Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 48)

Oi Linda ,må ikke gjøre sånt uten å gi beskjed

Plutselig sto det ikke Linda og Ove ,så jeg skjønte ingenting
Åh, så godt at jeg fant deg igjen. Ble rent bekymret her, men så leste jeg i Inger Annes tråd at hun hadde vært på besøk, så da måtte jo alt være i orden. Og plutselig fant jeg deg, etter å ha gått inn på noe jeg trodde var en tilfeldig tråd. Bytte både brukernavn og trådnavn samtidig? Snakk om å forvirre oss andre stakkarer. Enda godt du beholdt bildet, ellers hadde jeg ikke skjønt noen ting...
Må sjekke at dere er våkne vet du! Har tenkt på det lenge, Ove er vann- og akvariebærer og står bak og applauderer, men han bruker ikke tid her. Så da jeg først var inne og endret fordi jeg synes navnet på tråden var så tørr tok jeg like godt alt på en gang! Selv reagerer jeg jo heller ikke så mye på avataren har jeg merket, burde visst bedre, skylder på at jeg ikke er helt i pre. Har satt ham i en parentes i tråden, så kanskje fler enn de ivrigste finner meg :o)

Blir litt kanskje litt stille på meg en stund, blir litt karusell av høyere tempo helt plutselig så jeg konsentrerer meg om å ikke å falle av i svingene. Gøy da :o)
Nå blir det reol(er)!
Åh. Nå blir det travelt. Elisabeth ringte med et tilbud jeg ikke kan avslå sa husets herre bestemt. Flere Akvastabilkar på 85 liter med porsareol! Må ta det der litt skrittvis, men hodet hører ikke på meg så det flyr rundt med tommestokk og klekker ideer mens far rydder unna sykler og mopeder. Kan ikke flytte finfisken ned i kjelleren, det blir nesten helt sikkert stasreol i stua der 160-literen står, og yngelklekkeri og stiklingskar med fælt lys i kjelleren. For susen fra luftpumper er ikke beroligende i det hele tatt :o)

Nå er det for sent å returnere den nye 96-literen, har funnet ut hvordan røttene plasseres og malt littt bakgrunn. Artistøyet laget noe fint øverst i høyre hjørne, resten ble bare klin, men det går heldigvis av med varmt vann og barberblad :o)

Plass til mange C142 under her
[External Image]

"Hatten" endte på feil snei ser jeg, får bore opp og skru på nytt. Våt maling med mye matt malemedium ser veldig sukkertøyfarget ut, det er rene pigmenter så det blir mørkt når det tørker. Bruker et pvc-limlignende stoff for å holde fargene transparente, og legger på svart bak.
[External Image]
Kult Linda! Skulle til å skrive til deg for å spørre om du blir ennå mer opptatt fremover nå. Elisabeth ringte meg i går, har spurt før også, men jeg har hverken lyst eller plass til flere reoler. Så jeg foreslo at hun kunne ringe deg å spørre Det blir råbra!
Når skal du begynne å jobbe med den?? Bare å si ifra om du trenger hjelp, jeg stiller gjerne opp om det passer med turnusen! ))
Bettina
Så jeg foreslo at hun kunne ringe deg å spørre :) Det blir råbra! Når skal du begynne å jobbe med den?? Bare å si ifra om du trenger hjelp, jeg stiller gjerne opp om det passer med turnusen! :)))


Hørte at du var fuglen som kvitret Bettina, takker og bukker :o)

Vet ikke når Elisabeth har tid og lyst, og karene har stått tomme lenge, så det blir ikke annet enn sortering, kontroll og lagring sånn med en gang. Det er usannsynlig at Porsareolen er komplett så det må nok handles inn litt. Dekkglass og lys mangler, det må jeg lære noe om - tror nok vi snakkes nærmere ja! En studietur til Son kankje?
Wow, reol! Blir enda artigere å følge med her framover skjønner jeg ;D
Linda W
[QUOTE=Bettina]Så jeg foreslo at hun kunne ringe deg å spørre :) Det blir råbra! Når skal du begynne å jobbe med den?? Bare å si ifra om du trenger hjelp, jeg stiller gjerne opp om det passer med turnusen! :)))


Hørte at du var fuglen som kvitret Bettina, takker og bukker :o)

Vet ikke når Elisabeth har tid og lyst, og karene har stått tomme lenge, så det blir ikke annet enn sortering, kontroll og lagring sånn med en gang. Det er usannsynlig at Porsareolen er komplett så det må nok handles inn litt. Dekkglass og lys mangler, det må jeg lære noe om - tror nok vi snakkes nærmere ja! En studietur til Son kankje?

Bare å komme en tur til Son, kaffe skal det bli også, men jeg på ingen måte ekspert på dette selv, jeg bare prøver meg frem for andre gang!! Du har jo et hav av muligheter til reolen. Du får til alt så bra, så jeg tror reolen blir helt konge når det begynner å ta form.
Kult at vi jentene i MAK satser litt i nye høyder... Kjenner jeg selv gleder meg på vegne av reolbygging i Hobøl... og kjempegøy at det et et steinkast unna!

