Tante Astrid´s undervannsverden (side 49)

Takk Elin Klovnkilli skal jeg ha om jeg så må kjøpe egg på ebay for å få tak i de Regner likevel med at de dukker opp på listene før jeg har kjørt inn karet de skal gå i. Er jeg heldig så får jeg de før jul :b

Akkurat nå er jeg akkurat ferdig med å flytte om på slangene på de to største karene mine. Jeg er sannelig glad for at jeg har vært så lat at jeg ikke har giddet å korte inn på slangene på asia-karet etter oppsett. De har nemlig vært litt i lengste laget. Nå rakk de så akkurat til søramerika-karet. Av og til lønner det seg altså å utsette ting Masse rusk i vannet enda pga all driten i slangene som jeg faktisk ikke orket å vaske før byttet. Regner med at det gir seg ganske fort. Det jeg allerede kan merke er at begge pumpene nå er mer stillegående så det virker som om de fungerer mer slik det er meningen de skal gjøre.
I dag fikk jeg se noe som jeg lenge har hatt mistanke om. Det har seg nemlig slik at etter at jeg kjøpte nøkkelhullciklidene så har det omtrent ikke vært en eneste sandsnegl å se på overflaten av substratet lenger. Tidligere var det alltids noen oppe til enhver tid. I tillegg så har antallet pestsnegler sunket. Fremdeles noen å se, men ikke på langt nær så mange. Mye tomme pestsnegleskall dukket også opp.

I dag fikk jeg altså se det som jeg har hatt mistanke om. Nøkkelhullene tar innimellom has på en og annen snegle! Etter vannbytte og litt flytting av sand så kom det en del sandsnegler oppe på sanden og da fikk jeg se teknikken. Cikliden ventet til kroppen kom ut, nappet til og ristet og rykket til sneglen slapp skallet og ble spist. Tror ikke det akkurat er favorittmaten så sneglene vil nok ikke forsvinne helt. De lot ihvertfall resten av sneglene være i fred i dag. Er likevel glad for at denne oppførselen hindrer sandsneglene å oversvømme overflaten. Det kan til tider bli litt vel mye snegler :b

Har også sett en del tomme pestsnegleskall i asia-karet etter at pangio-ålene kom i karet så det er mulig de også forsyner seg med en og annen. Akkurat som i søramerika-karet så er det heller ikke her noen sandsnegler som våger seg på overflaten lenger. Ellers så må jeg innrømme at ålene er veldig stressende. De er i bevegelse konstant så det er ikke særlig fredelig i karet. Det er nesten ikke mulig å ta skikkelige bilder av akvariet heller for de fyker rundt hele tiden og lager fartsstriper over hele bildet. Blir vel til at jeg må kapitulere og gå for høyere ISO og kortere lukkertid for å få et brukbart resultat.

Det er forresten mye mer sprut i vannstrømmen i søramerika-karet nå etter at pumpen har fått riktig dim på slangene. Håper bare ikke denne tabben har slitt ut pumpen før tiden.
Har sett det samme hos meg, både røde kurvciklider og sommerfuglciklider tar seg gjerne en liten sandsnegle til forrett Det er dem vel unt for å si det sånn, det blir fort nok av de sandsneglene
Veldig morsomt å se instinktene slå inn på den måten. Mine rolige ciklider viste riktig så morderiske tendenser. Kan ikke la være å synes litt synd på sneglene heller jeg da. Om det er verre å bli spist enn å havne i bøtta mi og bli skoldet vet jeg ikke, men utgangen er jo den samme for sneglen er jeg redd :b
Vi får trøste oss med at det er naturens gang

Har akkurat flyttet over kampfisk yngelen min til 17 literen nå. Ble vel trangt i 10 literen. Det var faktisk 17 stk, og utrolige størrelses forskjeller. Fra 3-4 cm til strek med to sorte prikker. En er prikklik mamman, blå med rødt hode Morsomt å se.
Må være morsomt å få frem yngel, men jeg har problem med salgs-delen. Stoler ikke på at andre kan gi de et så godt hjem som meg så da er det kanskje like greit å ikke avle mer enn jeg kan beholde

Misunner dere litt da så det er morsomt å følge med i trådene til både deg, Elin og Inger Anne. Det er de tre personlige trådene jeg bare må få med meg hver dag selv om jeg stikker innom de andre også fra tid til annen. Dessuten så blir jeg hengende etter om jeg ikke oppdaterer meg siden det skjer så mye hos dere

Drev forresten med avl på rasekatter i en tiårsperiode for noen år tilbake, men hadde det samme problemet da også. Jeg syntes det var veldig vanskelig å skille meg av med ungene. Etter en mindre hyggelig opplevelse med en av kattene jeg solgte så orket jeg rett og slett ikke mer og sluttet. Det er sikkert derfor jeg har problemer nå også. Jeg innrømmer glatt at jeg er altfor sentimental av meg

Edit: Da glemte jeg av Galemor! At det går an! Den tråden må jeg selvsagt også innom
driver med oppdrett på hybelkaniner jeg, har rundt 400 nå.
du er vel ikke den eneste der guttn, selv om jeg prøver å kontrollere bestanden ukentlig :p
nei de er veldig vanskelig å bli kvitt men har hørt at såpe å vann skal kunne fjerne mye av de, de reknes som umulig å bli kvitt.
Hvordan er avsetningen på de da guttn? Regner med at de ikke er så enkle å finne nye hjem til i og med at du har 400 gående
vel egenlig er de kanske enkle å bli kvitt, bare å sende de over til store og lillesøstra så fjerner de dem.
Ja, skjønner den Spesielt katter som jeg er ekstremt bløt for og som folk skaffer seg altfor "uoverveid". Veldig spent på hvordan det blir å kvitte seg med kampfisk yngelen - spesielt siden jeg er veldig motstander av å holde fisk i altfor små kar. Syns kampfisk fortjener i alle fall 30 liter om de skal ha et ok liv. De andre ynglene mine har jeg heldigvis ikke så mange av hver.

Hyggelig at andre leser tråden min og syns det skjer spennende ting hos meg da Har ikke vært så flink å oppdatere i det siste, vært for mye som skjer på andre områder så jeg har ikke vært så mye hjemme.

Gleder meg vilt til å lese innredningstråd fra Afrika Kanskje jeg får noen ideer til mitt eget Afrika kar.

Kløp forresten av sånn ca. et 30-talls flyteblader i går fra alle lotusene mine. Det gjorde nærmest fysisk vondt Men får håpe det resultererer i tettere plante under vann. Det var knapt lys igjen i de to karene hvor jeg har mye lotus.
Jeg måtte til med det samme på min lotus. Er nå nødt til å prøve å få tak i noe annet som Leopold kan lage skumreir under. Han var nemlig veldig glad i disse bladene. Lotusen furter nå litt og har ikke kommet med noen nye blad de siste to ukene. Får håpe jeg blir tilgitt og at den kommer med flere undervannsblad etterhvert.

Dere får bare glede dere til afrika. Der skal jeg prøve noe nytt (for meg) og blir det slik jeg har tenkt så blir det bra
Nå ble jeg rørt, Astrid. Da kan jeg informere deg om at tråden din også er blant de jeg leser hver gang det ramler inn nye innlegg.
Helt enig med Inger Anne

At noen orker å lese alt tøyset mitt må jeg jo bare ta som et kjempekompliment!

Jeg må jo innrømme at jeg selv har noen personlige tråder jeg bare må innom daglig. Din, Inger Anne sin, Liv, Mona, Galemor, også har jo Sølvi fått sin egen tråd, så nå må jeg jo lese den også! Og Mathias sin, siden han har vært her et par ganger og bor rett nedenfor meg (og har coryer ).

Nå har jeg angst for å glemme noen, altså. Men egentlig så prøver jeg å lese i masse personlige tråder. Moro å se hva som skjer hos andre akvarister, og jeg plukker opp mengder med ideer mens jeg leser

Og jeg gleder meg STORT til Afrika-prosjektet ditt!
leser din, Inger Anne sin, Liv, Mona, Galemor,sølvi, magnus og tom c sine tråd blir lei meg hvis jeg ikke får sett om de er kommet noe nytt i trådene.
internettet slokkes kl. 10.30 på hverdager.
leser de fleste trådene her inne, men jeg har ikke alltid så mye å kommentere, så da blir jeg vel en snikleser :p
*rødme* er det så mange som følger med på det jeg skriver, da må jeg vel skjerpe meg litt. Kan lett handle om helt andre ting en akvariene der vet jeg, men det synes jeg man skal få lov til på si eiga tråd. ;D
Må si at Inger anne og Tante astrid er de trådene jeg synes det er morsomst å følge med på, da begge skriver med slik varm innlevelse + flotte bilder da

Ellers er det mona o, sanne og kjetilv sine tråder jeg har under oppsikt, aggi har vel oxo havnet på den lista den siste tiden. Men det tror jeg er de, prøvde lese meg gjennom liv_65 sin, men der var det så mye og tiden knapp, så der falt jeg rett og slett ut. Kommer sikkert flere etterhvert, men jeg blir like glad når jeg ser Tante astrid har skrevet, for da vet jeg hun har det bedre.
Blir en del tråder man følger med på etter hvert, må alltid innom Tante Astrid og Elin, sniker litt på bildene til Sanne og innom Mona, Inger Anne og Galemor. Alltid spennende å følge med og få gode tips og ideer Og småslurdre litt om smått og stort
synes det er bra at man skriver litt annet en fisk og jeg for eksempel uhell og ''sykehusopphold''
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap