Det var en gang et lite akvarium... (side 48)

Grapejuice, jeg tror iglene holder seg til sulawesiene, jeg håper i hvertfall det siden jeg har drøssevis med rosa posthorn i samme kar.....
Har ikke lyst å behandle en og en av de liksom :b
Usj,ikke noe kjekkt med de iglene ,skikkelig ufyselig , da var det bedre med de utrolig flotte gule rekene
Ja, de er bare så flotte i fargen
Kaja er flink med reker og jeg fikk noen veldig fine eksemplarer.

Rilirekene er også veldig fine synes jeg, og er nok de rekene jeg liker aller best, her er noen bilder av de.
Noe helt annet enn de jeg kjøpte i dyrebutikk for en stund siden, disse er mye mer tydelige i fargene og mer skikkelig avgrensede tegninger [External Image][External Image]
Iglene var skikkelig usj, men rekene dine er suuupre! Må virkelig skaffe meg rilier snart jeg også
Igler er noe ordentlig herk! Jeg måtte bade den andre sulawesien også i dag, den hadde riktignok bare et par av de på seg, men allikevel.
Synes liksom det kryper på meg når jeg ser på de....fysj!

Jeg har fått en slags sykdom på den ene L-134 mallen, den har noen runde, rare ting oppå hodet...oppdaget de i går men da trodde jeg ved første øyekast at det var coryene som hadde klistret egg på den, det hender jo tross alt innimellom.
Skjønner jo at noe er veldig galt med den for den lot seg plukke opp fra akvariet uten motstand, den hyperventilerer også.
Jeg har puttet den i et plastkar og studert den nøye, og disse kulene på hodet er litt hårete, liksom lodne. Så jeg antar da at det må være en slags sopp den har fått..?
Jeg har i hvertfall begynt å medisinere med esha 2000 så får vi se om det hjelper, det står jo i bruksanvisningen der at den hjelper mot "fluffiga utvekster" og det er nettopp det de ser ut som.

Her er et bilde av pasienten, ikke så lett å få tydelig bilde i plastkar, men man ser jo at den har to rundinger oppå toppen der.[External Image]
Litt hyggeligere er det jo at coryene i samme kar virker helt friske og uberørte, de leker i et sett og svinser fornøyde rundt på coryers vis.

Man skulle i hvertfall tro at sterbaiene har fått i seg en god dose vår-yrhet, for de har holdt et veldig sirkus i dag med flørting og flying hit og dit.
Den ene hannen med manglende bukfinner ble til og med tatt for å være hunn, og i et forvirret øyeblikk sto da altså den og en annen hann og tilbydde hverandre armkroken

Bilde av de to hannene
[External Image]

Og en av hunnene med egg mellom bukfinnene. De er så søte når de holder på eggene sånn at jeg aldri blir lei av å se det
[External Image]
Ivrig svinsing i vannet, de står liksom stille og surrer, litt som blomsterbiene gjør [External Image]
I dag har jeg levert fra meg den lille C.adolfoi-gruppen min, de bor nå hos kaja og milo som har flere av deres artsfrender.
Melanotaeniaene har også flyttet, noen til kaja og noen til kragerø, så nå er det litt luftigere i karene mine og det føles bare helt greit

Det er en del C.black-barn igjen, rundt 60 tror jeg det skal være, og de er fordelt på 3 60-litere. Skulle gjerne skaffet et større kar til de, men jeg har et midlertidig stille forbud mot flere kar for øyeblikket *himle med øynene*
De er ca. 3-4 cm. de fleste av dem, men jeg har også noen få individer som har vært små og litt tynne hele veien og de skal få bli værende hos meg.

Det ser ut til at L-134 mallen har blitt bedre, det er siste dag med medisin og den har begynt å gumle malletablett og puster helt normalt.
Og den gjemmer seg når jeg kommer!
Det var jo pga det jeg skjønte at den var syk, mallene er kjekke sånn, de legger seg ute i synligheten for å liksom vise en at de ikke er helt i form

Jeg har fått en ny ønskefisk også i det siste, eller egentlig har jeg hatt den hele tiden men litt mer nå enn før på en måte, det er Brochis Multiradiatus. Den er bare helt herlig stor og vakker
Så den i butikken i dag også, og den kostet 379 pr. stk.!
Holdte på å ramle baklengs for jeg var ikke helt forberedt på den summen....
Så det blir vel en stund til jeg får råd til en passe gruppe av disse, det er tross alt snart ferietid og en god del utgifter knyttet til det :/

Men *sukk* så flotte de var altså....de gikk i et lite kar og oppførte seg som elefanter i en glassbutikk, rotet opp planter og skrot med sine store bartete neser og lagde bare kaos rundt seg. Fantastisk sjarmerende

Litt bilder må jeg ha sånn på slutten her, dette er den store lilla eplesneglen som koser seg i spa-kroken, de flittige mallene gjør en god jobb og det er velpolerte snegler jeg har.
[External Image]

Noen små mallebarn med runde baby-mager
[External Image]

En C.black som så ut til å leke stirre-leken med disse rekene, enten det eller de hadde gruppeterapi av noe slag siden de lå sånn lenge og bare tittet på hverandre. [External Image]
Har hørt mye flott om de multiene, så de må jo være supersjarmerende? Har dessverre ikke sett de i levende live enda, men det blir kanskje en gang. Har 4 splendenser selv, og de sjarmerer ihvertfall meg i senk
Multiradiatus'en ser egentlig ut som en xl-utgave av splendens synes jeg, i hvertfall de jeg så på Dahl's for en god stund siden. De jeg så i butikken i dag var ganske mørke i fargen, egentlig ikke noe grønt i det hele tatt, men det har vel med trivsel å gjøre at de varierer litt i farge.
Det er størrelsen som er så herlig på disse, og blikket, man får skikkelig øyekontakt med dem og det er ikke noe skremt blikk heller, mer litt vurderende og undrende.
(Innbilder jeg meg i hvertfall da, men nå tenker jeg ganske mye rart egentlig og har en smule tendens til å tillegge fiskene mer personlighet enn de kanskje har..)

De hadde et kar med gabonreker også (på Borg) og de var veldig fine, glemte å spørre hvor mye de kostet, men de var ganske store, litt større enn den jeg har.
Egentlig veldig komisk å se 15 blå reker stå å vifte, og innimellom dytte og krangle om den beste vifteplassen
Jeg vil ha flere sånne også etterhvert, men jeg kunne tenke meg å ha de i et kar med annet oppsett enn det jeg har, de skifter farge etter innredning og hvis man har lys sand/grus og litt lyse steiner så blir de vakkert blå

Hahaha, det siste bildet der er bare så priceless, jeg vet ikke helt hva det ser ut som rekene tenker, men de ser ihvertfall betenkt ut, slik som nysgjerrig, undrende og litt skremte kattunger ser ut når de ser en stooor hund.
Nå har jeg bestemt meg for å gjøre en innsats for plantene mine i karet oppe, de har blitt bleke og hullete i det siste og jeg tenker da at det må komme av manglende næring. Jeg har tilsatt flytende plantenæring i ny og ne, det ligger også gjødningskuler i bunnlaget, men det er tydeligvis ikke nok.
Så nå har jeg fått tilsendt litt ekstra godsaker som planter liker, b.l.a. carbo og jern (fra happylife), så blir det spennende å se om dette gjør at plantene ser mer sprudlende ut etterhvert

Puttet oppi første dose av diverse for et par dager siden og det kan virke som coryene syntes dette var stas, eller det kan ha vært tilfeldig, men juwelen oppe med black og eques var altså klistret ned med egg morgenen etter.
Fikk litt økt hjertefrekvens med en gang jeg så det, men oppdaget fort at det var Black-gruppen som var i gang mens Eques lå skremt under rota og så på...
Ingen påvirkning der i gården nei, hunnene lå der og vugget på sine store eggstinne mager og så nærmest forferdet ut over slik lettsindig oppførsel i karet.

Litt bilder fra den dagen, her er en sp.Black med sin bartete trutmunn.
[External Image]

Og noen av eggene må jeg jo vise bilde av....*kremt* igjen
Koselig med eggebilder!
[External Image]
Sirkus-reke med ball på nesa
[External Image]
Si ifra hvis du får så mange svarte at du trenger å selge unna noen. Tenker på å skaffe meg noen, men det kan bli lenge til.
Jeg både har og kommer til å ha noen sp.black for salg fremover, eggene som blir lagt blir ikke spist så det er en del småttinger som piler rundt i foreldrekaret

Fikk meg en overraskelse nettopp når jeg skulle rengjøre litt i det tomme Adolfoi-karet også, for det var jo slettes ikke tomt.....det var en håndfull med små yngler der som føyk rundt når jeg løftet på røttene.
Og der har det virkelig blitt fôret sparsomt og lite yngelvennlig, så da er det vel godt håp for de sytrådene som virrer rundt i klekkekaret og får spesialbehandling også

Yngler som skal befinne seg i det karet for øyeblikket er Adolfoi, Melini, og noen få sterbai.
Forhåpentligvis dukker det opp yngler av concolor også, jeg hadde ikke klekkekaret klart når de egget så de ble klekket i fødenett i biereke-karet, de la bare noen få egg og jeg prøver iherdig å få de til å leke igjen.
Jeg vet ikke hvem som er hvem av de som har klekket, men jeg ser jo at det er noen forskjellige mønstre ute og går så jeg krysser fingrene for at det skal bli noen av alle
Sterbai må jeg liksom ha med hver gang jeg skal ha en runde med egg-klekking, jeg klarer ikke la være siden de er så utrolig søte som små og jeg har fortsatt plass til noen flere individer i min egen flokk

Tid for en liten oppdatering igjen på hva som skjer i karene, det er ikke så mye som foregår i hobbyen nå sommerstid, men litt blir det.
Fiskenes liv går jo videre nede på akvarierommet selv om jeg ikke driver på så mye der

L-134-mallen som jeg tok over i eget kar ble bare sykere, og etter en uke med vannbytter og medisinering så lå den plutselig død.
Det er helt sikkert at det var sopp i et sår den hadde fått, for på slutten så det ut som den hadde pels-lue på seg :/
Stakkars fisk, jeg føler på det at jeg ikke avlivde den med en gang, men jeg hadde så lyst å prøve å få den frisk.

Ellers har jeg også mistet en concolor og selvfølgelig var den en hunn, og jeg tror resten er hanner, men er litt usikker på en av de.
Så nå får jeg bare holde utkikk etter concolor i nærområdet og prøve å få tak i noen hunner.
Jeg flyttet de over i et annet kar her om dagen og tok noen bilder mens de var i flytteboksen, her kan man se at ryggfinnene har vokst siden jeg fikk de og jeg synes de ser ut til å bli store og fine
[External Image]
Disse to kan man se at er fryktelig stresset i boksen, stakkars, men jeg måtte jo ta meg tid til å vanne de inn litt før flytting. [External Image]
Får vel oppdatere litt på annen fisk også, det har veldig lett for å bli bare cory-prat i denne tråden siden de ligger mitt hjerte nærmest

De to super-rot'ene jeg fikk av milo har vist seg å være to hanner, de er nå 8 cm. lange og det har vokst ut små Y-barter på de
Jeg er glad de er gutter for jeg synes maller er finest jo mer bartete de er, men det har begynt å by på litt problemer i 325-liter'n siden de krangler mye med hverandre og jager coryene vekk fra maten.
De skader dem ikke fysisk men jeg merker jo at jagingen stresser de ganske mye, så nå har jeg litt hodebry med hvor jeg skal plassere disse kranglefantene, jeg har jo coryer i omtrent alle kar....

Jeg har lurt på å flytte de over til Barlowiene (160liter) og heller flytte ut L-144 hunnen som går der, men jeg er redd det skal bli overbefisket på bunnen der.
Det går fra før kuhlii-åler og L-144 hannen der, pluss at Barlowiene også holder seg mest på bunnen *gruble*.

Her er tenårings-guttene, en som er på vei mot maten mens den andre jager coryene vekk, og det er jo tydelig å se hvem som får i seg mest mat i dette karet [External Image][External Image][External Image]
I dag har det vært skikkelig akvariedag på meg, alle karene har fått 50% vannbytte og det har blitt luket og pusset glass overalt.
I tillegg har jeg oppdatert karene på profilen min, der har jo ingenting stemt på lenge, og jeg vet ikke om det er forumet eller pc'en min som har skylda men det har tatt en evighet å oppdatere hvert kar nå :/

En litt dårlig nyhet har oppstått nede i akvarierommet, den ene 63-liter'n har gått lekk. Jeg oppdaget for noen dager siden at det lå vann rundt karet, men jeg tenkte at det var kondensvann fra toppen som stikker litt ut over kantene.
Det er ingen stor "krise lekkasje" for det lekker fra undersiden og karet står flatt på gummimatte som sikkert holder igjen en del, så det siver bare ut kanskje et par dl. i løpet av et døgn.

Så, jeg må ikke løpe rundt etter reserve-akvarie nå med en gang, men i løpet av uka bør det byttes ut, og da skal jeg prøve å få tak i en 110-liter å erstatte det med.
Det er karet med bie-reker som lekker selvfølgelig, de som nettopp har fått knøttesmå yngel, jeg ser for meg forstørrelsesglass, minihåv og stiv nakke i den nærmeste fremtid...

Cory-ynglene vokser og viser seg frem mer, spesielt C.adolfoi-ynglene er veldig bedagelige og ligger tett inntil frontglasset uten å ense meg. Melini-ynglene derimot er like sjenerte som sine foreldre, og alt jeg ser av de er noen barter og haler her og der inni mosen.
Det er fryktelig mange av de i foreldrekaret, fra sytråder og opp til en cm. og jeg føler meg ganske dum nå som har dullet så fælt med eggene i klekketanken, disse klarer seg jo utmerket uten min hjelp.
Fôrer alle ynglene nå med knust discus-granulat og avskallet artemia, nå er de jo et par uker gamle og jeg føler at de trenger mer næring enn bare micro-orm.
Dessuten er det jo så koselig med oransje mager

Her er bilde av en av Adolfoiene som har klart seg selv i foreldrekaret, denne er ganske liten enda og har den spraglete kamuflasje-fargen, ikke mye som minner om adolfoi egentlig.
[External Image]
Og her er en yngel fra klekkekaret, jeg vet ikke om det er Melini eller Adolfoi det også, de er jo ganske like før den oransje "lua" kommer frem
[External Image]
Åh, to superrothanner! Kjenner jeg er ganske missunnelig...
Og jeg er misunnelig på den eggstinne super-rot hunnen din sissimor!
Jeg tror kanskje hannene her er store nok til å ville stifte familie, så en hunn hadde nok vært velkommen i karet

Da skulle vi ha byttet, for jeg har faktisk 3 hunner! Hm... Tror kanskje Inger Anne skal en tur til Trøndelag snart...
Et lite tips.
Sugemaller er rimelig greie å sende med posten da de kan suge seg fast i posen og ikke blir "ristet" på samme måte som andre fisk vil oppleve.

Kai Hansen sender sugemaller og har bare gode resultater på det.
Går jo ann å høre med han hvordan han går frem med pakking osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap