- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 48)
Tropheus tråd (side 48)
Huff ja, ser frem til å få 4 til 6 grader snart, men så stiger temperaturen fort til 8 10 grader i slutten av uka..Fotsoppen trives og ungen får testet at Helly Hansen. Snart kan vi pakke bort de tykkeste ullklærne, og ta frem sommerullklærne og sommerboblejakken.2neliseNå må bare vi troffe eiere som bor sørpå sørge for å kjøle ned troffene våre. Her jeg bor er det nå så varmt ute at jeg orker ikke sitte ute i sola mer, jeg er mettet på sol for i dag, puh.
Postet 30.05.09 kl 19:01
Postet 30.05.09 kl 19:19
Her skjer det definitivt ting asså..
Etter vannbytte idag tror jeg at jeg fant igjen den tyggende troffedama PLUSS ei til. Skikkelig moro. Det som er enda bedre er at en av mine VF hesteneser tygger. Hun er såå søt atte..hehe..
Temperaturen holder seg rundt 25 grader i karene og vi lufter godt i huset. Håper jeg slippe unna med det værste.
Når det kommer til mine chalinochromis sp. "ndobhoi" har jeg en liten case. En har død og en annen er på vei inn i døden da den nekter å spise. Vil rett og slett ikke ta til seg næring. Har prøvd og fange den inn, men den er kjapp til og være på dødens rand. Selv om det skjærer meg litt i hjertet at jeg ikke får den ut vil jeg ikke drive for mye oppi der fordi det stresser troffene og jeg ønsker virkelig ikke det.
De andre fire er skikkelig i godform og har lagt på seg bra. De to største hannene hadde en virkelig heftig slosskamp idag og jeg må si at de sloss dobbelt så "stygt" som kasakalawene. Det som startet med litt uskyldig munnhuggeri endte med at den ene regelrett kastet den andre på rygg i sanden. Bare flippet den over. Kent sa at det kunne bli problemer mellom hannene, men håper de finner hvert sitt territorium. Tror det er på høy tid og sette ned terracotapottene.
Moro at de kommer i puberteten her så kanskje det blir noen yngler etterhvert.
Etter vannbytte idag tror jeg at jeg fant igjen den tyggende troffedama PLUSS ei til. Skikkelig moro. Det som er enda bedre er at en av mine VF hesteneser tygger. Hun er såå søt atte..hehe..
Temperaturen holder seg rundt 25 grader i karene og vi lufter godt i huset. Håper jeg slippe unna med det værste.
Når det kommer til mine chalinochromis sp. "ndobhoi" har jeg en liten case. En har død og en annen er på vei inn i døden da den nekter å spise. Vil rett og slett ikke ta til seg næring. Har prøvd og fange den inn, men den er kjapp til og være på dødens rand. Selv om det skjærer meg litt i hjertet at jeg ikke får den ut vil jeg ikke drive for mye oppi der fordi det stresser troffene og jeg ønsker virkelig ikke det.
De andre fire er skikkelig i godform og har lagt på seg bra. De to største hannene hadde en virkelig heftig slosskamp idag og jeg må si at de sloss dobbelt så "stygt" som kasakalawene. Det som startet med litt uskyldig munnhuggeri endte med at den ene regelrett kastet den andre på rygg i sanden. Bare flippet den over. Kent sa at det kunne bli problemer mellom hannene, men håper de finner hvert sitt territorium. Tror det er på høy tid og sette ned terracotapottene.
Moro at de kommer i puberteten her så kanskje det blir noen yngler etterhvert.
Postet 31.05.09 kl 00:15
Huff ja, ser frem til å få 4 til 6 grader snart, men så stiger temperaturen fort til 8 10 grader i slutten av uka..Fotsoppen trives og ungen får testet at Helly Hansen. Snart kan vi pakke bort de tykkeste ullklærne, og ta frem sommerullklærne og sommerboblejakken.Nils Vollstad[QUOTE=2nelise]Nå må bare vi troffe eiere som bor sørpå sørge for å kjøle ned troffene våre. Her jeg bor er det nå så varmt ute at jeg orker ikke sitte ute i sola mer, jeg er mettet på sol for i dag, puh.
Jepp Nils, "been there - done that". Det sies at det er derfor en nordlending IKKE skal dra en tur sørover på våren. En blir bare deprimert når en kommer hjem igjen. Har selv opplevd å dra til svigers i Oslo i mai og ungene fikk sitte å leke i sandkassa barføtter, hvor de faktisk ikke var kommet seg ut av vinterdressen hjemme. Og så lander vi i Tromsø til 5 grader og regn. "hallo". Denne tiden av året er det størst forskjell på nord og sør. Men hekk, bare frys ned et par flasker du og ha på lur du. Plutselig så legger høytrykket seg over kola halvøya og dokker sitter med samme varmen som vi gjør nå
Har nettopp lagt isflasker i akvariene, tør ikke mere nå. Tempen inne begynner å stige selv om alt som kan stå åpent står åpent. Tar ingen sjanser her jeg nei. Er 28 grader i stua og dører, vinduer etc. står åpent. Så det var vel på tide med isflaskene.
Igjen retter jeg en stor takk til Vibeke for tipset - totalt genialt!
Postet 31.05.09 kl 14:21
Endret: 31.05.09 kl 14:34
Postet 31.05.09 kl 21:18
Da er det på tide med en aldri så liten statusoppdatering fra heimen.
Det har vært en relativt kald dag idag og dermed ingen problemer med akvariene. Hestenese dama og troffe damene tygger fremdeles. Utrolig moro.
Når det kommer til C. sp "ndobhoi"`en som var så tynn og skranten fikk jeg fanget inn denne for to dager siden og isteden for og ta livet av den fikk den bo midlertidig i 180 liter`n med fem ornatuser, en ocellatus og en synodontis. Dette ser ut til og hjelpe. Den har begynt og spise og det ser ut til at den legger på seg. Trolig har den blitt altfor mobbet av de andre og dermed sluttet og spise.
Den litt sørgelige nyheten er at en av troffe hannene har dødd. Den satt dødende under en stein og det var ingen mulighet for at den kunne reddes. Den var skambitt på alle finner og på siden av kroppen.
Jeg tror det er litt for mange hanner, men vet ikke hvor mange.
Uansett er roen tilbake i karet.
Det har vært en relativt kald dag idag og dermed ingen problemer med akvariene. Hestenese dama og troffe damene tygger fremdeles. Utrolig moro.
Når det kommer til C. sp "ndobhoi"`en som var så tynn og skranten fikk jeg fanget inn denne for to dager siden og isteden for og ta livet av den fikk den bo midlertidig i 180 liter`n med fem ornatuser, en ocellatus og en synodontis. Dette ser ut til og hjelpe. Den har begynt og spise og det ser ut til at den legger på seg. Trolig har den blitt altfor mobbet av de andre og dermed sluttet og spise.
Den litt sørgelige nyheten er at en av troffe hannene har dødd. Den satt dødende under en stein og det var ingen mulighet for at den kunne reddes. Den var skambitt på alle finner og på siden av kroppen.
Jeg tror det er litt for mange hanner, men vet ikke hvor mange.
Uansett er roen tilbake i karet.
Postet 02.06.09 kl 22:46
Hei folkens, det har vært stille lenge på tråden nå. Status hos meg: pga tidspress må jeg trappe ned hobbyen og skal derfor selge dubbe og bright red gruppene. Hvis noen vet om noen som ønsker seg troffer så la jungeltelegrafen gå.... Jeg har lagt ut annonse på de. Jeg kommer til å selge 660 literen også, men må få solgt fiskene først.
Nkondene skal jeg imidlertid satse på å beholde.
Nkondene skal jeg imidlertid satse på å beholde.
Postet 15.06.09 kl 11:07
Endret: 15.06.09 kl 11:08
Postet 15.06.09 kl 16:11
Postet 17.06.09 kl 09:53
Postet 17.06.09 kl 14:21
Postet 17.06.09 kl 15:02
Postet 17.06.09 kl 15:10
Evolutiondet er lov å angre og ombestemme seg, men det er jo lov og bytte ut også:-) finnes mye fint og nytt, kanskje du trenger og få inn noe nytt og mere spennende:-)
Ja kanskje. Jeg er jo fornøyd med de jeg har - min livssituasjon har imidlertid endret seg de siste par ukene. Men jeg ønsker jo å beholde de. Bytte hadde jo også vært en løsning selvfølgelig.... huff ble usikker gitt...
Postet 17.06.09 kl 15:12
Postet 17.06.09 kl 15:16
Postet 18.06.09 kl 07:30
Endret: 18.06.09 kl 07:31
Flotte fisker Ligner veldig på musanganene sånn som de er nå. De har også vokst noe vanvittig mye på kort tid. Tenkte jeg skulle prøve ut og ha mye strøm og bevegelse i vannet. Skal ikke si at det er det som gjør det, men dubbene vokste også fort på denne måten. Så oksygenrikt er det..
Også har vi fått hqi belysning til de og det gjorde seg virkelig. Er ikke noe som slår det i det hele tatt. Planten må nok ut for den trives ikke i så mye lys.
Og ellers så har moliroyngelen dauet som fluer. Skjønner ikke hva som er gale..Det er ikke noe med vannet heller og de spiser godt så er ikke at de sulter ihjel heller. Ser ut som de er litt gulaktige noen av de, og det vil jo da si at de har krysset men kipili. Og da lurer jeg på om det kan være en genfeil som gjør at de ikke er levedyktige. Men sikker er jeg seff ikke...
Håper ellers det går bra med alle sammen og med troffene deres
Også har vi fått hqi belysning til de og det gjorde seg virkelig. Er ikke noe som slår det i det hele tatt. Planten må nok ut for den trives ikke i så mye lys.
Og ellers så har moliroyngelen dauet som fluer. Skjønner ikke hva som er gale..Det er ikke noe med vannet heller og de spiser godt så er ikke at de sulter ihjel heller. Ser ut som de er litt gulaktige noen av de, og det vil jo da si at de har krysset men kipili. Og da lurer jeg på om det kan være en genfeil som gjør at de ikke er levedyktige. Men sikker er jeg seff ikke...
Håper ellers det går bra med alle sammen og med troffene deres
Postet 18.06.09 kl 10:15
Ja nå ligner de jo veldig, hehe... Nkondene mine er ikke ferdig utfarget ennå.
Det det gjelder yngeldødsfallene, merkelig... hva fòrer du de med? Kanskje litt rart at to arter som ikke kan produsere levedyktig avkom ville krysse seg hvis de har av sine egne å leke med. Var de sånn sett ikke levedyktige, ville de da ha utviklet seg fra egg til frittsvømmende yngel? Det blir bare spekulasjoner - men det høres jo merkelig ut dette
Det det gjelder yngeldødsfallene, merkelig... hva fòrer du de med? Kanskje litt rart at to arter som ikke kan produsere levedyktig avkom ville krysse seg hvis de har av sine egne å leke med. Var de sånn sett ikke levedyktige, ville de da ha utviklet seg fra egg til frittsvømmende yngel? Det blir bare spekulasjoner - men det høres jo merkelig ut dette
Postet 18.06.09 kl 12:16
Postet 20.06.09 kl 18:33
Postet 21.06.09 kl 19:26
Postet 21.06.09 kl 21:25