Sølvi sine coryer og litt til :) (side 48)

Takk skal du ha Sirra , er ltt kry da
I dag har de første orange laser-eggene begynt å klekke. Disse er i foreldrekaret som står i stuen og dermed har den høyeste temperaturen. Så et par små yngel pile inn i mosen

Ja utrolig fart på disse små. Piler frem og tilbake.
Lurer på om noen har klekket i foreldrekaret til meg også. Mange gjemmeplasser så jeg får studere litt nøye.
He he ja det mangler ikke få fart der i gården

Regner med du har noen småttiser i foreldrekaret også ja ,det pleier å dukke opp noen etterhvert
Akavari
gratulerer med et vel fortjent diplom
Ja, skjønner godt du er kry, det hadde jeg også vært. Stolt som en hane. Eller høne.
Takk,takk Malla

Ser det har klekket endel egg til i dag og, men siden de går i forskjellige innkjørte kar ,så ser jeg vel ikke noe til yngel på en stund
Det er bakdelen med å ikke ha de i bbt ,en har ikke samme kontrollen på de. Men da blir det jo ekstra spennende å følge med omNår det dukket opp noe småttiser snart.
Har fordelt eggene i 4 forskjellige kar for å se hva som fungerer best, så det blir et lite eksperiment fra min side
Knipset noe bilder av Weitzmaniene i går men de ble ikke så veldig skarpe dessverre. Solen skinte så fint inn i karet og ga de en spesiell glans men dette vises ikke så godt på bildet.
Men dette synes jeg var så herlig ,se på det blikket ,at jeg legger det ut likevel.
[External Image]
Hei Sølvi. Jannicke her, har en gledelig nyhet til deg men som også krever litt hjelp i form av svar fra deg
Lazerene jeg kjøpte av deg har lagt egg!!
Vi så det i går, fire små egg på ruten. Hva bør vi gjøre med disse? Må vi ta de ut av karet eller klarer de seg oppi der?
Hvordan går du frem? Det går noen lykte tetra sammen med de, bør disse flyttes over i ett annet kar tror du?

Og hvordan ser du at lazerene leker? Hvordan legger de egg hos deg? på planter eller andre steder ( tillfelle det er egg flere steder oppi der ) Når på døgnet legger de egg vanligvis?

Ble mange spørsmål men vil gjerne gjøre ting riktig.

Jannicke
Å så kjekk da Jannicke

Mine legger stort sett eggene under planteblader ,så du får sjekke disse nøye . Ellers så ser det ut til at de legger egg tidlig om morgene ,mine har lurt meg de siste gangene sånn at jeg ikke var klar over at de har lagt egg.

Lek ser du når de fyker i full fart opp og ned ,frem og tilbake i karet og når hunnen har bestemt seg for hvilken han hun vil ha så inntar de T-stilling og hun suger melken i fra hannen .Videre ligger de stille en stund og så kommer eggene ut og hun har de mellom de bakre bukfinnene sine .Deretter er hun på jakt etter et sted å legge eggene fra seg på.
Er ikke så god til å forklare dette da men dettte finner du mye bedre beskrivelse på her på forumet ,bl.annet i Mona O sine sider/artikkel med bilder og det hele

Hva dere skal gjøre med de er egentlig opp til dere hvor mye dere vil gjøre ut av det.
Noen foretrekker å ha de i et eget kar (plastboks) uten innredning og hvor det skiftes vann en til to ganger om dagen med skikkelig rengjøring hver gang.. Dette finner du også mye info om i Mona O sine sider. God reklame for deg Mona

Selv prøver jeg å få til oppdrett i innkjørte kar ,gjerne sammen med foreldrene .

Så hvis du vil prøve det så må du ta ut tetraene ,gjerne ta eggene over i et fødekar /de av netting og la de være der til de klekker pluss et par dager til sånn at de har mistet eggsekken sin og blir litt mer aktive. Da har de større mulighet til å overleve sammen med foreldrene.
Eller dere kan bare la eggene være og se hva som skjer ,har fått yngel til å vokse opp sammen med de tidligere .

Ønsker dere lykke tilmed egg og yngel ,blir jo bestemor jeg da

Glemte å si at det er en fordel å ha en god dott med mose i karet så de kan finne litt mat i samt gjemme seg i .Ha gjerne noe eikeblad i og om du har,disse er også fine gjemmesteder.
Hei, takk for svar, får sjekke ut sidene til Mona og.
Jeg får høre med Jørgen hva vi skal gjøre og få han til å se etter flere egg.
Skal holde deg oppdatert på utviklingen
Det høres bra ut ,gleder meg til å høre mer
Hvis du søker på Weitzmani så får du opp artikkel av Mona om disse og flotte bilder av lek og egglegging
Sølvi Gullaksen
Hvis du søker på Weitzmani så får du opp artikkel av Mona om disse og flotte bilder av lek og egglegging :)

Kan jo linke til et par av artiklene her
Denne viser bare bilder og litt tekst om hvordan leken hos Corydoras foregår.
Her er artikkelen om Corydoras weitzmani, med diverse info om arten pluss en del bilder. Inkl en serie bilder av leken.
Hei, tusen takk for hjelpen, skal fin lese artiklene på lenkene du har lagt ved.

Dette blir spennende, håper det kommer flere egg. fire var jo ikke så mange.
Mulig de ligger få første gang?
Takk skal du ha Mona ,er ikke så flink til å legge ved sånne linker.
Bladde gjennom endel bilder i dag og fant dette. Er det rart jeg har lyst på nye Adolfoier?[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap