Elins lille hjørne (side 49)

Hehe

Men jeg fant, jeg fant! En knøttliten plastboks som nå flyter minimais i.

Jentungen gikk på soverommet, kom ut igjen, prikket meg på skuldra, og sa:

"ehhh.. mamma...? Det.... det flyter en boks i akvariet ditt, med en KLUMP i! Hva er det?!" Hehe.

Alle fiskene er matet, atroene har fått sand under finnene for første gang, og de største weitzmani plumpet uti en 11 liter. Paleatusene flyttet til 54-literen, og på tross av stor plass, ligger hele bunten som en haug innunder filteret. Nesten så jeg tror stor plass ble traumatisk :p Men artemia gikk ned på høykant likevel

Kan også rapportere om at det er 114 schultzei yngel. Noen færre enn jeg tippet, synes ikke så mange egg mugnet, men jeg tror liksom at 114 er nok uansett :p

oi, hvordan i all verden klarte du å telle 114 yngel?
Cory en
cory to
cory tre
cory fire
cory fem
cory seks
cory sju
cory åtte
cory ni

og det er rimelig
hun syntes det var trivelig
da hun telte på nytt
og på nytt
og på nytt
en boks med yngel i

;D
1 stykk pipette, 1 ark papir, 1 kulepenn, og 1 strek på arket for hver yngel jeg flytter fra gammel boks til ny boks.

Jepp - det tok litt tid Men jeg var så nysgjerrig på hvor mange det ble. Jeg er jo vant med kull på 20 og mindre, så for meg ser det ut som det bobler med yngel i den boksen
Tante Astrid
Cory en cory to cory tre cory fire cory fem cory seks cory sju cory åtte cory ni og det er rimelig hun syntes det var trivelig da hun telte på nytt og på nytt og på nytt en boks med yngel i ;D

Hehehee! Kjempebra, Astrid! Den var fin!
Fritt stjælt fra "Pengegaloppen" om du ikke fikk med deg det
Den traff rett i hjerterota, altså

Var egentlig litt slik det føltes også... Ikke vant til å telle så mange på en gang
*gulp*

*host*

241 yngel...!

To hundre og førti en yngel!

Hvor i alle dager skal jeg gjøre av disse hehe.

Om noen har noen formening om hvor mange unge corydoras en kan skvise inn i en 110 liter (med utvendig filter), er jeg lutter øre.

Det er fullstendig uaktuelt å selge disse før de er store nok, så jeg må bare skvise de inn der jeg har plass. For gullungene skal være mer enn store nok til å flytte hjemmefra før det blir aktuelt.
Du kan jo alltids fordele dem, plassere de unge i samme kar som sine respektive foreldre rundt om?
Vet alt om dette med "gullunger", hehe. Jeg selger ikke Cory-babyer, de skal være unge voksne før jeg har hjerte til å skille meg av med dem.
Mona: Ja, klart jeg kan. Jeg har også to 110 litere som kan være oppvekstkar, så det skulle gå greit.

Frokost hos ynglene nå, og jeg skulle liksom knipse litt. Atroene har nøyaktig samme farge som biltemasanda :p Det er ikke mulig å få fokusert skikkelig, dessuten ligger de ikke akkurat stille.
Så istedet for bilder må jeg bare rapportere at de har funnet seg vel til rette med sand

Tok et par bilder av paleatusenes første frokost i 54-literen, men ikke hadde jeg vasket glasset, og ikke lå de i ro heller. Så fine ble de ikke. Med litt velvilje ser en at det er en gjeng 2 mnd gamle paleatus (2 mnd i dag faktisk!) som spiser en novotab :p

[External Image]

[External Image]
Mysterieyngelen i 30 literen blir bare et større og større mysterium. Jeg har funnet ut at dette kan ikke være yngel fra noen av fiskene jeg har.

Fra å være like stor som gertrudaen da jeg først så de, har de blitt nesten dobbelt så store som gertrudaen nå.

De er slanke, langstrakte og begynner å få antydning til mye større finner enn yngel på deres alder pleier å ha. Jeg lurer virkelig på hva dette er for noe. Heldigvis så ser de ut til å vokse og trives, så en dag kommer jeg nok til å få svar. Enn så lenge er de helt anonyme i fargen, så det er ingenting der som avslører herkomst.
Bilde 1:
Hurra for deg som fyller... 5 uker
De eldste weitzmani har jammen blitt 5 uker gamle. Her er noen av dem - proppfulle i artemia. Snakk om digre mager
Det gleder en corybestemor å se så velfylte mager!

Bilde 2:
Dårlig forsøk på å vise frem atroene i sitt nye hjem med sand. De har samme farge som sanda, og er ikke akkurat villige til å bli fotografert.
De ser litt tynne ut synes jeg.. har ikke samme runde, gode kroppsform som de andre ynglene. Men, de spiser og jeg har ikke mistet noen på lenge nå (har vel bare mistet en fra dette kullet tror jeg). Så det er mulig at de bare har litt langstrakt kroppsform som små

Bilde 3:
noen av schultzeiyngelen. De er 3 dager gamle i dag og har smakt artemia for første gang. Det ble mye aktivitet i boksen når artemiaen landet på bunn, så det så absolutt ut som de spiste

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Schultzei leker igjen.... ser 15 egg på ruta nå når jeg kom hjem, og det er vel sikkert hundre til på diverse planteblader om jeg hadde sett etter (basert på erfaring).

Men - jeg plukker ikke Har 114 yngel av de nå, og det holder for en stund tror jeg. I den grad jeg i det hele tatt kan skvise inn flere egg/yngel her nå på en stund, er den plassen forbeholdt C140 og atroene Og de er totalt likegyldige med hele leken ser det ut til :p
Ikke verst å ha så mange yngel at en ikke gidder plukke mer
Men skjønner deg jo og ,en skal jo gjerne ha plass til andre typer og om en er heldig . Lykke til med all yngelen iallefall.
Sølvi, tro meg, det er ikke lett hehe.

Men jeg har over 240 yngel her nå (5 ulike arter) - og da har jeg ikke telt med macmasteri-yngelen, og de skal ha plass å vokse på... det er ikke aktuelt for min del å selge ved 3 mnd alder bare fordi jeg har plukket "for mange" egg. Så her er det bare å lage plass!

Gikk jo opp et lys for meg i dag, da... jeg mååå ikke ha artskar til alt som har gjeller her i huset :p For en periode i hvert fall.

Så sånn som de artene jeg ikke ivrer etter å få lek på, og som er ferdig utvokst (naturligvis), kan jo bunkre sammen, da frigjør jeg flere kar til å ha ungfisk i. Kombinert med daglige vannbytter skulle jeg ha nok plass til å fostre de ynglene jeg har på en skikkelig måte. Gruppene mine er jo fra 6-9 fisk, og to grupper kan fint dele en 54-liter et par måneder (min mening).

To 110 litere og hvert fall fire 54-litere kan jeg hvert fall bruke. Og da begynner det å bli bra med plass til småtroll synes jeg.

Mona.. har ikke du hatt 170+ C140 i en 85 liter? Det gikk vel greit det? Mener å ha lest det i hvert fall

Forresten... paleatusene er 8 uker gamle, og har flyttet til 54-literen. Vurderer sterkt å slutte med artemia til de nå. Studerte det i dag, og artemiaen flagrer til toppen av karet så fort at jeg tror det forurenser mer enn det gjør nytte... de spiser både tabletter og "heksebrygget" med stor iver. Så jeg håper at det er "trygt" å slutte med artemia nå?
Joda, jeg hadde 170+ Cory-yngel i en 85 liter en periode. De var riktignok små da, men de gikk der en stund. Jeg måtte bytte vann som en helt med så stor fisketetthet da, for til tross for Eheim 2224 i den 85 literen, så det alltid møkkete ut med så mange fisk som rotet i sanda, hehe

Etter åtte uker kan du absolutt trygt slutte med artemia Jeg tror jeg har sluttet med det til mine yngel etter alt fra fire til sju uker. Sju uker er vel det aller lengste jeg har gitt mine daglige doser av nyklekt artemia. Men de siste kullene jeg har hatt, har jeg kuttet det ut langt tidligere, rundt fire uker. Da føler jeg at de har fått en god start og er godt i gang. Men det er absolutt en fordel å gi litt lenger, for de vokser jo utrolig mye bedre på det

Prøv å hakke opp litt frossentfôr til dem som avveksling til tørrfôr. Spesielt morsomt å se reaksjonen deres første gang de får opphakkede røde myggis... party! Også har du jo microormen din, det er også flott avveksling.
Takk igjen, Mona Synspunkter og meninger tas imot med glede!

Jeg har faktisk vurdert opphakkede røde mygglarver hvertfall annen hver kveld, kanskje hver kveld, siden de fortsatt får tørrfór hver morgen. Tror det blir en bra avveksling. Jeg har gitt det før, og de spiste med iver og glød hehe.

Etter at jeg har funnet ut at jeg i perioder kan slå sammen flere av de voksne gruppene mine (de som sagt ikke alltid holdes i artskar!), så har jeg fått adskillig mer plass til oppvekst av yngelen. Og jeg ser jo at Ian selger ved 5 mnd alder, og oppfatter det som (i hvertfall mitt) absolutte tidligste salgstidspunkt. Vil helst drøye til 7-9 mnd alder

Men så er det forskjell også. Ser f.eks at paleatus vokser fort. Mye raskere enn atroene for eksempel. Så i mine ører er det naturlig at paleatusene kan selges tidligere enn jeg ville tørre å sende atroene ut i den store verden. Skal uansett holde igjen 4 atroer selv Så kanksje paleatus kan selges ved 5-6 mnd alder, mens atro og weitzmani venter til 7-9 mnd

Mye tanker rundt ting som ligger langt frem i tid

Åh, gi meg styrke! Bare på glasset ser jeg 48 egg hos schultzei. Et egg hos weitzmani (og da vet jeg at det er fler på leucocephalabladene og i mosen), samt at paleatusene leker, men der svømmer endlersene etter og spiser egg med stor iver. Ser vel bare 5 egg der, men merker etter flere.

Jeg vil egentlig ikke plukke flere egg... jeg har 114 schultzei-barn, rundt 60 weitzmaniyngel og 22 paleatusyngel gående her...
Dette er jammen bra progresjon på bestillingen fra aquaristikshop må jeg si!

Det tok tid før aquaristikshop sendte bestilllingen, sikkert fordi de ikke hadde alt på lager.

Men, tollen i Norge gjør jammen jobben!

02.12.08 15:54 Handed over to Customs in Country of Destination Handed over to Customs in Country of Destination
02.12.08 15:54 Arrival at inward Office of Exchange in the Country of Destination Arrival at inward Office of Exchange in the Country of Destination
02.12.08 18:33 Departure from inward Office of Exchange in the Country of Destination Departure from inward Office of Exchange in the Country of Destination

Bare 2,5 time i tollen! Det lover bra. Så lenge de har klart å skrive postnummeret riktig og ikke byttet om på de to midterste siffrene slik de gjorde sist...
Jeg skjønner ikke hva slags yngel jeg har! Hehe

Prosjektet i morgen er å få prøvd å få tatt et bilde av de, men de stikker av med en gang de ser meg utenfor...

De begynner å bli ganske langstrakte, men slanke. Avrundet hale, og spesielt gattfinnen begynner å bli stor. Altså avlang, liksom. vet ikke helt hva slags voksen fisk jeg kan sammenlikne det med. Ellers ser de ut til å få antydning til mørkere finner, kroppen er fortsatt "guppy-farget", eller lys gulaktig.

Det er i hvert fall ikke fisk jeg har i hus. Er det det, ja da er yngelen svært ulik foreldrene i hvert fall.

Tok forresten killihannen på fersken i å prøve å spise den ene. Tror de var så små i starten at han ikke så de :p Tror også at en eller to er spist. Så han har fått midlertidig asyl i den ganske tomme 110-literen min, ettersom jeg føler det tryggere å flytte voksen fisk fremfor yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap