Inger Annes akvarieprosjekt (side 48)

Plussmedlem
Jeg har faktisk en eneste yngel gående hos mine Green Laser Den klarer seg selv den, og lever på det de voksne spiser. Og ja, hvis jeg ikke husker helt feil, tror jeg disse kan være litt gjennomsiktige i starten...?

Så altså, jeg tror Green Laser-yngel er ganske hardføre sånn sett. Mine leker faktisk i kveld, bare venter på egg!
Grattis med lek, Anders. Det virker som om disse leker ganske villig, når de først kommer igang. Jeg gleder meg til å stelle små bartetasser. Det minner meg om: jeg må huske på å ta en tur innom fryseren i kjelleren, for å hente opp en ny dæsj artemiaegg. De jeg har liggende her oppe, begynner å bli gamle.

Jeg fikk sett litt til lille Klementine i dag, og fikk sjokk. Enten så er hun syk, eller så får jeg lek igjen ganske snart. Hun er smellfeit! Skikkelig hengemage! Heldigvis har jeg nettopp lest i den oppdrettsbloggen jeg linket til tidligere, at hunnen der var sykelig feit like før lek. Og, heldigvis, hun oppfører seg ikke som om hun er syk. En ting er i hvert fall sikkert: blir det lek igjen, blir det egg! Det må være litt av et lager i den bittelille kroppen, dersom det er egg! Men det betyr også at jeg må lese meg mer grundig opp på oppdrett av disse. Det er litt vanskelig, har jeg funnet ut. Jeg leser engelsk veldig godt, men jeg sliter litt med utstyret som har vært brukt i det oppdrettet på RC. Det er utstyr jeg ikke har hørt om og ikke har sett, og jeg kjenner derfor ikke til de engelske navnene på disse. Ikke vet jeg hvordan de fungerer, og ikke vet jeg hvor jeg skal få tak i det, og ikke vet jeg om det går an å lage noe sånt selv. Jeg tror jeg må forsøke å spørre norske saltvannsakvarister litt ut om dette. Jeg biter litt negler. Enn hvis det blir egg? Hvordan i alle dager skal en så fersk saltvannsakvarist som jeg er, få til å styre med oppdrett? For det er helt klart ikke noe alternativ å ikke forsøke!
Du kan spørre Thomas(clown) på Aquafreaks om hjelp,han har drettet bl.annet Mandariner.
Pust med magen, Inger Anne! Pust med magen! Jeg tror aldri jeg har vært så fullstendig på tuppa i forbindelse med lek hos fisk, som jeg er i forhold til mandarinene. I sted så jeg hannen sammen med hunnen et øyeblikk, og tenkte, NÅ er de tilbake til der de var like før lek. Men nå er de tilbake til normalen igjen. Og jeg merker at jeg er fullstendig utslitt! Jeg er ikke helt i form i kveld, men det er ikke det som gjør meg så sliten. Jeg går konstant i helspenn på grunn av mandarinene! Jeg har studert Klementine litt, og magen hennes minner veldig om en eggstinn coryhunn. Det er noe med formen på den tykke magen. Det gjør meg veldig håpefull.
Jeg har spurt meg fore på Saltvannsforum, og det er klart at det står mye jobb foran meg ved eventuelle egg. Tidligere i dag fikk jeg den dårlige idéen å renske opp i inntaket til overrenningsboksen. Snakk om dårlig timing! Nå suger den som bare det, og det er dårlig blanding med egg som flyter i overflaten. Skamme seg, Inger Anne! En ting er i hvert fall sikkert; jeg blir nødt til å sitte foran karet og vente hvis/når det blir lek igjen. Skal vi satse på i morgen? Eller kanskje tirsdag kveld? De kan bare våge seg å gjøre det på onsdag, for da er jeg ikke hjemme på kvelden. Tro det, eller ei, men disse to mandarinene er bare 7-8 måneder gamle! De er altså ikke store kroppene, og burde kun begynne å tenke på å bli kjønnsmodne. Men i følge han som har drettet disse to, så kan de bli kjønnsmodne så tidlig ved god fôring.

Og jeg rakk ikke en gang å poste denne meldingen før jeg ser at mandarinene er i gang igjen! *Megaglis!*
Inaktiv bruker
Sitter bare og venter på oppdatering, og at det skal stå at det ble egg på mandarinene.
Spenning i vannet.
Æsj! Enten gikk jeg glipp av det magiske øyeblikket, eller så har jeg greid å forkludre det. Eller, så har jeg et bittelite håp om at de bare har tatt seg en pause. I sted så jeg at klovnene ble så ivrige etter å jage ting i vannet. Det var da det slo meg at utblåset fra sumpa ga så sterk vannstrøm i overflaten at det var en stor mulighet for at eggene kunne bli spylt rundt i vannet. Jeg frykter at det er det som har skjedd, og at eggene dermed fløt rundt i vannmassene, og at det var det klovnene ble så ivrig på. Jeg tok i hvert fall og satte noe foran utblåset, slik at strømmen i overflaten ble redusert. I tillegg slukket jeg lyset, slik at mandarinene skulle få fred. Det hadde på ingen måte noen ønsket effekt, og jeg har knapt sett dem sammen siden. [External Image] Faktisk har jeg knapt sett Klementine. Jeg skulle gjerne ha fått henne på nært hold, for å se om magen har krympet. Jeg har nå trukket meg unna akvariet, i håp om at de kanskje, mot formodning, skal sette igang igjen. Jeg har mest lyst til å dunke hodet i veggen, men det kan kanskje forstyrre yndlingene mine.
Jeg gikk visst glipp av moroa, ja. Det lille jeg nå har fått sett av Klementine, synes jeg viser en slankere utgave av fisken enn tidligere i dag. [External Image] Vel, jeg har lært en del av dette, faktisk, og enhver lærdom vil øke sjansen for suksess senere:
1. At leksdagen er en dårlig dag å rense rista til overrenningsboksen.
2. At de bruker kortere tid når de leker enn jeg hadde ventet.
3. At jeg ikke trenger å slukke lyset.
4. At jeg bør bremse vannstrømmen i overflaten når de setter igang (eggene ble nok klovnemat i dag).
5. At jeg må sitte der hele tiden når de holder på. Tiden jeg har på å få tak i eggene når de har gytt er ganske kort. Jeg er fortsatt ikke sikker på hvordan det ser ut, men nå vet jeg at det skal flyte i overflaten.

Det som er oppmuntrende i dette er at det i hvertfall ble gytt egg. Etter fredag var jeg ikke sikker, men med en slankere hunn, er det ikke noe å lure på. Jeg får også bedre tid til å forberede meg, og jeg håper jo at de fortsetter, nå som de er igang. Etter at moroa var over, kom jeg også på at jeg jo har pipetten som jeg bruker når jeg flytter coryyngel. Det er en pipette som jeg har klippet spissen av, og som dermed har en bredere åpning. Den må jo være strålende å bruke for å suge opp bittesmå egg som flyter i overflaten! Nå får jeg jo også tid til å frigjøre den boksen som coryyngelen akkurat nå bor i. Den må jo være perfekt til mandarinegg! Den er passe stor (ikke store greia, faktisk - jeg tror den er på 3 liter), og den er helt ny og fin og blank (og dermed veldig gjennomsiktig - de eldre plastkarene mine har gulnet og blitt slitt i overflaten også), slik at man har god oversikt fra alle kanter. Vel, nå skal jeg stupe i seng. Egentlig skal jeg ut og trene i morgen formiddag, men nå begynner det å bli litt vel sein kveld for at jeg skal kunne stå opp tidlig nok til å komme meg avgårde. Jeg får skylde på at jeg ikke har vært helt frisk i dag, og derfor bør ta det litt med ro i morgen.
Jeg er dødsliten i dag, etter gårdagens spennende hendelser. Det ble seint i seng, og jeg stresset noe voldsomt pga. mandarinene. Jeg håper de fortsetter å leke, for jeg forsøker stadig å sette meg inn i mandarinoppdrett. En ting er sikkert: coryoppdrett i forhold til mandariner er som å kjøre olabil i forhold til trailer... Det er i hvert fall sånn jeg føler det akkurat nå. Det er mye å sette seg inn i, og det store spørsmålet er mat. Yngelen er helt mikroskopisk, og krever derfor mikroskopisk mat, som i tillegg er variert. Yngelen er så mikroskopisk at de som legger ut bilder av egg og larver tar bildene gjennom nettopp mikroskop! Jeg har ikke råd til mikroskop, men jeg skal ut og kjøpe meg en skikkelig lupe senere i dag. Jeg skjønner at det er en nødvendighet. Jeg føler meg forøvrig priviligert: at mandarinene skal sette igang med lek så kjapt og totalt uten at jeg har gjort noe for det! Når jeg tenker på hvor fersk jeg er på saltvannsfeltet, er det helt utrolig.
Beklager at jeg er så ensporet, men hodet mitt er kun fullt av mandarinlek for tiden. Jeg har knapt vært med på noe større (som likevel er så knøttlite) som akvarist.

Klementine har vokst seg smellfeit igjen i løpet av dagen, så jeg mistenker at det blir sein kveld i kveld også. Jeg har lagt meg halv fire tre netter på rad nå! Jeg skal i hvert fall legge meg og sove litt nå, så er jeg kanskje litt mer opplagt til kvelden. Jeg er typisk nok småsyk i dag. Lupe er innkjøpt, men den er ikke så sterk, så jeg aner ikke om det er bra nok til å se disse mikroskopiske eggene og larvene. Jeg kjøpte også to bananer, i tilfelle jeg må kaste meg over å lage infusorier. Jeg har aldri gjort det før, så det blir jo en ny opplevelse også. Og hvis enkelte jeg har vært i kontakt med har rett (noe jeg ikke vet om de har), så må jeg avle fôr til microorganismer jeg må avle til fôr til mandarinlarvene. Puh! Det skal tydeligvis ikke være lett! Men det er ikke bekreftet informasjon ennå. Jeg har lagt ut spørsmål på Marine Ornamental Fish & Invert Breeders Association, og føler meg som en total plagånd med alle de helt grunnleggende og elementære spørsmålene. Jeg føler meg så totalt uvitende. Jeg føler meg så utvitende at jeg ikke helt får tak på ting når jeg forsøker å lese meg opp selv. Jeg hater å føle meg så fullstendig ribbet for kunnskap! Akkurat nå føler jeg meg rett og slett som en dum blondine. Jeg merker hvor ekstremt uforberedt jeg er på leken, og hvor ekstremt nybegynner jeg er på saltvann. Argh! Kan noen mate kunnskap inn i hodet mitt i en fei?

Jeg har faktisk litt dårlig samvittighet over corybarna som klekket i går. De kommer helt i skyggen av mandarinene, stakkar, og de fortjener sannelig bedre enn det. Ikke for det, jeg går og titter mye på dem også. Jeg har nå telt 21 små bartefjes. Men de får liksom ikke så mye av gleden min som de burde ha fått. Jeg gleder meg jo stort over å få yngel på de skjønne grønne, men det kommer unektelig litt i bakgrunnen akkurat nå. Jeg må forresten se å få satt artemia til klekking i kveld. Hipp hurra, enda mer lyd i stua... Overrenningsboksen lager nemlig skrekkelig med dolyder etter opprenskninga i går, så det er tydelig at vannet går langt raskere rundt i systemet nå.
Er veeeeldig spent jeg også, så bare vær ensporet du ;D
Nå er det like før de setter igang igjen. Forberedelsene deres er i gang. Jeg har nå satt noe foran utløpet fra sumpa, slik at sirkulasjonen i overflaten er betydelig redusert. Jeg har også skrudd av timeren til lyset, slik at den ikke slukker mens jeg venter. Så nå skal jeg snart vagle meg til foran karet, med en kopp, en pipette, forstørrelsesglass, en bok, fotoapparatet og masse tålmodighet. Akkurat det siste kan bli litt vanskelig, da jeg er fryktelig redd for å ikke få med meg akkurat gytetidspunktet, og derfor kommer til å være i helspenn. Og det er vanskelig å være tålmodig når man er i helspenn.
Jeg fikk forresten denne kommentaren på MOFIB: "Spawning Mandarins is the easy part, they are willing participants! The tough part will be raising the prolarvae into larvae and then into juveniles. There are very few people that are successful raising Mandarins." Jeg bør tydeligvis ikke forvente meg suksess med det første...
Kanskje du skal vente med å sette i gang forsøkene, og heller lese deg grundig opp først, lære mer og virkelig sette deg inn i sakene? Det virker ikke som det vil skorte på leksrundene deres, så du vil få mange sjanser senere når du er klar, til å prøve deg igjen på å redde larvene

Nei, tvert imot tror jeg det er viktig å prøve, for jeg vil lære noe nytt hele tiden, og det trengs for å lykkes. Enkelte ting kan man ikke lese seg fram til, men må oppleve selv for å lære.

Dette ble en tålmodighetsprøve uten like. Jeg har sittet i 2 timer foran akvariet deres, og nå har leken dabbet av - uten at det har blitt noen egg. Fjotter! De setter vel igang igjen når jeg har lagt meg, tenker jeg. Jeg sitter fortsatt og gløtter bort dit, for å fange opp om de evt. skulle starte igjen. Men jeg tror ikke helt de har planer om det. Det er mulig de ble forstyrret av den endrede vannstrømmen i karet, og dessuten ble de litt forstyrret av klovnene mine. Klovnene fant nemlig ut at de plutselig skulle beskytte rhodactisene sine. Når mandarinene var for nærgående, dyttet klovnene borti dem. Det var egentlig snålt å se, for det var nesten noe vennlig over det - i hvert fall vennlig til å være klovner. De bet ikke, de bare dyttet med munnen. Mens jeg satt der og ventet, fikk jeg også endelig svaret på hvem det er som har gravd den enorme dolpa bak i akvariet. Det var som jeg mistenkte: det er Fruen som har den hobbyen. Innimellom så jeg en sky bli virvlet opp fra bak steinene der. De to timenes venting ble en relativt ubehagelig greie igrunnen. Jeg satt på en trestol, litt foroverlent over bordet. Siden jeg ikke er helt frisk, har jeg svettet som en gris, og nå har jeg begynt å hoste litt også. I tillegg kan man bli fullstendig sprø av surklingen fra overrenningsboks og sump, samt at jeg hadde et ganske bråkete akvarium like bak meg også. Ikke rart jeg er ganske susete i hodet nå. Jeg får trøste meg med at det ble bilder, og noen små filmsnutter også. Bildene er heldigvis bedre enn sist, da jeg har skrapet alger av glasset, og at jeg satt nærmere enn sist.

Her bor jeg, og du har bare å holde deg unna!
[External Image]

Og da var vi igang igjen.
[External Image]

[External Image]
[External Image]

Flytt dere!
[External Image]

[External Image]
[External Image]

Her får dere litt inntrykk av hvor feit Klementine er.

[External Image]

Jeg skal nok få lagt ut videoer etterhvert, men jeg vet ikke om det blir i kveld. Senga frister veldig.
Hehehe. Klementine ser virkelig ut som om hun er høygravid i dag. Det blir nok nok en sein kveld/natt i dag. Jeg har omsider funnet et bilde av mandarinegg på nettet, egg som flyter i overflata. Hvordan i all verden skal jeg greie å finne noe sånt?

Jeg har lastet opp en video nå. Kvaliteten er elendig (kameraet mitt tar bra bilder, men filmer elendig), men man ser hva som foregår. Se bort fra algene. De er ille, men de ser mye verre ut i filmen enn hva virkeligheten er.

Hmpf! Det er tydeligvis ikke mulig å legge inn YouTubefilmer direkte her. Jeg må linke i stedet. Her er filmen.
Nå har jeg endelig funnet noen gode artikler om produksjon av fôr til yngel, og trøste og bære for en jobb! Jeg har lest til øyet ble stort og vått, og var i ferd med å gi opp. Det stemmer at man må produsere fôr til fôret man skal lage. Man trenger å produsere phytoplankton, en encellet alge (det er mange arter), og det krever selvsagt noe utstyr. Man kan lage det selv, men allerede da syntes jeg at dette begynte å bli komplisert. Det krever også at man kjøper en kultur, og det har jeg kun funnet i én webbutikk i Norge. Ellers må man utenlands. Men det finnes snarveier, heldigvis. For det første er det mulig å kjøpe ferdige doser med phytoplankton, men da må man handle i utenlandske butikker, og det tar jo tid å få i hus (samt at jeg ikke har penger til å bestille for før fredag). Phytoplanktonet trenger man som mat for en kultur med "rotifiers". Hva "rotifiers" kalles på norsk, har jeg ikke peiling på. Jeg trodde først at det kunne være infusorier, men nå er jeg ganske sikker på at det er andre ting. En slik kultur minner i grunnen litt om artemia, men det er selvsagt litt mer komplisert. Det første problemet er å faktisk få tak i en slik kultur. Jeg har ikke funnet noen i Norge - og må trolig til utlandet. Jeg skal likevel forsøke meg med en melding på SF og hos Aquafreaks, om noen i området har en kultur gående som jeg kan få en "avlegger" av. En slik kultur skal blandes med vann med phytoplankton, men det finnes faktisk alternativer der også. Artikkelen nevner brødgjær. Det kan bli spennende å finne ut av. Men tro ikke at alt er ok ennå! Kulturen krever en spesiell PH, samt at den må ha lavere SG enn det de små fiskelarvene går i. Men forskjellen mellom de to kan ikke være for stor, ellers dør fôret når man har det oppi til fiskelarvene, og er ikke fôret i live, kjenner ikke fiskelarvene igjen at det er mat. Puh! Jeg er alvorlig svett av dette, men jeg skal jammen prøve likevel. Dette kan bli veldig lærerikt! Jeg har også noen små ting jeg vil forsøke, selv om jeg egentlig ikke har den helt store troen på at det fungerer. Men man må prøve og feile litt, særlig når man mangler det nødvendige utstyret - for det kommer til å ta litt tid å få på plass.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap