Tante Astrid´s undervannsverden (side 48)

Se der ja, jeg har klart å plukke en hunn og en hann til deg Jeg synes også det er en forskjell på kroppsform og finne på de to. Spennende å se om det blir noe lek på de to
Jo, du var flink som greide å plukke en av hvert kjønn, men den vi trodde var hunn er den som nå viser seg å være hann og omvendt. Litt flaks må man ha ;D

Nå har jeg også fått ledig 35-literen om det skulle dukke opp noen klovner i listene. Det ser ut til at jeg får begynt med møbelet om en ukes tid også så da regner jeg med å få 60-literen i løpet av neste måned ihvertfall. Utrolig frustrerende å sitte og se på et tomt kar.

Hvordan går det med deg, liverbird? Har du fått alt du ventet på til storkaret og har vår alles Keiko det litt bedre?
Litt flaks må vi ha også
Vi har fått ny fiskeliste nå, men det er vel ikke vits å se etter klovnkilli og friste deg i tilfelle den ikke står neste uke.

Jeg har fått skuffene til bordet nå, så det er komplett. Men jeg mangler fortsatt blålyset mitt. Hvis alt er som det skal være kommer det neste uke, men det store spørsmålet er om det er helt. Jeg fikk også 8 nye fisker i går, labeotropheus trewavasae, de stortrives

Keiko er i samme form, men spiser stort ved hvert måltid, så jeg lar det bare gå så lenge det ikke er tegn til noe annet. Jeg ser at Keiko viser litt mer av seg selv om kvelden, stripene kommer litt mer fram, men det er vel vanlig..?

Gleder meg til å se 60 literen når den kommer opp
Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har stor tro på at han kommer seg igjen. Ønsketenking eller ikke så er det jo et pluss at han spiser og begynner å få noe av stripene tilbake. Er optimist.

Jeg får gratulere med nye fisk også. Måtte inn og kikke litt på arten i basen. Veldig slank fisk med en søt nese disse her. Hvordan løser du fôrproblematikken med disse siden de er rent herbivore og går sammen med de andre fiskene dine?

Det er godt at du skjermer meg fra skuffelser Irriterende at klovnene bare står annenhver uke da!
jeg er også optimist så lenge du er det Får håpe han kommer seg etter hvert..

jeg har laget en egen rekemiks som jeg har tenkt å fore med. Spinat, brokkoli, erter osv... i tillegg har jeg fått ønskede alger på glass, planter og steiner i akvariet som de kan gnafse på.. Jeg har sett på disse ganske lenge, og har vurdert fram og tilbake om jeg skulle velge disse. Jeg ville ha noe som ikke er likt det jeg har fra før. Nesene på de er bare kjempesøte

Skal holde deg oppdatert om det kommer noen klovnkilli på lista neste uke
Takk, setter stor pris på det
Det er veldig lite å skrive om fra akvariene for tiden. Fiskene er friske og alt fungerer fint mht til vannverdier som jeg har strevd litt med tidligere. Litt natron har sørget for det. Stjernedanioene flørter hele tiden, mens resten av artene ikke har antydning til tendenser engang. Alt ved det normale altså.

Kjøkkenvifta er nå endelig kommet på plass så nå er det ingen unnskylding for ikke å komme i gang med 60 literen. Blir vel til at jeg starter med møbelet i løpet av neste uke. Ellers så har formen vært litt bedre så jeg har hatt mulighet til å være litt sosial i det siste og da blir det mindre tid her inne. Selv om jeg trives med å sitte på nettet så er det veldig godt å få anledning til å delta i den "virkelige" verden også
Jeg kommer nå med en liten unnskylding for å ha vært så lite sosial og ikke besøkt de personlige trådene jeg pleier å stikke innom. Sorry, alle sammen, men tiden, og energien, strekker ikke til for tiden. Har vært en del å ta tak i på det personlige plan og denne helgen er jeg faktisk, for første gang på mange år, på dansekurs! Både jeg og samboeren min elsker å danse, men jeg har vært altfor syk i lang tid. Nå var jeg såpass bra at jeg torde å melde meg på og jeg har i dag danset heftig argentinsk tango. På'n igjen i morgen. Håper jeg ikke blir altfor dårlig etter dette siden jeg har planer med "afrika" neste uke. Uansett så er det verdt det! Så morsomt å danse altså

Lurer på om jeg bør skrive i akvaholikertråden;
..... når du får mer dårlig samvittighet for at du ikke har vært inne den siste uka og skrevet i de personlige trådene du jevnlig besøker på AF, enn av at du ikke har besøkt mora de på to måneder
Det går opp og ned for oss alle, så du trenger ikke å ha dårlig samvittighet (men jeg vet at det er sånt man bare ikke kan skru av, selv om man vet at man ikke trenger å ha dårlig samvittighet. Samvittighet kan være noe dritt av og til) - særlig ikke når man faktisk i tillegg sliter med sykdom, slik du gjør.

Jeg kan forresten muntre deg opp med at lotusen ser ut til å trives. Den har allerede sendt et blad opp til overflaten. Det føles litt bittert å være nødt til å knipe det av, men jeg vet jo at det er til det beste. Jeg må bare manne meg opp først...
Så bra at de kommer seg selv om de var så små! Ikke morsomt å knipe, nei, men det er eneste utveien om man vil beholde undervannsformen. Den vil komme med flyteblad senere også så egentlig er det ingen grunn til å være så forsiktig. Jeg ble lei av alle flytebladene i asia-karet. Det ble veldig mørkt og det var ikke et eneste undervannsblad igjen. Knep derfor alt som var av blader for en ukes tid siden og nå har den allerede kommet med tre nye undervannsblad. Veldig villig plante kan man si

Nytt ordtak for anledningen:
Bedre å ha litt dårlig samvittighet enn å være helt samvittighetsløs
Så gøy med dansekurs Håper det betyr at formen er på bedringens vei! Skulle du trenge en liten oppmuntring så må du ta turen innom siden min og titte på bildene av lille Sara. Fikk meg kattunge onsdag. Selvsagt opphevet til verdens åttende underverk Skal legge inn et par ferske bilder nå Hyggelig å se deg her igjen!!
Kattungen var bare helt nydelig, men må bare innrømme at jeg liker de bedre når de begynner å bli voksne og får sine særegenheter og en helt egen personlighet. Har alltid foretrukket voksne dyr av alle slag. Som små er de søte, men det er først når de er voksne at jeg føler at jeg blir skikkelig kjent med de.

Dessverre så ser det ut til at dansinga har tatt helt knekken på meg denne gangen så jeg er bare en snartur innom i dag. Regn med lite aktivitet på meg en stund fremover. Må nok betale for moroa nå noen uker. Regner med å komme sterkere tilbake etterhvert
så synd da, men håper dansinga var verdt det
De er helt klart søtest som små, men ingen tvil om at det er spennende å se personligheten utvikle seg.

Så synd med formen din. Masse god bedring!!! Håper du kommer deg snart.
Du får ha god bedring, blir litt tomt her når du er syk.
Det spørs om alle gode ønskene fra dere om god bedring har hjulpet for etter to sovedager så føler jeg meg ikke så verst Takk alle sammen!

Aller først må jeg komme med en rettelse når det gjelder oppsettet av asia-karet. Var ute og handlet inn til bakgrunnen på det som nå skal settes opp og det viser seg at jeg har tatt grundig feil. Det er nemlig ikke lerretsark jeg har brukt i 125 literen, men akvarellark. Det er på 180 literen jeg har brukt lerretsark. Panneklask og hoderisting! Vel, får håpe ikke altfor mange har kopiert meg og fått problemer. Det skal kunne gå an å bruke begge deler.

Ellers så er alt bare fryd og gammen i karene, men jeg har nå oppdaget en annen tabbe jeg har gjort. Da jeg startet opp 180 literen så ble det kjøpt med en Fluval 204, men etter kort tid så ble denne byttet ut med en 304. Det virket som om slangefesteaanordningen var lik på begge så jeg beholdt slangene og byttet bare ut selve bøtten. Da jeg satte opp 125 literen så ble denne gamle bøtten fra Fluval 204 og de ubrukte slangene fra 304 satt opp der. Nå viser det seg at slangene til 304 er litt tykkere enn 204 så filtrene har kjørt i lange tider med feil slangedimensjon. Antagelig er det en medvirkende årsak til at jeg har hatt problemer med at slangene til 304 har gått tett veldig fort. Må se å få byttet om på de. Håper bare at lengden passer. Hvis ikke må jeg vel bare få kjøpt nye.

Det er jo bare deilig når man finner ut grunnen til at ting er feil, for da kan man få fikset det, istedetfor å måtte klø seg i hodet og forbanne seg over dritten som ikke funker
Det er utrolig godt at du er bedre, er så koselig å lese postene dine vettu.
Hyggelig å ha deg tilbake og enda hyggeligere at formen er bedre
Blir rørt når jeg leser slikt. Når man lever litt i et vakuum til hverdags så er det så godt å høre at det finnes mennesker der ute i verden som legger merke til at man eksisterer. Hadde det ikke vært for det positive som skjer mellom mennesker som ser, og verdsetter, hverandres egenskaper og erfaringer så hadde livet vært temmelig ensomt. Er veldig glad for at jeg fant forumet. Det at jeg kan være sosial her inne og til og med være til hjelp for andre enkelte ganger, har vært en livbøye etter at jeg ble syk. Det er veldig lett å bli deprimert når man ikke lenger føler at man er til nytte for noen. En stor takk til dere alle sammen

Er visst i det filosofiske hjørnet i dag, men nå over til noe helt annet. Jeg har nemlig fått flyttet ut alt som sto i møbelet og er nå virkelig i gang med prosjekt 'Afrika'. Har også kjøpt inn resten av plantene som skal oppi så nå mangler det bare nytt dekkglass og et termometer så er alt klart til oppsett. Dessverre så virker det som om det kan bli problemer med å få tak i fiskene med det første. Tenkte jeg måtte begynne letingen allerede og eventuelt putte de i 35 literen til 60 literen er innkjørt, men de har ikke vært på listene på en stund. En snill ansatt på butikken har på eget initiativ sendt en mail til Imazo for å høre om det er mulig å få tak i de nå eller om jeg må regne med å vente år og dag før de dukker opp igjen. Takk Liverbird

Når jeg bare har fått på plass bordet så skal jeg få startet opp en egen tråd for oppsettet av 'Afrika*.

Av en eller annen grunn så har jeg vært nødt til å øke doseringen av gjødsel i karene fra 1/4 av anbefalt dosering til 1/2. Jeg lurer på om det er fordi at jeg har sluttet med TetraCrypto i bunnlaget. Hadde jo en mistanke om at disse "lekket" litt til vannet og skiftet derfor til JBL's kuler. Oppdaget nå at plantene hadde antydning til tegn på næringsmangel (lyse, hullete og små blad) så nå har jeg økt dosen og får se om det bedrer seg. Det er ikke store skader på plantene, men en liten advarsel om at alt ikke er som det skal være.

Om det er noen som savner bilder fra karene så må jeg bare si at de ser ut slik som på de siste bildene. Det er liksom ingen vits i å poste nye. Ingen store endringer altså og jeg er storfornøyd. Var akkurat slike oppsett jeg ønsket meg og som også holder seg stabile i formen uten at jeg behøver å trimme planter til stadighet
Hei astrid :-)
Bifaller det andre har sagt her, og i samme slengen er det godt å høre at du er på bedringens vei.

Tror ikke denne bakgrunns-"glippen" er noen stor sak altså, så ikke tenk på det!

Får da håpe at du klarer å få tak på de flotte fiskene også. Synd det er så ustabil levering, på lista den ene uka, og så går det ukesvis (eller måneder?) til neste gang
Gleder meg til å se oppsettet!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap