Anders' akvarierom [NR. 1] (side 46)

Godt å høre Anders. Har som du vet hatt veldig mange arter Corydoras gjennom årene, også lang snutede. Men fikk liksom ikke helt den store cory gløden over de lang snutede som med de andre. Mulig det var tanken på at disse skal være en del vanskeligere å drette.

Selv om jeg stort sett omtaler mine apistoer i tråden min, har jeg en gruppe på ca 20-25 aeneus gående sammen med noen unge platy. Disse to artene er vel ikke akkurat de jeg nevner mest... Men de går nå her i et kar på røykerommet
Plussmedlem
Ja, man får sansen for forskjellige ting. Noen har veldig sansen for langsnuter, andre har ikke. Jeg syntes de er kjempekule, selv om det går mest i de kortsnutede artene her også

En av langsnutene jeg ønsker meg mest er Corydoras orcesi. Den er lekker! Den er drettet i Norge, faktisk, så kanskje den er mulig å få tak i en dag? På en auksjon eller noe kanskje.

Ellers så må jeg vel komme meg på noen auksjoner etterhvert og få tak i noen godbiter
Plussmedlem
Jeg har studert Corydoras vittatus'ene litt mer, og det er ingen tvil; det ER helt klart og tydelig lekstendenser... hannene prøver intenst å få med hunnene på litt egglegging ved å "vibrere" foran snutene deres, men fortsatt har det ikke lykkes. De stikker snutene sine nedi sanden, de

Dette er veldig spennende... kanskje jeg kan få tatt et bilde av de mens de holder på sånn?
Plussmedlem
Jeg er bekymret for kampfisken min, Ruben. Det er noe som ikke stemmer. Han ser ut til å plutselig ha blitt en gammel slappfisk! Hans egentlige alder er jo absolutt ikke gammel, men han virker så mye slappere enn han alltid har vært. Her en kveld fant jeg han, og jeg trodde han var død. Han hang ubevegelig på en plante som fløt i overflaten. Men så åpnet jeg "lokket" til akvariet, og så at finnene hans etterhvert begynte å bevege seg litt. Pirket litt borti han for å sjekke tilstanden, og da skvatt han til og begynte å svømme.

Han spiser og undersøker, men han er slappere enn før, det er nok helt klart. Kanskje det har skjedd noe med han som har svekket "helsetilstanden" hans...? Det skjer da stadig med mennesker, så jeg ser det ikke som utenkelig at sånne ting kan skje med fisk også
I dag syntes jeg han var ekstra feit, men jeg vet at han begynt å spise litt reker, så jeg tror det kan være derfor. Hehe Godt rekene i det akvariet har MASSE gjemmesteder...

Jeg får følge med på han og håpe at han kan leve lenge fortsatt. Han er sikkert ikke mer enn halvannet år gammel, og jeg har hatt han siden desember i fjor eller noe, så han er da alt annet en gammel, så alderdom kan da ikke gjøre det, iallefall. Frykter selvfølgelig at han er syk, selv om han ikke virker sånn akkurat. Riktig ord er vel svekket. Fargene er flotte, de også.

Plussmedlem
Jeg har ny fisk til akklimatisering!

En kampfisk til og tre ancistrus ble kjøpt inn i dag. Jeg er L-malleeier igjen! :p Jeg savner Super-Rot'ene jeg hadde, da... kunne tenke meg noen sånne igjen.
Uansett, nå har jeg iallefall tre små ancistrus som skal gå i 230 literen. De skal leve glade dager på alger. Steinrøysa der er dekket med alger, så de skal bli store og fine.

Den ene ancistrusen er ikke helt som de andre; den mangler en brystfinne(!). Det er bare en liten tapp som stikker ut, mangler finne på den ene siden nesten totalt. Håper den kan leve like godt likevel. Lurer på om den kan vokse ut igjen?
Kampfisken er liten og tynn og skal få bo hos Corydoras adolfoi, tror jeg. Håper den ikke er av den mest aggressive varianten, og jager Coryene vekk. Da må han isåfall få et annet sted å bo.

Plussmedlem
Bilde tatt av Røde Ruben i dag
(Se bort ifra skitt på glasset...)


"Hei du der, hva er'e du gliser så for??"
[External Image]
Plussmedlem
mona o
Knallbra bilde, Anders! :)


Tusen takk, Canon EOS 600D gjør susen
Plussmedlem
Har tatt noen bilder i dag. Her kommer en fisk jeg ikke så veldig ofte har lagt ut bilde av; Corydoras CW006. En kjempetøff art jeg dessverre bare har to eksemplarer av. Disse bor med Corydoras vittatus. Vittatus-hannene her er helt klare for egglegging, og prøver å få hunnene med Men de er ikke like ivrige, tydligvis...


Den lå under trerota, den her, så den var ikke så lett å få det perfekte bildet av
[External Image]

Har byttet vann i alle befiskede akvarier i dag, forresten. En sløv sommer kan nok være en fordel når det kommer til høsten; fiskene blir ekstra fornøyd og gira når jeg skjerper meg! Har vært sløvere med vannbytter i sommer, ja, så fiskene skjønner nok at høsten nærmer seg nå som jeg skal skjerpe meg og få byttet vann hver uke

Green Laser var i full fart med en gang jeg hadde startet å tappe ut vann... :p De har hatt egg-pause i sommer. Sommerferie for de også!
Plussmedlem
I dag har gruppen min med Corydoras adolfoi lagt egg Det var fint å se, for dette kan bety at de kommer igang igjen med faste eggleggingsrutiner. Da er det jo sjangs for at noen vokser opp av seg selv, også! Letteste måten for oppdrett
De har vist klare lekstendenser i hele dag, så det var ingen stor overraskelse at det skjedde nå.
Jeg kunne bare se ett enslig egg, da, men det har ganske sikkert blitt lagt noen fler de har gjemt et sted


Green Laser har også vært hypre i dag, men har ikke sett noen egg enda. Egentlig litt rart, da denne gruppen er den som lettest legger egg her hos meg. Det er vel over 15 fisk i dette akvariet nå, da jeg utvidet gruppen litt med eget oppdrett. Det ble så få av disse oppdrettsfiskene at jeg gadd ikke selge noen, tok de like godt selv. Hadde jo likevel tenkt til å ha større gruppe, så det passet fint.

Legger ut et grusomt dårlig bilde av akvariet der Green Laserne fyker hit og dit Måtte stå langt unna karet for at de ikke skulle bli skremt, så det var bare for å illustrere og bevise at de har vært i farta, hehe

[External Image]
Hjelp ! :/
Hei Anders, tenker du har litt peiling på dette, så spør deg
Jeg har jo Corydoras Albino tror jeg da, i 43 liter'n min (Har så løs sand at når cory'ene graver i sanda støver det i vannet)
De legger egg Hele Tiden ! Men det blir aldri noe yngel! Er det fordi jeg har guppy yngel i akvariet kanskje? Eller?
De legger jo egg så ofte, tror i denne perioden nå, har de vell lagt egg opptil 40 ganger ellerno, så vet ikke jeg....
Takk for svar på forhånd
Plussmedlem
Det kan være flere grunner til at eggene ikke klekker. De kan være ubefruktede, de kan mugne, de kan bli spist opp... (det kan jo yngelen like lett bli hvis eggene klekker og det er store nok fisk i akvariet). Derfor er masse planter og gjemmesteder (for eksempel javamose på bunnen er lurt) veldig viktig!

Ser du hva som "skjer" med eggene i dagene etter at de blir lagt? Blir de liggende, eller blir de borte, eller vokser det noe bomullsaktig på dem...? Og en veldig viktig ting; fargen på dem. Er eggene hvite med hvit prikk inni, eller blir de mer gylne i fargen?
Hvitt med hvit prikk inni = ubefruktet.
Blir gyllent en stund etter egglegging = befruktet.


Hvis du bare har bittesmå guppyyngel i akvariet er ikke det noen stor fare for eggene, men det spørs jo helt på størrelsen på yngelen.
En annen ting som er veldig normalt er at Corydorasene spiser opp eggene selv. Men dette ser du jo isåfall om eggene blir borte, eller om de fortsatt henger der.

Hvor stor er gruppen din med Coryer? Noe som kan skje om det er en liten gruppe er jo at du har fått bare hunner, og at de rognstinne hunnene legger egg uten en hann for å slanke seg litt... det sier seg jo selv at det ikke blir unger av sånt!

De blir en gyllen ja Me så går det jo noen dager, faktisk opptil 2 uker, så blir de borte :/ Vet ikke jeg da, jo, hvor varmt burde det være for at eggene skal klekke?
Plussmedlem
AkvariumBoy
De blir en gyllen ja :) Me så går det jo noen dager, faktisk opptil 2 uker, så blir de borte :/ Vet ikke jeg da, jo, hvor varmt burde det være for at eggene skal klekke?


Eggene skal klekke etter noen få dager, og om det går to uker fra egglegging UTEN at eggene har klekket, er det langt over tiden. Jeg har hørt om tilfeller der skallet på eggene har vært så hardt at yngelen har hatt problemer med å komme ut, men ser ikke det som sannsynlig på hundrevis av egg.
Husk forresten... Corydoras-yngel er veldig små, og ikke lette å få øye på. Jeg regner med at du har studert bunnen godt?

Men, har du sett noe bomulls-liknende på eggene? Dette er mugg, og ødelegger eggene. Surt vann forhindrer dette, hva er pH i vannet?

Når du spør om temperatur så er vel "vanlig" trivselstemperatur for Corydoras fint, men... litt kjøligere vann kan forebygge mugg. Da kan det hende eggene bruker litt lengre tid på å klekke, men det er da bedre å vente et døgn ekstra enn å få mugg
Men nå aner jo ikke jeg om du har sett tegn på mugg, da, så det kunne jo vært interessant å vite.
Aeneus-egg skal heller ikke være så vanskelige å klekke, så det er ikke så veldig sannsynlig at alle får mugg, heller, skulle jeg tro.

Hva er temperatur i akvariet ditt?
20 til 23 grader. For mye kanskje?
Plussmedlem
AkvariumBoy
20 til 23 grader. For mye kanskje?
Neida, det høres fint ut. Men hadde vært ålreit å få vite dette;

- Har du sett tegn til mugg på eggene?
- Hva er pH-verdien i akvariet ditt?

Ingen tegn til mugg nei.... Vet ikke, har ikke noe å teste med nå heller, men skal vell få sjekket det så fort som mulig
Plussmedlem
AkvariumBoy
Ingen tegn til mugg nei.... Vet ikke, har ikke noe å teste med nå heller, men skal vell få sjekket det så fort som mulig :)


Det er vanskelig å si hvorfor eggene ikke klekker. Sånne ting er alltid vanskelig å si noe om, særlig når det ikke er dine egne egg, hehe Men det er altså helt klart at det ikke er "skallet" som er igjen?

Så jeg kan altså ikke bekrefte noe, men jeg kan si at jeg syntes jo det er veldig rart at du har massevis av befruktede egg som ikke klekker...
Anbefaler deg å ta ut eggene fra hovedkaret, over i en klekketank eller kanskje isboks i plast. Tilfør vann fra hoved kar og sett inn luftestein med slange fra en luftpumpe.

Jeg har både corydoras og aspidoras og tar ut eggene og slenger de bare oppi et 128L kar jeg har stående med 2 luft pumper. Enklere går det ikke ann å klekke cory/aspidoras egg. Bytt vannet hver dag og bytt gjerne isboks annen hver dag om du bruker det. da får du vasket boksene godt, gjerne i akvarievann.

Cory egg er gøy, yngel enda gøyere-----
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap