres. Har gjort det en stund nå, så på tide at det kommer i orden
Skjer ikke så mye i kjellern for tiden, da jeg holder mest mulig på med huset, og oppussing. Det blir det vanlige med foring, slamsuging og vannbytter.
Fant noen flere yngler av cf Commbrae i det karet som nå står "tomt". Samt iallefall en cacatuoides yngel med bra str på i et annet kar. Yngelkaret med cacatuoides får en del grønne alger i sanden, uten at jeg vet grunnen til det. Har satt ned lystiden uten at det hjelper stort.
Ynglene der vokser iallefall godt i den 160L. Når skattepengene kommer neste uke lurer jeg på om jeg skal se meg etter noe ny fisk. Blir iallefall noen nye apistohuer, men har også lyst på en ny type fisk i det "tomme" karet.
Kunne også dandere det til slik at jeg kunne flytte trioen med sjakkbrettciklidene inni det, men vet ikke helt om 72L blir for smått for den trioen. Skulle ikke tro det. Får se om jeg finner noe mer info på nettet om disse.
Ser det er mange som har tatt ferie fra trådene sine også. Færre oppdateringer enn på lenge, iallefall på dem jeg følger med
Skjer ikke så mye i kjellern for tiden, da jeg holder mest mulig på med huset, og oppussing. Det blir det vanlige med foring, slamsuging og vannbytter.
Fant noen flere yngler av cf Commbrae i det karet som nå står "tomt". Samt iallefall en cacatuoides yngel med bra str på i et annet kar. Yngelkaret med cacatuoides får en del grønne alger i sanden, uten at jeg vet grunnen til det. Har satt ned lystiden uten at det hjelper stort.
Ynglene der vokser iallefall godt i den 160L. Når skattepengene kommer neste uke lurer jeg på om jeg skal se meg etter noe ny fisk. Blir iallefall noen nye apistohuer, men har også lyst på en ny type fisk i det "tomme" karet.
Kunne også dandere det til slik at jeg kunne flytte trioen med sjakkbrettciklidene inni det, men vet ikke helt om 72L blir for smått for den trioen. Skulle ikke tro det. Får se om jeg finner noe mer info på nettet om disse.
Ser det er mange som har tatt ferie fra trådene sine også. Færre oppdateringer enn på lenge, iallefall på dem jeg følger med
Postet 26.06.11 kl 00:38
Nye apistogramma cf borelli egg
EGEN NOTIS
Nye Apistogramma cf Borelli egg
Nye Apistogramma cf Borelli egg
Postet 27.06.11 kl 23:41
Apistogramma barlowi egg
Ser at eggene jeg oppdaget i går hos A cf Borellii er borte. Så enten er dem klekket, ellers har jeg blingset, hehe. Har ikke innsyn til bunn av denne nøtta da den står litt bak i karet. Men jeg kan da ikke ha sett så feil?
Ellers så jeg A Barlowi hua hadde gravd ut den "andre" hula i karet sitt i dag. det er for øvrig første gangen dem har brukt den hula. Denne gangen tar jeg ut hannen til et kar jeg holder på å gjøre i stand. Tipper det er 20-25 egg.
har ellers hatt vannbytter i alle kar i dag, samt slamsuget der det var behov. Jeg har en tendens til å mate litt for mye til tider og har av og til forfrie dager.
Fikk byttet ut alle dem gamle sikringene i skapet med nye vippebrytere i går, så det ble noen få timer det ikke var strøm, derfor litt vannbytter et par tre dager fremover nå. Skal bli deilig å slippe dette sikringsstyret i fremtiden.
Ellers går det fremover med paneleringen av huset. Alt som ER byttet ut er grunnet og det er ca 30 kledningsbord igjen å sette opp og grunne. Tanken på å male huset denne sommeren er der, men har litt vondt i lysten min.... Er mye arbeid. Godt alt er på ei flate her og derfor ikke så høyt.
Har også i tankene om å panelere taket i akvariekjelleren, men vil først gjøre meg ferdig med det utvendige.
Dagens høydepunkt er Apistogramma Barlowi eggene
Ellers så jeg A Barlowi hua hadde gravd ut den "andre" hula i karet sitt i dag. det er for øvrig første gangen dem har brukt den hula. Denne gangen tar jeg ut hannen til et kar jeg holder på å gjøre i stand. Tipper det er 20-25 egg.
har ellers hatt vannbytter i alle kar i dag, samt slamsuget der det var behov. Jeg har en tendens til å mate litt for mye til tider og har av og til forfrie dager.
Fikk byttet ut alle dem gamle sikringene i skapet med nye vippebrytere i går, så det ble noen få timer det ikke var strøm, derfor litt vannbytter et par tre dager fremover nå. Skal bli deilig å slippe dette sikringsstyret i fremtiden.
Ellers går det fremover med paneleringen av huset. Alt som ER byttet ut er grunnet og det er ca 30 kledningsbord igjen å sette opp og grunne. Tanken på å male huset denne sommeren er der, men har litt vondt i lysten min.... Er mye arbeid. Godt alt er på ei flate her og derfor ikke så høyt.
Har også i tankene om å panelere taket i akvariekjelleren, men vil først gjøre meg ferdig med det utvendige.
Dagens høydepunkt er Apistogramma Barlowi eggene
Postet 28.06.11 kl 11:54
Tiden i akvariekjelleren er minimal for tiden, da jeg holder på med oppussing av huset for tiden. 3 soveromsvinduer er byttet ut, alt av dårlig ytterpanel, utgangsdør samt at jr har fått nytt gulv. det gamle akvarierommet er det jeg har tatt for meg nå, og taket er malt og i dag har jeg panelert veggene. I morgen blir det nytt gulv samt lister.
Cf Borellii ynglene ble det ikke noe av ser jeg nå, samt at jeg tviler på om Apistogramma Barlowiynglene har klart seg. Iallefall er hua mye rundt i karet.
Sp "Oregon" apistoene har også fått egg og hannen er igjen i hovedkaret mens hua og eggene er flyttet. Mulig eggene har klekket i dag. har enda ikke rukket å være i kjelleren i dag.
Begge parene med apistogramma cf commbrae er solgt, og den ene agassizii hannen fulgte med på kjøpet.
Cf Borellii ynglene ble det ikke noe av ser jeg nå, samt at jeg tviler på om Apistogramma Barlowiynglene har klart seg. Iallefall er hua mye rundt i karet.
Sp "Oregon" apistoene har også fått egg og hannen er igjen i hovedkaret mens hua og eggene er flyttet. Mulig eggene har klekket i dag. har enda ikke rukket å være i kjelleren i dag.
Begge parene med apistogramma cf commbrae er solgt, og den ene agassizii hannen fulgte med på kjøpet.
Postet 04.07.11 kl 18:48
Ettersom AF ikke oppdateres er det lite intr. å være her inne for tiden. Så er det også en del som er på ferie og tiden og sommerene er som regel stille.
har brukt lite tid i akvarierommet siste tiden og i tillegg har strømmen vært borte i kjelleren iallefall sist døgnet. Så en del frafall har det blitt for meg når jeg var nede i dag. Frossenforet i fryseren var også tint, så det er litt trist akkurat nå.
Spesielt var det at Apistogramma Barlowi hannen lå død under pumpa. Noe som nær fremkalte tårer atter en gang. Cacatuoides hanner er det også gått utover og ei hue.
Blir nok å bruke et par dager på å få ting på stell igjen. Har byttet vann i alle karene i dag, og blir nok noe fiskekjøp igjen snart.
Utvalget i butikkene er begrenset på denne tiden av året så en blir noe skuffet når en ikke finner det en ønsker seg. Er ikke av den typen som kjøper erstatningsfisk, bare for å fylle karene her.
Får jeg ikke tak i noe jeg vil ha, venter jeg heller til det er å få tak i.
har brukt lite tid i akvarierommet siste tiden og i tillegg har strømmen vært borte i kjelleren iallefall sist døgnet. Så en del frafall har det blitt for meg når jeg var nede i dag. Frossenforet i fryseren var også tint, så det er litt trist akkurat nå.
Spesielt var det at Apistogramma Barlowi hannen lå død under pumpa. Noe som nær fremkalte tårer atter en gang. Cacatuoides hanner er det også gått utover og ei hue.
Blir nok å bruke et par dager på å få ting på stell igjen. Har byttet vann i alle karene i dag, og blir nok noe fiskekjøp igjen snart.
Utvalget i butikkene er begrenset på denne tiden av året så en blir noe skuffet når en ikke finner det en ønsker seg. Er ikke av den typen som kjøper erstatningsfisk, bare for å fylle karene her.
Får jeg ikke tak i noe jeg vil ha, venter jeg heller til det er å få tak i.
Postet 19.07.11 kl 11:05
Uffda, trist å høre om det strømbruddet. Det er aldri moro med strømbrudd når man har akvarier i hus... og de døde fiskene var det veldig leit å høre om. Kondolerer
Jeg er helt enig med deg, sommeren er en litt kjedelig akvarie-tid, og interessen min har også vært litt laber i sommer. Heldigvis ser det ut som om den går oppover igjen nå
Jeg ser ikke fram til høsten, egentlig, den betyr skole, stress, kulde, klær osv... men det er en ting som er bra med høst og vinter, det er at det er den tiden akvariehobbyen er i full fart rundt om kring, og da interessen og gleden er på topp. En trøst i hverdagen, denne hobbyen
Jeg er helt enig med deg, sommeren er en litt kjedelig akvarie-tid, og interessen min har også vært litt laber i sommer. Heldigvis ser det ut som om den går oppover igjen nå
Jeg ser ikke fram til høsten, egentlig, den betyr skole, stress, kulde, klær osv... men det er en ting som er bra med høst og vinter, det er at det er den tiden akvariehobbyen er i full fart rundt om kring, og da interessen og gleden er på topp. En trøst i hverdagen, denne hobbyen
Postet 19.07.11 kl 12:02
Endret: 19.07.11 kl 12:03
Postet 19.07.11 kl 12:50