- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 49)
Leifs verden, del 2 (side 49)
Postet 18.08.11 kl 20:34
Postet 18.08.11 kl 20:38
Rundt 2009 var jeg veldig aktiv når det gjelder corydoras. Og var derfor også medlem av corydoras.no
Var innom der en tur nå i kveld og fikk vel mitt livs sjokk. Er ikke noen kontroll over hva som skrives der lenger tydligvis. 18 års grense bør nå være på sin plass i disse dager der. Mildt sagt sjokkert-
Desverre fant jeg 3 av dem voksne klorekene døde i dag. vannet var noe varmt og begge di små pumpene var nær helt tette.
Ynglene vokser utrolig kjapt synes jeg og dem vimser rundt i karet. UI helgen blir det igjen vannbytter og litt avsatt tid til annet småtteri i akvariekjellern min
Ellers ikke veldig mye som skjer
Var innom der en tur nå i kveld og fikk vel mitt livs sjokk. Er ikke noen kontroll over hva som skrives der lenger tydligvis. 18 års grense bør nå være på sin plass i disse dager der. Mildt sagt sjokkert-
Desverre fant jeg 3 av dem voksne klorekene døde i dag. vannet var noe varmt og begge di små pumpene var nær helt tette.
Ynglene vokser utrolig kjapt synes jeg og dem vimser rundt i karet. UI helgen blir det igjen vannbytter og litt avsatt tid til annet småtteri i akvariekjellern min
Ellers ikke veldig mye som skjer
Postet 24.08.11 kl 23:53
LOFFARundt 2009 var jeg veldig aktiv når det gjelder corydoras. Og var derfor også medlem av corydoras.no Var innom der en tur nå i kveld og fikk vel mitt livs sjokk. Er ikke noen kontroll over hva som skrives der lenger tydligvis. 18 års grense bør nå være på sin plass i disse dager der. Mildt sagt sjokkert-
Leif. Tror dette er noen som har hakket de eller noe slikt. Samme person som har lagt ut alt det tullet. Skal scanne pc at det ikke er noe som legger seg på min pc... Har Birger sluttet helt?
Espen
Postet 25.08.11 kl 11:45
Ja noe galt må det være når det er flere nakenbilder enn fiskebilder på et forum. Har ikke noe i mot nakne damer jeg, men om jeg er i behov av det finner jeg det andre steder enn på et forum for fisk..... Får å si det slik er IKKE behovet veldig stort for det når en har ei skjønn kone som meg. Hehe, hun kler ikke av seg på min komando, men det hender jeg er heldig likevel......
Om Birger har gitt seg? Ikke vet jeg Espen, men har ikke sett noen innlegg fra han på ei stund. han var iallefall ganske aktiv på NA, men der er jeg skjeldent eller aldri. Holder meg her til AF jeg......
Om Birger har gitt seg? Ikke vet jeg Espen, men har ikke sett noen innlegg fra han på ei stund. han var iallefall ganske aktiv på NA, men der er jeg skjeldent eller aldri. Holder meg her til AF jeg......
Postet 25.08.11 kl 16:59
LOFFAOm Birger har gitt seg? Ikke vet jeg Espen, men har ikke sett noen innlegg fra han på ei stund. han var iallefall ganske aktiv på NA, men der er jeg skjeldent eller aldri. Holder meg her til AF jeg......
Jeg fulgte litt med i han sin tråd, Corydorasfan som jeg er... i en annen tråd jeg tilfeldig kom over stod det at han skulle gi seg, eller beholde 3 akvarier. (Dette på NA, altså)
Postet 25.08.11 kl 21:01
Postet 25.08.11 kl 21:44
Tidligere i dag, dvs i går ettermiddag fikk jeg en meget hyggelig tlf fra en bekjent og tidligere AF bruker. Han hadde 2 stk kar han ville gi bort og jeg var den første han kontaktet. Virkelig koselig.
Det gjør at jeg kan bytte ut et par mindre kar og ha dem til yngelkar. Karene var helt "plain" men det fulgte med lys til det ene.
"Paddekrigen" er ennå ikke helt over for i år.... En og annen spretter rundt på gulvet i akvariekjelleren når jeg er nede, og får turen opp trappa og ut i det frie.
Er et ork å tenke på at en skal ha det slik hvert år, så jeg vurderer sterkt å gjøre i stand rommet ved siden av garasjen. Noe usikker på om dette vil komme til å skje i år, om jeg bestemmer meg for det.
Det gjør at jeg kan bytte ut et par mindre kar og ha dem til yngelkar. Karene var helt "plain" men det fulgte med lys til det ene.
"Paddekrigen" er ennå ikke helt over for i år.... En og annen spretter rundt på gulvet i akvariekjelleren når jeg er nede, og får turen opp trappa og ut i det frie.
Er et ork å tenke på at en skal ha det slik hvert år, så jeg vurderer sterkt å gjøre i stand rommet ved siden av garasjen. Noe usikker på om dette vil komme til å skje i år, om jeg bestemmer meg for det.
Postet 28.08.11 kl 01:16
Postet 28.08.11 kl 22:04
Black_Flysgøy å få gratis akvarier. :) Ikke funnet ut hvor de kommer seg inn? Kanskje Magika fra tryll.(Donald duck) ;)
Ja det er gøy å få kar, så får en byttet ut noen av dem aller minste.
Har ikke funnet ut hvor dem hopper inn, men skal sette inn et par tiltak nå som jeg har skaffet materialer. Håper dette vil hjelpe, selv om sesongen for padder snart er over.....
Postet 28.08.11 kl 22:28
Oppdaget i dag 2 kull med yngel på mine Apistogramma Cf Borellii. Det ene kullet går bak i høyre hjørnet og det andre i den ene hula. Fra å være en beskjeden herre mann med 4 damer har han med andre ord blitt en ....bukk....
Gledelig og dobbel lykke. Håper at det denne gangen går bra. Tidligere kun hatt to egglegginger i denne gruppen uten at det har endt med yngel som har vokst opp
Gledelig og dobbel lykke. Håper at det denne gangen går bra. Tidligere kun hatt to egglegginger i denne gruppen uten at det har endt med yngel som har vokst opp
Postet 02.09.11 kl 15:14
Vet ikke om Mr Borellii har fått troen på et liv etter døden eller om han har fått for mye Møllers tran!?!?
Måtte seff en rask tur ned igjen for å se på ynglene hans. Ei tredje hue var veldig urolig inne i ei hule med meg som tilskuer. Til slutt måtte jeg bare løfte på hula.
Mine misstanker kom frem i lyset..... Ny lagte egg!!! Hm tenkte jeg, dette går ikke bra, tenker da på mulig antall med yngel i dette karet. Tre kull betyr vel antagelig ca 100 yngel antar jeg og da i en 72L?
Nei, det ble til at jeg måtte flytte den siste nøtta/hua med egg over i et ledig kar. Håper det går bra med flyttingen. Til tider er dette uheldig, men med 1 han, 4 huer, ei hule med egg og 2 yngelkull i et slikt kar..... ja det måtte bare flyttes
Har tatt noen nye bilder fra karene nede og legger dem med her
1. ancistrus ynglene
2. klorekekaret. Nederst på midten en av ynglene
3. Cf Borellii pappaen. Kjempe nydelig
Måtte seff en rask tur ned igjen for å se på ynglene hans. Ei tredje hue var veldig urolig inne i ei hule med meg som tilskuer. Til slutt måtte jeg bare løfte på hula.
Mine misstanker kom frem i lyset..... Ny lagte egg!!! Hm tenkte jeg, dette går ikke bra, tenker da på mulig antall med yngel i dette karet. Tre kull betyr vel antagelig ca 100 yngel antar jeg og da i en 72L?
Nei, det ble til at jeg måtte flytte den siste nøtta/hua med egg over i et ledig kar. Håper det går bra med flyttingen. Til tider er dette uheldig, men med 1 han, 4 huer, ei hule med egg og 2 yngelkull i et slikt kar..... ja det måtte bare flyttes
Har tatt noen nye bilder fra karene nede og legger dem med her
1. ancistrus ynglene
2. klorekekaret. Nederst på midten en av ynglene
3. Cf Borellii pappaen. Kjempe nydelig
Postet 02.09.11 kl 17:46
Endret: 02.09.11 kl 17:48
Tidligere i kveld fikk jeg laget bunnplate til reolen hvor juvel 70L karet skulle stå. Karet er fylt opp, innkjørt pumpe satt inn, ny varmekolbe samt noen planter. For første gang har jeg fylt et kar med RÅDASAND. Det er sand jeg fikk sammen de 2 siste karene som kom i hus.
Karet som Apistogramma Cacatuoides yngelen går i, ble ribbet for planter og "pynt".
Tenkte å flytte dem over i 70L. Antar det er mellom 5 og 10 yngel. Ille å bruke en 160L til dem. Dårlig utnyttelse av plassen synes jeg.
Mulig det blir en trio med ciklider eller en gruppe corydoras i det karet etter hvert
Karet som Apistogramma Cacatuoides yngelen går i, ble ribbet for planter og "pynt".
Tenkte å flytte dem over i 70L. Antar det er mellom 5 og 10 yngel. Ille å bruke en 160L til dem. Dårlig utnyttelse av plassen synes jeg.
Mulig det blir en trio med ciklider eller en gruppe corydoras i det karet etter hvert
Postet 02.09.11 kl 23:52
Postet 03.09.11 kl 09:43
Marita EkdahlHar du noen tanker om hva slags corydoras du i såfall skal ha? Du har jo hatt en god del forskjellig opp i gjennom :)
Hei Marita
Ja har hatt en del forskjellige cory grupper gjennom årene. Gruppen jeg minnes mest, og savner mest er gruppen med corydoras METAE. Gruppen kjøpte jeg av Mona O, på Langhus. Hun har mer eller mindre gitt seg helt, desverre.
Grunnen til at jeg minnes denne gruppen er flere ting. Den ene hua hadde bare et øye, og gruppen la enorme mengder med egg. Selv Mona var overrasket. Hua med et øye var den hua som faktisk la mest egg. Gruppen hadde jeg aldri frafall på.
Metaene jeg hadde var veldig aktive og var overhode ikke skye i forhold til en del andre typer. Om jeg kommer over en gruppe med disse igjen, er det ikke umulig at det blir slike igjen.
Er ellers mange andre cory det er enkelt å drette, så jeg får se hva jeg kommer over Marita.
En gruppe Aspidoras kunne også vært gøy igjen. Jeg var blandt dem første som fikk oppdrett på aspidoras C125 i Norge og du kan lese en artikkel om disse jeg har laget her på AF. Dem ligner veldig på cory, men er noe mindre og slankere. Min gruppe var fantastiske og etter min mening hyper aktive. Trivdes veldig godt i sterk strøm. Husker jeg ikke feil hadde jeg en innvendig pumpe på 1200L/t i en 85L.
Eggene ble lagt i klynger, aldri spredt her hos meg
Postet 03.09.11 kl 10:48
Jeg er helt enig i at metae er en spesielt fin cory, har en gruppe av disse selv og de er også veldig aktive med egg-legging, så jeg har en god del yngel fra disse.
Mine er veldig sky, jeg tror kanskje det er fordi de er vf. for ynglene deres er tøffe som bare det
Jeg har lest artikkelen din og aspidoras er absolutt noe jeg må prøve å ha en dag.
Har fulgt trådene til MonaO også, før jeg ble medlem her selv, og jeg synes det er synd hun har gitt seg. Men hun har lagt igjen verdifull lærdom her på forumet, og er nok skyld i at veldig mange har blitt cory-hekta, inkludert meg selv
Mine er veldig sky, jeg tror kanskje det er fordi de er vf. for ynglene deres er tøffe som bare det
Jeg har lest artikkelen din og aspidoras er absolutt noe jeg må prøve å ha en dag.
Har fulgt trådene til MonaO også, før jeg ble medlem her selv, og jeg synes det er synd hun har gitt seg. Men hun har lagt igjen verdifull lærdom her på forumet, og er nok skyld i at veldig mange har blitt cory-hekta, inkludert meg selv
Postet 03.09.11 kl 11:28
Ja Mona har vært en inspirasjon for veldig mange av oss. Har handlet cory hos henne ved flere anledninger. Hun holdt en fornuftig pris, og ikke minst visste en at en fikk kvalitet.
Har tenkt meg en tur ned i kjellern og flytte apistoyngelen ut av 160L og over i 70L jeg fyret opp i går. Håper temp har kommet opp på et greit nivå. Ble 50% med nytt vann og akv vann fra andre kar.
Ellers blir det å sjekke opp om all den nye Cf Borellii ynglene jeg oppdaget i går. Meeeeget spennende dette. Håper det lykkes denne gangen
Har tenkt meg en tur ned i kjellern og flytte apistoyngelen ut av 160L og over i 70L jeg fyret opp i går. Håper temp har kommet opp på et greit nivå. Ble 50% med nytt vann og akv vann fra andre kar.
Ellers blir det å sjekke opp om all den nye Cf Borellii ynglene jeg oppdaget i går. Meeeeget spennende dette. Håper det lykkes denne gangen
Postet 03.09.11 kl 12:38
Jeg trodde det var mellom 5 og 10 yngler av Apistogramma Cacatuoides i 160L, men ble overrasket. Fant 19 stykker der og tror også det er noen F1 der også ;- =)
Det er enorm forskjell i str på disse ynglene så synes det er litt merkelig at dem største ikke har forsynt seg med dem minste. Iallefall blir dette en fin gruppe etterhvert.
Apistogramma Cf Borelliiene så ut til å fortsette som i går. Den ene hua ute med yngler på tur, den andre hua med sine yngler i hula og den tredje hua passer på sine egg. Skal se dette blir en storfamilie også etterhvert.
Gikk nå tom for røde mygglarver, men har litt hvite og sorte igjen. Ikke alle apistoene som tar dette, men har også flere typer for. Dem klarer seg nok til mandag tenker jeg.
Cf Borellii ynglene er modige da jeg ser enkelt individer svømmer for seg selv rundt i karet. Føler seg nok trygge, for mor er ikke sååå langt unna. Satte ned et par mose dotter der i går og den trives dem tydligvis i (se bilde 1)
Har ikke gjort all verden ut av 70L, får duge inntil videre (bilde2)
bilde 3 viser apistogramma Sp "Oregon" hua. hannen lå i bukasset baki karet å kulan
Det er enorm forskjell i str på disse ynglene så synes det er litt merkelig at dem største ikke har forsynt seg med dem minste. Iallefall blir dette en fin gruppe etterhvert.
Apistogramma Cf Borelliiene så ut til å fortsette som i går. Den ene hua ute med yngler på tur, den andre hua med sine yngler i hula og den tredje hua passer på sine egg. Skal se dette blir en storfamilie også etterhvert.
Gikk nå tom for røde mygglarver, men har litt hvite og sorte igjen. Ikke alle apistoene som tar dette, men har også flere typer for. Dem klarer seg nok til mandag tenker jeg.
Cf Borellii ynglene er modige da jeg ser enkelt individer svømmer for seg selv rundt i karet. Føler seg nok trygge, for mor er ikke sååå langt unna. Satte ned et par mose dotter der i går og den trives dem tydligvis i (se bilde 1)
Har ikke gjort all verden ut av 70L, får duge inntil videre (bilde2)
bilde 3 viser apistogramma Sp "Oregon" hua. hannen lå i bukasset baki karet å kulan
Postet 03.09.11 kl 13:42
Postet 03.09.11 kl 13:47
Torsdag starter sesongen opp igjen med første akvariemøte i Drammen A.K.
Klubben og forbundet har ligget noe etter med oppdrettsdiplomer, så jeg har ventet på et par stk.
Torsdag får jeg på Apistogramma Commbrae og Apistogramma Mac Master.
Har ennå ikke fått på Aspidoras C125, da forbundet ikke har klart å få en valør på denne. Selv mener jeg det bør være sølv på denne. TTT.
Litt rart egentlig med tilfeldigheter og oppdrett. En kan prøve og prøve og atter prøve seg på en art og ikke få det til, mens hos andre popper det opp yngel i "hytt og pine".
Akkurat som med mine A. Borellii. Slitt i ca ett år for å få dem til, og nå kom det plutselig tre kull på veldig kort tid.
Håper det kommer masse folk på torsdag, da dette er en flott sosial samling
Klubben og forbundet har ligget noe etter med oppdrettsdiplomer, så jeg har ventet på et par stk.
Torsdag får jeg på Apistogramma Commbrae og Apistogramma Mac Master.
Har ennå ikke fått på Aspidoras C125, da forbundet ikke har klart å få en valør på denne. Selv mener jeg det bør være sølv på denne. TTT.
Litt rart egentlig med tilfeldigheter og oppdrett. En kan prøve og prøve og atter prøve seg på en art og ikke få det til, mens hos andre popper det opp yngel i "hytt og pine".
Akkurat som med mine A. Borellii. Slitt i ca ett år for å få dem til, og nå kom det plutselig tre kull på veldig kort tid.
Håper det kommer masse folk på torsdag, da dette er en flott sosial samling
Postet 05.09.11 kl 22:44