Jeg har faktisk også noen ideer til deg + en fisk som vil flytte også til Hobøl. En enslig boraras...
Jeg og Lars Åge kjører karrene hjem til deg når du er klar, og det passer med jobb og sånt

Det ene karret står på kjøkkengulvet her med litt fisk.. må få flyttet dem først

Skal rote litt på akvarierommet å se om jeg finner sugekoppene også.
E-Dahl
Jeg og Lars Åge kjører karrene hjem til deg når du er klar, og det passer med jobb og sånt:) Det ene karret står på kjøkkengulvet her med litt fisk.. må få flyttet dem først:) Skal rote litt på akvarierommet å se om jeg finner sugekoppene også.


Ja er ikke dere noen knupper så vet ikke jeg! Ting står på hodet her et par dager og det var ikke akkurat utevær i dag, så ikke no' stress (bare vi får dem under tak før de fryser fast på gårdsplassen din :o)

Husk windeløvstiklingene også da, så lager jeg noe gøy til deg. Og spanderer kaffe hvis dere vil :o)
Egg, og skader
De gode nyhetene først. Venezuelanusene har tulla igjen, telte 85 egg rundt omkring, da har de dreisen på det!
[External Image]

Er ikke i humør til bekkeklukk nå, må konsentrere meg om å få 96-literen opp og gå så C142'ene kan slippe ut av det lille karet. For altså, Cory er og blir Cory, finnes det ett eller annet sted de kan kile seg fast og bli skadet, så kiler de seg fast og blir skadet. Denne gangen har en av dem klart å skubbe seg under filteret, og antagelig sittet fast der en stund, for det øyet ser slett ikke bra ut. Den ene brystfinnen er nesten slitt vekk, og den har skrubbsår. Sukk. eSHa 2000 og Optima for sikkerhets skyld, og håpe det beste, får ikke gjort annet. Stakkars fine fisken...

Helt nyutplukket og stiv i blikket...
[External Image]

Ikke pent...
[External Image]

Litt senere, synes øyet er mindre matt, men tynn er den. Hvem ser under en filterkloss som egentlig sitter fast da?
[External Image]
Næmmen, stakkars nydeligheten da

Godt venezuelanusene gjør hva de kan for å glede deg da
Nå datt det plutselig inn en ide, takket være Sølvis snegletilvenningstråd. Det må da kunne gå an å rigge til noe helt midlertidig et sted luftpumpen ikke driver oss til vanvidd mens vi venter på reol? Ikke med akkurat denne eggrunden, men jeg skal la tanken surre...

Surre gjør det også i 96-literen, har satt inn filteret og fylt opp med vann. Filteret har gått i en bøtte lenge, men pumpa hadde gått tett av alt filtergørret så jeg er veldig spent. Ikke utslag på ammoniakk i bøtta til tross for planterester og 2 ml Salmi sånn nesten hver dag, skyhøy nitritt og nitrat, noe må være i gang. Har tilsatt 2ml Salmi i karet som en test, og så sjekker jeg i morgen.

Holder også på å kalibrere varmekolben, 24,4 grader står det i en oppdrettsjournal, pH 7,2, GH 9 og KH 1. Varme og GH skal jeg i alle fall få til med en gang, og pH ligger omtrent der i de andre karene. Enda finere fisk med andre ord, akkurat helt passe hos meg :o)

Karet står jo praktisk talt på gulvet, så rengjøring blir en utfordring hvis det blir nok en fimbulvinter, må henge slange langt ned i skråningen for å få fart på utvannet. Æ'kke no'n skråning der når snøen har lagt seg. Tror jeg skal lage noe hurtigkoblingsmikkmakk på utblåset i stedet, og håpe powerheaden er sterk nok...

- Og så skulle bøtta filteret har gått i tømmes. 30 liter, 2 ml salmi daglig, nitritt minst 1,0, nitrat 80 - og yngel! Levendefødere og reker her i huset er altså bare helt udødelige, de skulle ikke kunne leve oppi der! Sjelefrender av Sigmunds plagede lille stakkar. De dør vel nå da, når de kommer over i helt rent og friskt vann...
Du maa nok bare ta tilvenningen ganske sakte, saa gaar nok det ogsaa greit vettu.
Linda W
Det må da kunne gå an å rigge til noe helt midlertidig et sted luftpumpen ikke driver oss til vanvidd mens vi venter på reol? Ikke med akkurat denne eggrunden, men jeg skal la tanken surre... - Og så skulle bøtta filteret har gått i tømmes. 30 liter, 2 ml salmi daglig, nitritt minst 1,0, nitrat 80 - og [I]yngel[/I]! Levendefødere og reker her i huset er altså bare helt udødelige, de skulle ikke kunne leve oppi der! Sjelefrender av Sigmunds plagede lille stakkar. De dør vel nå da, når de kommer over i helt rent og friskt vann...


- Synes jeg så på et tidligere innlegg at luftpumpen var en AM Top? Jeg vant en slik på et møte og den er plassert med et hørbart dunk i stativet for elektriske småsaker på Movars resirkuleringsanlegg. Pent brukt i to timer. De 15 år gamle luftpumpene jeg har er støysvake i forhold til den og de kan heler ikke brukes pga. støy. Spilte ingen rolle om den ble hengt opp i snor fra krok i taket, plassert på dobbel tykkelse liggeunderlag. Det eneste ville muligens være å kle den godt inn i lyddempende matter fra Biltema, men så var det dette med lufttilgang da...
Bestilte ny fra Aquaristikshop. Mener jeg så på bildet av pakningen at lydnivået skulle være 7 db, dvs knapt hørbar. Vi får se, eller høre..

- Kanskje det er såkalt "Løvetannfisk"?
Hei Linda

Ville bare tipse om luftpumpene til akvariekjelleren...NewAir-pumpene.
Var hen å kjøpte en i går og hadde mine seriøse tvil for min erfaring er at de bråker mer enn de gavner...Men!!

Kom hjem, koblet til slange, tilbakeslagsventil og i det hele tatt...satt i kontakten og ble positivt overrasket...den bråker ikke Pumpene står på veldig myke knotter og vibrerer og bråker ikke før du legger hånda oppå og holder den fast Ikke danser den bortover heller som noen har en tendens til å gjøre
Jeg har en Schego. Eneste lyden jeg kan høre fra den er bråket fra boblene. Min er vel justert nesten på min.
tetratec siner er søppel. Durer som ett uvær.
den ene mistet den ene gummifoten etter 3 uker (bra jeg leste her. Har glemt å reklamere). hehe

Skal teste ut de dere skriver.

Espen
Skal forske videre på luftpumper, vet at Sissimor også er fornøyd med Schego, og venter i spenning på rapport om JBL.

Den uheldige ugagnskråka med skrubbsår har fått tilbake fargene der de ikke er slitt av, og barter rundt etter mat når den tror seg usett. Øyet tror jeg ikke blir i orden igjen desverre, men det er lov å håpe. Ny runde eSHa igjen i kveld, ny natt i alt for lite kar.

For 96-literen er ikke akkurat helt klar. 2 ml Salmi i går kveld, 0 ammonium i dag, så den er grei. Nitrat 10 er også mer enn greit på et døgn (kun rent springvann i karet før filteret ble plassert). Men nitritt på 0,8 er vel i overkant kan man si. Og pH er 7,2, midt i blink for fisken, men nesten på grensa for bakteriene...

Og så en helt off topic advarsel: Vær snill å unngå blindtarmbetennelse mens du er forkjølet, det er visst veldig forvirrende. Særlig hvis du får tarmslyng mens du venter på riktig diagnose. Min nevø er heldigvis 21 og normalt frisk som en fisk så han sto'an av. Moren følte seg som i en spesielt vrang og vanskelig episode av dr. House her et par-tre døgn...

Tante er vel ikke helt frisk som en fisk enda, så den runden der på toppen har gått litt ut over normale rutiner. Tok en grundig gjennomtest, og fant til min overraskelse alt for høy PO4 i flere kar, det har jeg aldri hatt før. Penselalgene i 160'n var nok ikke helt døde, for de synes fosfat er gøy. Egentlig ikke særlig smart å luke da, men jeg må ta det i morgen så jeg rekker å bade plantene som skal selges i godt sterkt HappyLifebad. Algene fester seg ikke på hurtigvoksende stengelplanter, men det skal være i orden når jeg leverer!

På sykehuset så jeg forresten skrekkfilmakvarium fra ett eller annet firma jeg har glemt navnet på, Happyetellerannet tror jeg det var, hadde liksom fokus andre steder da jeg føk forbi. Veggkar på maks 15 liter som ikke var dypere enn at seks-syv nesten voksne Perlegurami ikke fikk snudd seg. De var hvite av skrekk, helt uten skjulesteder og kastet seg panikkslagne rundt i karet. Tanken er sikkert at folk skal bli beroliget av akvarium på venterommet, det virket ikke helt etter hensikten kan man trygt si. Kommer jeg innom igjen, sier jeg fra høyt og tydelig og anbefaler å skifte ut stasen med en video. Grov dyremishandling på min regning! Grrr. Flaks for dem at jeg er svakere enn normalt ;o)

Rapport om eggene i Kjøkkentrøsten følger når jeg får redigert bilder, tror de ble ganske bra!
Du vet jammen å få sagt det ,utrolig bra skrevet

Selv om det er tragisk når det gjelder leger,diagnoser osv osv . så må man bare trekke på smilebåndet uansett sånn som du beskriver det .
Håper selvfølgelig at nevøen din har det bra nå ,ikke greit når sånne ting skjer
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Falkenhaug
Reklame for plussmedlemskap