Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 49)

Blindtarmbetennelse har jeg et ualminnelig godt forhold til. Riktignok var det vondt og visst sprakk den mens jeg lå i kø i Moss med tre andre blindtarmer foran meg, men lykken er at alle blindtarmer sendes til patologisk undersøkelse for i min fant man kreftceller. Inn uka etterpå for å fjerne 40 cm av tykktarmen og dermed all f...skapet. 12 år siden og erklært frisk, fra den kreftvarianten.

Ønsk nevøen din god bedring. Tarmslyng høres heller ikke ut som en ønskediagnose så jeg håper at det ikke dukker opp igjen hos ham.

PS Det er en smule disharmoni mellom stoffskiftet ditt og hendelsene rundt deg Linda, håper at det går opp og ned på riktig side av og´en snart.
Du har å holde deg unna alle sånne varianter Sigmund, hvem skulle ellers holde forvirrede fruer i hånden under akarieoppstart? Dessuten har du ikke tid, det yngler jo hos deg!

Tror blindtarm er uvanlig vanskelig å diagnostisere til å være så dagligdags, heldigvis har vi plasterfett i bukhulen så jeg slapp billig unna punkteringen. Hadde dessuten lest meg til at det var den som plaget meg, og ble så sliten av alle duste undersøkelser at jeg til slutt sa "au" der det sto i boka at det skulle gjøre vondt. Nevøen er snart oppe til eksamen i informatikk igjen, og har lovet høyt og hellig at han skal bryte familetradisjonen med å holde ut til du stuper :o)
530
PS Det er en smule disharmoni mellom stoffskiftet ditt og hendelsene rundt deg Linda, håper at det går opp og ned på riktig side av og´en snart.


Fra ditt tastatur til gudenes øyne, nå spiser hun piller og da er det snart slutt på ferien ;o)
Det selskapet som drifter akvarier, kjenner jeg litt for godt til. Jeg tror de heter Happyfish. Det er et slikt her i nærheten også. Det akvariet er riktignok litt større (men også det et veggakvarium), trolig 60 liter - i hvert fall ikke større. Og der finner man for tiden 4 perlegurami, to gullgurami, én eller to scalarer, og på toppen av det hele: en gibbi! Ei anna her på AF skrev for noen år siden først brev til dem, uten å nå igjennom. Deretter skrev hun til Mattilsynet og klagde. Jeg tror ikke hun hørte noe særlig tilbake fra dem. I hvert fall er fiskesammensetningen der fortsatt til å grine av. Jeg tenker på den stakkars gibbien: den har vært der hele tiden!
Window of Pain, fra "Happy Fish"
Akkurat. Der var det. "Happy Fish" my ass, og "Lifebox" nonetheless! Deathbox more like it. Window of pain. Makan! Nå forsøker alle mennesker og skjebnen og alt å fortelle meg at man skal velge sine kamper med omhu, så ettersom de har drevet fredfullt i tyve år er vel kanskje dette en av de kampene jeg har tapt på forhånd. Det var helt rent i karet. De har jo hele 80X80X20 cm å more seg på. Scalarer og Perlegurami. Det er jo bare fisk...

Men rope det ut i en personlig tråd på AF må jeg få lov til. De burde skamme seg, burde de. Mattilsynet også. Kundene vet stort sett ikke bedre antagelig. Men ett eller annet er helt på tverke i verden...
Jeg tviler på at allmenheten bryr seg eller tenker så mye over at fisk stenges i få små akvarier. Når man er vokst opp med at i media, barnetv ,dyrebutikker i reklamer og ellers over alt er akvariehold forbundet med den lille søte gullfisken svømmende i en liten bolle så blir jo en akvarium rundt 60 liter stor plass liksom.... desverre
Litt eggbilder. Eller algebilder, om du vil. Sukk. Det var det med algeskrape som en del av morgenstellet da...

Ultralyd!
[External Image]

En av de vakre blå er eggpleier.
[External Image]

Eller?
[External Image]

Jo, ikke spist.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
What ,spiser ikke sneglen opp eggene ?

Det pleide i hvertfall mine å gjøre,så nå tør jeg ikke ha epliser i kar når det legges egg.
Nå var jo glasset så algebefengt at den hadde nok med det antagelig, noen har glemt å ta ned markisen og da bader karet i morgensol. Bare suttet litt og gle videre. Samtlige egg var borte i morges, og med 12 eplesnegler i karet - er vel antagelig ikke nødvendig å sitte med lupe på leting etter små, kan liksom ikke tenke meg annet enn at egg er smaskens for eplesnegler. Men at denne ikke spiste egg til lunsj er fotografisk bevist :o)

Eplesneglene ender nok opp i et Coryløst kar etterhvert, hvis noe sånt er gjennomførbart. Det finnes jo så forferdelig mange forskjellige i verden!
Trodde nok at det ville skje ja ,jeg tok en gang egg over i et fødekar og trodde det skulle gå greit .Men den gang ei,eplesneglen klarte å klatre over og fikk seg et herremåltid

Vidundelige bilder Linda! Og tipsen om å holde epliser unna eventuelle cory-egg er behørlig notert...
sissimor
Vidundelige bilder Linda! Og tipsen om å holde epliser unna eventuelle cory-egg er behørlig notert...


Takk Sissimor! Ikke helt oppe på ISO og ting enda, men de ble nokså rørende synes jeg, det er liv inni der! Med motlys fra sola ble det så tydelig. Fomlet med avtrekker'n da en av de voksne venezuelanusene sto og snuste på eggene, det var motivet sitt det. Noe å jakte på. Og mye nytt å lære :o)
For noen fantastiske bilder! Og flott tråd! Har lest en hel del, mye veldig moro og mange fine tips.
Hva slags kamera har du for å klare å ta sånne bilder (kan godt være du har nevnt det før her, men jeg spør nå likevel jeg...).
Storauksjon oak, foreløpig salgsliste
Må ikke glemme hva jeg har tenkt, karene begynner å bli ribbet.

Ligger foreløpig klar i algefjerningsbad:

Ludwigia palustris

Shinnersis rivularis

Echinodorus apart

Redmoorerot med Javabregne og sugekopp

Mangroverot med Javamose og sugekopp, helt sjokkerende flott mose faktisk!

Vallisneria spiralis 'tiger'

Vallisneria spiralis trodde Thor, ikke helt sikker.


Hvis jeg får hjelp, blir det også

Platymix
Poecilia salvatoris
Neokaridinia sakura, flere glass tror jeg

En bøtte står klar til Rita også, må huske å legge oppi noen doble sugekopper.

Det ser allerede ribbet ut i Juwelen, for jeg flyttet 4 stk Cryptocoryne usteriana og en Aponogeton henkelianus over i nykaret, de led av lysmangel. Der kan de vokse seg store og fine, vil ha ly i overflaten til skjønnhetene. Kanskje det dukker opp noen fine flyteplanter på auksjonen?

Tror ikke jeg ofrer noen Crypter nå, med tanke på hva som er i gjære her. Vaser rundt med tommestokk og tenker fælt, ville gjerne hatt karene plassert i sitte-i-sofaen-avstand, men ble litt nedstemt. Har ikke gitt opp den tanken helt enda ;o)
Hassel
For noen fantastiske bilder! :-) Og flott tråd! Har lest en hel del, mye veldig moro og mange fine tips. :-D Hva slags kamera har du for å klare å ta sånne bilder (kan godt være du har nevnt det før her, men jeg spør nå likevel jeg...).


Takk Hassel! Tror ikke jeg har nevnt det ordentlig tidligere, objektivet er såvidt tatt ut av esken. Spangdabel kjæreste kom hjem fra junaiten med kostbar last :o)

Kameraet er en Canon 60D med [URL=http://www.fotovideo.no/Produkter/Lagringsmedia/Secure-Digital-(SD)/Lexar/Lexar-SDHC-16GB-Premium-100x-Secure-Digital-Minnekort,-100x,-Klasse-6-122270.aspx]Lexar Premium 16GB minnekort[/URL], bildene er tatt med Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM på et Benro A1970T stativ. Det er splitter nytt, tidligere bilder er tatt med et gammelt Sony Cybershot, da tok jeg 100 bilder for hvert som ble postet. Nå tar jeg 3...

Minnekortet gjør ikke så mye fra eller til på dette kameraet ennå i alle fall, men på enklere kameraer er det virkelig mye å hente på å spandere på seg litt der, til Oves nye Cybershot går vi for det raskeste jeg finner tror jeg...
Linda W
Kameraet er en [URLBLOCK1] med [URL=http://www.fotovideo.no/Produkter/Lagringsmedia/Secure-Digital-(SD)/Lexar/Lexar-SDHC-16GB-Premium-100x-Secure-Digital-Minnekort,-100x,-Klasse-6-122270.aspx]Lexar Premium 16GB minnekort[/URL], bildene er tatt med [URLBLOCK2] på et [URLBLOCK3] stativ. Det er splitter nytt, tidligere bilder er tatt med et gammelt Sony Cybershot, da tok jeg 100 bilder for hvert som ble postet. Nå tar jeg 3...


Takk for kjapt svar! Spørs om jeg ikke må investere litt på den kanten igjen jeg også, for det er da moro å kunne ta så bra bilder.
Ble frastjålet alt fotoutstyret for n'te gang for ti år siden og har prioritert andre ting en stund. Det har vært et savn hele tiden, dagens lommekameraer tar ok bilder, men "hadde jeg bare hatt EOSen nå"-tanken er veldig god å slippe. Mye kunnskap er lagt på fjernlager, og det var ikke noe ISO- og hvitbalansevalg på gammelkameraet så det er mye å lære. Slipper å kaste metervis med film fordi lyset forandrer seg, det er gøy. Slipper å vente en uke på resultatet og betale fremkallingsregningen fra TimeFoto på Majorstua som behandlet bildene individuelt, det er enda gøyere. Så da kan man jo ta i litt på kamerasiden ;o)
Ja, jeg bruker foreløpig mest iPhonen, men det er jo milevis unna den kvaliteten du oppnår. Jeg har en veldig god Olympus fra før den digitale revolusjonen kom, men det er ikke akkurat aktuelt å begynne å bruke vanlig film igjen nei.
Nå er iPhone også et godt hakk over kameraet de fleste bildene i denne tråden er tatt med, så litt teller fotografens øye også ;o) Trikset er å ta et bilde som holder helt uten innblanding, fjerne støy og småjustere i Adobe e.l, og beskjære så komposisjonen blir best mulig. Det morsomste er å slippe kutting, men fisken er ikke alltid villig til å posere i det gyldne snitt :o)
Vi skal til Oslo i morgen, skal dere? I såfall tar jeg med caudimaculatusene til deg, skal prøve å finne ut hvor jeg har flyttet venezuelanusen også

Flotte bilder av sneglen og eggene
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap