Liv's vannverden (side 49)

Den ene var veldig pjusk da jeg hadde dem oppi, men håper virkelig at det dukker frem 6 stk om et par ukers tid Den pilte ut av mosen, synd jeg ikke fikk tatt en nærmere titt.
Kampfisken har lekt i dag, men en av de unge selvoppdretta hunnene Utrolig hvor fort de blir kjønnsmodne. Kommer nok til å ta over noen "sytråder" om et par dager over i et yngelnett Gøy om noen klarer seg. Har bare 4-5 gående nå i oppvekstkar. 5 ble solgt i dag. Endelig en seriøs køper som jeg er sikker på kommer til å passe godt på dem
Så moro når egenoppdrettet leker
I den farta her blir jeg tipp tipp oldemor før jeg vet ordet av det
Da ble det en ufrivillig tømming og gjenoppsett av 180 literen, ut med røtter og alt. Det jeg hadde dratt spesielt ærend for å hente på butikken som skulle være sae er overhode ikke i slekt med sae. Ikke rart de ikke har gjort noe innhugg i penselalgene. Utrolig skuffet over den butikken nå

Vel, tømme akvariet for planter og en gediiiiigen rot, fange 5 hypre slektninger av kinesisk algespiser og deretter sette det opp igjen på bare 1 time og 5 minutter er ikke verst Ble penere enn før også, så en får se det positivt. Fant ut jeg måtte gjøre det nå før kurvciklidene rekker å legge egg igjen. Ikke kult å tømme akvariet da.

Nå får algespiserne klare seg i et stort yngelnett i karet inntil jeg får levert dem mandag. Det ble totalt 3-4 timer jobb (med henting og levering i butikken) og frustrasjon fordi gutta i butikken ikke kan jobben sin
Huff

Det er absolutt ikke noe moro når slikt skjer. Men greit å levere de tilbake, ja.. det blir jo bare problemer med de etter hvert. Og ikke gjør de jobben de er satt til heller, så....

Utrolig surt ekstraarbeid, det er sikkert og visst!
tror jeg holdt på i 20 minutter bare for å fange en av de rakkerne der... og karet mitt var bare 64 liter! raske smådævler de der... alltid irriterende når man ikke får det man ber om. at sae blir forvekslet med flying fox er jo vanlig... den der ligner jo ikke en gang! hva i alle dager har de tenkt på..
Blir jeg sinna nok så er det utrolig hva jeg kan få tak i hehe Men alltid så blir det igjen en versting til slutt. Brukte nok 10 minutter på den alene.

Ja, fatter ikke at det er mulig å ta feil når jeg ser bildene. Utrolig skuffet over butikken, og innser at en ikke kan stole på noe annet enn egen research.
Grrrr og dobbelt grrrrrr tror du ikke den ene jæ... har klart å komme seg ut av yngelnettet og ned i hovedkaret igjen da. Første jeg ser er en kjent skikkelse på bunnen i ene hjørnet.
de er ganske så listige av seg ja.. du har ikke ei bøtte og en luftestein til overs da? kan jo stå på badet så de ikke fryser ihjel
Om du ikke gidder ta ut alt igjen kan du prøve plastposetrikset som jeg bruker når fiskene er for raske:

Jag fisken forsiktig rundt i karet og legg merke til hvor den helst tar veien. Bruk så en plastpose og kil den fast et sted der den pleier å svømme. Du kan bruke inventaret i karet eller småstein eller noe for å holde posen på plass. Jag så forsiktig på fisken igjen. Er du heldig så havner den i posen uten for mye mas, gjerne sammen med en hel gjeng andre fisker, men de er det da bare å ta ut igjen. Sørg for å lukke posen raskt når den har havnet der slik at den ikke rekker å stikke ut igjen og bruk ikke for liten pose.

Håper du får tak i den på den ene eller andre måten. Eneste sikre metoden for å få de fiskene man vil ha på butikken er å gjøre grundig forarbeide før man drar å handler ser det ut til.
Har satt ned fiskefelle nå så jeg får prøve det først. Det var visst ikke noen som hadde stukket av, antakelig så har de talt feil så jeg har fått med en ekstra fisk. Jeg bare fanga og talte, har ikke tenkt på muligheten av at det kunne være flere av dem. Hvis den ikke går i den fella så prøver jeg trikset ditt Tante Astrid.

Ja, det bekrefter nok en gang at en overhode ikke kan stole på personalet på butikkene
Må forresten poengtere at posen må være gjennomsiktig, av typen brødpose eller lignende. Hvis ikke funker det nok ikke særlig bra.
Har 3 liters fryseposer liggende tror jeg. Lar fiskefella stå til jeg legger meg. Hvis den ikke går i den så får jeg sette i gang i morgen. For trøtt til å orke å jage fisk nå. Typisk at den gangen du absolutt ikke ville ha ekstra fisk på kjøpet så har du fått det
hehe nå opplevde jeg det samme som Tante Astrid. Bildet mitt som ikke ble godkjent for fiskebasen ble med i konkurransen. Det er kanskje ikke så rart egentlig når det er 27 bidrag til konkurransen og 20 plasser.
Åh nei! Ser ut som sjakkbrett hannen min ikke er i form i dag. Har nok blitt mye stress i karet først med fanging av de blå neontetraene som jeg har gitt bort og nå med de forbaska algespiserne som var feil Jeg blir skikkelig bitter hvis jeg mister han på toppen av det hele. Har medisinert med Esha exit og esha 2000 nå, men har ikke nok esha 2000 til i morgen. Har bestilt på tropefisk nå, men det kommer nok ikke før tirsdag Åh for ei uløkke!!
Å nei, Liv!

Jeg krysser fingrene for at det skal gå bra med den!
Det gjør jeg og, en av de fiskene jeg har hatt lengst nå. Begynte med akvarium igjen i fjor i januar og disse kjøpte jeg i mars. (Var flink å skrive opp innkjøpsdato på alle fiskene mine lenge, tror jeg skal begynne med det igjen - det er litt morsomt å se)

Ser at habrosusene mine har 1-års dag hos meg snart, 12. januar kom de første i hus og så kjøpte jeg noen til 28. januar
Det betyr i alle fall at jeg ikke kan jage etter den siste algespiseren i dag. Får prøve meg med flaske/fiskefelle trikset mitt. Noen som vet hva som er livretten til disse? Sanne mente det var denne fisken jeg hadde fått, og det må nok stemme. Ligner veldig. Bruker vanligvis mygglarver i fiskefellene - men hvis denne er herbivore så hjelper vel ikke det. Kanskje agurk?
Så trist. Ikke morro når fiskene er syke Får krysse fingre og håpe på det beste.

Har forresten fått med bildet mitt i konken jeg også denne gangen
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap