Leifs verden, del 2 (side 48)

Black_Flys
[QUOTE=LOFFA] Noen som vet hvordan jeg skal bli kvitt disse monstrene? Er det noe jeg kan legge ut/strø slik at jeg holder dem unna evnt tar knekken på dem? Tenker da på som med rotter og råttegift etc

Alle amfibier er vel fredet i Norge?
Husk disse kommer seg inn den minste vindussprekk. Slik som katter. Skal ikke tro at det går, men jaggu får de det til.
Har ikke ett kjellervindu som er åpent da?

Gøy med yngel og egg. Også sommer her, men det blir jo litt akvarierelaterte aktiviteter for det.

Espen

Jeg aner ikke om dem er fredet. Har iallefall avlivet et antall små beist av disse. De får straffe meg dem som vil. I kjelleren har jeg ikke vinduer da det meste av kjelleren ligger under bakken.

Har ventilasjons lufteluker, men mener å huske at det er "gitter" på dem.

Har vært noen kraftige sommer dager her på mine trakter Espen, så det har vært nær heteslag.

Veggene på huset er endelig malt ferdigselv om det står igjen litt småtterei. Håper sommeren blir lang.....
En uke ferie vnter meg og har ankommet sørlandet i kveld. Har fått årets første tur på sjøen og noen flotte makrell ble dratt opp. I fjor fikk jeg ingen når jeg var her nede så det er en grei fremgang med makrell allerede første dagen.

Ble overrasket når jeg matet fiskene før jeg reiste. Så Bartesam hadde ei egg klynge i hula i går, men i dag passet han 2!!! Så ei hue halvveis inni hula i går men ingen egglegging da, så det har skjedd saker og ting etter det.

Med tre damer og selv være en sjarmør av en ancistrus, ordner han biffen, og "legger" ned damene i tur og orden ser det ut til.

Mulig jeg må skaffe en han til etterhvert, om dette tempoet skal holdes.
Ellersd blir det rengjøring av alle pumper og alle kar når jeg kommer hjem. Pleier ikke være slik det er i karene mine nå. Føler det flaut å vise dem frem, om det skulle komme noen....

Prøvde å få en oversikt over ynglene jeg har fra VF apistogramma commbrae ( foreldrene er solgt ) Kunne iallefall telle 7, så det blir en ny flott gruppe med tiden. Dem vokser raskere enn cacatuoidesene ser det ut til, men blir likevel en del mindre som voksne.

Skal prøve å få lagt ut noen nye bilder når jeg kommer hjem
Fortsatt god helg til dere alle
En liten situasjons rapport fra det "blide" sørland.....

I går var det strålende sol og et nydelig sørlandsvær. Var oppe tidlig og fikk tatt noen makrell på morran. På dagen var det en tur inn til Lyngdal sentrum for å handle litt for, samt litt fiskeutstyr. Entur på vannet ble det også i går kveld uten å få noe napp.

Sjøen var nær blikkstille så det var en nytelse å være der ute, selv om det ikke ble fisk akkurat da. Det ble kjapt mørkt når det begynte å mørkne, så vi var vel til brygga ved 22 tiden. Etter det var det bare å knipse i fingern nær sagt før det var bekmørkt.

I dag våknet vi til noe helt annet. Åpen himmel og det bare pøser ned. En tur på utedoen her på hytta betyr det samme som å bade, og en tur ned til båten blir omtrent som en svømme tur. Ja det virkelig pøser ned.

Tror ikke det finnes noen akvariebutikk i Lyngdal, heller ikke i Farsund. Om så, så hadde det kunne vært en mulighet for noe tidsfordriv når været er som det er nå.

Tanken på å ha et kar på røkerommet hjemme har kommet og skal se om jeg finner et passe kar. Har sett på et delt kar som er til salgs og hadde vært fint å hatt et kar med 2 typer yngler i.

Har savnet det å ha et kar der, så får en se hva det blir til
Salvesen akvarier er det vel noe som heter i Lyngdal... Vet ikke om de har fisk eller bare lager akvarier eller hva de gjør... Kos deg i regnværet, det regner godt her på Evje også, og idag er 'rense filter i dammen' dag... Gleder meg... IKKE...

Det er foresten en i kr.sand også som skal selge ett par kar, det ene er delt... Så det i anonsene her for noen dager siden... Lurer på om det var 128l... Jeg tenkte nemlig det samme som deg: 2 arter på en plass ^^ Men det var litt for bredt for bordet det skulle stått på, hehe

Kos deg videre!
Trond13
Salvesen akvarier er det vel noe som heter i Lyngdal... Vet ikke om de har fisk eller bare lager akvarier eller hva de gjør... Kos deg i regnværet, det regner godt her på Evje også, og idag er 'rense filter i dammen' dag... Gleder meg... IKKE... Det er foresten en i kr.sand også som skal selge ett par kar, det ene er delt... Så det i anonsene her for noen dager siden... Lurer på om det var 128l... Jeg tenkte nemlig det samme som deg: 2 arter på en plass ^^ Men det var litt for bredt for bordet det skulle stått på, hehe Kos deg videre!

Været endret seg fort her, Trond. Akkurat NÅ skinner solen gjennom skydekket, og regnet holder seg vekk. Er ikke lange veien til Evje herifra og når vi kjører innlandet hjem, kjører vi forbi der. Dem siste turene har vi tatt sørlandske hjem, da veiene er blitt bedre, kortere og raskere. Er noe mer å "se" når vi kjører innlandet, men som regel vil en raskest mulig hjem når en skal hjem.

Motorveier er ikke akkurat opplevelsesrikt om en liker natur.....
Skal se om jeg finner ut noe om "han" Salvesen. Har vel hørt om en som visst nok skal selge fisk og BILDEKK eller noe? Merkelig kombinasjon i såfall

Kos deg med dammen i dag ;- =)
Største og lengste fangsten i dag ble en diger torsk, med lengde 72 cm og tipper vekten på ca 4 kg. Er vel mest sannsynlig den største fisken jeg noen gang har fått.

Ikke mye å skryte av vil nok nordlendingene si, men for meg var dette stort- Dette er ikke dagligdags i dem trakter jeg pleier å fiske, dvs Holmestrand og Helgeroa ved Larvik.

Dette er gøy, så kom dere på sjøen folkens
Da er vi hjemme igjen og fiskene har det bra. Ser ut til at alle har overlevd at han matfar har vært noen dager på ferie. Ancistrus ynglene klekkes som perler på ei snor.... De første eggene er klekket og den siste klasen med egg er i ferd med å klekkes nå, så regner med at begge klasene med egg er ferdig klekket i morgen.

I morgen er dagen satt av med timesvis med akvarelaterte ting. Vannbytter og en del av pumpene må renses. Blir også en del slamsuging samt rydding i planter.

Legger ved noen bilder fra ferien

Torsk 72 cm lang og feriens største

Siste bildet er av 2 "ender" som han som bor i huset ved siden av svigers hytte hadde fått tak i. Privat "opdrett" ettersom jeg skjønte. Het noe med Indisk et eller annet. Tamme som bare det, og når jeg gikk fra båten og opp til hytta kom dem diltene etter meg. Bildet av dem er her tatt rett utenfor hyttedøra.

Fikk også kjøpt et juwel 70L kar på vei hjem i dag. Et lite "pitstop" i Kristianssand og jeg hadde enda et kar. 200Kr var slettes ingen ille pris med heldekkende topp

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Innlegg nummer 3000 fra loffa
Var innom profilen min for å se litt der.... DER trengs det oppdateringer der. Noe annet jeg oppdaget var at jeg hadde 2999 innlegg og derfor er DETTE innlegg 3000 for meg her på AF.

Litt av en bragd..... at dere har holdt ut med meg, hehe. Tittet også litt i min første tråd; Leifs verden som en forøvrig finner på denne adressen;

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=33776&sr=1&msr=1501

Er ikke lenge før denne tråden er like lang som den første......

Var artig å titte litt i den gamle og kan ha den som minnebok for datoer, oppdrett og lignende.

Ellers har jeg fått byttet vann i karene i helgen, slamsuget og renset en del av pumpene. Synes det virker som det er lite yngler i hula hos ancistrus hannen, og er redd huene (3stk) kan ha tatt noen av dem? Kan slikt skje?

Har derfor flyttet hula over i et annet kar alene. Eggrestene i hula antyder at det skulle vært en del flere yngler, så vet ikke hva som har skjedd. Kun et par småttinger var ellers å se utenfor hula i karet jeg flyttet dem fra
;-)
Skal en si!Mye interessant lesning her.Moro og se hva andre driver med.Virker som du har dit og stri med.Men det er en artig og interessant hobby.Morsom tråd og lese igjennom
Plussmedlem
Gratulerer med 3000, har da nesten to tusen å ta igjen Det betyr stor glede og interesse for hobbyen
Elo
Skal en si!Mye interessant lesning her.Moro og se hva andre driver med.Virker som du har dit og stri med.Men det er en artig og interessant hobby.Morsom tråd og lese igjennom;-)

Hei Elo

Tja om en leser igjennom begge trådene mine, og det vil si sånn ca 2500 innlegg vil en nok si at jeg til tider har hatt ei stri tørn. Alt fra strømbrudd natterstid til gjenglemte vinduer i ca 25-30 grader minus og da borte noen dager. Ja og padde krigen jeg har i kjelleren på denne årstiden.

Finner noen hoppende rundt omtrent hver dag. Skal etterhvert sette opp noen plater som dekker den delen som går inn mot krypkjellerdelen, samt tette bunnen på den selvbygde reolen noe bedre. Kommer da noen inn ligger jeg klar med noe godt ladet, hehe. Ikke det at disse paddene gjør meg noe, men di er etter min oppfatning ekle, stygge og til ikke annet enn brydderi.

Visst er dette en artig hobby Elo. En lærer ikke bare om fiskehold, men også litt kjemi, om planter etc. En liten verden i seg selv. Til en forandring har jeg faktisk noen kar nå uten fisk. Et par dødsfall samt salg av noen apistogramma er grunnen til dette. Men så fort sommeren er over er det vel velfylte kar igjen.

Et par corygrupper er iallefall på ønskelisten, og mulig en trio med ciklider til 160L som nå er i bruk til apistoyngel. Er alltid liv og røre rundt meg og hobbyen min Elo som du sikkert har lest deg til. Men som regel har jeg det artig og nyter hobbyen min
Anders Kaste
Gratulerer med 3000, har da nesten to tusen å ta igjen ;) Det betyr stor glede og interesse for hobbyen :-)

Hallo igjen Anders

Synes det var så stille fra deg og tråden din, men fant ut at du har startet en del 2, slik som meg, hehe. Ja jeg har stor intresse og mye glede av hobbyen min og deler gledelig det med andre. Om jeg har så mye å lære bort vet jeg ikke akkurat, men synes selv det er artig å lese andres tråder

Finner alltids tips og ting en har intresse for. Og en lærer mye..... En blir aldri utlært i noe.....
LOFFA
Kommer da noen inn ligger jeg klar med noe godt ladet, hehe. Ikke det at disse paddene gjør meg noe, men di er etter min oppfatning ekle, stygge og til ikke annet enn brydderi.

Nei inne vil jeg ikke ha dem, men ute er den som tråkker på medlemmer av den høyt elskede paddepatruljen fritt vilt for rasende fruentimmer. For paddene spiser snegler og fluer og mygg og andre ting jeg ikke setter spesielt stor pris på, og skrider langsomt frem og tilbake på terrassen uten å gjøre annet enn enda eklere kryp fortred. Fredet her ;o)

Gratulerer med med 3000!
Linda & Ove
[QUOTE=LOFFA]Kommer da noen inn ligger jeg klar med noe godt ladet, hehe. Ikke det at disse paddene gjør meg noe, men di er etter min oppfatning ekle, stygge og til ikke annet enn brydderi.

Nei inne vil jeg ikke ha dem, men ute er den som tråkker på medlemmer av den høyt elskede paddepatruljen fritt vilt for rasende fruentimmer. For paddene spiser snegler og fluer og mygg og andre ting jeg ikke setter spesielt stor pris på, og skrider langsomt frem og tilbake på terrassen uten å gjøre annet enn enda eklere kryp fortred. Fredet her ;o)

Gratulerer med med 3000!

Er helt enig med deg Ove. Ute gjør dem meg ingenting å ha dem. Di spretter rundt og koser seg i gresset og grusveien ned til hovedveien. Men akkurat i akvariekjelleren vil jeg ikke ha dem.

Ser ut til at di legger et anseelig antall egg også da det ikke er få jeg har enten avlivet eller tatt ut igjen i friluft. Å bruke min kjeller som klekkeplass er ikke akkurat det jeg ønsker.

Men etter ditt innlegg her Ove, som jeg likte forklart, skal paddene heretter bæres ut, og ikke avlives ;- =)

Hovedsaklig holder det kun til små bebbisser nede nå, og det er en stund siden jeg så en voksen INNE i akvariekjelleren.

Har tenkt å sette opp noen stengsler i kjelleren og i den forbindelse lurer jeg på om noen lesere av tråden vet hvor høyt disse paddene kan HOPPE. Ja om di hopper da?
Har siden i vinter hatt stereo anlegg i akvariekjelleren min, da jeg i vinter tilbrakte en del der i forbindelse med oppbygging av rommet. Nå i senere tid har det stort sett stått til pynt uten å bli brukt. Guttungen ønsket seg en dvd spiller til stue tv n og spurte pent om han kunne låne den om jeg ikke brukte den.

Tok med kameraet ned samtidig som jeg ville se om paddesmåttisser var å se. Fant en liten småtass av disse paddene og fikk tillatelse til bilde mot at jeg slapp den ut....

Så det ble et par bilder, og legger ut det som ble best sammen med et par andre fra KARENE

1. En padde unge
2. Apistogramma Cf Borelli hannen med en av sine 4 hustruer
3. Fra karet med kloreker

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Padder kan hoppe ganske høyt hvis de må, men til "daglig bruk" går det vel mest i lengde. Hvor høyt de kan hoppe er individuelt, avhengig av art, alder, str. osv.
Møtte på en i hagen her om dagen når jeg klippet plenen, den hoppet ganske høyt opp foran gressklipperen. En halvmeter kanskje...men det er klart, den fikk nok ekstra kraft i bakbena med gressklipper etter seg :b

Må nevne at jeg liker frosk og padder veldig godt så den ble plukket opp og lagt i bringebærbuskene til jeg var ferdig med plenen

Håper det løser seg med padde-problemet ditt da, det er jo ikke gøy å få de uinvitert inn i huset.
Kloreke yngel
Var ikke i akvariekjelleren i går da jeg hadde en forfri dag. Det hender jeg lar fiskene gå en dag uten mating. Dem lider ingen nød av den grunn.

Ancistrus
Alle ynglene har blitt brune og fine, derfor tømte jeg hula i karet og tok hula og hannen tilbake i hovedkaret. Med tre damer er det nok ikke lenge til det er egg igjen.

Kloreker
Hos klorekene har det kommet YNGEL. Jaggu :-=)
Den ene av dem store har vær en tur med den ene kloa si i pumpa. Fikk se en klo som sto ut av pumpa. Veldig artig å se ynglene da dem har røde klør. Måtte le når jeg så det. Litt vanskelig å se antallet, men noen er det da oppi der.

Cacatuoides
Apisto ynglene vokser, dog litt sakte etter min mening, hehe. Di trives i 160L ser det ut til og har fått mer javamose

Apistogramma sp "Oregon"
Ser ut til at eggleggingene har stoppet helt opp etter at di fikk et litt større kar. Ca 20L større kar- Skulle ikke tro det var grunnen....

A. Cf Borellii
Huene er som vanlig knall gule, men ser ut til at hannen er "playing hard to get"
Ikke veldig intr. ser det ut til. En stund nå siden siste eggleggingen der.

Ellers er det uforandret i dem andre karene
Gratulerer med vel overstått 3000 jubileum.
Det har vært lenge stille fra meg fordi jeg har bygd akvarierom som har sine opp og nedturer, og tar ganske mye tid. Nå håper jeg å være tilbake på forum.

De endene skulle vel kunne artsbestemmes som indisk løpeand:
Jeg er veldig glad i ender og særlig til middag

Gleder meg til å høre mer om klorekene dine også. Har du prøvd å ha de sammen med apistoer?

Hilsen Ola

ohr
Gratulerer med vel overstått 3000 jubileum. Det har vært lenge stille fra meg fordi jeg har bygd akvarierom som har sine opp og nedturer, og tar ganske mye tid. Nå håper jeg å være tilbake på forum. De endene skulle vel kunne artsbestemmes som indisk løpeand: [URLBLOCK1] Jeg er veldig glad i ender og særlig til middag ;-) Gleder meg til å høre mer om klorekene dine også. Har du prøvd å ha de sammen med apistoer? Hilsen Ola

Hei igjen Ola. Hyggelig å høre fra deg igjen. Har vel ikke vært den mest aktive jeg heller denne sommeren, i kjelleren og her på forumet. Endene var utrolig tamme og spiste fra hendene våre så dem var nok privat drettet vil jeg anta.

Klorekene er noen artige skapninger, men vil ha di i artskar. Har ikke hatt dem sammen med apistoer, og kommer heller ikke til å prøve.

Tidligere hadde jeg slike sammen med levendefødere (noen år siden) og det funket iallefall griet da. Når jeg får litt bedre tid og råd skal jeg få orden på kjellern igjen. Litt mer planer of fisk først og fremst. Akkurat nå har ting ligget litt nede, og har ikke akkurat bodd i kjelleren. Ekle padder hoppende rundt er EN av grunnene.

Karene mine er til skam føler jeg, i forhold til det folk er vandt med å se når dem er innom her. Fått masse ros, men akkurat nå tror jeg ikke det ville vært så mye av det.

I går ble jeg godt påminnet om at vi hadde brylluppsdag i dag, så måtte shoppe litt på vei hjem fra jobb. Men kvinnfolk er kvinnfolk.... blomstene virket viktigere enn gaven. Hm. Må bare gratulere kona med å ha holdt ut med meg disse årene, for jeg VET jeg IKKE er noen enkel person å ha med å gjøre til tider.

Det er jeg som er den HELDIGE som har fått (lurt) henne til meg. Bortskjemt er jeg....... rett og slett, men jeg prøver å gi tilbake......

Skal forsøke å få tatt noen flere bilder, å legge dem ut....
Da har eg fått tatt noen nye bilder....

1. Yngel etter mine VF apistogramma cf commbrae
2. Utrolig klar og gul VF apistogramma cf borellii hue
3. VF apistogramma bitaeniata hanne i hula si
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap