Det var en gang et lite akvarium... (side 47)

Nå har jeg brukt litt tid i tidlige morgentimer med å oppdatere meg litt på hva som har skjedd i forumet i det siste, det blir mye info å ta igjen når man må bla seg tre uker bakover i tid

Jeg har hatt noen dødsfall de siste ukene, det begynte med den ene guppy-hunnen som lå og fløt en dag uten noen åpenbar grunn og noen dager etter lå den andre og seilte rundt ved pumpa.
Jeg tror kanskje de var litt slitne, de har jo gått konstant høygravide siden jeg fikk de og har skviset ut barn jevnt og trutt som guppyer pleier.
Så nå er det bare den voksne hannen igjen med omtrent 10 av sine halvvoksne døtre. Litt merkelig det der, av alle ynglene som har blitt født i dette karet så har jeg ikke fått en eneste hann.....hva er oddsen for det da?

Kampfisken Moril har også tatt kvelden og det kom veldig overraskende, jeg har jo bare hatt han i noen måneder. Ante ugler i mosen når han ikke kom frem ved fôringstid og etter litt leting i plantene så kom han flytende frem som et hvitt spøkelse, halvt oppspist :/
Aner ikke hva som har skjedd med han for han så flott ut og oppførte seg vanlig noen dager i forveien.

Den ene betta imbellisen har også vandret heden, men der vet jeg hvorfor, det var min egen feil etter at jeg var uforsiktig med slangen ved vannbytte. Dette sjakktrekket har jeg jo gjort et par ganger før og det burde virkelig være på tide å lære nå, at man skal være forsiktig med nysgjerrige fisk i karet og slamsuging.
Så i juwelen nå går det bare eques, black, stjerne danioene og et par L144-yngel. Også de to store rekene da, viftereka og gabonen.

Her er et et bilde av Moril noen dager før spøkelses-opptredenen
[External Image]
Og Gabonreken som jeg venter utålmodig på at skal vokse seg større, jeg synes det går fryktelig tregt og angrer litt på at jeg ikke valgte å kjøpe en fullvoksen når jeg hadde sjansen til det. Men, men....jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet
[External Image]

Stjerne danioene, disse er ikke enkle å ta bilde av og det er så dumt, de er jo så fryktelig vakre der de stimer rundt så jeg skulle gjerne klart å fange det opp på bilde.
Jeg har bare 6 stk. enda, men skal kjøpe flere når jeg kommer over noen, de er veldig behagelige fisk å ha karet og gjør ikke en flue fortred [External Image]
Isj så trist Elskverdig bilde da, han ser skikkelig pønker ut, hihi.
I går ble det akvariestell ut i de små nattetimer, ikke planlagt vel og merke, disse nattlige øktene er sjelden det.
Jeg skulle egentlig bare gi kveldsmat og slukke lyset, men så oppdaget jeg at black-barna pustet og peste og tok stadig kjappe turer opp i overflaten for å hente luft. Da var det frem med testene og de viste selvfølgelig 0,1 i nitritt...ganske rosa altså.
Så det ble 50% vannbytte og sparsom fôring på det karet.

Når jeg kom til 325-liter'n så syntes jeg det var mye grums i vannet der og kom på at det kanskje var på tide å rense det utvendige filteret, og siden det allerede var forbi leggetid så tok jeg det så like godt med en gang.
Trøtt som jeg var så glemte jeg å stenge for slangene før jeg tok av toppen på filteret, så det ble en del vann utover og et ikke helt planlagt fotbad :s
Fikk meg en overraskelse når jeg løftet ut "makaroni-kurven" også, de små rørene hadde nemlig fått viftende haler...
5 små cory-barn var det, 3 av de var Metae og de to andre var så bleke og rare at jeg aner ikke enda hva de er, men de ble puttet i klekkekaret så får vi se etterhvert hva det blir av de

Runden fortsatte med flytting av L144-yngel og vannbytte i resten av karene, jeg fikk også pakke fra webzoo i går med de nye filterne så det ble satt inn litt ekstra filtrering her og der.
B.la. satte jeg inn enda en Eheim 2252 i 160-liter'n oppe, så nå går det to slike der, og coryene ble storfornøyde over all denne morsomme strømmen fra alle kanter og vimset som gale
Og det er virkelig kraftig sirkulasjon med disse pumpene, og egentlig litt synd at man ikke kan stille de ned litt og ha de i mindre kar også. Jeg prøvde en gang i en 60 liter men det ble bare full storm og all sanden ble blåst bort i den ene enden.
Jeg har fått bremset de litt da ved å sette på utblåsrør med vinkel som går opp mot overflaten, da slipper i hvertfall plantene å ligge langflate

Men, jeg må si at disse er de beste innvendige pumpene jeg har prøvd, de er stillegående, og jeg har enda ikke opplevd at de har gått tett. Jeg skviser svampene sånn ca. hver tredje måned og det er jo ikke så mye stress akkurat

De andre filterne jeg kjøpte var newjet sirkulasjonspumpe med en jbl filterpatron til. De ser litt skrikende blå ut med en gang, men de blir fort brungrumsete og fine så de sklir inn i miljøet
De newjet-pumpene jeg har fra før er 1200 og nå kjøpte jeg 600 siden de skal i mindre kar, men det var jammen kraft i disse småtassene også så det er godt at de er stillbare.
Veldig fornøyd med newjet sine pumper, jeg har en maxijet også, men den synes jeg var en stor og klumpete sak, ikke gikk det å stille ned styrken heller. Så den ligger i skuffen med ekstra-utstyr nå

Dette var jo rene reklame-innslaget, og jeg merker at det er en sånn "skravle-seg-bort-om-usaklige-ting-dagen" antagelig fordi jeg er litt overtrøtt, så jeg tror jeg skal vise frem noen bilder nå i stedet

Her er en blek og forfjamset Metae-yngel som endelig får se dagens lys, og planter ikke minst. Uff, det må jo være forskrekkelig å vokse opp i en mørk bøtte uten plass til å røre seg noe særlig.
[External Image]
Det ble litt studering av endlersene i går, gutta var veldig på flørter'n og oppførte seg så komisk desperate at jeg bare måtte knipse litt bilder.
Se bare på denne her som står og rister seg og lager gammelmanns-rygg for å overbevise dama om at han er en flott kar
Det merkelig er jo at jeg synes jammen damen ser litt imponert ut....
[External Image]
Og her har vi en endlers-hann som jeg synes er bare vakker. Det er bare tre av disse oransje og svarte hannene i flokken. [External Image]
Jeg må vise bilder fra sneglekaret også, det har nemlig dukket opp små bebbiser der og det synes jeg er veldig gøy
Nå har ikke jeg hatt hverken eple-barn eller posthorn-barn før så jeg er ikke helt sikker på hvilke av småtassene som er hva....
Det virker mest logisk at det er posthorn for jeg har ikke sett noen sånn "maiskolbe" noe sted, men det er da noen av de små som ligner veldig på den store, lilla eple-madammen i karet...?

Som denne her....
[External Image]

Dette må jo være et posthorn-barn...
[External Image]

Og her deler man maten flittig
Håper skallet til disse sulawesiene bygger seg opp etterhvert, jeg får litt vondt av de der de drasser rundt på disse nedslitte greiene :/
[External Image]
Her blir man faktisk vasket og polert mens man inntar et bedre måltid
L-144-yngelen er der egentlig for å holde karet ryddig, men han er mest ivrig på å sutte på sneglene..[External Image]
Når du har to innvendige filter, hvor setter du de? Vil det ikke bli nærmest malstrøm om de står på hver sin "kortside" av akvariet og suger/blåser på hver sin kant? Eller står de atme hverandre?

Herlig bilde av den førset eplesneglen der, det var bare så mye fine, sterke farger! :O
I 160-liter'n har jeg en i hvert bakre hjørne, den høyre blåser skrått mot frontglasset mot venstre, mens den i venstre hjørne blåser mot høyre langs bakglasset.
I og med at den ene blåser i frontglasset og blir stoppet der så unngår jeg den malstrømmen.
Begge pumpene blåser også litt skrått opp mot overflaten for å få god bevegelse i den

hvordan får du til å ta bildet av endlers?
hehe du må røpe trikset. De står jo aldri i ro.
Samboer har speilrefleks så tror utstyret skal være i orden.

Espen
Det brukes ingen triks her, bildene er tatt med mobilen i sports-modus, enkelt og greit

Det har blitt litt styr i akvarierommet i dag også, jeg driver og bytter om på hvem som skal være hvor, og jeg må frigjøre litt plass til midlertidig lagring av fisk som skal flytte.
Jeg har funnet ut at det kanskje ikke var så lurt som jeg trodde å ha coryer i 325-liter'n. Det blir ikke den oversikten jeg liker å ha og ikke er det lett å medisinere når det oppstår noe heller.
Så nå skal jeg heller prøve å ha L-mallene i det karet, og la coryene gå hver for seg sånn som det var før.

Her er litt bilder som ble tatt i dag, fra 325-liter'n.

En L-134 som nettopp har flyttet over, og når man er skremt og ikke helt vet hvor man er, så er det tryggest å suge seg fast i glasset for en stund til man får oversikten.
[External Image]

En av mine egne sterbai-barn som nå har nådd voksen størrelse. De er så søte når de "står" på denne måten, litt sånn ballerina på finnene
[External Image]
Og en 6 mndr. gammel Melanotaenia, disse er jo egentlig klare til å flytte så det er mulig at det kommer en annonse i forumet når jeg har fått sortert de ut.
[External Image]
Noen bilder av en Cervinus også, disse er veldig villige modeller og stiller seg så pent opp når de ser folk utenfor glasset.
Hele denne gruppen skal flytte og jeg kommer nok til å savne de litt, så da er det godt at de bare skal "rett ned i veien" hos milo og kaja hvor jeg vet de får det helt flott
[External Image][External Image]
Tenkte jeg skulle oppdatere litt om C. melini-gruppen min.
Disse hadde jeg jo en sykdom på som jeg ikke ante hva var, og de ble tatt over i eget kar for å få oversikt og prøve ut om medisin kunne hjelpe.

En av de hadde altså en slags gele-aktig masse med sorte prikker i som lå langs den ene brystfinnen, og også litt på halefinnen og den "lille ryggfinnen" (Hva kalles den egentlig...?)
To andre hadde også litt antydning til det samme, men resten av gruppen på 8 stk. var helt fine.

Jeg prøvde med vannbytter hver dag i tilfelle finneråte og esha 2000 ble testet ut, uten noen endring. Så prøvde jeg flukesolve i tilfelle det skulle være parasitter som satt på finnene, og jeg syntes liksom jeg kunne se litt bedring, men var ikke helt sikker på om det bare var ønsketenkning fra min side.
Lot de være i fred noen uker for å se hva som skjedde, og nå har de to som var lett angrepet blitt helt fine, mens den ene hunnen som var verst har ikke hatt noen bedring, men det har heller ikke blitt verre.

Jeg har tatt henne opp av vannet for å kjenne forsiktig på finnene, og dette gele-aktige greiene er faktisk ganske hardt, som viskelær omtrent. Det ser ikke ut til å tære på finnene på noe vis, slik som finneråte ville gjort, det bare ligger på utsiden og ser ut til å bøye finnen noe over tid. Merkelig greier!
Og det som er enda rarere er at det ser ikke ut til å plage denne coryen for hun leker og klistrer egg om dagen som bare det, og vimser rundt tilsynelatende fornøyd.
Men, det ser ikke pent ut, og siden jeg ikke aner hva dette er for noe og ikke vil ha det smittet over i noen andre kar, så burde jeg nok avlive henne selv om det ikke er en trivelig oppgave :/

Her er noen bilder fra når Meliniene lekte i går kveld, først av to yre hanner....
[External Image]

Her har den ene hannen funnet seg en villig hunn til å bli med på T-posisjon, se så mørk han er i forhold til henne, det har nok med leken å gjøre for hannene ser ikke sånn ut ellers.
[External Image]
Og her hviler de ut litt, og man kan skimte egget mellom bukfinnene til hunnen.
[External Image]
Jeg har hatt lyst på melini kjempelenge, men jeg synes at alle de gangene jeg har lest trådene til noen som har dem, så er det gjerne problemer med sykdom etc.

Hvor er det du kjøpte flukesolve?
Er det andre medisiner enn esha du anbefaler?
Noen bilder til, her har hannen svømt vekk mens hunnen fortsatt ligger litt forfjamset og glor. Man kan se egget bedre her.
[External Image]

Og her har hun funnet seg en plass hun vil klistre egget, i toppen av den høyeste planten
[External Image]

Så stort var egget... [External Image]
Jeg har ikke den helt store erfaringen i behandling av sykdom, men flukesolve og wormerplus fra plymouth discus kan jeg anbefale, de funker som bare det
Jeg har også Myxazin stående, som også er kjøpt der.

Jeg vet ikke om Melini er mer utsatt for sykdom enn andre, men mine har vært friske utenom denne episoden som rammet tre stk. av de, jeg har hatt de i ett år nå.
Driver jo og klekker noen småtasser av disse om dagen, kanskje eget oppdrett blir mer hardføre? De voksne jeg har er viltfanget.
Det er en vakker cory, jeg ser på den som den grumsete utgaven av Davidsandsi
Den må jeg også ha en dag, jeg er så svak for coryer med akkurat det utseendet så jeg bestemte meg tidlig for at Metae, Melini og Davidsandsi måtte få plass i karene her, og for ikke å snakke om Simulatus

Jeg må vise flere bilder som ble tatt i går.
Her er en kar jeg ikke har vist frem på lenge, Barteliten med sin vakre, gule spaghettibart
[External Image]
Og et dårlig bilde av noen Concolore, men jeg synes de lå så artig på rad sammen med en liten black-yngel så jeg må legge det ut allikevel
[External Image]
Og litt matkrig i 325-liter'n, jeg skulle ta bilde av endlersene egentlig, og slapp oppi en tabimin for at de skulle holde seg litt rolige...Det ble jo håpløst når hele horden av coryer kom bartende.
Og til info så var det super-rot'en som forsvant seirende med hele tabletten... [External Image]
Min ancistrus nekter å la noen komme nær tabletter og annen mat, så den var du jo egentlig heldig med
Da var 17.mai her igjen, og for en gangs skyld har jeg ingen barn som skal i tog så det har vært en lat og bedagelig morgen. Vi har åpent hus i dag med mat og kaker, og det meste gjorde jeg klart i går kveld, så dette skal bli en 17. mai uten stress og mas, bare kos og hygge

Siste nytt på fiskefronten er at jeg har levert fra meg noen coryer hos kaja og milo, det har vært gruppen med cervinus, en gruppe med black og en gruppe med gold laser. Adolfoi skal også flytte dit, men jeg skal ha den i eget kar noe dager først for å være sikker på at de er ok. Synes de er litt bleke og tafatte nemlig, og jeg har skrekk for å levere fra meg fisk som kanskje skulle ha et eller annet muffens og smitte ned andres kar.
Jeg har fått med meg noen flotte reker fra kaja, en gjeng med knallgule og en gjeng med rili-reker Skal også få plukke med meg en gruppe med green laser fra milo og det gleder jeg meg veldig til, de er bare så vakre

Nei, nå får man vel komme seg i finstasen og begynne på vaffelrøren.
Ha en flott dag alle sammen!!
Så var det blitt noen varme sommerdager siden siste innlegg

Varmen har steget i akvariene og fiskene virker som de har mer enn nok med å bare være til, spesielt i juwelen, der har gradene vært rundt 30.
Coryene ligger bare under buskaset og glor og gidder såvidt å nafse litt på maten de får servert, en del kirsebær-reker har lagt beina i været og stjerne-danioene har blitt bunnfisk.
Det står bedre til i akvarierommet, der er det jo kjeller-kjølig og tempen har steget med bare et par grader.
Det er litt over grensa for noen av rekene, men fiskene har det helt greit, spesielt C.melini som ser ut til å være i T-posisjon uansett når jeg kaster blikket bort på dem.
De har visst kommet skikkelig i gang og vil ikke gi seg, enda jeg har slurvet med både fôring og vannbytter i det siste...

Fullt så god stemning har det ikke vært i sneglekaret, der har jeg nemlig oppdaget igler på den ene sulawesien og det var ikke til å ta feil av denne gangen slik som forrige gang jeg trodde det var igler på ferde...
Det var sneglen med det veldig slitne skallet som var angrepet, jeg fulgte rådene i denne tråden og gav den et lite saltbad.
Den likte ikke det noe særlig og jeg hadde ikke hjerte til å la den ligge i blandingen i mer enn 5 min. men jeg tror det var nok, for det ramlet av til sammen 13 igler og jeg kunne ikke se noen flere på kroppen etterpå.
Stakkars, tenk at den har gått med disse parasittene på seg hele tiden, ikke rart at skallet aldri bedret seg :/
Er irritert på meg selv for at jeg ikke sjekket sneglen bedre sist jeg mistenkte igler, men nå ser de ut til å være vekk og jeg håper bare at den svekkede sneglen overlever saltbehandlingen.

Her er bilde av stakkaren og man kan se en igle som åler seg rundt foran på "nesa".
[External Image]

Og her slipper de ekle snylterne taket, de små svarte strekene er igler. [External Image]
Åi, isj !!! Flotte bilder du har tatt da, det er jo bra for de som eventuelt vil søke etter slikt på forumet. Er det bare disse type snegler som får disse iglene, og er det noe spesiel grunn? :-O
I reke-avdelingen har det vært litt hyggeligere i det siste, jeg har oppdaget flere søte, små bie-barn
Jeg trodde ikke det hadde blitt noe av eggene til disse i og med at jeg har hatt massedød blandt de voksne, jeg har igjen 5 stk. av 20....ble egentlig ganske negativ og tenkte at bier ikke var noe for meg, eller reker i det hele tatt, men nå er jeg litt mer optimistisk

Her er bilde av en av de røde bie-barna....
[External Image]
Og en svart....jeg har sett 6 stk. av de i dag, men det er vel kanskje noen fler som gjemmer seg her og der.
[External Image]

Her er en av de gule rekene jeg har fått fra Kaja, de er bare helt fantastisk knallgule [External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend d Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap