Revestrekenes akvarieverden (side 47)

Sølvi Gullaksen
De er flink til å spise egg ja ,det er helt sikkert :( Hadde vært litt kjekkt om du kunne fortalt hvilken ph og temperatur du har i klekkekaret. Har selv hatt litt problemer med å få dise eggene klekket pga. skallet blir for hardt. Så derfor forsøker jeg å finne ut hvilke erfaringer andre har.

Hvordan går det med eggene ?
[External Image]
Her er zebraenes nye skiferblokk Skiferen (som forøvrig er tungeskifer fra Voss, formet til takstein på begynnelsen av 1900-tallet) er stablet i etasjer over hulene, veldig oversiktlig og greit. Det er bare å lyse med lommelykt så ser man alle zebraene.

[External Image]
Blokkbeboere

[External Image]
Sølvi Gullaksen
Hvordan går det med eggene ?

Rita Revestrek
Ja jeg har lest om klekkeproblemene du har hatt, derfor er jeg ekstra spent på hvordan det går med våre egg. I dag er 1 1/2 yngel klekket, en svømmer fortsatt rundt med eggeskall på hodet :))) PH i boksen er 6,5, temperaturen har variert fra et døgn i romtemperatur til nå å henge inne i et kar med 25 grader.

Jeg svarte deg i et innlegg på forrige side Den andre yngelen har kommet seg helt ut av skallet så nå er det "hele" to som har klekket. Jeg tror de to kommer fra egg som er lagt flere timer før de andre, de var mer gyldne når jeg plukket dem
Ah! For et lekkert syn! Jeg har sebraer selv, men de er dessverre bare 3. Jeg har lenge skullet anskaffe flere, men så var det de pengene da... Hvor mange har dere, og hvor stort kar går de i?
Rita Revestrek
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Hvordan går det med eggene ?

Rita Revestrek
Ja jeg har lest om klekkeproblemene du har hatt, derfor er jeg ekstra spent på hvordan det går med våre egg. I dag er 1 1/2 yngel klekket, en svømmer fortsatt rundt med eggeskall på hodet :))) PH i boksen er 6,5, temperaturen har variert fra et døgn i romtemperatur til nå å henge inne i et kar med 25 grader.

Jeg svarte deg i et innlegg på forrige side Den andre yngelen har kommet seg helt ut av skallet så nå er det "hele" to som har klekket. Jeg tror de to kommer fra egg som er lagt flere timer før de andre, de var mer gyldne når jeg plukket dem

Aahh så ikke det svaret ,trodde du kanskje ikke hadde sett innlegget mitt . Følger med på utviklingen
Inger Anne
Ah! For et lekkert syn! Jeg har sebraer selv, men de er dessverre bare 3. Jeg har lenge skullet anskaffe flere, men så var det de pengene da... Hvor mange har dere, og hvor stort kar går de i?

De er lekre, malleverdenens svar på Rolls Royce. Det er synd de er så svindyre, jeg kunne godt tenkt meg et lekspar nå men det må nok vente til de vi har vokser til Vi hadde 6 fra før og så byttet vi til oss 7 små så nå har vi 13. De går i en 85l men må nok få nytt kar nå som de har blitt så mange.
Sølvi, nå klekker weitzmanieggene som bare det, 5 døgn etter plukking Jeg hadde dem først i en vanlig plastboks (med tre dråper esha 2000 som antimuggmiddel og to eikeblader fordi de var fulle av egg) men flyttet dem til en easy breeding box i går kveld pga de to som allerede var klekket. Det er et tynt sandlag i bunnen og boksen henger på utsiden av 240l, jeg skal måle vannverdiene senere i dag.
[External Image]
I går flyttet vi C134-yngelen til et lite kar med sandbunn, planter og et innvendig filter. De er ca 1 cm lange og bildet viser siste måltid i breedingboksen, en lommelykt under boksen får artemiaen ned på bunnen

[External Image]
Fargeklattene i 200l
[External Image]
I dag har jeg knipset noen bilder av de flotte Japan Blue endlers-hannene, bildene er kornete og uskarpe fordi de er tatt med høy iso og uten blitz
Denne hannen spriker med alle finnene og viser seg frem for damene

[External Image]
Samme hann som over.

[External Image]
Samme bilde, enda nærmere.

[External Image]
En yngre hann.

[External Image]
En tredje hann.

[External Image]
På damejakt... og det er de hele tiden
De liker damer ja ,skikkelig flotte Endlers ,har fått litt sansen for disse fiskene

Bra at Weitzmaniene dine kommer seg ut av skallet ihvertfall ,fått målt noen verdier?
Sølvi Gullaksen
De liker damer ja ,skikkelig flotte Endlers ,har fått litt sansen for disse fiskene :) Bra at Weitzmaniene dine kommer seg ut av skallet ihvertfall ,fått målt noen verdier?

Har du fått mange yngel etter Full Red endlersene? Den siste tiden har vi bare fått riktig fargede hanner

Nå har jeg målt litt i 240l, ph 6,3 og temperaturen er 26 grader. GH og KH er sikkert 1 eller ikke målbar med dråpetestene våre, den pleier ikke å være det. De voksne weitzmaniene går i romtemperatur for tiden, jeg tror det er det som satte dem i gang Tidligere hadde vi dem i 25 grader men da var de blassere i fargen, og ingen lek.
Rita Revestrek
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]De liker damer ja ,skikkelig flotte Endlers ,har fått litt sansen for disse fiskene :) Bra at Weitzmaniene dine kommer seg ut av skallet ihvertfall ,fått målt noen verdier?

Har du fått mange yngel etter Full Red endlersene? Den siste tiden har vi bare fått riktig fargede hanner

Nå har jeg målt litt i 240l, ph 6,3 og temperaturen er 26 grader. GH og KH er sikkert 1 eller ikke målbar med dråpetestene våre, den pleier ikke å være det. De voksne weitzmaniene går i romtemperatur for tiden, jeg tror det er det som satte dem i gang Tidligere hadde vi dem i 25 grader men da var de blassere i fargen, og ingen lek.

Mine går i romtemperatur hele tiden men er nok litt for varmt til tider tenker jeg.
Har en god og varm stue
Ellers virker verdiene gandke så lik mine ,så virker ikke som om det er grunnen til problemene.
Får teste litt mer neste gang de legger egg.

Har ikke fått så mange yngel på Endlersene hittill,virker som om de holder igjen. Noen tror jeg har blitt spist som små ,men 4 stk. har begynt å bli store nå,dessverre ser det til til å være bare hunner.Så hannen går der alene ennå
sissimor
Nyyydelige endlers ;D

Ja de er kjempefine Jeg har funnet ut at vi må holde oss til endlers, guppy trives dessverre ikke i vår lave ph mens endlers ser ut til å trives bra.
Sølvi Gullaksen
Så hannen går der alene ennå :(

Nå tror jeg samtlige weitzmaniegg er klekket så ingen problemer med harde skall her. Sølvi, du får si ifra hvis du skulle være så uheldig å miste endlershannen din så sender jeg bare et par med Atle til Bergen, det ville jo vært kjedelig å bare sitte igjen med hunner
Har skjedd noe trist her nå... jeg har mistet concolorene mine
Rita Revestrek
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Så hannen går der alene ennå :(

Nå tror jeg samtlige weitzmaniegg er klekket så ingen problemer med harde skall her. Sølvi, du får si ifra hvis du skulle være så uheldig å miste endlershannen din så sender jeg bare et par med Atle til Bergen, det ville jo vært kjedelig å bare sitte igjen med hunner

Godt å vite at det er noen i bakhånd om noe skulle skje, setter veldig stor pris på det
Lena Jansberg
Har skjedd noe trist her nå... jeg har mistet concolorene mine :(

Huffda, så kjedelig Hva var det som skjedde med dem? Var det forresten den høyfinnede varianten du fikk tak i?
ja det var den høyfinnede jeg fikk tak i. De fikk en plutselig amoniakk topp i karet der de gikk og da døde de

Saaavner dem
[External Image]
I går flyttet vi de ni CW051 tilbake til karet de opprinnelig hadde i stuereolen.
Der er det høyere ph enn i det forrige karet så får vi se hvordan de reagerer på det

[External Image]
Hunnene er runde, og dette er ikke den "værste"...

[External Image]
Her er den største madammen, hun ligger bare å gynger på buken Beklager dårlige bilder av dem men de stresser noe så voldsomt under flytting, de blir helt mørke i fargen og vannet lukter helt pyton etter kort tid så ting må gå fort ellers er jeg redd de forgifter hverandre. Vi har ingen andre coryarter som holder på slik.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap