Derfor får ikke eplesneglene mine barn.... (side 5)

Ja, tror egentlig de er flinke til å rydde hvid man mater fiskene, men ikke sneglene.... For å si det sånn....
Men det er jo så gøy med avl, at jeg heller får tåle litt skitt og rot... (Hm... når jeg tenker meg om, så var dette rene metaforen... ...)
Ang filmen min: Bare hyggelig å dele den med dere.
Det hele var ren skjær flaks... Jeg hadde akkurat lest denne tråden, da den ene begynte å kravle over den andre slik at de tippet over - utroolig grasiøst må¨jeg si Fant ut at jeg skulle filme dem, og vips var både otto og viftereke der og forstyrret. De bruker ikke være på eplesneglene, så jeg tror bare de ville være linselus

I det andre karet derimot, er kirsebærrekene stadig og haiker rundt med sneglene.
Aggi
Ja, tror egentlig de er flinke til å rydde hvid man mater fiskene, men ikke sneglene.... For å si det sånn.... Men det er jo så gøy med avl, at jeg heller får tåle litt skitt og rot... (Hm... når jeg tenker meg om, så var dette rene metaforen... ;) ...)

Jeg er visst i det kryptiske hjørnet i dag.... hvid = hvis, altså... Det var en helt ubevisst tastefeil.... Mente ikke å omskrive Da Vinchi-koden
Har fortsatt ikke skjedd noe på snegle fronten her, men hvordan vil det bli å krysse blå og gul? (hehe, kanskje de blir grønne :o) )
De hvite jeg har er enda ikke kjønnsmodne tror jeg......
Den blå og den gule er på hverandre hver dag, men vet ikke om det er så lurt å legge det til rette for dem.....?
Lene E
Har fortsatt ikke skjedd noe på snegle fronten her, men hvordan vil det bli å krysse blå og gul? (hehe, kanskje de blir grønne :o) )

Jeg har bedrevet litt fargeeksperimenter selv, mht eplesnegleoppdrett

Foreløbig er avkommet så små at jeg ikke helt greier å skjelne fargene på dem, men mye tyder på at kryssningen lilla hunn + hvit hann gir lilla avkom.
Litt vanskelig å se selve lillatonen på skallet enda, men kroppene deres avslører at de vil bli lilla i en eller annen variant iallefall.

Det er nemlig ganske lett å se den kommende fargen på de lilla ifht de andre. De lilla har nemlig blågrålilla farge på kroppen. Alle de andre fargevariantene har den kjente gule sneglekroppsfargen. Det er skallet som ellers er ulike farger på dem bare. De rosa f.eks., har gule kropper.

Jeg har iallefall en hærskare med bittebittesmå epliser med gråblålilla kropper som kravler oppetter glasset her

Og det er den hvite hannen som har ridd rundt som en galning på skallet til de lilla (enkel latmannsmetode for å forfølge damer, ikke sant? Sett deg på dem!, han kan sitte pal der i dagesvis og "beføle" den lilla under skallkanten. Inntil hun gir etter for hans forførelseskunster og de møtes i en uendelig lang "klinsj". Snabler går hit og dit i sakte kino. Deretter tar den lilla strake veien opp på glasset for å skvise ut en diger babymais...
Kanskje det blir den mest dominante fargen som trer frem. Mulig at de også kan ende opp med å bli brune, hvis man krysser fargene for mye....
Blir spennende å se
mona o
[QUOTE=Lene E]Har fortsatt ikke skjedd noe på snegle fronten her, men hvordan vil det bli å krysse blå og gul? (hehe, kanskje de blir grønne :o) )

Jeg har bedrevet litt fargeeksperimenter selv, mht eplesnegleoppdrett

Foreløbig er avkommet så små at jeg ikke helt greier å skjelne fargene på dem, men mye tyder på at kryssningen lilla hunn + hvit hann gir lilla avkom.
Litt vanskelig å se selve lillatonen på skallet enda, men kroppene deres avslører at de vil bli lilla i en eller annen variant iallefall.

Det er nemlig ganske lett å se den kommende fargen på de lilla ifht de andre. De lilla har nemlig blågrålilla farge på kroppen. Alle de andre fargevariantene har den kjente gule sneglekroppsfargen. Det er skallet som ellers er ulike farger på dem bare. De rosa f.eks., har gule kropper.

Jeg har iallefall en hærskare med bittebittesmå epliser med gråblålilla kropper som kravler oppetter glasset her

Og det er den hvite hannen som har ridd rundt som en galning på skallet til de lilla (enkel latmannsmetode for å forfølge damer, ikke sant? Sett deg på dem!, han kan sitte pal der i dagesvis og "beføle" den lilla under skallkanten. Inntil hun gir etter for hans forførelseskunster og de møtes i en uendelig lang "klinsj". Snabler går hit og dit i sakte kino. Deretter tar den lilla strake veien opp på glasset for å skvise ut en diger babymais...
Hmm, jeg kjøpte min eplesnegle som blå, men den har ikke gul kropp...(?)
Den jeg har er blå i skallet og har en blå/lilla kropp, kanskje jeg alikevel skal prøvå sette de over i 19 liter`n med halv vannstand, å se hva slags farge det blir på evt avkom :o)
Det kan jo bli spennende :o)
Nei, de blå mine hadde heller ikke gul kropp.
Mona mener nok at både de gule og de rosa kan ha gul kropp. Noen rosa har rosa kropp.....
Det finnes sikkert variasjoner.....
Kung Fu?
Jeg filmet eplisene mine mens de satt på skallet til en eple-dame. Det var helt tydelig at de ikke var enige om hvem som skulle få beleire henne...
Beklager dårlig bilde. Har prøvd å legge til musikk denne gangen, så slå på lyden, folkens
<embed src="http://www.youtube.com/v/MOtIKP3_gT0" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"></embed>
Ha ha. Stilig. Musikken passet til og med..
Takk! Skulle ønske jeg hadde et bedre mobilkamera...
Holdt lenge med det kameraet der :o)
Hehe, så morsom film.
Nå har jeg satt igang 19 liter`n min (halvfull), så får vi se da - om det skjer no spennende :o)
Spinat blader og banan setter kanskje litt fart på sakene......
Har ikke no i bunnen på karet, burte jeg ha det? Tenkte det kanskje var lettere å holde det rent med bar bunn....... Har satt inn luftestein, men har ikke pumpe, må vel skifte vann hver dag da.....
Regner med at det er masse gris oppi der til i morgen :o)
Ja,ja, nå er det bare å vente å se.
Tror du vil se på dem om de ikke liker seg...
Jeg satte mine i en 15 liter halvfull med vann en gang. Hadde ikke luftestein, og agurken de fikk var visst ikke helt prima.... Kunne ikke se noe muffens med agurken, men etter ei natt var det masse slim og sneglene så småslappe ut.... Så jeg tror luftestein er tingen, ja....
Det kan også ha vært sprøytemiddelrester på agurken...
Sneglene klarte seg, men det ble ikke noe avl den gangen...
Eggene tørker opp... :(
Ingen egg er klekket, og da jeg flyttet dem forleden så mistet jeg dem i vannet. De fløt. Da tenker jeg at de er for tørre, rett og slett?
Jaja, de er nå iallefall i gang...
Aggi
Ingen egg er klekket, og da jeg flyttet dem forleden så mistet jeg dem i vannet. De fløt. Da tenker jeg at de er for tørre, rett og slett? Jaja, de er nå iallefall i gang...

Hvis eggklasene fløt på vannet, så er de sannsynligvis tørre og fulle av luft, ja. Det kryr nemlig av eggklaser i mitt eplesneglekar til enhver tid, og fra tid til annen ramler en ned i vannet. De synker alltid rett til bunns. Ingen som flyter her. Kan derfor ikke skjønne annet enn at dine må ha vært tørre og luftfylte siden de fløt..?
Ja, det var det jeg trodde...
Sneglene la de akkurat under luftehullet i karet.. -alle sammen...
Det var nok littt for luftig der....
Aggi
Sneglene la de akkurat under luftehullet i karet.. -alle sammen...Det var nok littt for luftig der....

Åpent luftehull? Tar du sjansen på nattlige rømningsforsøk altså?
Jeg har teipet kraftig teip over, for å hindre at de stikker av. Har brettet en flik av teipen dobbelt, så når jeg skal mate, løfter jeg bare i fliken, slipper ned maten og lukker igjen etterpå.

Det er jo ikke pottetett eller vakuumtett, så tett klarer man ikke få et akvarie med dekkglass, så det kommer selvsagt nok luft til at sneglene får puste uansett Men de greier altså ikke rømme!
Ingen rømte snegler her...
Frihet og ansvar ;P
Prøv teip likevel, så øker du luftfuktigheten drastisk under dekkglasset

Har ikke tall på alle eplesneglene jeg har funnet på gulvet etterhvert...
Verst har det vært med de som er puttet i akvarienene i øverste eller midterste plassering i 3-etasjers reolene.. de tåler ikke særlig godt det stupet fra den høyden og rett i gulvet. Knuste skall som resultat. Så jeg har sluttet å bruke eplesnegler i de akvariene, bare i de lavere karene. De aller fleste eplisene er imidlertid samlet i et kar nå, for de begynte å bli usmakelig store (jeg liker ikke de største, de blir så.... klysete *he-he*)

En gang, da jeg fremdeles hadde gule eplesnegler og bodde i 2. etasje i en firemannsbolig, fant jeg en stor gul eplesnegle på plenen UTE på bakken foran huset! En etasje ned altså...*grøss* Lurer på om den har krabbet så langt selv...*dobbeltgrøss*

Nå har jeg bare rosa og lilla eplesnegler, og en hvit hannsnegle. Han er en råtass Alle epledamers drøm, klenger seg på og sitter der i dagesvis med overtalelseskunster en Casanova verdig. Det blir alltid babymais av det
Karet som eplene mine gikk i er under flubenol-behandling akkurat nå... Eplene går i en ikea-balje med lokk, og må nok være der i noen uker eller lengre.... Så jeg regner ikke med at de kommer til å lage noe særlig med babyer i baljen... Vi får se...
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap