Anders' akvarierom [NR. 1] (side 48)

Plussmedlem
Heisann

Ja, jeg gjør noen ganger det med å legge eggene i en håv og legger den på kanten av akvariet (slik at eggene kommer nedi vannet, selvfølgelig). Da sitter gjerne eggene fast, og eventuelle egg-spisere får ikke tak i eggene.

Jeg vet ikke egentlig hva du mener med fødekar, hva slags fødekar er det?
Plussmedlem
Kanskje jeg skulle spandere på meg en av disse til å ha på akvarierommet? Ja, jeg drikker kaffe til tross for ung alder! Hehe Kunne veldig godt tenke meg en sånn "Citiz" type.

Jeg kommer nok til å kjøpe meg en sånn, men det er vel tvilsomt at den blir stående på akvarierommet. Men nå er det kort vei fra mitt rom til akvarierommet, da Ahh... herlig kaffe og fisker må passe bra sammen!

"Gratis kaffe til alle akvarieromsgjester!" Hehe :p
Veldig kjekke de maskinene der! Selv har jeg Lattissima, siden jeg er glad i latte og cappuchino ;D
Plussmedlem
Bra du informerer meg litt, Sissimor Jeg har lest en del, og tror de "Citiz'ene" må være OK for meg. Ser at veldig mange er fornøyd med Nespresso også, så ja, det må bli det merket Men den Lattissima virker veldig ålreit den også, sjekket den nettopp ut. Men litt dyrere, da :p

Men lurer fælt på om jeg skal kjøpe den typen med eller uten melkeskummaskin... den med gir jo helt klart større muligheter, men er noen lapper dyrere. Men for å argumentere litt... jeg skal jo ha glede av denne lenge!
Lurer på om det kanskje går an å kjøpe sånn separat senere, også? Tror det.

Jeg fikk et "spark i baken" til å kjøpe kaffemaskin når jeg var med familien på hyttetur på hytta til tanten og onkelen min. Der hadde de en sånn, maken til den jeg tenker å kjøpe. Men det er pga. lesning jeg ønsker akkurat den. Ingen andre i huset er intressert i noen sånn, da, så derfor må jeg kjøpe helt selv! Hehe... de er så gammeldagse!
Eneste uting; sinnsykt dyre kapsler.

Nei, nå har jeg skravlet nok i dette innlegget om kaffemaskiner, kaffe, priser og kapsler! Hehe


PS! Hvis noen tilfeldigvis skulle lese her og har erfaring med denne maskinen er innspill fullt velkomne.

Vi har en annen Nespressomaskin Anders, den har tuslet og gått i årevis. Mener bestemt at det lå et start-tilbud i boksen, ibenholtboksen med litt av hver smak var kanskje ikke det nyttigste i verden, men det var eneste mulighet til å slippe ni ubrukelige kapsler av en fæl smak, kjipt å betale skjorta for noe som ikke passer. Melkeskummeren kan kjøpes separat for 620,- står det.

Kapselbestilling går kjapt og smertefritt på klubbsiden (lenking gikk plutselig ikke, søk på Nespresso Club), man må bare lukke øynene når man kommer til "betaling". Og huske at enkelte utskeielser er bra for sjelen, det er noe med de kapslene som minner meg om noe fint fra jeg var liten eller noe, blir glad av dem jeg. Er visst en sånn honning og blomstertype, liker de gule smakene best. Dulsao do Brazil, man blir glad av navnet også egentlig. Genial markedsføring. Det får ikke hjelpe, kaffen blir ikke dårligere av det heldigvis...
Plussmedlem
Hvilke kapsler har fæl smak? Har bare smakt på 3 typer eller noe, sånn på 5, 6 og kanskje 7-tallet i styrke Det er altså 9 av de 16 typene du ikke syntes noe om, hvis jeg ikke skjønner feil?

Tenker jeg bestiller en enkel Citiz, og kjøper melkeskummer senere Greit å ha råd til kapsler i starten... hehe!
Du får med én av hver kapsel når du kjøper en ny maskin. Det greie er å ta et lite notat av hvordan du syns en kapsel var etter du har smakt den. Det er lett å glemme det etter du har smakt alle 16.

Dulsaõ er veldig god som nevnt. "Roma" er også en personlig favoritt. Ellers går det en del Arpeggio og Ristretto.

Jeg pleier også å ha et rør med decaffinato intenso tilgjengelig om kaffetørsten skulle komme sent på kvelden =)

Jeg har en Pixie som for øyeblikket står hos Marcairn, og en Latissima+ stående hjemme.
Det hadde jeg helt glemt Hansimann. Anders er jo bare én person, her var vi flere som hadde en mening om saken. Heldigvis har vi kke så forskjellig smak når det gjelder kaffe i små kopper. Har bodd i land der man må på McDonalds for å få noe som ligner kaffen vi er vant til her hjemme, så skal jeg våkne vil jeg heller ha Ristretto enn Roma, men får du besøk av noen som mener filterkaffe er greia er den god å ha. Vi er jo så forskjellige, det er vel derfor de har så mange smaker å velge i

Kikket i boka vi fikk sammen med maskinen, der er det notert en hel haug plusser og minuser og grøssefjes, så det er et godt tips. Du finner sikkert ut av det Anders!
Plussmedlem
I går kveld besluttet jeg å kjøpe meg en Citiz uten melkeskummer (C110 het den vel?) i rød. Kommer til å passe perfekt til stilen ellers på rommet mitt Men jeg tror nok ganske sikkert at jeg en dag kommer til å kjøpe en melkeskummer. Den ser svært lovende ut! (Har studert videoer på YouTube, hehe).

Tenkte akkurat samme tanken med å notere hvilke smaker jeg liker. Jeg må nok også ha noe koffeinfritt liggende til kvelder jeg vil ha kaffe... jeg vet jeg liker "Decaffeinato" iallefall.

Så nå er det gjort, håper den lever opp til forventningene - det BØR den gjøre! :p Og jeg har et håp om at den KANSKJE kan komme på lørdag. Pakken ble utsendt i dag formiddag.
Takk for innspill, forresten, alltid kjempekjekt


Nå skal jeg hente en kopp kaffe - traktekaffe
Plussmedlem
Oppdatering, corydoras vittatus egg og yngel
På tide med en ny oppdatering angående mitt "oppdrettsforsøk" på Corydoras vittatus

Yngelen jeg har sett lever fortsatt (det kan være èn, to, muligens tre av de eldste). Jeg har bare observert èn om gangen hittil, men jeg har ikke brukt kjempemye tid på å forske, faktisk
De vokser utrolig fort. Det lille sandkornet har blitt ganske mye større på få dager. Det skal jeg love...! Den ser heldigvis ut til å spise og være frisk og fin, det er bra.

Eggene jeg fant på søndag ser også lovende ut. Alle som en tror jeg var befruktet, ser at ca. ett eller to har klekket. De andre ser ut til å klekke snart. Dette er gøy!
Det går i avskallede artemiaegg som fôr, bra alternativ til de som ikke har mulighet til/gidder/har tid til å klekke artemia.

Jeg skal forsøke å oppdatere litt jevnlig om dette. Kanskje jeg til og med etterhvert skulle opprettet en tråd i forumet? Oppdrett på spiss-snutede Corydoras er jo for folk flest ikke så kjent som på kortsnutede, så... Det kunne kanskje vært litt nyttig for andre enn de som leser i denne tråden å få litt info om dette også.
Plussmedlem
Mini-oppdatering igjen;

Jeg kan bekrefte at det er fler enn èn yngel i 30 literen jeg bruker som yngelkar
Har lett etter dette, men finner det ikke... Anders? Hva forer du corydoras yngel med :P?
Plussmedlem
De innleggene jeg snakket om i din tråd, mener du? Starten av forrige side. Det andre du spør etter står i innlegget over...

Jeg la forresten igjen en link til en bra artikkel i din personlige tråd, der finner du det meste du trenger av informasjon.
Plussmedlem
Bare for en oppdatering om kaffe-maskinen jeg bestilte... Den kom lynkjapt! Allerede i dag. Fatter'n hentet den for meg. Det var virkelig godt gjort å levere så kjapt
Sitter her og prøvesmaker :p Måtte akkurat tømme ut en kopp, den var grusom! Smakte horribelt.
Nå har jeg akkurat blitt brygget en "Roma". Maskinen ble ferdig akkurat, koppen står fortsatt der

Kjekt med prøvekapsler. Da vet du hva du liker og ikke... skriver det ned, så skal jeg bestille et lager snart

Maskinen og prøvekapslene... kjempefornøyd med utseendet, lekker med matchende farger til resten av dette rommet
[External Image]
Så moro med yngel av C. Vittatus, det er en så fin cory!
Synes også du skulle lage en egen tråd om dette oppdrettet

Og jammen fikk jeg ikke lyst på kaffemaskin også nå....
Plussmedlem
Marita Ekdahl
Så moro med yngel av C. Vittatus, det er en så fin cory! Synes også du skulle lage en egen tråd om dette oppdrettet :) Og jammen fikk jeg ikke lyst på kaffemaskin også nå....


Kom en tur innom så skal du få se yngel OG smake på kaffe... hehe!

Tror nok jeg lager en tråd om oppdrettet etterhvert, ja. Kan jo være greit det å "loggføre" litt i egen tråd for det.
Nå skal jeg snart over på topic igjen Anders, men sjekk Elkjøp, de har Nespressokompatible kapsler til 29 kroner boksen står det i a'visa
...men disse er ikke så gode som de originale, og prisen er jo omtrent den samme...
Plussmedlem
Linda W
Nå skal jeg snart over på topic igjen Anders, men sjekk Elkjøp, de har Nespressokompatible kapsler til 29 kroner boksen står det i a'visa ;)


Morsomt du sier det, Linda, for siden jeg begynte å gå tom for prøvekapsler allerede i går, kjøpte jeg en sånn pakke fra Ethical Coffee Company på ICA Tok en tilfeldig pakke og prøvde. Smaken er bra, men de virker litt annerledes i maskinen. Har du prøvd dem? Noen setter seg fast, det er vanskeligere å presse spaken ned, og ellers også reagerer maskinen annerledes når kaffen lages. Dette er jo normalt, og gjør helt sikkert ikke noe, men jeg vet ikke... jeg kan ikke noe for det, men jeg stoler liksom mer på Nespresso sine egne Så ja, jeg kommer nok til å kjøpe dem i fremtiden.

Har allerede bestillt et "lager" med kapsler, forresten. Slang inn en bestilling i går, så da kommer de vel en av de nærmeste dagene 9 forskjellige typer av de jeg syntes smakte bra.

____________________________________

Så et litt annet tema:
Det går fint med Corydoras vittatus-yngelen fortsatt Alle eggene ser ut til å være klekket. Svært lovende...
De jeg ser virker til å være sunne og friske. Gledelig!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap