Leifs verden, del 2 (side 47)

Aj fan! Strömavbrott är en av akvaristens mardrömmar.
Jag beklagar förlusten, Loffa. Jag hoppas att du lyckas få tag på en Barlowi-gutt igen.
Tusen takk alle tre. Strømbrudd er ikke noe gledelig når en er akvarist nei. Har hatt så mange nedturer gjennom årene som akvarist, så det er snart en vane. Noen ganger er det MER trist enn andre ganger, slik som når jeg mister fisk som er nær umulig å få tak i, slik som MR. Barlowi

Kommer nettopp hjem fra Tønsberg distriktet, en liten kjøretur, hvor vi var innom en butikk..... Fant egentlig ingenting av intresse, men fant et par med prinsessen av Burundi, samt noen cory som kunne være av intresse.

Men etter å ha sett en del død fisk i karene, en god del alger, og uvaskede kar, bestemte jeg meg ikke for å handle noe der.

Men i morgen skal jeg hente en lekstrio med ancistrus oppdrettsvariant, som jeg gjore kjøp på, på tlf tidligere i dag. Ikke langt fra jobben, så tar dem med på vei hjem.

Butikken jeg var innom hadde 3 corytyper, panda, paleatus og den vanlige pansermallen. Det sto goldstripe på lappen, men stripene så jeg ingenting til.....

Apistogramma hadde de ingen av.

Om du er innom igjen frosken og vet om apistogramma i ditt område hadde det vært fint om du sa i fra :- =)
Plussmedlem
Du må få deg litt maller igjen, vettu
Anders Kaste
Du må få deg litt maller igjen, vettu ;-)

Var akkurat det jeg også tenkte på, Anders. Er liksom ikke slik det skal være uten at en har iallefall ett kar med maller. Så i morgen kommer det iallefall en leikstrio ;- )
Hei Leif, trist med fiskedød, har selv opplevd å miste mange Apistogramma.

Jeg har en gjeng på ca 18 yngel av A. barlowi som et trenet øye nok nå kan se kjønnsforskjeller på. Finner du en hann, kan du selvsagt få en her hos meg. Krever en tur til Rygge da.

Paret mitt har nå kull nr. tre, ikke mange, ser 4-5 stk. men de vokser, er vel nå ca 8 mm.

Setter snart inn bilde av paret på tråden min.
I Bergen er det flust ed apistoer og ciklider.
Hvis du tar turen over fjellet da vel å merke.

Kjipt med strømstans. Alle filtre må startes på nytt eller har noen bakterier overlevd?
Lykke til igjen Leif.

Fortsatt god sommer.

Espen
loffa, jeg har 2-3 yngler av barlowi her hjemme. Jeg kan ta de med på neste møte så kan du fortsette å fôre de opp og kanskje det blir en hanne av disse?
Takk til alle sammen. Takker ja til tilbudet ditt trym. Prisen blir vi enig om på møte. Ups, er det andre torsdagen i august? Har i så fall ferie den uken og er sørpå. Hm, får vel ordnet det likevel om dette skulle kollidere.

Har fått malt nesten en hel vegg på huset nå i kveld. Er lut lei regnvær og vind som det har vært den siste mnd. Er ikke mye en får gjort når det er slik. Så det går ikke akkurat kjapt. Men når været har vært slik har jeg hatt nok å holde på med inne. Maling, bytting av vinduer, panelering, et par nye gulv jeg har lagt samt byttet utgangsdør.

Fikk igjen 35.000 på skatten og det er ikke mye av det som IKKE har gått til huset. Ikke så mye som ei krone har gått til akvarierelaterte ting/fisk. Jeg ser på oppussingen som en investering, og øker verdien på huset.

Ikke minst øker en trivselen også for hele familien, når en gjør noe med huset. Blir ikke som med fiskene som det kun er meg som holder på med. De sier det er fint med egg og yngel, men ikke spesielt mer enn det. Men meg derimot hopper i taket av glede og løper opp trappene for å vise min begeistring for kona og jr.

Har fortsatt artikkelen om byggingen av reolen nede i kjelleren i hodet, men avventer og ser om den gleden jeg selv har av en slik artikkel kommer tilbake. Sendte inn en artikkel om mine apistoer som ble lovet å komme her på AF. det er vel ca 2,5-3 mnd siden, og enda ikke kommet.

Ønsker ikke legge ned så mye arbeid som jeg vet det vil bli, om den ikke kommer til noen nytte. Vet noen venter på dette, men håper jeg har forståelse for laber intresse for å begynne på den akkurat nå.

Blir stas med en ny leikstrio med ancistrus i morgen. Er liksom noe som mangler, om en ikke har et kar med maller
Første møte i klubben er 2.torsdagen i september .
Vet dessverre ikke om apistoer akkurat nå,unntatt de fine kakaduene hos meg da De vokser stadig.
Nye ancistrus i kjellern
frosken
Første møte i klubben er 2.torsdagen i september . Vet dessverre ikke om apistoer akkurat nå,unntatt de fine kakaduene hos meg da ;) De vokser stadig.

Er i behov av 2 nye hanner om du skulle ha det. Har nå kun 3 huer og en del yngel. Disse er ikke gamle nok til en gang å ha fått hår på t...... Eh...

Fikk en leikstrio med ancistrus i hus i dag, samt en ekstra hue. Hun tror jeg er rognstinn og da gjennstår det å se om mr bartesam klarer å overliste en av sine tre damer, og bringer meg egg i nær fremtidAncistrus i kjellern.

Ble til at jeg kjøpte med noen kloreker også i varierende str. Tror det ble 7, og den ene hua går med egg. Fulgte også med på lasset en kirsebærreke.....

Endelig noe nytt.....
Vi kan ta det utenfor møtet også vi Loffa, bare si ifra dagen før du kommer så er det null problem. Penger kan vi ta senere eventuelt så blir det ikke mye. Jeg har 2-3 yngler av A.rositae også, men tror det bare er damer. Dog disse er ikke utvokste så kan være en mann der også. du kan få de sammen med de andre ynglene. så om det bare er damer får du selge / gi de bort til noen andre
Det så ut til at jeg hadde 1 hann og et overskudd av damer før jeg dro.
Skal ta en vareopptelling om en uke
Det er tydelig at det er en stund siden sist jeg hadde ancistrus i mine kar. Hadde helt glemt at de på en gruppe på 4 stk, driter mer enn 50 andre fisk gjør. Tydelig at disse har vært godt foret...

Er en stund siden sist jeg hadde bilder i tråden, så i dag tok jeg noen nye bilder. Først kommer det bilder av klorekene jeg kjøpte.... Artig å se dem mindre dure opp og ned på front glasset

[External Image]
Her noen til

bilde 1. Ancistrus hannen, Bartesam
bilde 2. Apistogramma sp "Oregon" hua
bilde 3. En av Apistogramma Cacatuoides ynglene som forøvrig vokser veldig ujevnt.
Di største er 3x større enn dem minste.

Ellers ikke noe nytt i dag. Blir nok å sette av litt tid til akvariekjelleren i morgen. Iallefall må mallekaret slamsuges, og det vil nok også bli litt vannbytter
Dette er vel ikke stedet for meninger og tanker om tragedien som rammet Oslo/Utøya, ja hele Norge denne helgen. Men likevel må jeg si at dette er helt meningsløse handlinger, utført av et menneske som ikke forsto konsekvensene av sine handlinger.

Barn og ungdom ble slaktet ned, torturert og tilintetgjort, meningsløst og likevel påstår vedkommende at dette var nødvendig!!! Det er ubegripelig at slike mennesker finnes.

Utøyas barn og ungdom var og er blant annet fremtidens tillitsvalgte og vår fremtid, ikke bare politisk, men også i mange andre fora. Dette er hva som gjør at jeg tenker på mine tillitsverv og mitt engasjemang. Disse barna og ungdommene måtte ofre livet for sine meninger og det di sto for, sin ytringsfrihet og sitt engasjemang.

Har selv vært tillitsvalgt i over 15 år, dog ikke politisk i den forstand, men som klubbleder, sekretær, avdelingstillitsvalgt, verneombud, hovedverneombud og som fylkeskoordinator for mitt forbund NNN.

Har ofte tenkt på om alt engasjemanget mitt er verdt alt arbeidet jeg legger ned, om det jeg gjør er verdt noe.

Er vel mer klar over svaret nå enn noen gang. Engasjemanget mitt er ikke svekket etter denne helgen, tvert i mot.

Mange av oss er valgt til leder, og en leder skal være sterk på mange måter. Men tross alt er ledere også bare mennesker. Dette er en tung stund for oss alle, om vi har kjente eller ikke blant dem som ble rammet.

I en stund som dette er det lov å gråte, vise fortvilelse og hatet ligger vel også et sted bak i hodet ovenfor denne udåden. Men viktigst er det at vi står sammen i denne sorgen, viser omtanke for hverandre, støtter hverandre og ikke mister våre engasjemang.

..................................

Plussmedlem
Et klokt innlegg.
Aldri mer et helt år uten!!
Siste melding av Bente Kråkenes 13.07.11 kl. 02:41 i forumet Personlige akvarietråder

Dette er det siste som står registrert skrevet, iallefall i min nettleser på AF sin start side. Er det noen som kan fortelle meg hva som egentlig er galt? Har hele nettet til AF hengt seg opp? det vil si serveren...

Antar dem (AF) mister mange av denne grunn. Tidligere var jeg på støtt, men siste tiden dette har pågått har jeg nermest ikke vært innom annet enn for å sjekke om ting er på stell igjen.

Hadde ikke vært mye å forlange at AF sendte en mail til sine registrerte medlemmer, iallefall plussmedlemmene og fortalte hva problemet var. Plussmedlemmene har plutselig ikke sine fordeler likevel.... Men antar perioden vil forlenges med den perioden dem har hatt disse problemene. Det vil si en god stund.

Noen som vet noe?
Jeg vet ikke hva som er galt, det er sikkert ett eller annet som har hengt seg opp. Men det er ikke værre enn å klikke på "Siste innlegg" under Forum øverst på siden så får du opp alle nye innlegg
Må innrømme at jeg ikke ofte titter inn i hula til nye Bartesam, men i dag gjore jeg det. Og det til stor glede. EGG!!! Jaggu er det gøy å ha ancistrus egg igjen.

Både Apistogramma Commbrae F1 ynglene mine og A. Cacatuoidesene vokser noe raskere nå. Vokser veldig ujevnt da det er yngler fra forskjellige kull.

Apistogramma Sp. "Oregon" har ikke lagt egg enda i deres nye kar. De ble flyttet fra en 54L til en 72L. Hannen befinner seg veldig mye, og da mener jeg mye, i hula. Ikke sikker på hvorfor.

Sommerstid er det visstnok !!!!!!!! en del padder her i området, da det ligger et vann rett ved siden av her. Dem liker fuktig klima, men behøver dem å benytte mitt akvarierom i kjelleren da???

Har gjentatte ganger måtte hive ut store uhyrer av disse krapylene, ja det er vel et 20 tall nå antar jeg.... Nå har ei hue klekket sine egg i akvariekjelleren min.... selvfølgelig og små "pansermaller" har okkupert alle kriker og kroker.

Tja noen kan vel si at disse er nydelige små skapninger, med armer, bein og auer som stikker ut i alle retninger. For meg er dette vannskapte uhyrer som helt greit kan holde seg unna mitt akvarierom, og som gir meg korte men ufyslige grøss på ryggen.

Har prøvd å finne ut hvor uhyrene kommer inn, men fatter ikke hvor det skulle være så store åpninger inn slik at dem største kommer seg inn i kjelleren. En av mine teorier er at minstemann i huset er å ser på fiskene, mens han pappa er på jobb eller andre steder og ikke lukker kjellerdøren.

Noen som vet hvordan jeg skal bli kvitt disse monstrene? Er det noe jeg kan legge ut/strø slik at jeg holder dem unna evnt tar knekken på dem?

Tenker da på som med rotter og råttegift etc

LOFFA
Noen som vet hvordan jeg skal bli kvitt disse monstrene? Er det noe jeg kan legge ut/strø slik at jeg holder dem unna evnt tar knekken på dem? Tenker da på som med rotter og råttegift etc

Alle amfibier er vel fredet i Norge?
Husk disse kommer seg inn den minste vindussprekk. Slik som katter. Skal ikke tro at det går, men jaggu får de det til.
Har ikke ett kjellervindu som er åpent da?

Gøy med yngel og egg. Også sommer her, men det blir jo litt akvarierelaterte aktiviteter for det.

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap