Apistogrammet (side 46)

Akvazoo
Apistogramma nissjeni er fra en lerandør som det ikke er nevnt noe om vf , men di er meget fine :-) ja nå er askakvazoo as firmanavnet , vestlihobbyogfritid å oss selv som er slått oss sammen til et firma .



Er disse så store at dem er kjønnsmodne? Og har du inne noe annet av apisto som ikke er oppdrettsvarianter av cacatuoides og agassizii? Dvs helst VF eller F!.
Utvalg fra noe vi kommer til å bestile fra en vill sending i løpet av 1mnd eller 2
se om det er noe der dere apisto frelste akvarister liker

Apistogramma agassizi
Apistogramma agassizi fire tail
Apistogramma Agassizi Flamengo
Apistogramma Agassizi blue
Apistogramma Algassizi white tail
Apistogramma arlequin
Apistogramma Apache
Apistogramma Atahualpa
Apistogramma Baby face
Apistogramma Bitaeniata
Apistograma bitaenata blue
Apistogramma Bitaeniata yellow
Apistogramma Victoria (Apistogramma orange)
Apistogramma Blue eye
Apistogramma Cacatoide
Apistogramma Cruzi Apis
Apistograma diamante ( female fresa)
Apistogramma Eunotus
Apistogramma Fresa ( strawberry)
Apistogramma Galaxis l Apistogramma galaxis
Apistogramma Guacamayo
Apistogramma Hauswell
Apistogramma Huallaga
Apistogramma Inka
Apistogramma Juruensis
Apistogramma Marine
Apistogramma Macmaster
Apistogramma Melgar
Apistogramma Melgar Jumbo
Apistogramma Morthenthaler

Apistogrmma nijsseni Apis
Apistogramma Norberty I
Apistogramma Painted face
Apistogramma Papagayo
Apistogramma Pandurini
Apistogramma Pucallpensis
Apistogramma Pirata
Apistogramma Purple
Apistogramma Ramirezi
Apistogramma Shishita
Apistogramma Bimbo
Apistogramma Sunset
Gurgle gurgle... jeg... gurgle... skjønner . Når det gjelder A. viejita velger jeg å stole på ekspertisen og regani he he he. Om noen av disse oppdrettene har noen gener fra A. viejita tilbake i tid, så er sikkert det mulig...

Mener å huske de skal komme fra Colombia hvis jeg husker riktig. Og det har jo ikke vært et land hvor det er fornuftig å surre rundt i junger'n uten sånn uten videre. Så jeg har vel et lite håp om at den kan dukke opp med tid og stunde igjen. Time will show!

Oi, her poppet det inn noe interessant Thomas
Ser spennende ut, samtidig som det er en mulig mix av gamle og nye navn... hmmm. Apistogramma atahualpa var jo Apistogramma sp. "Sunset" feks. Ville gjort litt bakgrunnarbeid før jeg hadde kryssa av på den lista. Ser flere navn som jeg også undrer meg litt i forhold til arten også... men det har du sikkert sett. Uansett en smekker liste med nok spennende materiale. Å få se slike lister er jo intet annet enn skikkelig moro 8)

i arlequin mangler det nok en H forran antar jeg og er gamle navnet på apistogramma rositae. Bruker du dette navnet er det lettere for folk å vite hva det er. Har forøvrig en trio av disse selv. Ut fra mine egne 18 apistoarter er dette en sterk favoritt blitt =)

Apistogramma Bitaeniata yellow er det vel stor mulighet har lokasjon Rio momon

Inka er vel baenschi?

Pandurini er vel også panduro...

Er veldig mye salgsnavn en ikke helt klarer å kople til noe, selv ved søk. I Norge bruker vi et navn, i UK ett annet navn og i US et tredje navn og exportørene et fjerde navn, hehe. Gjelder å holde tunga rett i munn.

Men ja.... det var flere her som var av intresse og ettersom det tar litt tid før du får inn dette passer dette meg veldig godt. Vil da ha den siste reolen ferdig antar jeg. Hadde vært hyggelig å tatt en tur sammen med Simen, eller hva Simen?

Var en del snacks her selv for oss Simen =)

Legger igjen noen bilder av rositaene mine som på det siste bilde har yngler i hula. Knall flotte apistoer =)

Jeg henger alltid med på en Apisto-safari Leif, date! Har allerede planene klare for karene mine, så plassen er nok allerede for liten... den tid den sorg
Ser at det sannsynligvis er den flotte Apistogrammoides pucallpaensis (beskrevet som Apistogramma) som står på lista. Det er jo en godbit Lars Jamne har foreviget på bildebasen... Artig å se en slik liste Thomas. Dette setter jeg ordentlig pris på at vi får se!

Trur du ikke Apistogramma apache er der også da! Heter vel A. sp. "Masken" mener jeg å huske... Ja dette er tøft Leif
Klarte å telle til 15 yngler i alle fire karene idag; A. rositae, A. cf. huascar, A. panduro og A. sp. "Winkelfleck"... liker oddsen så langt
Mørkt... dunkelt... Når jeg entrer akvarierommet, skjønner jeg at det ikke lengre er svart. Langt der inne skimter jeg en stjerne. Nei, det er en planet... umulig? Det er for sent. Lyden av vann i bevegelse er påtagelig... luftbobler som slår seg oppover på innsiden av romstasjonen... Kraften drar meg imot. Javisst ja, det er jo et artemia-klekkeri 8)




[External Image]

[External Image]
klekking av både apisto og artemia er i full gang ser jeg.
Ja, det er skikkelig moro RHD! Endelig er jeg 100% sikker på at matfatet er slik det skal være til enhver tid. Magesekkene til de små nurka er både røde og fulle

Du er den fødte poet Simen
Kar ferdig klekket artemia stå en dag eller to, eller må de brukes med en gang og innen en viss tid?
Mine har klekt etter 16 timer, noe som gjør at jeg får foret to ganger daglig på den samme batch'n. Ulik kvalitet på artemia-eggene gjør at det er litt ulik klekketid og klekkeprosent. Mener normalen på artemia-klekking ligger på 24 timer... Fargen på ladningen går fra gråbrun til oransj når de klekkes. Det er slik jeg ved at det er på stell.

Når artemian er nyklekt er magesekken deres full av næring. Denne forsvinner sakte men sikkert, etter at forbrenningen til artemian krever sitt. Så jo raskere de når Apisto-yngelen etter klekking, jo bedre. Vet at det går an å kjøpe for til artemian, men på dette området er jeg helt blank!

Når artemian omsider havner i akvariet, mener jeg de lever i ca 24 timer. Dvs hvis ingen går i fella, men passer seg for den. Skal alle sammen her få feire jul igjen. Heisann og hoppsan og fall... *jafs*

Ville nok lest litt andre innlegg om dette Leif, når jeg tenker etter. Jeg er jo rykende fersk førstereisegutt de lux he he he
Satt å studerte mine viltfangede Apistogramma sp. "Winkelfleck"-yngler fra San Pablo de Loreto, mens de fikk en ladning med nyklekt artemia. Helt konge å se de sniker seg inn på artemia'n, og hogger til. Deretter spyttes den ut igjen, for så å gå ned i gapet. Yngelen jakter stort sett på røtter og i sanden, og går maks èn centimeter opp i de "frie vannmassene" når de angriper. Ser jeg må melde meg inn i forstørrelsesglass-ligaen eller Norsk lupe-forening, detta er skikkelig rått!

Så langt jeg vet, har disse ikke blitt drettet før i Norge. Så det hadde jo vært morsomt om jeg fikk dem over konfirmasjonsalderen. Da det også er godt voksne foreldre har jeg sannsynligvis ikke mange sjanser heller, før arten er tapt. Så jeg må nok si at jeg følger ekstra med i dette karet.

Størrelsesforholdet mellom hunnen i front og hannen i bakgrunnen er solid!
[External Image]

Hannen er den desidert største ruggen blant mine arter...
[External Image]


... og hua er nydelig i leksdrakt. Snakk om å konkurere mot bunaden
[External Image]
[External Image]
Karet til Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form, ble slengt opp i hui og hast da de plutselig kom ramlende inn på rommet. Sand, røtter, eikeblad og torvfiltrert vann ble kjapt satt igang. Lyset gikk, og en midlertidig løsning - kom fort på plass. Uten svart bakgrunn... Det står også i veien for et kommende reol-prosjekt, men klart det fredes en stund framover nå! Godt ikke snekkerformen er på plass. I can wait...

[External Image]


På bildet nr2 ser dere hua med yngelen...

[External Image]


...hannen er aldri langt unna!

[External Image]
En ordentlig lekker art, den "Apistogramma sp. "Winkelfleck", det må jeg si Flotte bilder tar du også!

Ingenting slår nyklekt artemia som oppfôringsføde for småfisk Det går ned på høykant!
Tusen takk Mona 8). Ja, skal si artemia er krutt til liten (og stor) fisk! Og så enkelt å lage da!! Er ekstremt glad for veiledninga (eller tupp i røven hvis du vil) jeg fikk ha ha ha. Nå er jeg om mulig enda mer glad i denna hobbyen... Ohhhhh yeah!

Oisann... der kom det tilfeldigvis et par knips til av mine Apistogramma sp. "Winkelfleck". Fru, herr og herr i rekkefølge


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Glem Haisommer. Hollywoods nye stor-satsningen er den etterlengtede grøsseren Apisto-vår!

En mor med barn... tilsynelatende idyllisk, tilsynelatende vakkert. Far er på en av sine vanlige patrulje rundt i nærområdet, da noe hvitt plutselig viser seg i frontglasset. En Iphone er ute på dypt vann....


Ba-ram... bar-bam...

[External Image]


BA-RAM... BA-RAM...

[External Image]


BAM-BAM BAM-BAM BAM-BAM BAM-BAM BAM-BAM

[External Image]

Starring Ap. sp. "Winkelfleck"-mother and children... Coming soon!
Hehe. John Williams' sagnomsuste tema... Jeg ser vel ikke akkurat for meg kjeften til Bruce av disse bildene, men skumle nok.
Artemia-nerva! I løpet av natta gikk temperaturen tydeligvis under 25 grader på akva.rommet... Ere mulig!!! Artemia-klekkinga var overhodet ikke etter tidsskjema, så tok et par grep og satsa på det beste. En stor glede å se at det lykkes . Har jo Apistos som er hungrige... (Mækkern har ikke åpnet noen filial her enda, red. anm.)

Gjestene som kom som anmeldt, hadde lyst til å se rommet. Tilfeldigvis fikk de se foring og ny sats m artemia-klekking... flaks! Kun for å glede dem selvsagt. Kunne aldri falt meg inn å... "du vet du har litersyken når du" - har tatt av deres dyrbare tid

Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap