Tante Astrid´s undervannsverden (side 47)

liverbird
Jøss, den har blitt utrolig fin, den har kommet seg raskt. Fiskelista er for denne uka, vi får ny til neste gang vi skal bestille(får ny liste hver uke), får krysse fingrene for at den står neste uke også da.. Tenkte jeg bare skulle friste deg litt jeg.. hehe.. jeg skal holde deg oppdatert :)

Ekling Gir etter for fristelser med en gang som du ser.

Som du forstår så haster det ikke, men det hadde jo vært snilt av deg om du sjekket for meg og bestilte om du ser dem stå på listen. Disse er jo ikke så vanlige og jeg er litt redd for å gå glipp av dem og så dukker de kanskje ikke opp før til neste år. Greit at jeg er tålmodig altså, men . . . ;D
Nå må jeg dessverre skuffe deg. Klovnkilli står ikke på lista denne gang.. Ser for meg at den står på lista annenhver uke, dvs den uka vi ikke bestiller fisk. Får krysse fingrene for at den står på lista til neste bestilling. Kanskje du rekker å få igang karet før fisken dukker opp
Takk for at du følger med for meg Som sagt, ingenting som haster for min del. Går litt treigt på alle fronter for tiden så jeg har ikke kommet så mye lenger. Viften er heller ikke kommet på plass heller så her står alt på vent til min kjære ha fått den på plass. Som du vet så er heller ikke han i toppform så alt må gjøres litt etter litt. Tålmodigheten settes på prøve for tiden
Det høres absolutt ikke kjekt ut. Gleder meg til å se hvordan det blir til slutt, du har i hvert fall god tid til planleggingen, så alt går vel som smurt når du først kommer i gang Håper du og din kjære kommer dere raskt på beina igjen, trassige greier det der. Kjenner til de derre tålmodighetsgreiene
I går morges oppdaget jeg at Pangio-ålene var opptatt med et eller annet i ene hjørnet av akvariet. Det viste seg å være restene av en av amano-rekene. Ikke bare skallet denne gangen dessverre. Jeg vet ikke om disse rekene kanskje begynner å bli gamle i en alder av tre år. De andre oppførte seg som normalt heldigvis.

Samtidig så syntes jeg stjernedanioene pustet veldig hurtig og stimet mer enn normalt. Hverken åler, reker, snegler eller kampfisk så ut til å ha unormal oppførsel. Frem med måleutstyr og der var det altså 5.5 i ph. Ehh, litt lavt kanskje =O Blandet til litt natronvann med det samme og fikk ph opp til 6.6 på et blunk og vips, så var det slutt på problemet med pusten hos stjernene. Jeg har ikke pleid å bufre vannet i dette karet, men det blir vel til at jeg må begynne med det her også.

Jeg vurderer i tillegg å fjerne mer av flytebladene. Lotusen sender opp 2-3 stykker i løpet av en ukes tid så det blir veldig fort mørkt i karet. Da får det heller våge seg at jeg ikke får noen blomst på den. Den kommer også med flere avleggere ser jeg. De er små enda, men de vokser seg vel fort til vil jeg tro.

Når det gjelder det nye karet så er alt klart. Det eneste som mangler er en boks med brun hobbylakk og muligens et par planter. Da er faktisk alt kjøpt inn og klart til oppsett. Mangler bare litt overskudd. Noen som vet hvor jeg får kjøpt det?
Tante Astrid
Mangler bare litt overskudd. Noen som vet hvor jeg får kjøpt det?

Nei, men finner du det ut - si fra

Gleder meg til å følge med på oppstart av Afrika! Synd med reka, men det er jo mulig at de begynner å dra på årene.. synes 3 år på en reka hørtes mye ut, men nå er jeg ikke kjent med de større rekeartene i det hele tatt. Må si jeg holdt pusten når jeg leste, trodde/ønsket et øyeblikk at det var lek du så Det har jo skjedd i akvarium før, selv om ingen ser ut til å vite hva som trigget.
Det hadde jo vært morsomt med lek på ålene, men jeg tror ikke de er helt fullvoksne enda. Bør etterhvert kunne se noen rognstinne hunner i så fall. De var uansett veldig små da jeg kjøpte de så de trenger antagelig å vokse seg litt til før jeg kan begynne å mistenke slikt. Her er en veldig bra artikkel om hvordan man kan avle kuhliier. Nå tror jeg ikke mine er kuhlii en gang så jeg tviler på at det blir noen små-åler her hos meg.

Ja, jeg synes også 3 år virker som en høy alder. Både amanoene og viftereken er tre år. Det samme gjelder sebra- og tigersneglen, alle tetraene og øksefiskene. Kan ikke påstå at de har levd under optimale forhold heller. De har tross alt vært med gjennom oppstartsfasen min med alle de feilene som det går an å gjøre som fersking
Tante Astrid
Ja, jeg synes også 3 år virker som en høy alder. Både amanoene og viftereken er tre år. Det samme gjelder sebra- og tigersneglen, alle tetraene og øksefiskene. Kan ikke påstå at de har levd under optimale forhold heller. De har tross alt vært med gjennom oppstartsfasen min med alle de feilene som det går an å gjøre som fersking ;)

hvor stor kan egentlig en amano reke bli??
Hunnene er rundt fem centimeter, hannene ca tre. Viftereken er enda større, 6-7 vil jeg tro. Jeg har bare hatt de fem amanoene, 2 hunner og tre hanner. I dag har jeg bare sett en hunn og to hanner så jeg er ikke sikker på hvem som har fallt fra. Kan muligens være en annen grunn til dødsfallet enn alder også, siden restene lå rett under redet til Leopold. Han har jaget de før, men denne gangen kan det hende en av dem flyttet seg litt i seineste laget. Kongen er nemlig ikke nådig mot de som våger seg for nær.
Oi, Astrid! Tusen takk for link! Hjelpe meg, dette fikk jeg lyst til å prøve! tenk å få oppdrett på kuhlii. Det hadde vært moro, det

Hvert fall noe å tenke på til jeg får akvarierom...
Hadde vært morsomt å få til. Her noen nyfødte små åler, bare noen dager gamle, her er de 3-4 uker gamle og her 6-7 uker. Søte ikke sant
helledussen!!!

Sånne vil jeg ha også Det må bli et egen kuhliikar i akvarierommet, spesielt satt opp i håp om lek. Det er da lov å drømme!
Det er jo tydelig at flere har fått det til så hvorfor skulle ikke du også greie det
Da har de to stjernedanioynglene fått flytte over til resten av gjengen i asia. Det var nå så mye jaging på begge to så jeg ville ikke vente lenger med å få de over. For å unngå å fjerne alt innventaret så forsøkte jeg først å få tak i de med en flaske-felle, men den gikk de ikke på. Gikk deretter over til mitt gamle plastpose-triks og da var det ikke noe problem å få tak i de. Nå svømmer de lykkelig sammen med resten av stimen og utforsker de nye omgivelsene.
Ingenting nytt i min verden. Fiskene ser ut til å ha det bra og jeg slapper av på sofaen

Her er forresten bildet av Clotilde som jeg sendte inn til fotokonken, men jeg kom ikke med denne gangen. Selv om hun altså har hatt disse fargene i lang, lang tid så er det ingen tegn til at hun vil ha noe med Leopold å gjøre. Han stuller med boblene sine og hun holder seg unna. Høres ut som en grei ordning egentlig

[External Image]
I går fikk jeg meg en overraskelse. Har ikke sett ottoene på lange tider så jeg regnet med at de siste to gikk med da jeg hadde et ph-fall for en god del uker siden. Utrolig nok så dukket altså en av dem opp i går da jeg drev og beskar sverdplanten. Antagelig har det vært favorittgjemmeplassen på dagtid. Umulig å se noe innimellom alle bladene. Om det bare er denne ene ottoen som gjemmer seg der inne eller begge to er rett og slett umulig å si.

Viser forresten et bilde av sør-amerika tatt i dag etter at jeg hadde beskåret sverdplanten kraftig. Den hadde nesten dekket halve overflaten på akvariet. Den vokser heldigvis ikke så raskt at jeg må beskjære den så veldig ofte. Nydelige disse echinodorus-artene. Selv om jeg har prøvd flere av de mer fancy variantene så vender jeg tilbake til den "vanlige" bleherien. Den er rett og slett penest, synes jeg

[External Image]
De karet der (samt Asia) er noe av det nydeligste jeg ser

Hvordan beskjærer du sverdplanten forresten? Har noen som begynner å gå over sine (eller akvariets) bredder her selv
Takk Liker karet selv, jeg. Lettvint med de røttene som skjuler utstyret. Ellers er jo oppsettet veldig enkelt og lettstelt.

Jeg bare kutter bladet helt nede ved roten, rettere sagt, så er jeg så lat at jeg bare kniper de av med neglene. Tar vekk de som er stygge og de som er veldig lange. Sverdplanter tåler ganske hard beskjæring så det er ikke så farlig om man rives litt med
Jeg er nå nesten sikker på at de to nøkkelhullciklidene er en av hvert kjønn. Da de ble plukket ut så var de så oppspist i finnene og også veldig små, så det var nesten umulig å skille de fra hverandre. Dessuten så hadde jeg en vrangforestilling om at hunnen hadde rundere avslutning på gatt- og ryggfinne. Etter å ha lest litt så viser det seg at begge kjønn har spisse finner, den eneste forskjellen er at hannens er lengre.

Øverst begge to, hannen bakerst tror jeg. I midten hannen og nederst hunnen. Dette er bare noe jeg tror ut fra lengden på finnene og ut fra at hannen har blåskjær i sine. De henger sammen hele tiden, men er antagelig for små til å vise noen tegn på lek. Jeg synes de er utrolig søte

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Her er et par til, hann øverst, hunn nederst. Det virker også som om hannen har en mer firkantet kroppsform enn hennes rundere former.

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap