Inger Annes akvarieprosjekt (side 48)

Hei Inger Anne
Jeg har sendt deg en email ang. de C. narcissus'ene, og jeg sendte til begge email-adr. du har gitt meg. Men husk at du må svare fra den som IKKE er hotmail-adresse, ettersom jeg ofte ikke mottar e-mail med "hotmail" i (epost-systemet sluker dem).
Etter at jeg gjorde genistreken å merke av på akvariet hvor lekkasjene befant seg, gjorde jeg et 4. forsøk på å få herligheten tett i morges. Denne gangen brukte jeg et annet merke akvariesilikon også, og ser det ut til at jeg endelig har fått det tett! Jeg skal dobbeltsjekke ved å fylle det helt opp i kveld (så får jeg også testet fugene på sidene). Hvis alt er i orden, tapper jeg ut alt igjen, og lar alt tørke skikkelig til i morgen. Så skal det flyttes på plass der det skal stå, og fylles med sand, vann, planter, røtter, eikeløv og monterbrochiser ENDELIG!
Krysser fingrene for at det holder denne gangen! Hva slags merke brukte du som virka?

Jeg gleder meg til å se bilder av "monstrene"
Det står DL Chemicals på den. Jeg kjøpte den for å tette et lekk akvarium i 1997, og den er fortsatt fin og myk, som om den skulle være ny, 10 1/2 år etter at jeg åpnet tuben! Det sier litt om kvaliteten! Akvariet jeg tettet den gangen, ble tett på første forsøk, og er fortsatt tett. Det er 63-literen min, som nå brukes som lekskar for coryene. Dessverre er tuben så liten, at det aldri var snakk om å bruke denne til å reparere akvariet. Men den fikset altså smålekkasjene som var
Jeg har nå fylt nesten helt opp, og det ser bra ut. Men så ekkelt når man fyller i. Det knaker i karet, og da tror jeg at hele greia skal bryte sammen... :lol:

Og etter å ha ventet en god stund, ser jeg nå at det er tett. Da blir det endelig flytting for monsterbrochiser og CW06 i morgen, evt. torsdag formiddag. Vi gleder oss alle sammen Jeg benytter forresten sjansen til å kjøre en runde Flubenol før jeg flytter dem. Da trenger jeg ikke å bruke så mye, samt at evt. larver som ligger i bunnlaget ikke blir med videre.
Septentrionalisene har også fått sin dose. Jeg lot med vilje de nye fiskene gå sammen med de jeg allerede har, og kjører avlusningen der. 1. fordi de trolig ikke har med seg så mye spennende lenger (det var lenge i butikken, uten tegn på sykdom). 2. fordi Flubenol er leksfremmende, og jeg har plassert dem i lekskaret. Etter Flubenolen, blir det også en runde med Esha Hexamita - jeg har gått over til å bruke denne i stedet for Esha 2000 når jeg avluser fisk. Hexamitaen tar det samme som 2000, men tar i tillegg hexamita. Og flagellater er en ting som coryer kan få. Esha-produkter virker også leksfremmende, så da bør de få igang ett eller annet. Det er lov å håpe på at det virker

Jeg gleder meg inderlig til endelig å kunne se fiskene mine, både CW06, som nå har levd noen uker i stampen, og monstrene mine. Men bilder blir det ikke før ting har roet seg og stresset ned. Og så skal jeg bare nyyyyte fiskene mine. Leeeenge.... Jeg er fortsatt i syvende himmel etter at jeg fikk slått kloa i dem, og jeg smiler og tripper litt hver gang jeg ser dem, selv om jeg kun ser dem fra oven. De er bare så utrolig herlige! *danser rundt på gulvet*

Jeg har tidligere sagt: Så mange vakre coryer, og så liten plass.
Jeg mener det fortsatt. Men jeg må nå også si:
Så mange vakre coryer, og så mange steder!
Jeg har coryer fordelt utover hele huset, og får trøbbel med å velge hvem jeg skal sette meg ned og nyte! Det er så utrolig mye deilig å nyte her! Hør på denne lista:

c. trilineatus, c. concolor, c. duplicareus, c. septentrionalis, c. sterbai, c-121, c-140, c. aeneus/schultzei, c. leopardus, b. splendens, og så de tre siste store: c. super-arcuatus, CW-06 og b. multiradiatus.

Det eneste som mangler for å komplettere samlingen min nå, er c. narcissus og c. haraldschultzi. Dessuten har jeg jo litt lyst på c. oiapoquensis, c. atropersonatus og c. reticulatus, men de kommer bak i ønskelista mi i forhold til de over. Dessuten var det en lekker en, som Mona hadde på ønskelista si: c. geryi. Men det blir nok laaaangt fram i tid. Før det skal jeg ha greid å ha oppdrett på alle mine coryer
Jeg glemte å nevne to av coryene på ønskelista: green laser og gold stripe. Lekkerbiskener! Det er mulig at jeg ender med å selge aeneusene/schultzeiene, og kjøper en gruppe av disse i stedet. Jeg kan ihvertfall ikke klage over at jeg ikke har hatt oppdrett på aeneusene Det kryr av yngel her, så jeg vil få problemer når andre coryer starter å leke. Hmmm... det burde forresten være til for sterbai-lek igjen snart. Jeg får forsøke å gi dem et vennlig dytt bak!
Da har monstrene endelig fått flytte inn i sitt nye hjem. Maken til avslappede fisk, skal man lete lenge etter. Det var ikke snakk om å gjemme seg, til tross for at de nettopp hadde blitt fanget og flyttet. Neida, de stilte seg opp akkurat ved glasset, hele gjengen, og lot meg villig vekk glo på dem. Jeg tok endel bilder akkurat med det samme, men kvaliteten stinker. Enjoy!
De er forresten akkurat så vanvittige mygglarvestøvsugere som ventet. Dere vil ikke tro det, uten å se det (men det har jeg ikke bilder av). Det er helt vilt å se på! De forsvinner inn i enorme mengder. Her er det ikke snakk om en og en mygglarve, men en drøss samtidig. De slurper dem i seg! Jeg vedder på at de hadde forsøkt seg på fingeren min, om det hadde smakt mygglarve av den.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tre til:
[External Image]

[External Image]

[External Image]
De to siste:
[External Image]

[External Image]
Noen virkelige skjønnheter er dem! Har det vært registert oppdrett på slike i Norge? Jeg syns dem ligner brochis splendens fælt, men de er litt mørkere? Elsker brochis splendens så det var intet negativt ment.
Jeg aner ikke om det er registrert oppdrett på dem i Norge. De er ganske like splendens (som jeg også har ), men det er flere ulikheter:
1. De er litt mørkere (som du helt riktig har observert)
2. De er større
3. De er høyere i forhold til lengden (det ser ut som om de har bråbremset, eller kræsjet i veggen. )
4. De har flere finnestråler i ryggfinnen. Det er derfor de har fått det latinske navnet multiradiatus
5. De er dyrere og vanskeligere å få tak i
Jeg greier ikke å se meg mett på de utrolige skjønnhetene mine. De er helt fantastiske. Og sammen med CW-06, er dette akvariet litt av et skue! Jeg har jo ikke fått studert mine CW-06 skikkelig før heller (men jeg må innrømme at de blir litt glemt pga. multiradiatusene). Alle (både brochiser og coryer) ser ut til å være i god form. I dag er coryene mer hjemmevante også, og langt mindre skvetne enn i går. De fikk nettopp en dugelig porsjon mygglarver, og da jeg kom med lykta for å se, var det de som våget å fyke rundt og gumle myggiser, ikke multiradiatusene.

Elin, multiradiatusene står med oppdrettsvalør gull i fiskebasen, så da har de nok vært drettet på tidligere. Men det gjør meg ingenting. Jeg kommer til å glede meg like fullt, om jeg skulle få det til en gang. Jeg synes jeg ser dem for meg i T-stillingen (og se hannen låse fast de enorme bartene til dama). Eller damene suse rundt med egg mellom finnene og mannfolk på slep. Jeg kan tenke meg at det må merkes når disse setter i gang! Og jeg som trodde at super-arcuatus var monsterstore! En av dem er forresten litt større enn de andre, og hun (det må være en hunn) er bare enorm! Jeg må glise bredt hver gang jeg ser på henne!

Men jeg ser jeg kommer til å slite alvorlig med filtreringen i dette karet. En sånn bøling med nesegrev krever sitt. Jeg må nok kjøpe meg et utvendig filter til dette før eller senere. Nå putrer det en Eheim Aquaball (drittfilter, jeg hater det), og en Fluval 2 (av alle ting - stjålet fra yngelkaret mitt for anledningen. Multiradiatusene kom på et ikke helt planlagt tidspunkt, verken økonomisk eller praktisk) der, og de går konstant tett. Det er ingen tvil om at det er noe underfiltrert der nå, og jeg ønsker meg en ny Fluval 4 til bursdagen min (som er om ikke så altfor lenge), evt. et lite utvendig filter. Jeg har et gavekort til en Buddy-butikk (jeg regner ihvertfall med at det går til alle butikkene i kjeden, og ikke bare der det er kjøpt), men det er ingen av dem i nærheten. Det betyr at jeg må inn til Oslo sentrum, og der er jeg aldri. Sist jeg var der var da jeg handlet julegaver, og før det må det ha vært nærmere et halvt år siden. Jeg har bare aldri noen ærender der.
Mine CW06 har gått til matstreik, Inger Anne. De har bare kuttet ut.
Jeg trodde de spiste, jeg, for de gjorde det helt i starten. Men så oppdaget jeg (ved å lette litt på eikeløvet) enorme mengder uspist mat. Jeg rensket opp skikkelig med slamsugeren, og dro ut neve etter neve med løv. Så ga jeg dem mygglarver rett før lyset gikk av, og la fòret på en bar flekk på sanden sånn at jeg skulle se om de spiste det.

Men nei Nå har jeg slamsugd ut uspist mat i flere dager. Jeg blir så bekymret De avviser alt.

Nå har ikke jeg gitt mine Flubenol-avlusning enda, for jeg trodde jo jeg skulle komme hjem med flere nye VF coryer i morgen. Jeg tenkte å ha de nye i samme kar, og for å slippe unna med kun EN dose Flubenol, så har jeg altså ventet (for å kunne gi alle det i en smekk).
Har forresten mistet en av dem, jeg også, men det var første uka.

Sjekket for nitritt i dag, var jo litt redd for det siden det åpenbart har ligget store mengder uspist mat (noe var til og med muggent) der. Men heldigvis var den lys limegul med et stikk av giftiggrønt. Altså null.
Huff, Mona. Det er ikke hyggelig når de ikke spiser. Jeg så heldigvis mine tygge mygglarver i kveld, så jeg vet at de får i seg mat (ellers ville jeg blitt nervøs nå). Mine har fått sin første Flubenol-kur, så det kan være der forskjellen ligger (riktignok bare to dager siden - jeg ventet også fordi jeg visste at det kom en bøling til med VF fisk). Og jeg har også gitt dem en runde med Esha Hexamita, som har blitt medisinen jeg nå kjører avlusning med, i stedet for Esha 2000. Den er litt dyrere, men tar også flagellater.
Så har jeg nok en gang fått bevist at heverteffekten fungerer. Men til en avveksling, kom faktisk ikke vannet ut på gulvet, men i badekaret og vasken. Jeg har nylig fått byttet krandelen til In&Out-en min, fordi skrugjengene hadde røket på den gamle. Den nye delen er litt annerledes utformet, og det er ting ved den jeg ikke er helt fornøyd med (pluss noen ting som er bedre enn på den gamle). En av tingene er at den spruter en del vann utover vasken, veggen og gulvet når jeg bruker den. En annen ting er at den er fryktelig vanskelig å skru av springen igjen. Disse to tingene kombinert førte til mange stygge ord nettopp. Jeg holdt på med vannskifte i 325-literen min, og da jeg skulle snu vannstrømmen inn i akvariet igjen, så jeg at det sprutet noe vanvittig utover vasken min...igjen! På den gamle dingsen, var det ofte at en del skrudde seg av av seg selv, og jeg tenkte det kunne være noe av det samme. Så jeg bestemte meg for å ta In&Out-en av springen for å sjekke. Og som det har skjedd flere ganger nå: den metalldelen som sitter på krana ble med ut. Ånei, ikke igjen! Jeg forsøkte å skru metalldelen av plastdelen, etter at den var blitt med ut. Niks! Den satt bom fast. Jeg forsøkte å holde med T-skjorta mi imellom. Bare glem det! Vel, da får jeg vente til temperaturen kommer tilbake til litt mer normal, og se om det hjelper (hadde forresten forsøkt med kaldtvann også). Jeg la enden av hele dritten i badekaret, og gikk for å bannes litt mer over PC-en (som også hadde alvorlige problemer akkurat da). Etter en stund gikk jeg tilbake, og da så jeg det rant frisk med vann ned i badekaret. Oooops! Noen hadde ikke skrudd igjen krana i akvarieenden av slangen. Det endte forresten med at jeg måtte lete lenge og vel i verktøyskrinet mitt, og finne en rørtang (utrolig nok har jeg det også). Og etter å ha bannet lenge og vel over rørtanga, som jeg ikke skjønte så veldig mye av hvordan få til å fungere normalt, fikk jeg endelig løsnet metalldingsen, og satt den på plass på krana igjen. Og innen den tid, var det forsvunnet mye vann ut av 325-literen min. Faktisk kan jeg ikke huske at det har vært så lav vannstand i akvariet siden jeg satte det igang i fjor. Men jeg får trøste meg med at discusene ihvertfall fikk et dugelig vannskifte i dag, og at vannet ikke havnet på gulvet, slik det bruker å gjøre.
I dag fant jeg det jeg ikke ville finne: en av multiradiatusene liggende på ryggen. Den er fortsatt i live, men synger garantert på siste verset. Jeg har pelma oppi Esha Hexamita, og håper selvsagt det beste, men ser at fisken så langt ikke har blitt friskere, tvert imot. Den greier ikke å holde vertikalen, men har blitt en side- og ryggsvømmer. Det snodige er at det ikke er andre symptomer på sykdom. Fisken ser forøvrig kjempesunn ut, rent bortsett fra at den altså er døende Jeg burde egentlig ha tenkt på å ta et vannskifte før jeg putta oppi medisin, men jeg får heller etterfylle igjen. Argh! Jeg vil jo ikke miste en eneste av disse skjønnhetene. Men de har tross alt hatt det ganske tøft i det siste, med flere flyttinger, og altfor liten plass en (kort) periode.
Etter en kort tids tvil, har jeg nå fått bekreftet at septentrionalisene er akkurat det. Jeg fant ut at septentrionalis skal ha en bart mer enn de fleste andre coryer, og jeg greide ikke å finne den, uansett hvor mye jeg kikket. Jeg visste den skulle være liten, men jeg greide ikke å finne den uansett. Nå har den blitt identifisert fra "høyeste hold", så da slipper jeg å gruble på det, lenger.

Jeg oppdaget akkurat nå at den syke brochisen nok ikke greide det, nei. Men nå fant jeg endelig et symptom, innsunkne øyne. Jeg vet jeg har lest om denne sykdommen et eller annet sted, og mistet faktisk også en super-arcuatus til denne dritten tidligere. Men når jeg vet litt mer, er sjansene større for at det blir med denne ene fisken, selv om jeg veldig, veldig gjerne skulle ha beholdt den også. Jeg elsker de nye monstrene så utrolig høyt!

Argh! Jeg glemte et vannbytte jeg holder på med. Den nye trenden nå er at jeg glemmer at jeg tapper vann ut av akvarier. Og nå var akvariet helt nedtappet! En viss kulefisk får visst 100 % vannbytte i kveld. Nå ligger det en grinete palembangensis på bunnen og glor på meg. Hun var ikke overbegeistret over at vannet forsvant. Jeg blir nødt til å tappe gradvis tilbake også, og ikke gi henne fullstendig sjokk. Å bytte 100 % når man ikke mellomlagrer vann kan bety trøbbel, pga. temperaturforskjeller og forskjeller i vannkvaliteten, så det er derfor jeg tapper gradvis tilbake. Hun fikk beholde en liten skvett vann i bunnen, og jeg vil gi henne den sjansen at den lille skvetten med vann gradvis blandes ut med nytt og friskt.
Noe sier meg at det er palettbarn på gang igjen. En av ancistrusene fikk grisebank av palettfruen nettopp, og så ble den jaget rundt i akvariet i full fart. En sånn aggresjon ser jeg bare når det er barn i akvariet.

Og til min store overraskelse så jeg Flode, plecoen min ta en runde på algejakt. Etter at han ble så stor som han er (over 20 cm), og ikke minst etter at han flyttet inn i discuskaret, har han vært en latsabb. Det er vanskelig å få algeetere som har fått smaken på discusmat, til å tenke på alger igjen. Vel, det er nok en grunn til at jeg aldri ser alger nedi der. Noen må jo spise dem.
Jeg tok en grundig studie av mine CW-06 i kveld, for å forsikre meg om at de spiser. Det må de gjøre, for de var fine og runde etter fôringstid. Ingen tvil om at det var mat i magene. Jeg har dessverre ikke lysarmatur eller dekkglass til dette akvariet (hvorfor i alle dager tenkte jeg ikke på dekkglass da jeg bestilte glass til å reparere det?), så det blir å studere dem i halvmørke om kvelden. De stakkars coryene har blitt veldig overgått av de flotte multiradiatusene, så de har blitt litt glemt av meg. Men i kveld så jeg hvor utrolig vakre de er. Jeg finner dem penere enn super-arcuatusene. Og de har en utrolig artig kroppsform. De minner meg nemlig veldig om en strektegning av en fisk: de to buene som krysser hverandre. Både overdelen og underdelen av fisken er perfekt buet, og i halvmørket ser det utrolig flott ut. Det hjelper sikkert på med den sorte stripen som følger ryggen fra øyet og ut i den nederste delen av halen. Nå blir jeg sikkert lurt litt av halvmørket når det gjelder formen, men de er virkelig flotte. Jeg har forsøkt å finne kjønnsfordelingen på fiskene, men kjenner dem ikke godt nok ennå til å se forskjell. Det samme gjelder multiradiatusene (med unntak av den digre dundra, hun er så stor at det ikke er tvil). De er liksom så digre uansett, at jeg ville gjettet på at de var hunner, hele gjengen Jeg må nok fôre opp fiskene enda litt bedre (selv om multiradiatusene ikke akkurat er utsultede ) før jeg greier å se noen forskjell. Jeg har ikke et godt nok trenet coryøye ennå.
Nei, nå har det vært eggtørke lenge nok her i huset. Det eneste som har skjedd på barnefronten, er at bikkja har fått liksomvalper (jeg lurer på hvor mye man kan selge fantasifostre for ). Men selv det er i ferd med å gå over. Hun er tilbake til normalen nå, selv om hun fortsatt har melk til valpene som ikke er der. Det er på tide å aktivt forsøke å få coryene til å sette igang med noe. For det første har jeg oppdaget at super-arcuatusene er sprengfulle av egg. Men jeg har aldri før forsøkt å trigge coryer som er vanskelige å få igang, så dette kan bli spennende. Kaldtvannsbytte har ikke gjort susen, så her må sterkere saker til. Etter å ha innhentet litt råd, har jeg nå redusert vannstanden og fôrtilgangen, og skal la det stå sånn noen dager. Deretter skal jeg fylle helt opp med kaldtvann, samt senke PH, og gi dem alt hva hjertet måtte drømme om av godis. Så får vi se om det får dem til å tenke amorøse tanker.

Septentrionalisene har ikke fått skikkelig kaldtvannsbytte ennå, så jeg skal teste det først. Jeg bare gruer meg litt, fordi jeg er litt redd for at yngelen som bor der, ikke skal tåle det. Jeg har fått beroligende svar fra andre corymennesker, at de skal tåle det i den alderen de er nå, men jeg er litt nervøs likevel.

I tillegg har jeg bestemt meg for at coryyngelen skal få flytte inn i yngelkaret i dag. Jeg må bare sette opp litt blåsvamp først, så de ikke fyker inn i pumpa. Deretter et lite vannbytte, før de slipper ut i den "store" verden (som forsåvidt er knøttliten, men større enn isbokser, ihvertfall).
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap