Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 49)

Søren også... jeg har oppdaget noe mistenkelig på en av mine Corydoras reynoldsi. Og jeg har aldri sett noe som ligner. Det kan se ut som en slags hvitaktige sammenhengende vorteutvekster akkurat rundt munnen.
Først kunne jeg ikke helt se hva det var, selv om jeg tok på meg brillene og gransket fisken det gjaldt. Fôret dem for å få den til å ligge stille ved frontglasset. Men jeg klarte ikke skjelne helt hva det var, bare at det så ut som noe fortykket, hvitaktige greier rundt munnen. Tok et par bilder av det, så jeg kunne forstørre det opp på pc-skjermen og granske det nøyere derfra. Og da så jeg det. Det er definitivt noe galt med denne munnen.

Fisken lå og slurpet i seg mygglarver mens jeg så på, så den har en åpning inn til munnen iallefall og greier å spise. At den hadde appetitt på mat var også åpenbart, så det står vel etter forholdene bra til med den enn så lenge. Kunne ikke se at andre hadde noe lignende, kun denne ene.

Spørsmålet jeg stiller meg og som jeg sannsynligvis må få hjelp til nå, er "Hva er dette??". Jeg aner ikke om dette er bakterielt, parasitter, virus eller sopp av et slag. Jeg frykter mest virus, for det er ingenting som kan kurere. Er det bakterielt, har jeg diverse medisiner liggende for slike sykdommer, både mot parasitter, og for soppangrep. Jeg forsøker en runde med noe mildt og filtervennlig først, men jeg er veldig bekymret fordi jeg har mine blå tigerreker i dette karet :-/ De pleier ikke reagere så bra på all slags medisiner. Vurderer derfor å tømme karet for inventar, fange inn rekene og ha dem i 45 literen som er ledig. Det er i drift med innredning og alt, og det er utvendig Eheim filter til karet. Det har i grunnen bare stått og ventet på å bli tatt i bruk. Tror jeg går for den løsningen; flytting av aller rekene, før jeg så kjører i gang medisinering. Esha-2000 blir første forsøk, selv om jeg tviler på at det er sterkt nok.
Det er også noe galt med kroppen dens. Det så jeg ikke før jeg fikk bildene opp på pc-skjermen, men det er noe "geleaktig" hvitt belegg flere plasser på huden.

Bildene ble sånn nogelunde skarpe, og man ser godt det som er galt. Det ser mildt sagt ubehagelig ut for fisken, selv om jeg ikke tror det gjør spesielt vondt e.l. Da tror jeg ikke den ville ligget der og spist mat.

Uff Jeg hater, virkelig hater, at det skjer sånne ting og sykdom plutselig oppstår.

[External Image]

[External Image]

Usj, det ser både ubehagelig og ekkelt ut!
[External Image]
Nå er jeg laaaangt fra noen ekspert på dette området.
Men vil prøve og hjelpe litt

Men kan det være mouth fungus?
Skal gi hvite utvekster/vortelignende ting rundt munnen.
Se her:

Mouth Fungus
Symptoms: White cottony patches around the mouth.

Mouth Fungus is so called because it looks like a fungus attack of the mouth. It is actually caused from the bacterium Chondrococcus columnaris. It shows up first as a gray or white line around the lips and later as short tufts sprouting from the mouth like fungus. The toxins produced and the inability to eat will be fatal unless treated at an early stage. This bacteria is often accompanied by a second infection of an Aeromonas bacteria.

Kilde:
Jeg har fått et tips på Corydorasworld, og det foreslår parasittangrep. Hudparasitter kan gi økt slimproduksjon og utvekster rundt munnen.

"Increased slime production can be caused by a skin parasite such as flukes. As can the abrasion on the snout.
Might be worth checking it over with a good magnifying glass. "


Så det skal jeg gjøre først, jeg dropper Esha og går rett på noe antiparasittmedisinering. Men jeg tør ikke begynne flytting av rekene, for jeg er redd for smittespredning av den slags høyst smittsomme parasitter.

Skal straks dukke ned i fiskeapotek-skrinet mitt og se hva jeg finner som kurerer den slags.
Siste flubenol....
I et par år har jeg spart og spart på den aller, aller siste rest jeg hadde av medisinen Flubenol15, den originale. Verdifullt og måtte ikke "sløses" bort på noe "unødvendig" hvis jeg hadde andre alternativer. Dette har jeg spart for å ha noe å bruke ved et krisetilfelle på fisk jeg virkelig ville blitt lei meg for å miste... Man har sine yndlinger, og dette var et slikt tilfelle.

Jeg veide det lille som var igjen på mikrovekten min, som kan veie så små mengder som helt ned til 0,01 gram. Det var bare litt over et halvt gram igjen i posen, men jeg ble kjempeglad for det holdt til å medisinere i 85 literen der Corydoras reynoldsi går. Er det noe Flubenol15 har vist seg uhyre effektiv mot, så er det hudparasitter
Så nå klokka to ble det blandet ut og tømt i karet, og så slo jeg av lyset og teipet akva-underlag på rutene så karet blir helt mørklagt. I tilfelle.... enkelte parasitter trenger lys for å leve, så det er verdt et forsøk.

Det er mye trådalger i dette karet, så selv om det kanskje ikke vil hjelpe på parasittene så kan det hjelpe mot algene :p

Nå er det bare å krysse fingrene. Jeg vil ta en kikk i morgen kveld, men jeg lar være å bytte vann i minst tre dager. Det er ikke nødvendig å bytte vann etter medisinering med akkurat dette, så jeg trenger egentlig ikke bytte noe vann før neste uke. Jo lenger medisinen får være i vannet, jo bedre.

Greit og bli kvitt noen alger også i samme slengen
Kom med oppdatering, spent på og se hvordan dette går.
Har selv noen coryer nå. Lurer faktisk på og kjøpe et kar til og bare ha cory og prøve meg på yngler
Men da har jeg 4 akvarier, spørs om samboeren går med på det... hehe
Bakgrunnen i Corydoras-yngelkaret mitt har vist seg å nærmest "spise" yngel! Nå har jeg kommet ut av tellingen hvor mange døde yngel jeg har funnet klemt mellom glass og bakgrunn. Det er kanskje snakk om 8-10 stk etterhvert. Det ante meg at det kunne skje da jeg flyttet yngelen dit, men at det skulle bli en sånn felle som det er, ante jeg ikke. Jeg skal se om jeg finner noe jeg kan sprøyte bak der for å tette alle sprekker, tror jeg har Orca Underwater Glue. Men selv om det står at det kan brukes under vann og herder, så er jeg i littegrann i tvil likevel om de eller rekene vil tåle det stoffet før det er herdet. Aner egentlig ikke.

Her om dagen forsøkte jeg å bruke en improvisert, midlertidig metode for å tette sidesprekkene i bakgrunnen i håp om å unngå flere dødsfall (de er i den øverste 160 literen). Men tror du ikke at i dag hadde en dum, dum liten yngel presset seg inn likevel og satt dønn fast...!? Hvordan den greide å klemme seg inn der er utenfor min fatteevne, men der satt den iallefall - dønn fast. Jeg fikk pirket den ut med en tynn pensel og fikk det til etter litt om og men, men selv om den levde, så sjanglet den veldig da den prøvde å skynde seg vekk. Spørs om den overlever...
Jeg tok ut stripen med akvarieunderlaget jeg hadde stappet inn der og klippet det i bedre fasong, for å tette enda bedre. Nå er det klin umulig for dem å komme inn, unntatt helt øverst en liten del på 5 cm. Det smalner oppover, og øverst var det for smalt til at jeg greide å stappe inn noe.

Det er forøvrig en helt utrolig forskjell i størrelse på Corydoras condiscipulus yngelen! Noen ser ut til å være bare en måned gamle, mens andre ser nesten ut som ungfisk snart. Det er så rart at det blir så store forskjeller mellom søsken, som har samme oppvekstvilkår (eller, egentlig er det vel ikke det, se bare på søsken hos mennesker... de kan være som natt og dag!)

Det er kun Green Laser yngelen som har klemt seg inn på siden av bakgrunnen, for de er minst. De andre, som Corydoras cf burgessi (C121) og CC yngelen er for store til å komme inn, så jeg har enda ikke funnet noen av dem der. Eller mulig det var èn CC yngel helt i starten, med det samme de flyttet inn i det karet. Men det er altså Green Laserne som er mest nyfikne, ser det ut til. "Curiosity killed the cat...." heter det jo :p

I den nederste 168 literen min, der hvor Eheim Pro 3 2071 filteret gikk i stykker, er det fremdeles Classic-filteret som drifter det. Og noe snodig skjedde da jeg byttet til det filteret; algeveksten i karet formelig eksploderte! Det var riktignok alger der fra før, men nå ser det jo søren meg ikke ut i måneskinn engang. Det er fullstendig dekket av et grønt teppe, og jeg begriper ikke hvorfor akkurat dette karet er mye verre enn de andre karene mine når det kommer til algevekst. Vel, vel, alger er jo forsåvidt harmløse for fiskene, og jeg orker ikke sette i gang noen store tiltak nå på sommer'n. Det får vente..
Nå er jo 2071 filteret reparert og klart til bruk igjen, og jeg skal bytte tilbake til Pro 3 2071 filteret ganske snart. Jeg har bare ikke kommet i gang enda. For slangedimensjonen er større (16/22 mm) på 2071 enn det Classic-filteret har (12/16 mm) som er der nå. Jo smalere slanger, jo mere rens av slangene må man ta. Senker sirkulasjonen gjør det også med tynne slanger, og i et så langt akvarium (120 cm) må det litt ekstra sirkulasjon til ellers blir det helt "dødt" i ene enden.
Størrelse
Det glemte jeg å nevne i innlegget ovenfor :
en av de Green Laser ynglene som mistet livet i bakgrunnssprekken her om dagen, kom jeg på å måle før den havnet i papirkurven. Den var akkurat 2 cm, uten halefinne. En halv cm til, 2½cm, hvis man inkluderer halefinnen.

Det er mange som er mindre enn det, så det må ha vært en av de større som ble sittende fast og som jeg fikk målt. Eller så er det bare det vanlige; jeg suger når det kommer til å anslå øyemål, hehe, så yngelen i karet er ikke så små som jeg tror!?

Nå husker jeg ikke i hodet hvor gamle de Green Laser ynglene er, det må jeg bla meg bakover i tråden for å finne ut først.

ETTER-REDIGERT:
det er kanskje størrelsesforskjell på Green Laser yngelen fordi de ikke er like gamle :p Jeg samlet jo egg fra to ulike kull. Det var dårlig klekkeprosent, så tilsammen ble det et "normalstort" kull av det.
Det ene kullet klekket i siste halvdel av april, rundt den 28/4. Det andre orket jeg ikke lese meg frem til, men det var ikke mer enn en ukes tid mellom dem.

Green Laser og CC yngelen (egg samme dag) er altså litt over 2 måneder gamle nå.
Nydeliiiiiig
du har helt utrolige akvarer . skulle virkelig ønske jeg var like flink med akvarier. alle er like rene og vellsateldte. hvordan får du det til!?
C. reynoldsi - ikke bedre
Den lille Corydoras reynoldsi hannen er ikke blitt noe bedre, syns jeg. Den ser like "lurvete" ut og munnen er like "boblete" som før jeg startet kuren med Flubenol Antiparasittkuren har ikke hatt noen synlig virkning.
Da må det være som jeg var inne på ovenfor i tråden; en bakteriell lidelse.
[External Image]

Jeg skal (uheldigvis for fisken) reise bort i morgen tidlig og blir borte noen dager (kun 3 dg), så jeg får ikke fulgt opp en eventuell medisinering før nærmere helgen. Det er nok best å vente med å starte en ny kur til da... hvis jeg ikke finner noen kur som kun krever en èngangs-dose. Har ikke sjekket fiskeapotek-skrinet mitt enda.
Men uansett er det dumt å ikke være tilstede når man har hatt medisin i akvariet, for å kontrollere tilstanden og sjekke at alt forløper vel. Plutselig skjer det noe uventet, en reaksjon eller noe, og da må man være tilstede og klar for et vannbytte.

Den stakkars lille fisken.... han ser ikke god ut. Men han spiser iallefall, det er bra, den var faktisk en av de første fremme i går for å forsyne seg. Jeg fôret dem for å lokke dem frem så jeg fikk tatt dette bildet. Her ligger han og spiser sammen med en liten Corydoras adolfoi, som er like frisk. Pussig at kun denne ene C. reynoldsi'en er rammet, og ingen andre. Det tyder på at det ikke kan være særlig smittsomt (heldigvis!)

[External Image]

fjonet96
du har helt utrolige akvarer :). skulle virkelig ønske jeg var like flink med akvarier. alle er like rene og vellsateldte. hvordan får du det til!?


Hehe, grunnen er vel at jeg har tid til å pusle med det (jeg jobber ikke pga dårlig helse), så det er vel grunnen til at jeg "får det til"

Jeg tviler på at jeg hadde orket/hatt tid til så mange akvarier hvis jeg var i full jobb. Det tar jo litt tid hver uke å stelle akvariene, vannbytter, yngeloppdrett, fôring, luking, algefjerning...osv osv

Men det føles ikke som en "plikt", det føles som en artig og interessant hobby, så jeg har ingenting i mot den jobben som følger med så mange akvarier. Jeg må ha noe å styre med om dagene, noe som holder meg opptatt, og i vinterhalvåret er det hovedsaklig akvarierommet. I sommerhalvåret tilbringer jeg egentlig ikke særlig mye tid på akvarierommet (unntatt regnværsdager, da, hehe) og intervallene mellom vannbyttene øker noe sett ifht ellers i året. Men de får selvfølgelig det stellet de trenger, selv om jeg bruker en del kortere tid på det (f.eks. er jeg ikke fullt så nøye med luking og algefjerning og sånn om sommeren).

Takk skal du ha, forresten. Det er hyggelig å få sånne blide og positive kommentarer i tråden
Nå har jeg ikke flere corydoras sp. black
Nå har jeg nettopp levert fra meg de aller siste ungfiskene av Corydoras sp. Black.

Den voksne gruppen ble solgt for noen mnd siden, og i dag forlot altså de siste 16 ungfiskene heimen også. De er 7 mnd gamle, og flytter helt til Stavanger!

Nå har jeg ikke denne artsvarianten i det hele tatt lenger. Jeg fant ut at jeg skulle skille meg av med dem fordi de er en akvarieoppdrettet farge, altså ikke naturlig. Jeg går "back to basics" kan man si, ingen menneskeskapte artsvarianter her nå, kun naturlige arter. Det var grunnen til at jeg ble litt lei dem, selv om jeg syns de er utrolig pene å se på med sin svarte farge. Men jeg fant ut at det var på tide å skille seg av med den typen. Det er alltids andre og spennende nyheter som kan dukke opp av Corydoras, og nå har jeg faktisk et ledig kar til dem om det skulle skje Det er avtalt med en akvarist fra Danmark at jeg til høsten skal få bytte til meg Corydoras tukano av han, og det gleder jeg meg noe sykt til! De er veldig like C. reynoldsi, men C. tukano er "the real thing" og en art jeg har hatt på ønskelisten min i årevis!
Og nå har jeg en 85 liter ledig så de kan få artskar her hos meg. Jeg skal total-ominnrede karet og bytte sand i det. Det er ting jeg kan kose meg med og sysle med i tiden fremover, ingen bråhast.

Den neste arten jeg kunne ønske jeg fikk tak i er CW-016.... åååå, jeg har så syyykt lyst på dem! Minst et dusin, hehe! [External Image]
Mandag kveld holdt jeg på å pakke til turen jeg skulle på sammen med guttungen. Vi skulle til Telemark, Bø sommarland. Jeg ville henge opp et par t-skjorter til tørk ute, for vi skulle ha dem med oss, og ute tørker de på et blunk i den friske sommerbrisen.

Så jeg tar de to våte t-skjortene over armen og skynder meg ut i full fart.
På terrassen vår har vi et trinn ned pga nivåforskjell fra området ved døren. Rett nedenfor dette trinnet, lå det en rund stokk jeg ikke så..... den tråkket jeg på. Foten føyk bakover og jeg føyk forover og gikk i tregulvet med et smell.
Det første jeg tenkte var "Å nei, ikke den armen! Jeg landet på min dårligste arm!"
Jeg traff gulvet med hele venstre side; skulder, hofte og ribbein.

Siden da har jeg vært ute av stand til å gjøre særlig mye, selv å puste har vært sinnsykt smertefullt. Jeg måtte korte inn reisen til Bø sommarland, vi ble der bare i to dager og tok toget hjem på kvelden etter å ha vært i badeparken. Jeg måtte se på sønnen min som badet, jeg hadde ikke sjans å svømme nå. Jeg satt sammenkrøket på en benk og bare ventet på at dagen skulle gå over

Reisen hjem ble et smertehelvete jeg ikke unner noen, det står som i en tåke for meg å dra koffert og ryggsekk med.

Onsdag natt til torsdag måtte vi på akutten og ta røntgen-bilder, da jeg fikk knapt puste uten store smerter.
Heldigvis viste bildene at jeg ikke hadde noen brudd. Men de hadde ingen forklaring på lydene jeg hører innenfra brystet, små knepp og smell. Det er så sinnsykt ekkelt at jeg kan ikke beskrive det en gang! Et knepp, og så en kraftig smerte som trekker musklene sammen så jeg ikke får puste skikkelig med venstre lunge.

Nå, etter fem dager, begynner jeg å klare å puste bedre. Jeg er imidlertid i et farlig dårlig humør....:p

På hoften og rumpa på venstre side har jeg nå et blåmerke med størrelse Telemark fylke :p


PS!
Den runde stokken som lå på gulvet og var årsaken til fallet mitt, var det jeg selv som hadde lagt der....ingen andre å skylde på, altså. (litt galgenhumor i det hele)
Huff da. Dette høres ikke godt ut.

Du får ha god bedring i allefall.
det der hørtes ikke godt ut.
Du får ha god bedring.

Legger dine adolfoier bare ett og ett egg?
Mine gjør det og gjemmer de 100 ganger bedre enn paleatusene.
Au, det hørtes vondt ut!!
God bedring.

Ønsker deg riktig god bedring,du får ta det med ro i sommervarmen så snakkes vi igjen til høsten
Sender deg en mail ang lungene dine .


Takk for god-bedring-ønsker

Det verste (som jeg ikke helt vet om jeg skal le eller grine av) midt oppi dette var at jeg stod der tidligere på ettermiddagen og advarte mannen min om å se opp for den stokken som lå der....Den må du se opp for, den kan være farlig, sa jeg, pass på så du ikke sklir på den!

Så kommer jeg styrtende ut med klesvasken og har glemt hele greia selv...

Stokken skulle brukes til plantestøtte, så jeg hadde drillet hull i den og malt den svart. Siste finish på toppen av stokken var fuktig maling enda, så jeg la den til tørk der.

Så...den rosen som får den stokken som plantestøtte til slutt, bør jaggu meg vise meg at den setter pris på den med overdådig blomstring og vekst, for jeg har betalt for den stokken med blod og tårer! :p Hehe!
Åh nei. God bedring!! Fallet hørtes fryktelig vondt ut, men godt at ingenting var brukket.
Takk for det Elin. Jeg begynner så smått og kunne røre på meg igjen, men forsiktig enda.
Huffameg. Av dyrekjøpt erfaring vet jeg at de fleste ulykker skjer i hjemmet, måtte du komme deg raskt og lytefri fra uflaksen! Og fordi jeg har erfaring med hjemme-ulykker - har du tenkt på å stikke innom en kiropraktor? Utrolig hva som kan komme ut av stilling ved fall, og hvor godt det er når det kommer på plass igjen. Uansett - god og rask bedring!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap