Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 5)

har en 3x85 reol med 1stk 85L

sort, strøken, med skyvedører over karene.. kom med bud
Hei mona dette blir vannittig bra

Men hvordan er det med fuktigheten i dette lille rommet? Må fordampe en del disse kara dine =)


Hehe =)
alle akvarierom skal ha over 75% luftfuktighet
Reol ----> til Eika
Eika
har en 3x85 reol med 1stk 85L sort, strøken, med skyvedører over karene.. kom med bud

NOW we're talking...

Har ingen anelse om hva slikt koster brukt, Eika...
Kan du ikke si hva du kunne tenke deg?
Jeg er seriøst interessert.

Sendte deg en email, så tar vi det pr email
jeg vet om en som får en strøøøken 3x85 reol på akvarierommet sitt

skal bli morro og se når du har fått satt den opp mona
Eika
jeg vet om en som får en strøøøken 3x85 reol på akvarierommet sitt :D skal bli morro og se når du har fått satt den opp mona :D


Jepp, bilder skal bli Gleder meg!

Transport er ordnet, Eika. Sendte deg nettopp en email.

Har vært borti andre nye huset en stund nå og ordnet litt ting,
sendte den nå når jeg kom hjem igjen.
Egg
Hei mona :) dette blir vannittig bra :D Men hvordan er det med fuktigheten i dette lille rommet? Må fordampe en del disse kara dine =)


Det vil nok bli en del luftfuktighet her, ja, om ikke noe gjøres. Så jeg har planer om å sette inn en automatisk vifte oppe på vindusveggen, som starter når luftfuktigheten når over et visst punkt (man plotter inn selv når det skal være). Da lufter den ut fuktigheten ved å selv slå seg automatisk av og på ved behov. Evt kan jeg kjøpe en avfukter av den typen man setter på gulvet, som suger til seg fuktigheten og samler vannet i en dunk. Men ulempen med disse er jo at de må tømmes til stadighet...

Vi får se hva det blir til. Skal uansett gjøre noe for å få ned luftfuktigheten, så det ikke blir mugg både her og der....
(fant masse muggprikker i vinduskarmen der kondensvannet har samlet seg på mitt nåværende akvarierom!)
Rosa (!) eplesnegler :-)
Jeg var borte på akvarierommet mitt og sjekket litt for kvelden, og tok med kameraet. Fant ut at jeg ville knipse noen nyervervelser jeg har gjort; ROSA eplesnegler

Min dalende interesse for eplesnegler gjorde helomvendig da jeg for litt siden fikk øye på en annonse som lovet ROSA eplesnegler
Bestilte meg 10 stk, og var veldig nysgjerrig da de ankom. Og de var virkelig kule! *gliz* Jeg er jo jente, så jeg har lov å si at jeg liker rosa *he-he*

Dette er en av dem. De ble fordelt i to (eller var det tre?) kar, sånn at de kan spise litt alger og holde ting i sjakk. For en gangs skyld gleder jeg meg til å se en sånn babymais hengende over vannflata.

Selve sneglen er fremdeles gul, men skallet er altså rosa. Selger hadde også lilla, stod det.
Antar de lilla kanskje er litt mørkere enn mine, for disse er rosalilla egentlig. Litt variasjoner i fargen, men rosa er det

[External Image]
Du er ikke alene om å syntes de er tøffe! Jeg kjøpte lilla. Knall tøffe!
Jeg har lilla og blå, de er knøttsmå, men veldig fine! De lilla har striper på skallet slik som de rosa, mens de blå er "helfarget". De lilla er mørkere ja, med en liten brunnyanse.
ser du hva som står i hjørne mona? uten skilleveggene og kun 1 kar

[External Image]
Jeg oppdaget nettopp en liten fadese i beregningene mht plasseringen av akvarier....
Langveggen som gjenstår og nå skal fylles med akvarier, er ca 440 cm.

Denne tegningen illustrerer (den veggen der 250 literne står), det er disse målene på karene:
100 cm (250 L)+ 100 cm (250 L)+ 80 cm (128 L)+ 80 cm (98 L) + 60 cm (54 L) = 420 cm
Så blir det vel en cm eller to mellom hvert kar, minst. Må ha plass til å dra ledninger e.l.
Ooops!

Det blir rett og slett for mye. Rommet er 440 cm langt, men...!! På endeveggen ved vinduet er det et par bokser som er montert nede ved gulvet. De er til kabeltv og internett eller telefon, sånne ting. Og de boksene kan ikke dekkes til eller "sperres inne" av akvarier som står for tett opptil, det må være fri adgang til dem for en voksen mann å huke seg ned og komme til i boksene ved behov. Som f.eks. en montør eller evt reparasjoner.

Mine nyere og mere riktige beregninger viser at med litt glipper i mellom akvariene bortover, så blir det for tett opptil boksene på veggen.

Men... jeg har jo reoler i vente Men hva skal jeg gjøre inntil reolen er i hus? Vi må ut av den gamle kåken i løpet av helgen, og da MÅ alle mine eksisterende akvarier stues inn på det nye akvarierommet.

Javel, da får 54 literen stå midt på gulvet i en periode, som en nødløsning... Iallefall til montøren har vært der og fiklet med boksene og gjort det han skal.

[External Image]
Eika
ser du hva som står i hjørne mona? uten skilleveggene og kun 1 kar


Glitrende! Gleder meg
Men de skyvedør-lokkene, er de enkle for en amatør å få på igjen...? Er det noe jeg må montere eller noe?
de glir inn i ett spor nesten av seg selv
440 er perfekt lengde får plass til 12x250 eller 6x720 da kjøøør på
mona o
[QUOTE=Eika]ser du hva som står i hjørne mona? uten skilleveggene og kun 1 kar


Glitrende! Gleder meg
Men de skyvedør-lokkene, er de enkle for en amatør å få på igjen...? Er det noe jeg må montere eller noe?
Glideskinner og "skyvedører" mener jeg at man får fra akvarieudstyr for en rimelig penge
Frank Angell
Glideskinner og "skyvedører" mener jeg at man får fra akvarieudstyr for en rimelig penge :)

De følger visst med, men er bare tatt av på bildet til Eika
På søndag får jeg dette vidunderet i hus (reolen altså,ikke Frank og jeg tripper allerede av spenning!

Gubben går rundt med ganske smågrettent tryne om dagen, han har holdt på med oppussing og flyttesjau i ukesvis nå. Egentlig et mirakel at han gikk med på å hente reolen for meg! Men, han vet vel hvilket mas det ville blitt om han ikke gjorde som kona vil (*gliz*)
Så nå er jeg veldig grei om dagen da, lister meg rundt, maser ikke om noe og er bare snill (så han ikke skal ombestemme seg og ikke vil kjøre til Porsgrunn for meg likevel)
Jeg har vært på leting land og strand rundt etter noen bedre lysrør til mine små ettrørs-lysarmaturer som tar 14 watts rør. Hittil har jeg brukt Hagen Sun-Glo i dem, men fyttekatta for et GULT og fælt lys de rørene har! Direkte grusomme! Men av mangel på andre 14 watts rør, måtte det bli dem...
Disse 14 w rørene er brukt i armaturer over 28 liters karene mine. Tror 14 W er 36 cm.

Var i ferd med å gi opp søken etter brukbare 14 w rør...
inntil jeg besøkte nettbutikken til AquaKarolin og fant
Philips 14 watts Aqua Sky! Jeg bestilte kun ett for å sjekke det ut og se hva slags lys de ga, og monterte det inn i dag. Det var perfekt!! )) Nydelig, pent lys, akkurat hva jeg trengte. De har 6500 K. Nå vet jeg ikke hvordan de er for plantelivet, men disse rørene er uansett i småkar uten særlig styr med planter. Men jeg var så strålende fornøyd med lyset at jeg sporenstreks logget meg inn i nettshopen til AquaKarolin igjen og bestilte en haug til med Philips AquaSky for å ha dem i andre kar også. Bl.a. trenger begge 250 literne nye rør når de skal settes igang igjen, ettersom de som sto der var montert inn i juli i fjor og derfor modne for utskiftning uansett. 250 literne tar 3 rør hver, så to av dem blir Philips AquaSky og så et planterør; Flora-Glo fra Hagen.
Jeg kikket på Philips Aquarelle, men de hadde 10.000 Kelvin så det ble litt for kraftig kost for mitt bruk.

Flora-Glo har jeg i mange kar, og de gir velsignet lite alger. I de karene jeg har dem som eneste rør, er det ingen alger i det hele tatt
Så jeg krysser fingrene for at Philips AquaSky og Flora-Glo er en god kombinasjon....

Voldsomt sær lenge på de rørene Var jo bra at du fant noe som passet, dette er vel så spesial som det går ann å få det...
Ser av Osram sin katalog at deres 14W rør er hele 438mm, altså identisk med 15W

Enig i at Sun-glo er temmelig gult, men i kombinasjon med Life-gloII (som sikkert er ganske likt det Aqua sky-røret) syntes jeg det er perfekt
2 nye reoler :-)
Da har jeg bestilt enda en reol Har vært i kontakt med Webzoo, og bestiller reol derfra til mine 98 liters helglass-kar.
Denne gangen har jeg gitt rom for at eksisterende armatur kan ligge på, da de bygger en halv cm ut på siden. Pr i dag har jeg 2 slike 98 litere med målene 80 x 35 x 35, og skal ha et tredje etterhvert.

Så da blir det altså en reol som rommer 3 x 85 liter, som jeg kjøper av Eika, og en reol som rommer 3 x 98 liter fra Webzoo. De har ikke porsarør-reoler lagt ut i nettbutikken, men det er bare å sende en email og oppgi ønskede mål o.l. og be om pris.

PS!
Ikke spør meg om priser, takk... det hender mannen min er innom og ser hva jeg har skrevet. Og som Jørn Kåsa sa en gang da han ble spurt om priser i sitt akvarierom....
"Jeg er gift og det har jeg tenkt å fortsette med".... ))
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap