Mange bøtter vann.. (side 49)

fikk faktisk reddet ut enda en ca 10 yngel idag. var ett par jeg ikke fikk tak i, men nå huser 22 litern ca 30 yngel, det får være nok en stund :p må jo ha plass til å fore de opp til salgsstørrelse og

96 litern er nå nitrittfri, men powerheadfilteret sliter. begge to jeg har har tendens til å gå tett meget fort, og jeg vet ikke helt hvorfor.. så ser av og til en cory stikker til overflaten. hangon filteret lager jo minimalt med bevegelse...
Det blir nok litt sånn i oppstartsfasen, mye støv i sanda som må filtreres ut etterhvert som fiskene roter det opp. Rart at hang on filteret lager lite bevegelse i vannet, her funker det nemlig nesten altfor bra. Men nå er det jo minste modellen på 54l, litt mindre areal den skal rekke over, må jo si at jeg i tillegg har et innvendig eheimfilter.
Hang on filteret skal flytte over i 30l når jeg endelig får satt opp det, eller var det ..... hmm nei nå ble jeg usikker gitt
rekene akklimatiserer seg :p er nok en del støv i sanda, den er ikke vasket. glasset er ganske mosegrodd og. en liten gruppe otto blir nok kjøpt inn om et par uker. hm, en av trillene mine har mistet bartene sine. vet ikke hvorfor, er bare den ene...
Kjørte av veien like etter å ha snakket med deg, tenkte jeg skulle ta en tur ned til mine foreldre, det burde jeg jo ikke gjort. Svuup så sto fronten i grøfta, rakk ikke reagere, knapt nok tenke. Heldigvis var det en snill mann som stoppet og dro meg opp, så jeg stod nok bare der i ca 5 min. Men han jobbet i dekkservice, så jeg fikk klar beskjed om at det var fordi dekkene var gamle og slitte og at de må byttes. Så imorgen blir det tur til e18 motorsenter for å bruke opp lønninga jeg ikke har ennå
oi da, bra det ikke gikk værre de stakkars lommebøkene våre kommer til å skrike om nåde når jula er omme :p
Huff ja, jula er fryktelig dyr. Strømprisene går opp, man må kjøpe pakker, så kommer det gjerne snø som skaper flere utgifter, som dette med nye dekk, måking av veien etc. Ellers er det jo alt det andre en skal huske på.
nå slipper jeg de fleste utgifter da jeg ikke har bil og bor hjemme, men merker jo dette med gaver og sånn da jeg prøver å spare til jeg skal flytte :p

har oppdatert karene i profilen min og, da jeg har flytta fisk litt rundt
Huff å spare når det er så mye en har lyst på, nei huff, har nok dårligere råd nå en da jeg betalte husleie, for da holdt jeg meg mer hjemme og viste jeg ikke hadde særlig mye peng, nå er det mer pytt pytt. Skulle nok heller puttet de pengene jeg ikke bruker til husleie på sparebøssa, da kanskje jeg endelig kunne fått råd til ferie osv.

Må nok ta meg selv i nakkeskinnet å skjerpe meg litt, men når jeg da endelig skal spare kommer det da uforutsette utgifter som disse dekkene da, forhåpentligvis er ikke håndbrekket røket men fremdeles bare slakt, for om det har ryki må jeg kjøpe nytt og da kan jeg like så godt spandere på meg en ny bil.
ja, jeg har jo brukt en del penger på kar, og andre ting jeg egentlig ikke trenger. men vil jeg flytte ut trenger jeg egenkapital. ha heldigvis greid å spare opp over 100 000 nå. håper å komme opp i 150 000 i løpet av våren. vil uansett ha en buffer på sparekonto i tilfelle noe skulle skje. kommer til å få med meg en del møbler og ting jeg har fått gjennom åra, så det jeg trenger å kjøpe er faktisk bare kjøleskap og vaskemaskin. selv om jeg nok kommer til å gå en runde på ikea allikevel :p
hei galeannne å sanne, høres ut som dere har lommebøker med invollsorm ja hehe,
det med at håndbrekket er løst er ikke så uhyre vanskelig å fikse å blir som oftes ikke så dyrt heller.
lykke til med videre sparing.
Huff ja, må jo være det for helt uten grunn blir lommeboka tynnere og tynnere. Jeg har strammet håndbrekket en gang allerede, så jeg vet hvordan det gjøres, men det hjalp ikke, så enten strammet jeg ikke nok, ellers så er den ryki og det håper jeg inderlig ikke.
stakkars lille bartemann har trøbbel med bartene sine. aner ikke hva det kommer av heller =/
Går disse i det nyoppsatte karet? Har du sandsnegler der?

Har hatt samme problem med mine triller. Det skjedde etter omleggingen til sandbunn her hos meg og jeg lurer rett og slett på om det ble for lite bevegelse på overflaten til sanden slik at det dannet seg bakterier der. Etter at sandsneglene ble mange nok og jeg skaffet meg grøftegravere (dvs C.schultzei) så virker det som om bartene er i ferd med å vokse seg ut igjen. Schultzeiene har aldri hatt barteproblem.

Om du ikke har sandsnegler så kan du forebygge ved å stryke hånden litt over overflaten slik at sanden blir snudd litt på, for eksempel i forbindelse med vannbytter. Ser at enkelte også anbefaler esha 2000 mot bakterieangrep i bartene.
Trodde corydoraser rota masse i sanda sånn at andre ikke trengte det jeg da?
hm, har ikke satt in sandsnegler der nei, da jeg har fått med pestsnegler i det karet og prøver å få de bort. er 18 coryer der nå, men de er ikke sååå ivrige etter å grave nei.. sanda er også veldig fin, nærmest støv. jegersneglene mine tok sandsnegler og dreit i de andre, så jeg har nesten ingen igjen. men jeg vet om andre som ikke har sandsnegler i corykar og som ikke har dette problemet.. men uansett skal det gjøres noe med. stakkars liten
Det virker som det er litt forskjell på artene når det gjelder å rote rundt. Schultzeiene er rene plogene, mens trillene er mye mer forsiktige av seg. Det var det som fikk meg til å tro at det kunne ha noe med bakterier oppe på sanden å gjøre. Etter at schultzeiene kom i hus, og sandsneglene har formert seg, så ser det ut som om bartene er i ferd med å gro ut igjen selv om det tydeligvis tar lang tid.
det er heldigvis bare en cory med sånne problemer som jeg kan se. jeg har 18 triller i 3 varianter, og de er alle faktisk blitt sky av seg. trillene ser jeg mest (det pleide å være omvendt) skal se om jeg får tak i noen sandsnegler å ha oppi der. skulle bare ønske jeg kunne bli kvitt pestsneglene først...

og herregud å venusene yngler da! så enda flere yngel i asiakaret idag. men nå tar jeg ikke ut fler på en stund, er jo grenser for hvor mange jeg kan ha i en 22 liter..
Huff virker som du får i bøtter og spann når det gjelder de venusene, jeg pleide å rote med hånda nedi grusen hver gang jeg byttet vann i 200l før jeg flyttet, fordi jeg ikke kunne se barter på habrosusene. Men kan ikke huske og ha sett særlig til barter på de heller.
Skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det med akvarier og plass her på hytta, eneste løsningen er å "hive ut" Babbos av 160l og flytte alt på den veggen for å kunne ha reol der.
Evnt kan jeg ha reol i gangen, men der er det kaldt og jeg hakke veldig lyst til å være der mye. Så da må det inn i oppholdsrommet/ stua, men her er det jo så fullt fra før. Arrrgh at det er så liten plass her.

Eneste løsningen på pestsnegler er botia eller pelle, pelle, pelle og pelle litt til. De må ut av karret, bare å knuse dem hjelper ikke med mindre de da blir spist med en gang, ellers kan de overleve å bli fler. Er jo noen fiskemedisiner som kan ta knekken på snegler, men det blir igjen stress for fiskene, tror oxo man får kjøpt snegledrepende middel, men har ikke funnet det ennå.
Ellers er jo at godt råd for å drepe sneglene før de kommer i karret, ved å dyppe nye planter i klorvann (tror jeg det sto) og/ eller pelle av alle synlige egg/ snegler.
joda, jeg vasket alle plantene før jeg hadde de oppi, men snegleegg er jo nærmest usynglige så en og annen pest har kommet med. botia vil jeg helst ikke ha, eneste jeg kanskje kunne hatt er dvergbotia. men dyrebutikkene har jo som regel bare praktbotia...
Du får spørre om å låne av noen i nærheten da vettu
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap