Tropheus tråd (side 49)

Etter mye titting og undring over alle disse tyggende hunnene på Nkondene mine fant jeg nå de første ynglene i karret...... yngelsteinene fungere som de skal.....da tok jeg ikke feil, og gøy er det....
grattis med yngel.. alltid gøy når man oppdager yngel ja.
Har oppdaget noen yngel i pemba karet også
idag så jeg noe rart i Nkonde karet..... en tyggende hunn luftet yngelen sin for så å ta de i munnen igjen.... dette har sjedd flere ganger idag.... er dette vanlig....
Ja det er helt vanlig
Det er ikke lenge før hun spytter "for godt" da.
Varmt!
Sliter med å holde temperaturen nede i karet i varmen. Så langt har fiskene klart seg bra selv om temperaturen var farlig høy da jeg kom hjem fra helgetur på søndag. Fiskene er nok litt slappere enn vanlig når det blir 32 grader pluss.... "Flasketrikset" hjelper noe - og daglige vannbytter. Nesten som å være tilbake til discus igjen dette!

Godt at jeg ikke skal på ferie ennå. Burde nok ha anskaffet kjøling eller AC.
Eller bare fjerne dekkglass, åpne armatur hvis det kan åpnes, skru av varmekolbe :P Ha lyset av mesteparten av dagen, bare noen timer på kvelden?

Noen tips..

Kenneth
enig med kenneth her.. av med dekke glass og lite lys. gjerne en vifte og som kan sirkulere litt luft. om man bytter vann så ofte som vær dag så pass på vann verdier....
Bruker ikke dekkglass eller varmekolbe. Litt skeptisk til å åpne armaturen pga faren for at noen hopper ut. Det er 29 grader i stua nå så effekten vil uansett være liten

Men jeg skal kutte ned på belysningen.
Har aqvastabil kar , begge paneler er oppe ikke en fisk har hoppet ut, satt alle powerheadene mot overfaten og i stua har jeg takvifte...... selv med nesten konstant 30 grader i stua så holder jeg tempen i karret på 27...... ikke lys , kunn litt blå diodelys på kvelden.... ingen vannbytter pga varmen...
Jeg har bestilt LED-lys fra TMC som jeg planlegger å installere i Tropheus-karet. En av fordelene med disse er at de ikke avgir varme. Blir spennende å se om det har noen effekt på temperaturen.
du vil nok få liten/ingen spesiell tempratur økning pga led lysene iallefall. med mindre du har veeeeldig mange av dem da. vil jeg nok tro.
Jeg håpet at temperaturen kanskje ville gå litt ned med LED-lys. Lysrørene avgir jo litt varme mens LED-lysene ikke skal avgi varme i det hele tatt. men det gjenstår jo å se om de holder det som produsenten lover....
Dersom du har Led i lysrør som har sokkel GU13, dvs i standard lysrørene som er i akvarier, så vil du få ned temperaturen en del fordi led avgir minimalt med varme. (Forutsetter at ikke lufttemperaturen er ekstrem høy innendørs).

Har selv byttet ut en del lyspærer her hjemme som har sokkel E14, E27 og GU10, der sistnevnte er pære som erstater halogen pære. Ingen av disse blir så varme at en ikke kan ta på de.
Jeg har kjøpt denne:

http://www.tmc-ltd.co.uk/aquarium/aquaray-lighting.asp

Skal gå an å montere i eksisterende lystopper ved hjelp av spesiallagde adaptere. Vi får se hvor vellykket det blir.
Du får holde oss oppdatert hvordan det går...
Det skal jeg gjøre. De hadde glemt å sende med strømforsyningene så inntil jeg får disse er det ikke så mye jeg får gjort.

Kjøpte 4 enheter a 50 cm som skal erstatte to lysrør. Spent på hvor mye lys det blir....og om det passer i troffe-karet i det hele tatt.
Nå har jeg solgt bright red og dubbe gruppene og tappet ned storkaret og lagt det ut til salgs.

Nå satser jeg kun på Nkondene. Jeg mistet litt interessen for de andre + at jeg har skaffet meg bikkje som krever mye. Og så begynner jeg å jobbe snart.

Men Nkondene, de skal jeg ha!
LED funker som bare det, men som korallbelysning syns jeg det kom litt kort.. Vil tro at du vil få en nedgang i algeveksten, men hvem vet!!

For min del er det ikke mye som skjer.. O. boopsene mine driver å tilvenner seg til livet i fangenskap.. Det går framover, men hadde vel sett for meg en litt hurtigere utfarging.. Jeg må skylde på meg selv litt, for jeg er ikke nøye nok med riktige vannverdier.. Gir de vannskifte hver uke, og prima pH, men gH har gått litt i glemmeboka. Savner en troffegruppe, men det er vel enn så lenge til de farger ordentlig ut!

God sommer folkens!

NOEN får nyfangede duboisi maswa om en uke!! Det er stor nyhet!!
KristianH
Savner en troffegruppe, men det er vel enn så lenge til de farger ordentlig ut! God sommer folkens! NOEN får nyfangede duboisi maswa om en uke!! Det er stor nyhet!!

det er jo ikke sådan at få børn,så man ikke har pladsen til fiskene kommer de fra Tyskland,Maswaerne?
mvh
Carsten
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap