Inger Annes akvarieprosjekt (side 49)

Jeg vet at jeg har lagt ut et nesten likt bilde tidligere, men jeg må bare vise nok en gang hvor tøft det er å være ancistruspappa. Så innpåslitne er de andre hannene i karet. Jeg ser dem titt og ofte ligge halvveis inni hula til Bartesnoppen.[External Image]
Jeg glemte å nevne at det er palettbarn på gang. Foreldrene har ikke tatt dem med på luftetur ennå, men ettersom de nok en gang har lagt eggene bak ei rot, kunne jeg i dag få se nyklekte palettbarn.
Jeg fikk nettopp en stor overraskelse, her jeg sitter (og det trengte jeg nå - dette har vært en drittdag av den virkelig ille sorten). Jeg har hatt 5 kull på Bartesnoppen tidligere, og han passer nå på sitt 6. Ikke en eneste av småttisene har levd opp - de har alltid blitt spist...trodde jeg. Men nå dukket det faktisk opp en liten ancistrus her! Jeg aner ikke hvor gammel den er, men den kommer ihvertfall fra ett av kullene på denne siden av sommeren. Så det er første gang jeg har fått ancistrusyngel til å overleve! Jeg vet det ikke er rare greiene å få oppdrett på ancistrus, men jeg er overlykkelig likevel. Endelig har det skjedd! En liten småttis har greid å unngå alle sultne munner, og nå er den for stor til å bli spist. Og det betyr også at dette må være en skikkelig tøffing. For å kunne overleve sine første levemåneder i pestkaret, trengs det sterke gener! Så dermed kan jeg legge til ancistrus til oppdrettene jeg har hatt. Endelig, etter 5 kull, har Bartesnoppen og Madammen greid å føre genene sine videre!

Av en eller annen merkelig grunn er denisoniene borte og snuser på lillemann hele tiden, selv om han er for stor til å spises. De har tydeligvis fått smaken på ancistrussmåttiser.
Kaldtvann i hodet på septentrionalisene har så langt ikke vært noen suksess. Det er ikke antydning til leksatferd engang. Ikke en gang beføling fra hannenes side. De skal få en sjanse til. Hvis det ikke hjelper, så får de forberede seg på "tørketid", dvs. lavere vannstand og mindre mat en periode. For jeg SKAL ha egg på dem!

Jeg begynner å lure på om Bartesnoppen nok en gang har greid å lure seg til å slippe barna uten at jeg har sett det. I dag er nemlig de andre hannene i gang med "vifteleken" igjen, noe som tyder på at det ligger lek i luften (eller egentlig vannet ). De er rare der de ligger. Når jeg sier at de ligger i kø utenfor hula til Bartesnoppen, er det forresten bokstavlig talt:
[External Image]

De siste bildene er fra min eneste dott med vindelløv. For to dager siden oppdaget jeg at overflaten i karet med salivatoren min var totalt dekket med andemat (som jeg hater den planten! Grrrr!). Jeg renset opp en del av det (man blir aldri kvitt alt), slik at lysforholdene bedret seg i karet. Og det likte de andre plantene tydelig. Plutselig var vindelløvet dekket med små luftbobler, og det har den vært i 2 dager. Disse bildene er tatt etter to dager (beklager kvaliteten).

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Denne uka har vært en virkelig drittuke. Nå virker det som om jeg har fått en lekkasje i ett av akvariene i reolen. Ikke gode nyheter, akkurat, da denne reolen har 9 kar. Det er riktignok bare 6 av dem som er potensielle syndere, men det kan bli festlig å forsøke å finne ut hvilket. Det er nemlig bare bittelitt vann som samles ved den ene foten av reolen. Det blir en runde med lommelykta ganske snart.
Oi! Uffda... Håper ikke det er noe glass som har røket... Det kan ikkke være noen dråper sim har fulgt ledninger, eller noe sånt, da?
Håper du finner lekkasjen før du får naboen på nakken.... :o
Når jeg tørker det vekk, kommer det nytt vann. Jeg husker at jeg også har sett vann der tidligere, og tenkt at jeg har greid å søle igjen. Jeg har ikke greid å lokalisere problemet ennå, men det virker som om det er ett av karene i nederste rad. Jeg er riktignok ikke 100 % sikker, for jeg vet at vann har en tendens til å kunne følge kanter o.l. uten å være synlig, når det er så små lekkasjer det er snakk om. Og, nei, det nyreparerte karet står ikke i reolen.
Jeg har kanskje funnet løsningen. Jeg oppdaget nemlig noe rart: Etter å ha studert nøye med lommelykt, trodde jeg at jeg hadde svaret på hvilken tank som var synderen. Og da jeg studerte den enda nøyere, fant jeg at det var vann mellom rammen og skinna som dekkplatene skal gå i (det står ingen plater i nå). Jeg kunne ikke finne spor etter vann nedover stengene fra akvariet over. MEN, dekkglasset på det "skyldige" akvariet lå inn under skinna. Det er kanskje derfra vannet kommer - at vannet kondenserer på dekkglasset, og så renner inn under skinna, for så å snike seg langs kantene og beina, ned på gulvet? Jeg må uansett komme meg til sengs nå (huff, det er 5 på morgenen). Jeg har lagt et håndkle rundt beinet der vanndammen har vært, og lagt fram vannalarmen min like ved. Så får jeg se om det er tørt under skinna når jeg våkner i morgen. Er det det, tar jeg bort håndkleet, og ser om det kommer en ny dam. Gjør det ikke det, er synderen funnet, og jeg kan puste lettet igjen.
Det er det jeg sier: det hviler en forbannelse over kombinasjonen meg og vann.
Så langt ser det bra ut, etter at jeg flyttet på dekkglasset. Det ser ut som om det tørker opp på gulvet, og jeg kan ikke se noe nytt vann. I tillegg er det massevis av kondensdråper på dekkglasset jeg flyttet på, og det var det ikke før. Det kan bety at vann som kondenserer der, tidligere har funnet en annen vei vekk fra glasset, akkurat som jeg nå tror det gjorde.

Det er forresten ingen tvil om at det er palettbarn i pestkaret nå. Palettdamen er hyperaggressiv. Dette er den samme damen som i sin tid forsøkte å banke Flode, min da nesten 20 cm lange pleco. Alle de andre fiskene står nå i motsatt hjørne i forhold til palettene, og fruen kommer jevnlig bort og banker dem der også Men det er noen få paletten ikke greier å flytte på. 1. Bartesnoppen. Men jeg er ikke sikker på om hun vet at han faktisk er der, ettersom han ligger inni hula si. 2. apistoparet mitt. De har fortsatt stillingskrig, og jeg tror hun har funnet ut at apistohannen er større enn henne, og ikke lar seg jage vekk (ikke det at størrelsen teller så mye for fruen - de fleste fiskene i karet er større enn henne). Denne palettdamen blir virkelig hyperaggressiv når hun har barn. Jeg har ikke sett noen annen palettdame være så aggressiv. Hun går helt fullstendig opp i barnepasset, det er ihvertfall sikkert. Hannen, derimot, jager ikke unna fisk. Men jeg antar at det da er han som passer småttisene sine, mens fruen er på jagingstur.
Dyrehagen
Denne uka har vært en virkelig drittuke. Nå virker det som om jeg har fått en lekkasje i ett av akvariene i reolen. Ikke gode nyheter, akkurat, da denne reolen har 9 kar. Det er riktignok bare 6 av dem som er potensielle syndere, men det kan bli festlig å forsøke å finne ut hvilket. Det er nemlig bare bittelitt vann som samles ved den ene foten av reolen. Det blir en runde med lommelykta ganske snart.

Sjekk lysarmaturene. Kondensvann kan samle seg på disse og renne ned på utsiden, følger porsarøret og videre nedover beinet. Har opplevd det selv

REDIGERT:
Beklager, så ikke før nå at du har dekkglass på karene dine (det har ikke jeg)
mona o
Sjekk lysarmaturene. Kondensvann kan samle seg på disse og renne ned på utsiden, følger porsarøret og videre nedover beinet. Har opplevd det selv:-)

Jeg er veldig klar over akkurat det problemet. Jeg har et Aquastabil-kar (ikke i reolen) som ikke har dekkglass, og der drypper det fra armaturet og ned på gulvet. Og det første jeg sjekket i reolen var om det var dekkglass som ikke lå helt på plass. Jeg håpet på den enkle forklaringen. Men det virker som om jeg altså har løst problemet nå, og jeg kan fortsatt ikke se at det kommer mer vann. *Trekker et lettelsens sukk*

Nå har all isboksynglene sluppet fri i yngelkaret, og du verden som det nå yrer av liv. Endelig får de sand under magen sin, for første gang i livet. Men det vil være begrenset hvor lenge de kan være der også. Jeg anslår antall små til ca. 150. Og de er i en 30-40-liter. Ennå er de små nok til at det skal gå bra, men jeg venter en mye raskere vekst på dem, nå som de har sluppet ut i et skikkelig akvarium. De få som fortsatt suser rundt i lekskaret, er mye større enn sine søsken. Puh! Jeg kommer nok ikke til å plukke egg fra aeneus/schultzei hvis de skulle finne på å leke igjen (de er nå sammen med andre coryarter igjen, og det har den p-pilleeffekten Mona snakket om tidligere). Makan til kaninoppførsel! Og så utrolig hardføre de små er i tillegg!

Nå skal jeg straks hoppe til sengs, men først skal jeg gi super-arcuatusene mine et lite sjokk: økt vannstand, større vanngjennomstrømning, kaldt vann i hodet på dem, senket PH, og maaaassevis av godis. Så får vi se om de kanskje kan finne på litt spennende ting i dagene som kommer. Jeg må innrømme at jeg ikke er kjempeoptimistisk, ettersom de ikke har vist interesse for hverandre, og det er første gang jeg forsøker dette med å senke vannstand og fôre lite, før jeg gir dem regntiden sin. Jeg er vel trolig mest skeptisk siden jeg ikke har hatt så fryktelig mye corylek her i huset, tross alt. Og store coryer er ikke kjent for å være de letteste.
Gratulerer som ny moderator!
Tusen takk, Judosola Jeg vet ikke helt hva som foregår for tiden. Det er bare 2-3 uker siden jeg ble spurt, og takket ja til moderatorjobben på the Puffer Forum også. Noe sier meg at jeg bruker for mye tid foran pc-en. Vel, jeg har lenge regnet AF som mitt andre hjem, så da var det vel på tide å flytte inn for godt

Det har ikke vært så mye oppdatering i tråden her i det siste, rett og slett fordi det foregår litt for mye i livet mitt på en gang (som dere sikkert skjønner), så nå er det på tide med en skikkelig søle-vann-historie igjen.

For den som trodde det var slutt på vannsølingen etter at jeg fikk meg vannalarm, må tro om igjen. Forleden dag utfordret jeg sjebnen når det gjaldt multitasking, jeg gjorde litt for mange ting samtidig. Det ante meg at det ville gå galt, og, ja, dere kjenner jo til forbannelsen som hviler over meg. Jeg fikk jo nylig tak i ny del til In&Out-en min igjen, og den varte i hele 1 1/2 uke. Temmelig frustrerende. Men så fant jeg ut at jeg faktisk kunne greie å få til mer effektive vannbytter uten denne. Jeg kunne nemlig tappe ut vann i ett akvarium, ved hjelp av slangen til In&Out-en (hva. hevertprinsippet), og samtidig fylle vann i et annet akvarium, vha. hageslangen jeg kan koble på krana. Altså flere ting samtidig. Når man da i tillegg begynner å lage mat, så er det lett å miste oversikten. Men man er ikke kvinne for ingenting: man kan ha flere baller i lufta på en gang. Og i utgangspunktet gikk det faktisk utrolig greit. Når jeg hadde tappet ut av ett akvarium, begynte jeg å tappe ut av et nytt, samtidig som jeg begynte å fylle i det uttappede akvariet. Etterhvert hadde det spredd seg til at jeg jobbet med vannskifter i 3 forskjellige rom samtidig, og innimellom var jeg på kjøkkenet og passet på maten. Men, så kom det en ting til på lista. Med de akvariene som står nederst i reolen, funker det ikke å bruke slangen til In&Out-en ut til badet. Fallet blir for lite. For disse akvariene må jeg tappe ut i 25-literskanner (også vha. hevert), og det ble liksom ikke helt med i rutinen jeg nå hadde kommet inn i. Vannalarmen min kunne selvsagt ikke være på tre steder samtidig, og jeg konsentrerte den til å være i det rommet der jeg tappet vann inn i akvariene. For det er jo da man kan risikere at det renner over, ikke sant? Overmodig, og lykkelig over at jeg greide å ha god kontroll over vannskifter i 3 rom, og middag samtidig, tok jeg turen inn på soverommet, og der var det vått, veldig vått! Jeg hadde nemlig glemt en liten detalj. Når man tapper ut vann av et akvarium, og tapper det inn i en kanne, så kan kanna gå full... 5 store håndklær, et dobbeltsenglaken, en våt akvarist, og en veldig kald middag senere, kunne jeg endelig sette meg ned og le av meg selv. Jeg lærer bare aldri.

Jeg greide forøvrig å søle vann igjen i går (eller var det dagen før det igjen). Da ramla slangen som jeg tapper vann inn i akvariet, ned, akkurat da jeg skrudde på vannet. Jeg hørte jo hva som skjedde, og fikk stoppet vannstrømmen ganske fort igjen. Men vått ble det på nytt, samme gulv som sist, faktisk.

Jeg kan forøvrig fortelle at det skjer null og niks spennende ting hos coryene. Ikke noe lek hos sterbaiene, ikke noe hos super-arcuatusene og ikke noe hos septentrionalisene. Jeg tror ikke coryene mine er glade i meg. Ellers hadde de lagt masse hyggelige egg til meg. Nå må jeg også slutte å forsøke å trigge dem, ettersom det nå nærmer seg påskeferie, og da er jeg ikke hjemme til å stelle småttiser. Men jeg skal gi et kaldtvannsbytte i alle disse tre karene i kveld, som et siste hint til fiskene om at det er på tide å kvitte seg med egg. Nå som yngelkaret er på plass, og oppe og kjører, så kan egg/yngel flyttes dit når jeg reiser bort.

Jeg var forresten heldig og fikk massevis av akvarieplanter av en medakvarist på søndag. Det var meget kjærkomment. Planter er alltid en mangelvare her i huset, og det har virkelig hjulpet å få litt ekstra. Ikke alt er plantet ut ennnå, men mange akvarier har fått en dose. Så vanvittig mye bedre det ser ut! Og forhåpentligvis vil det også hjelpe på enkelte algebefengte akvarier. Jeg fikk også en dose av en flyteplante som visstnok skal hjelpe mot andemat. Hvis jeg er så heldig, skal jeg danse jubeldans rundt i huset. Andemat er hatmateriale!
Jeg fikk meg forresten en mindre hyggelig overraskelse da jeg skulle legge meg i går. Det ble utrolig seint i seng (som vanlig), etter en dag med to møter (hvorav det ene årsmøte i akvarieklubben), ny situasjon som moderator (og litt å sette seg inn i den sammenhengen), endel å ta etter på et annet forum jeg også nylig er blitt moderator for, og ei stakkars bikkje som var blitt noe forsømt i løpet av dagen. Så da jeg endelig skulle hoppe til sengs, var jeg ikke særlig mottakelig for at noe skulle gå galt. På vei mot soverommet, så jeg at filteret i kampfiskkaret var mistenkelig stille. Jeg stakk hånda nedi for å sjekke, og fant ut at det nok ikke gikk, nei. Ok, så er det noe gørr i det, tenkte jeg. I 95 % av tilfellene med filtre som ikke fungerer, er det enten gått tett, eller det er gørr mellom rotoren og "brønnen" den sitter i. Så jeg fiska ut filteret og rensket opp i herligheten. Men, den gang ei; filteret ville ikke starte igjen. Etter 15-20 minutters jobbing, måtte jeg bare se det i øynene: filteret var røket. Det kunne ikke ha passet dårligere, nå som jeg i virkeligheten allerede er et filter i manko (karet der kampfiskdamen levde før hun ble myrdet, står både uten fisk og uten filter for øyeblikket). Å finne ut at man er filterløs kl. 5 på natta er ikke særlig muntert. Så hurtigløsningen ble å fiske ut kampfisken, og lempe den over i det eneste karet den ikke kan gjøre skade, i karet der det går en hyperhissig apistogramma nijsseni-hunn. Om kampfisken ikke kan gjøre skade, er jeg mer urolig for hva apistoen kan finne på. Jeg så ihvertfall at kampfisken var i tålelig form før i dag. Men nå som jeg sjekket på nytt i kveld, slet jeg for å finne Kong Sverre. Til slutt fant jeg han godt gjemt inni javamosen. Jeg trodde først han var død, men da jeg forsøkte å fiske han ut, så var han høyst levende. Men det er ingen tvil om at han har fått skikkelig med bank i dag. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre Jeg har ikke ett eneste sted jeg kan han han uten at han kan skade andre, eller selv bli skadet. Det eneste jeg kan komme på er å flytte han over til et av cory-karene, men det krever mer tilpasning enn fiske-opp-og-slenge-i-et-annet-kar. Både temperatur og PH vil være temmelig annerledes enn der han er i dag. Men, sukk, det er vel ikke annet valg. Jeg har bare ikke lyst å ha kampfisk sammen med coryer igjen. Hvis det skulle bli lek og egg, så kan kampfisker ete seg fullstendig ihjel. Jeg har sett det før...
Jeg tror kampfisken klarer seg uten filter en dag eller to. I butikkene her oppbevares de hvertfall i små plastkrus med ca 1 dl vann, så jeg tror at i et vanlig kar klarer den seg fint uten filter en periode. Den er heller ikke avhengige av høyt oksygeninnhold i vannet..... Bare en tanke
Ser du har fått piffa opp brukernavnet ditt her, også Som moderator er det nok best å ha et navn som brukernavn

Men ang. kampfisken; jeg tror vannbytter ofte og lite fòring vil gjøre at han klarer seg uten filter til du får ordnet noe. Hvor mange liter er forresten karet hans på? Er det ikke særlig stort kar, har jeg muligens et filter du kan få av meg (Eheim Vitatech) som kan passe.
Karet er faktisk en av 28-literne jeg har kjøpt av deg Han er tilbake i tanken sin igjen, ja. Jeg fant ut at overlevelsessjansen var større der enn med den hyperaggressive apistoen. Han ble rett og slett grisebanket, stakkar. Men det var ikke akkurat noen overraskelse, det. Han ser ut til å være i grei form nå. Takk og pris at kampfisker er labyrintfisker, og kan puste over vann. Jeg er ikke uinteressert i et filter, nei
Da er det bare å se om du får tatt en tur innover her så snart som mulig. Jeg har en gjeng småfilter liggende i en bærepose, og under en opprydning her om dagen kom jeg på at jeg hadde dem. De ligger i deler, men jeg så iallefall nok til å sette sammen til ett helt filter

Du kan stappe det med det filtermaterialet som passer deg, bare klippe det til og fylle kammeret. Jeg brukte blåsvamp. Trengte jeg et innkjørt filter i en fei, rappet jeg blåsvamp-skiven i et av de store tønnefilterne mine (la bare nedi en ny i tønnefilteret som erstatning), og så klippet jeg den opp så den passet. Var kjapp med saksa så ingenting tørket ut, og fikk satt i gang Vitatech-filteret i en fei.
Mona, du er en engel! Jeg har sendt deg e-post (fra riktig adresse ).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap