Anders' akvarierom [NR. 1] (side 47)

Plussmedlem
Anbefaler også å prøve det Loffa nevner, det er lurt hvis du gidder å bruke litt mer tid. Men det er det da absolutt verdt, når du får en gjeng med små, søte Coryer!

En fin metode som har funket for meg er å ta eggene i eget akvarium (har brukt 98 liter og 54 liter). Har da lagt eggene i en håv som er grovmasket nok til at yngelen kommer seg ut gjennom maskene.
Plussmedlem
Fy søren, jeg lurer på om de "gjør det"! Det så mistenkelig ut som om Corydoras vittatus driver med lek og egglegging inne på akvarierommet!!!

Hehe, jeg skal ikke ta noen glede på forskudd, for jeg så ingenting sikkert, stod langt unna og så bare inn gjennom døra på akvarierommet, men en hunn svømte rundt med en hann etter seg, inspiserte planteblader, og det så ut som om hun kanskje hadde noe i bukfinnepungen... hvis de GJØR det her nå, da blir jeg gira! Jeg tror vel det blir første gang iallefall i Norge (skal ikke si noe helt sikkert). Den er drettet før, men tror ikke det er av mange... kanskje ikke mer enn èn?
Plussmedlem
Jeg har akkurat fått med med den vakreste T-posisjonen jeg har sett... den vakreste leken... ja, det er ikke noen tvil lenger;

Corydoras vittatus leker og legger egg!

Dette er utrolig gøy. Det var herlig å se hunnen inspisere blader med sammenklemte bukfinner. Utrolig artig at jeg har fått til egglegging på spiss-snutede Corydoras! Dette er nytt for meg, og det skal ikke være lett, sies det. Det er jo det som gjør det så ekstra morsomt.
Eggene må være utrolig små, da! Jeg så de vel knapt i hunnenes bukfinnepung. Men jeg har også hørt før at langsnuter gjerne har små egg, så...

Har lagt merke til at hannene er ekstra territorelle nå, faktisk. Artig, egentlig


Jaja, det var steg èn. Steg to; få opp yngel! Jeg håper virkelig jeg får opp en del, i det minste noen. Jeg vil utvide min egen gruppe, og gjerne spre denne arten litt
Grattis, Anders! ) Dette blir spennende å høre mer om! Forhåpentligvis er yngelen fra disse ikke spesielt sensitiv eller noe, så det går greit å fostre de opp!
Så spennende! Gratulerer
Plussmedlem
Takk dere, spørsmålet er liksom hva jeg skal gjøre nå, hehe Jeg hadde liksom ikke forventet at noe skulle skje NÅ, men hadde liksom et håp om at noe kanskje kunne skje etterhvert :p
Men, jeg lurer på å ta eggene jeg finner og ta de over i et eget akvarium (en 85 liter). Der er de ihvertfall trygge fra å bli spist!

Temperaturen i vannet eggene ble lagt er ca. 24 grader.
pH var vel omtrent 6,7 sist jeg sjekket for noen dager siden.

Eggene har jeg endelig funnet :p Virker som om de foretrekker sverdplanteblader her, selv om det kan være egg på andre steder også.
Hunnen (tror jeg bare har èn hunn igjen) virket til å finne et sted å legge eggene ganske kjapt. Eggene ble lagt ett og ett (ihvertfall de jeg har funnet).

Så, her kommer et bilde av et egg på en linjal for å bekrefte det hele Skal prøve å fotografere de i en T-posisjon også, men de ser ut til å gjøre disse T-posisjonene i det skjulte, typisk nok!

Eggene var ca. 1 mm.
[External Image]

Må si nok en gang at dette er utrolig gøy. Håper jeg kan registrere oppdrett på denne arten, altså at det vokser opp noen Håper også at de fortsetter å leke og legger masse mer egg!
Det virker som disse langsnutede Coryene ikke alltid tar hensyn til hva som er "riktig" sesong for første egglegging Hehe. Husker mine langsnutede C140 overrasket meg med første egglegging midt på sommeren, når det ellers i akvarierommet var eggtørke
Så gøy Anders ,gratulerer så masse.

Litt artig det egget der ,ser ut som et ansikt med 2 øyner og en liten lue på toppen
Plussmedlem
mona o
Det virker som disse langsnutede Coryene ikke alltid tar hensyn til hva som er "riktig" sesong for første egglegging :) Hehe. Husker mine langsnutede C140 overrasket meg med første egglegging midt på sommeren, når det ellers i akvarierommet var eggtørke :-)


Hehe, ja, det kan nok hende! De her har jo vist tendenser tidligere i sommer, men satt i gang nå, i en sommermåned Det finnes sikkert unntak når der gjelder tider for egglegging... kanskje? Det er ikke godt å si. Men når jeg tenker meg om, det høres jo rart ut, det også...

Jeg har heller ikke tatt noen vannbytte nå, det er en uke siden vannbytte i morgen. Det ble med kjølig vann, men så ikke noen store lekstendenser etter det, faktisk. Det er jo kjent for mange at det finnes Corydoras som ikke nødvendigvis liker kalde og hyppige vannbytter så godt, men nå aner jo ikke jeg om vittatus er en sånn art


Nå har jeg gjort et vannbytte i et akvarium noen av eggene skal "flytte" inn i Det blir en av 85 literne, den til høyre i midten.
Det blir veldig spennende å se om jeg klarer å få opp noen yngel. Kanskje jeg skulle bestilt en mikroorm-kultur...?

Sølvi; du har rett når jeg ser det! Hehe Egg med øyne og lue! :p
Plussmedlem
Har plukket noen egg og lagt i en håv i eget akvarium Håper denne metoden jeg har brukt før funker på disse her...

Ble ikke mange eggene da, men, jeg håper det blir fler, noe jeg tror det kan bli Det er sjans for at de legger flere, ja.
De er såpass små, de eggene her, at jeg har nok ikke funnet alle! De legger noen egg på stein også, og det er det mye av i 230 literen min!

Krysser fingrene! Jeg vil gjerne registrere oppdrett på disse en dag
Plussmedlem
Når jeg hadde lagt meg i går kveld fant jeg på noe lurt, hehe Jeg tenkte "hvorfor har jeg ikke bare satt opp 30 literen jeg har på hylla til eggene?"

Så nå gjorde jeg det. Det er jo mye bedre å ha dem der, i et lite akvarium med enkelt oppsett og bare et tynt lag med sand på bunnen. Så nå skal eggene få klekke der (hvis de klekker...) i stedet!
Jeg er ganske spent på hvordan det går. Eggene ser vel forsåvidt fine ut, da. Det som er så dumt er at jeg har så få, så jeg har liksom ingen å miste, for å si det sånn. Men, er det fler i 230 literen der de ble lagt, KAN de jo klekke og vokse opp der, da. Kan jo håpe
Det høres ut som en god løsning
Regner med du har et filter som du kan kickstarte og ha i det ?
Plussmedlem
Selvsagt, har flere filtere på lager, så det er kickstartet filter i akvariet
Plussmedlem
Corydoras vittatus-hannene vil leke i dag også, men gruppens hunne virker litt mer nektende i dag Men jeg ser ikke bort ifra at de kan legge noen egg nå i kveld, da. Det kan godt hende mine kjekke hanner klarer å overtale henne til en runde egglegging igjen

Skulle ønske jeg hadde fler hunner. Når jeg kjøpte disse tror jeg kjønnsfordelingen var 2 hunner og 6 hanner. Men den ene, feite og store hunnen døde brått fra meg en gang, så... jeg har bare en igjen. Håper jeg får noen hunner hvis det vokser opp yngel!

Jeg sier til hunnen min at "Life can be short... do it NOW!"
Bra hannene ikke gir seg med det første
Utrolig kult Anders ! Håper eggene dine klekker, jeg har ikke mer lykke med eggene mine, faktisk, har de ikke lakt noen på lenge heller... Vell vell, får håpe dette endrer seg snart ! Idag skal jeg jo flytte akvariene på denne reolen du ser på bildet
Akvariumboy.... er du Lillestrøm supporter?
Endelig en som forstår seg på gode lag. Har selv vært supporter av LSK siden 1977 sånn cirka. Hipp hipp nå går det bare en vei...... oppover

LOFFA

Lykke til med de få eggene du fikk Anders. For å si det slik er det bedre med ett egg enn ingen. Hvor mange fant du?
Plussmedlem
Takk, AkvariumBoy og LOFFA, jeg tror nok noen av de svært få eggene jeg har nå klekker Jeg har funnet ut at de bare er 5 i håven, men jeg hadde da fler...? Kanskje de kan befinne seg i 85 literen håven med eggene først var? :p Men kan ikke helt skjønne at noen kan ha falt ut, heller...

Og du, AkvariumBoy, reoler er en flott løsning for å få plass til mange fler akvarier enn man egentlig har plass til, hehe Jeg hadde aldri fått plass til 11-12 akvarier inne på mitt veldig lille akvarierom uten noen reoler, nei. En utrolig smart løsning
___________________________________

Og i dag er "de" i gang igjen Jeg ser T-posisjon etter T-posisjon, men ingen egg... jeg må bare si; fy for en merkelig art! Eller kanskje bare en merkelig hunn. Massevis av T-posisjonene de gjør ender jo i ingen egg! Hvordan er det mulig? Hæ? :p De gjennomfører en T-posisjon, og når de er ferdig, får ikke hunnen noen egg i bukfinnepungen. Unødvendige T-posisjoner driver fiskene mine med. Fomling. De gjør det jo så fort også, at de tar seg nok ikke god nok tid... ser ut som om kanskje hunnen "slipper taket"? Eller kanskje hannen hun hadde seg med da ikke dugde! Hun har gjerne samme hannen en stund, før en ny kommer inn i bildet.

Skjønner lite av det der, men, jeg har da noen befruktede egg, og håper jeg får fler i løpet av kvelden. Veldig gledelig er det iallefall å se at de er igang igjen!
Det hørest spennende ut Anders ! Selv ser jeg mine scalare'r ha det litt "morro" Men blir jo aldri noe ordentlige da... De er vell egentlig litt for unge :P
Vell, vell
Håper på å registrere oppdrett på dem jeg De er jo egentlig helt greie å få i lek, så det skal nok ikke bli så vanskelig :P
Plussmedlem
I går kom jeg hjem fra hyggelig hyttetur i helgen på fjellet. Og det første jeg så i 230 literen var egg Det var ikke mange, da, virker til å legge ganske få egg i gangen de her. Plukket vel 5-6 egg, tror jeg. Ligger til klekking i håv.

En annen gledelig ting er at jeg nå har sett yngel! Og jeg kan skrive under på at de ikke er store skapningene... at det går an at de sandkornene der har gjeller, hjerte, hjerne osv skjønner ikke jeg. Hehe De er virkelig små, såvidt man ser antydning til noe som beveger seg. Løftet på et eikeblad for å se om noen "var der", så det som sannsynlig at det kunne skjule seg yngel under det.
Jeg har gitt litt artemiaegg, men den så ut til å ikke ha orange mage. Kanskje eggene er for store for de krypene? Det skulle ikke forundre meg stort. Men de finner nok andre ting å spise på med en mosekladd og et innkjørt filter, da.

Det er uansett gledelig å ha funnet yngel! Håper så inderlig at de vokser opp! )
Lurer på en ting ? Hvis jeg putter en håv i karet, kan jeg la håven stå i karet med eggene oppi da ? Går det også ann å bruke føde karet jeg bruker noen ganger med guppy'ene mine?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap